Speycast lijnen

Started by Hilco, May 05, 2012, 13:57:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco

kan ik een speycast ;ijnbeter gebruiken voor het vissen zonder reel?

ik dacht in een video te hebben gezien dat een spey lijn zwaarder was en zodoende de verklikker en de zare nimf beter kon laten omklappen ..........dat zegt de visser tenminste

http://www.youtube.com/watch?v=1kqeuH6jA5Y&feature=related

johannes


Useless

Hij gebruikt inderdaad een Ambush van Lee Wulff. Deze lijnen zijn in eerste instantie gemaakt voor switchrods en er wordt inderdaad ook gezegd dat wanneer je zo'n lijn gebruikt voor een enkelhandige hengel dat je dan gewoon het lijngewicht moet kiezen waar je hengel voor is gebouwd. In dit geval dus een #5.
En daar raak ik nu het spoor een beetje bijster dus misschien dat iemand me weer op het juiste pad kan zetten.

Ik gebruik voor het zeeforel vissen een lichte speyrod, een #5. De lijn die hiervoor wordt gebruikt (in mijn geval een airflo scandihead) wordt geclassificeerd als #5 maar weegt ongeveer 270 tot 300 grains en is dus qua gewicht vergelijkbaar met een aftm 7 a 8 enkelhandige lijn.
Met deze lijn, die dus gemaakt is voor underhandcasting, kan ik vrijwel alle speyworpen maken. Van enkele en dubbelspey, touch and go enz, maar kan 'm ook gebruiken om een gewone overheadcast te maken. Hengel wordt dan iets overbelast maar het kan geen kwaad.
Ik zou dan denken dat wanneer je touch and go (toch ook een soort rolworp) gebruikt op een enkelhandige hengel en je wilt enigszins vergelijkbare afstanden halen als met een spey of switchrod, dat je dan ook een wat zwaardere lijn zou moeten gebruiken net als bij mijn licht spey #5, maar blijkbaar is dit niet het geval.
Moet wel zeggen dat sinds ik erg veel speycast mijn rolworpen met een enkelhandige hengel erg zijn verbeterd. Waarschijnlijk doordat de timing- en het ankerpunt veel beter is.

Sieger

Quote from: Useless on May 05, 2012, 15:37:19
Hij gebruikt inderdaad een Ambush van Lee Wulff. Deze lijnen zijn in eerste instantie gemaakt voor switchrods en er wordt inderdaad ook gezegd dat wanneer je zo'n lijn gebruikt voor een enkelhandige hengel dat je dan gewoon het lijngewicht moet kiezen waar je hengel voor is gebouwd. In dit geval dus een #5.
En daar raak ik nu het spoor een beetje bijster dus misschien dat iemand me weer op het juiste pad kan zetten.

Ik gebruik voor het zeeforel vissen een lichte speyrod, een #5. De lijn die hiervoor wordt gebruikt (in mijn geval een airflo scandihead) wordt geclassificeerd als #5 maar weegt ongeveer 270 tot 300 grains en is dus qua gewicht vergelijkbaar met een aftm 7 a 8 enkelhandige lijn.
Met deze lijn, die dus gemaakt is voor underhandcasting, kan ik vrijwel alle speyworpen maken. Van enkele en dubbelspey, touch and go enz, maar kan 'm ook gebruiken om een gewone overheadcast te maken. Hengel wordt dan iets overbelast maar het kan geen kwaad.
Ik zou dan denken dat wanneer je touch and go (toch ook een soort rolworp) gebruikt op een enkelhandige hengel en je wilt enigszins vergelijkbare afstanden halen als met een spey of switchrod, dat je dan ook een wat zwaardere lijn zou moeten gebruiken net als bij mijn licht spey #5, maar blijkbaar is dit niet het geval.
Moet wel zeggen dat sinds ik erg veel speycast mijn rolworpen met een enkelhandige hengel erg zijn verbeterd. Waarschijnlijk doordat de timing- en het ankerpunt veel beter is.

