Voor het eerst vliegvissen! (en vangen)

Started by MarcV, March 01, 2012, 18:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcV

Nou ik ben geweest, en was ook snel weer weg!

Wat een ellende zeg, elke keer mijn lijn in de knoop. Ook de verbinding met de leader en vliegenlijn was helemaal niks. En het werpen op zich schoot ook al niet op. Balen zeg :(

Hans. K.man


Mij hetzelfde Marc,

gister ook effe aan het vissen geweest en toch een paar keer god aangeroepen vrees ik. Lijn in het prikkeldraad achter me en (niet lachen) van het stuwetje afgedonderd het kanaal in, ik kon me nog net vastgrijpen aan een bramenstruik maar tot aan de knieen nat.  Niets gevangen helaas, ik denk dat ik ook veel te ondiep viste want mijn nimfje nam geen zooi mee en zat niet een keer vast...
Maar ik heb wel een nieuw matchhengeltje aangeschaft en ik ga deze zeker nog uitproberen dit weekend. (even off-forum)

In ieder geval succes verder Marc, Komt vast goed,uiteindelijk komt er een moment dat we ze stuk na stuk binnentakelen.

Eindelijk mooi weer!!!       

Hilco

niks aan de hand jongens , alle begin is moeilijk.
Ook de ervaren vissers vangen regelmatig bomen achterzich en plantjes voor zich.

Het is echt echt vak apart.

Het achter elkaar uittakelen van vis zal ook niet vaak gebeuren, hoogstens als je perongeluk midden in een grote school baars terecht komt.

In de stad vang je wel wat , in de vrije natuur nog maar bar weinig......


geert

Quote from: MarcV on March 02, 2012, 19:04:18
Nou ik ben geweest, en was ook snel weer weg!

Wat een ellende zeg, elke keer mijn lijn in de knoop. Ook de verbinding met de leader en vliegenlijn was helemaal niks. En het werpen op zich schoot ook al niet op. Balen zeg :(

Marc,ga je morgenmiddag ook nog vissen bij het 'sluisje'aan de Bladderswijk?Ik wel,zo rond 14.30 uur.

Rossie69

Quote from: MarcV on March 02, 2012, 19:04:18
Nou ik ben geweest, en was ook snel weer weg!

Wat een ellende zeg, elke keer mijn lijn in de knoop. Ook de verbinding met de leader en vliegenlijn was helemaal niks. En het werpen op zich schoot ook al niet op. Balen zeg :(
kan ke ook een fot plaatsen MarcV ?
mischien dat we je dan wat uitleg kunnen geven ?

Hilco

er zit een braided loop aan het einde van je vliegenlijn; een van dun nylon gevlochten oog.

aan je leader zit aan biede kanten ook een oog.  het oog van het dikste gedeelte van de leader doe je over het oog van de vliegenlijn.
nu pak je hei ander oog van de leader en doe je door het oog van de vliegen lijn en trekt de rest van de leader door dit oog.
dan heb je een lus in lus verbinding .


loopyloop









Zeenimf

Heren ,alle begin is moeilijk ,maar laat de moed niet zakken ,ben zelf ook al een keer kopje onder geweest in waadpak.

Gisteren ook nog even gevist 9 stuks gevangen zeer moeilijk en moest ze van zeer diep  halen leader van 3,50 -  4 meter.
Vandaag maar 1 gevangen ,de wind was  gedraaid en het was zeer koud

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

ben

Was even benieuwd Marry waar je gevist hebt?

Hilco

in het water......... zou een leuk antwoord zijn  ;)

Zeenimf

#34
Ben,in de haven van Middenmeer.

Hilco,zou ik graag willen ,maar dan moet het water wel een paar graden warmer zijn.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

MarcV

Heren bedankt voor alle aanmoedigingen en tips daar kunnen we wat mee!

Hans, gewoon doorgaan dan komt het allemaal wel. Matchvissen is ook lastig, vooral het werpen.

Morgen nieuwe kansen, met ervaren mensen. Dan komt het wel goed :)

Hilco

Quote from: Zeenimf on March 02, 2012, 21:52:19


Hilco,zou ik graag willen ,maar dan moet het water wel een paar graden warmer zijn.

ik kan niet wachten !!!! van middag klein voorproefje gehad van de zon !!!! Amsterdam rijnkanaal maar dat is eigenlijk niks met de vliegenhengel.........

Hans. K.man



Jan Bruins

Laat me raden Marc........een leader van een meter of vier en een zware nimph?

Dat krijg ik ook niet voor elkaar, dat wordt ook voor mij regelmatig achteruit bidden vrees ik.
I don't drink water, fish f*ck in it...

HappyFisherman

Idd, niet direct te moeilijk doen. Kunt beter lekker vissen en niks vangen dan de helft van de tijd knopen uit aan't halen zijn (en ook niks vangen)!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Niet ieder water is ook vlieg vis water...............

2 tot 2,5 mter diep water met een hoge kant (amsterdam rijnkanaal bijv) is gewoon geen leuk vliegvis water.
hoogsters als je in de bovenste meter kan vissen.

dan kan je beter een bonk lood op de grond plaatsen en wachten tot je top schud.

Hans. K.man


Yep, Hilco

Loden jullie je nymphen eigenlijk ook uit met een simpel peillood of kun je dan niet fatsoenlijk meer werpen...

