vraag over vliegen..

Started by melvinv, May 02, 2011, 20:21:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

melvinv

ik was nou benieuwd over een soort vliegen waarvan ik iets niet weet..
het betreft de vliegen die op droge vliegen lijken maar dan met een wit ''toefje erop''
waarvoor dient dit.witte toefje.?

mvg

Herman

Tja, dat kunnnen we vele zijn Melvin...
Heb je een iets nauwkeurigere beschrijving wellicht???
Kijk eens bij de Klinkhamers, daar heb je regelmatig witte toefjes (andere kleuren ook)
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

melvinv

ja die bedoel ik klink hamers..
en een soort van buzzer met een toefje erop..

waarvoor dient dat witte oid?

was er tenminste erg benieuwd naar

Herman

Ik denk in het geval van de buzzer dat ie in de wateroppervlakte blijft "hangen" en in het geval van de klinkhamers de zichtbaarheid.
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Rossie69

#4
ja e van die buzzers meende ik dat het dan weer het ademhalings orgaan voor stelde.
Klinkhamers kan,maar ook een vleugeltje als vervanging van materiaal wat je niet.
bv een bepaalde veer.
of dat het weer iets moeilijker is om te binden,dan neemt men ook vaak een vervanger voor als een toefje van dat antron of polyyarn.


Plantje

Bij imitatievliegen is het vaak niet zozeer de vraag "waar dient het voor?" maar meer "wat moet het voorstellen?"

Bij de klinkhamer lijkt mij dat het toefje de vleugels voor moeten stellen van een larve die naar het wateroppervlak drijft om daar de vleugels te laten openen, drogen en weg te vliegen. Dus de overgang van larve naar vlieg. Dit in tegenstelling tot veel droge vliegen waar we mee vissen; die stellen namelijk vaak een vlieg voor die even het water aantikt om eitjes te leggen.

Als je weet wat de klinkhamer moet voorstellen is het gebruikte materiaal redelijk vanzelfsprekend. Alleen met deze materialen krijg je namelijk een imitatie die half in het water hangt en de "te drogen vleugels" boven water heeft. Dit terwijl we met de droge vlieg (de eitjes-leggende dus) vaak juist proberen te zorgen dat de vlieg echt op het water lijkt te liggen en er juist niet in zakt.

Als ik het verkeerd zie is er vast wel iemand die me kan verbeteren!

Rossie69

Denk dat het toefje van een klinkhamer een indicatie zicht pluimpje is ;)

als het verkeerd heb hoor ik het ook wel .

DMeijer

Volgens mij, hebben zowel Plantje als Rossie gelijk.
Deze vlieg imiteert een eileggende vlieg, de vleugels staan dan rechtop. Nu is mij verteld, ik kan het verkeerd begrepen hebben, dat de vis de vleugels van zo'n vlieg niet zien. Zodat de vorm van de vlieg het mogelijk maakt om de zichtbaarheid te verhogen en daarom dan ook wel met andere kleuren vleugel word gebonden. Ik heb ze zelfs in orange gezien. Dat werkt prettig als er veel witte schuim op het water zit.
En de hackle zorgt ervoor dat de vlieg niet door het wateroppervlak zakt.