Die Ambush lijnen zijn niet zo zeer gemaakt voor afstand, maar om in dichte begroeiing toch op je plek te kunnen komen... Ze werken op zich prima, maar ik vind ze zelf wel heel erg zwaar.... Ik heb voor dat werk een Barrio SLX lijn gekocht... die is met een soortgelijke head 2 gram lichter in aftma 5, maar evengoed nog met een behoorlijk gewicht...


Sieger

Useless

Dan gebruik je volgens mij heeeeele lichte 10/11 lijnen Bert  ;). 270 Grains is nog net geen 17,5 gram, 300 grains ca 19 gram. variatie zit volgens mij toch echt in de buurt van een #7/8 en misschien een #9.

Useless

Oké, volgens jouw tabelletjes heb je helemaal gelijk voor wat het waard is. Op een paar van mijn hengels staat het aanbevolen werpgewicht in grammen aangegeven en als ik jouw tabel zou hanteren zou op mijn #6 met een aanbevolen werpgewicht van 16 gram dus eigenlijk een #9 op moeten. Op mijn #8 met een aanbevolen gewicht van 19 gram een #10 of nog liever een #11.
Ben zo vrij om het gewoon te houden op een #6 voor de #6 en een #8 voor de #8. Werpt prima dus ik hou het daar toch maar bij  ;).

En voor wat betreft jouw 12,5 ft hengel als switchrod, daar zou zo'n Ambushlijn dus een oplossing kunnen zijn hoewel altijd met een beperking. Een switch is geen spey en je zult er denk ik nooit hetzelfde mee kunnen als met een spey. Het beste van twee werelden alleen nooit optimaal.

Maar volgens mij dwalen we een beetje af van Hilco zijn onderwerp.

Excuus  :-[

Hilco

topic titel iets aangepast dus we kunne gewoon verder.
Vind het wel interessant !


johannes

useless bedoel je de zpey hengels?
die een aangegeven werpgewicht hebben die zijn inderdaat zwaarder dan de normale lijnen ben ik ook achter
snap die redenatie van zpey niet helemaal maar vind het wel een heerlijke vis/dril hengel
#6 14,5 gram
#4 8-10 gram

@speycast dat wordt wel een heftig project succes


Useless

Klopt Johannes, ik dacht eerst nog even dat het om het gewicht van speciale switchlijnen ging maar ik heb het uitgeprobeerd en dat werkte niet geweldig. Nu is mijn ervaring met Zpey wel dat je veel van hun hengels rustig met 1 aftma hoger kunt gebruiken.


Hilco

Ik heb geen problemen met mijn gooien, maar ik dacht dat er beter geschikte lijnen konden zijn voor mijn manier van vissen...........

Ik gebruik nu de belly van een drijvende 5 lijn  2 keer de hengellengte, dan 25 cm 1mm gum , leader en tippet.

de gum moet wat klappen opvangen , zeker als de vliegenlijn handmatig binnengehaald moet worden.

vandaag weer leuk gevangen in een uurtje zon aan de plas.

Hilco

ik gooi met een #4 glas.

Rolworp tegen de wind in gaat zelfs goed.

Ik maakte alleen uit die video op dat een zwaardere lijn beter zou gaan . maar als dat niet zo is dan prima.

Het is wel relaxed vissen hoor, met 1 hand in je zak , zonnetje op je bol ..........



Hilco

ok, dan is het nu wachten op de eerste serieuze vis (40cm+) kijken of het topoog het houd........

Team

Als ik zo een TENKARA fan Was als jou, had ik al lang zo een hegel gekocht, ik denk er wel over, voor polders rond Utrecht lijkt mij het ideaal.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

ik geloof niet zo in een speciale tenkara hengel......... beetje verkooppraatje van Tenkara USA.

gewone vliegenhengelblank  is ok , 15 voet is ook wel erg lang vind ik.

Team

Beginnen  bij 11 voet, ook op de Kyll moet het kunnen  zonder reel  150 euro. niet duur.

Team
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco


Team

NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

Dan zou je inderdaad daar ook zonder reel goed kunnen visen  ;D