A{b}r{a}xa{s}

je kunt dan natuurlijk ook nog een intermediate of zinkende lijn overwegen.

werpen met een peillood aan je lijn, dat gaat hem niet worden Hans... of misschien 1 keer....en dan duimen dat de schade beperkt blijft tot alleen je leader ;)

Hilco

ik gebruik wel eens een pijllood. dat "frut"ik dan aan mijn onderste nymph  beter is om een m10 moer te gebruiken, als dat lood in het milleu is ook niet goed.
ook die moer even met een handig luste in je tippet en dan vlier er door  voor zichtig met voldoende lijn onderhans ingooien

en dan kijken wat er met je beet verklikker gebeurt.

je kan dus niet verder als 3 meter van waar je staat pijlen maar dat is vaak al voldoende om een beeld te krijgen . zeker nu je in stadswateren en havens vist.

ik heb een 15 voet's zalm leader en die gooi je met gemak eruit...........1 meter tippet er aan en geheid lig je op de bodem binnen 4 sec ;-)

Raynor

Leuk dat je je eerste vis gepakt hebt! Ikzelf hoop ook gauw voor het eerst vis te pakken op de vliegenlat.

Wat ik mij afvraag is, is die beetverklikker altijd nodig? Voel je de vis niet aan je hand tijdens het strippen?

Hilco

heb ik ook diverse keren gehad, lijn binnenstrippen en ineens zat er een voorn aan .........die nam de benen en haakte zich zelf.

1 keer zelfs bijna een klein visje in me gezicht gehad toen ik nieuwe worp wou inzetten en er net een onduegd de vlieg pakte.

A{b}r{a}xa{s}

soms zijn de aanbeten moeilijk te zien of erg voorzichtig, als er dan ook nog bv. golven op het water staan, dan kan een indicator toch wel handig zijn

Plantje

Quote from: MarcV on March 02, 2012, 12:00:11
Oké, ga ik doen. Wat is mijn tip? Ik bind de leader direct aan mijn lijn. dus gewoon vliegenlijn -> leader (wordt dan 3 meter) en dan de vlieg.
Hilco had het al enigszins uitgelegd en er zelfs een mooi filmpje bij gedaan.

Standaard is: vliegenlijn --> leader --> tippet --> vlieg
Daar zijn allerlei variaties op te bedenken, maar dit is wel het meest gebruikte volgens mij.

De leader loopt (tegenwoordig meestal zonder knopen) van dik naar dun. Je kunt een leader nemen die tot de dikte loopt waarmee je graag wil vissen en daar rechtstreeks je vlieg aan knopen, maar het nadeel is, dat je dan iedere keer wanneer je je vlieg vervangt een stukje van je leader af knipt. Je leader zal steeds korter worden en je knoopt je nieuwe vlieg telkens aan een dikker stuk leader.
Daarom wordt meestal een tippet gebruikt. Je neemt een stuk lijn in de gewenste dikte en knoopt dat aan je leader. Dat stuk tippet kun je rustig bij iedere nieuwe vlieg een stuk van af knippen; als het te kort wordt knoop je weer een nieuw stuk tippet aan je leader.

De verbinding vliegenlijn --> leader gebeurt meestal met een lus-in-lus verbinding zoals in het filmpje van Hilco te zien is. Het voordeel daarvan is, dat je ook gemakkelijk je leaders kunt verwisselen. Zo heb ik een leader voor het vissen op snoek enz. Ik heb een normale leader voor witvis, forel enz. En tenslotte heb ik nog een leader die wat verzwaard is en dus sneller zinkt.
De verbinding leader --> tippet heb ik tot nog toe ook met een lus-in-lus verbinding gedaan. Maar ik overweeg dit in de toekomst met een knoop te doen om te zorgen, dat de leader-tippet-combinatie iets netter uitstrekt over het water; met name met het vissen met de droge vlieg lijkt me dat belangrijk. In het verleden koos ik voor een lus-in-lus verbinding omdat je anders bij het aanknopen van een nieuw stuk tippet telkens een stukje leader afknipt; bij  de lus-in-lus verbinding is dat niet nodig. Maar dan ben je dermate zuinig op je leader dat je vele jaren met een leader kunt doen...tegen die tijd is de leader nog lang genoeg maar van een veel te slechte kwaliteit om nog op te kunnen vertrouwen! ;)

Nu is inderdaad bij nimf vissen het taps aflopen van de leader wellicht wat minder belangrijk. Daarom kiezen mensen er wel eens voor om bijvoorbeeld een stuk van 10/100, 12/100 of 14/100 van enkele meters rechtstreeks aan de vliegenlijn te binden en daar de vlieg aan te knopen. Is dat dan een leader die niet af loopt? Of is het een heel lang stuk tippet? Wie het weet mag het zeggen! :D Ook in die gevallen zou ik er in ieder geval voor kiezen om dat stuk nylon met een lus-in-lus verbinding aan de vliegenlijn te maken.

Verder inderdaad gewoon een aardig stuk langer aan leader-tippet-combinatie nemen dan dat je water diep is. Of je moet peilen? Zou het niet weten eerlijk gezegd. Ik denk dat ik zelf ook meestal niet diep genoeg vis. Het is inderdaad behoorlijk zoeken naar de juiste configuratie.

Of vliegvissen zichtvissen is dat is een hele interessante vraag! (Die zag ik hier ook ergens voorbij komen.) Daar wil ik ook nog eens een boompje over opzetten. Ik denk dat ik daar dan ook een poll bij gooi, want ik ben erg benieuwd naar de diverse meningen hier!

MarcV

#49
(edit Herman: heb even de quote weggehaald, je bericht slaat op het voorgaande bericht. Op deze manier houden we wat meer overzicht in het topic.)

Zo! Wat een bericht, dankjewel! Het is me nu een stuk duidelijker.

De visjes komen er ook al aan, ben nu een aantal keer wezen vissen (inplaats van prutsen) en heb toch al wat leuke visjes gevangen.

De groteren komen wel, maar ik moet zeggen dat op de vlieg toch de leukste manier is om te vangen :)