Garantie Sage, hoe ver gaat dat?

Started by MarcelN, October 15, 2019, 18:10:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarcelN

Mannen....en verdwaalde dame,
Ik heb een probleem.
Vandaag werd ik gebeld door Daniël dat mijn Sage One 691 is aangekomen bij Heger ter reparatie.
Mijn 2e en 3e deel gaan niet meer van elkaar, echt van alles geprobeerd heet stoken en vriesspray erop op de goede plekken...
Nu zegt Daniël tegen mij, dat Sage een hengel 'buiten de huidige collectie' met extra kosten gepaard gaat.
Mijn 3e deel was al ooit eens eruit gevlogen met krakend geluid en een plakkertje en wat epoxy vond ik wel genoeg, maar na eruit schieten van de winter
op OVM en nat terugduwen kwam hij nooit meer los.
Nu willen ze mij "per deel" €100,- gaan vragen :o dus ipv die 5-7 tientjes, ben ik ineens €200,- kwijt >:(
Hengel is ooit nieuw gekocht regio R'dam, netjes garantie kaart erbij incl koker en alle delen, krijg ik dit....
Mag dit zomaar?
Ik denk dat ze redeneren, die hengel is dat waard, dus we kleden de klant uit, nou voor mij nooit meer Sage!!

Note: ik heb deze hengel in 2012 nieuw gekocht!! Levenslange garantie.... :(

Scaramouche

een Sage One 'buiten de huidige collectie'.... ::) Dat ding staat gewoon nog in de helft van de winkels waar ze Sage voeren  :-X

als 'buiten de collectie' iets betekent in vorm van afwijkende garantiebepalingen, dan moet dat ook in die bepalingen expliciet zo zijn beschreven. Bij mijn weten is dat niet zo dus ik zou er geen genoegen mee nemen en gewoon eisen dat je je delen vergoed kijrgt. En voortaan een Hardy kopen  ;)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Tsja, lijkt mij dat de voorwaarden toch ergens zwart op wit moeten staan. Dus "Nu zegt Daniël tegen mij" lijkt me wat magertjes om mee akkoord te gaan. En verder herken ik het ook niet van Sage, maar die gevallen dateren al van wat langer geleden.
Als dit inderdaad de huidige gang van zaken is kan ik me voorstellen dat je klaar bent met dat merk.

MarcelN

#3
Nee ik ook niet Gert, ik heb nog een splinternieuwe Z-Axis 6100, bij optuigen de 1e keer waaide deur dicht......netjes opgelost, nooit meer mee gevist overigens.
Dus ik zal Daan morgen wel terugbellen, laten ze hem maar terugsturen, ik hou niet van chantage.
Of is die Heger de laatste tijd gek geworden? Of moet er een oude Cayenne gesponsord worden, zeg het maar.... ::)
Ik ben de moeilijkste niet met uitgeven, maar het moet wel redelijk blijven....
Overigens Hardy's heb ik ook genoeg Frank ;)

Ik denk dat ik maar eens een chat met Sage 'You naait het steeds' ga aanmaken vanavond laat....https://www.sageflyfish.com/product-repair

Mike

#4
Sage heeft sinds een jaar of 2 de garantie voorwaarden aangepast.
Dat onderwerp heb ik een hele tijd geleden al eens aan het licht gebracht hiero.
Het is idd echt schandalig en ik koop nooit meer van mn leven een nieuwe Sage.
Als je model niet meer van dat jaar is komt er meteen €50,- boven op de standaard €50,-.
Is het model een paar jaar oud komt er nog €50,- bij en ben je dus €150,- voor je reparatie kwijt.
Het is overigens niet €50,- per deel maar per raparatie. Als jij dus 3 van de 4 delen breekt of maar 1, zou dat voor de prijs niet uit moeten maken.
Maar Rudi Heger is sowieso een lul de behanger en Sage kan ook mn rug op met die belachelijke "garantie" voorwaarden.
In de garantie voorwaarden hadden ze zich hier overigens al vanaf t begin voor ingedekt.
Er staat namelijk ergens een regeltje dat sage de "garantie/reparatie" aanbied tegen de op dat moment geldende prijs.
Heel smerig truucje van ze.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ochi

#5
Marcel,

Wat ik niet uit je verhaal kan halen is of de delen nu los zijn en daarbij de hengel mogelijk is beschadigt of dat ze nog in elkaar zitten zonder dat geprobeerd is ze los te krijgen.In beide gevallen heb jij volgens mijn geen gebroken hengel aangeleverd en als men tijdens het uit elkaar halen de hengel heeft gebroken kan dat jou niet aangerekend worden. Een beetje dealer krijgt ze los. Ik heb het 2 keer met sage gehad, 1 keer heeft Ton Temming hem voor mij uit elkaar gehaald en de andere keer een dealer in Canada. Tegenwoordig gebruik ik standaard iets van tiemco op mijn sage hengels, ferule wax of zoiets.. Met Loop en Vision heb ik echter nooit last gehad.

MarcelN

Ochi, de delen zijn voor zover ik weet nog niet los, als ze los komen heb ik er ook vrede mee, vist nog prima met dat 'breukje'.
Mike, ik ben het met je eens, zijn vieze geldwolven en die Heger spoort idd niet.
Ik zal het met Daan overleggen wat te doen. Dacht dat ik nu wel klaar was met mijn spullen grrrr.

MartinT

Voorbeeldje: Sage Xi3 vorig jaar nieuw gekocht bij een niet nader te noemen winkel. Waarschijnlijk de enige en allerlaatste nieuwe Xi3 ter wereld gezien het feit dat dit model er al een tijdje uit is bij Sage.
Binnen een jaar wat schade en inderdaad € 150,- voor reparatie of deelvervanging bij Sage.
Belachelijke situatie.
Nu netjes laten repareren bij een prima hengelbouwer voor € 20,-
Idd zoals Mike aangaf voor mij ook geen nieuwe Sage meer.

Mike

Het is idd echt een zeer kwalijke zaak dat veel mensen dit nog niet weten en dus een nieuwe Sage in de winkel kopen en zich niet realiseren dat een model van een paar jaar terug zeer kostbaar is om te laten repareren.
In Amerika zijn die oudere modellen vrij snel een stuk goedkoper maar dat gebeurd hier in NL ook meestal niet zo snel.
Ik zag laatst nog ergens een Sage One in een rek staan voor €950,-  :o
Stel, je hebt pech en je breekt je topje, ben je dus meteen nog €150,- kwijt om het te laten vervangen, terwijl je de hengel net nieuw hebt aangeschaft. Dan sta je mooi te kijken  :-\

Winkeliers moeten dit echt duidelijk gaan vermelden als mensen een Sage hengel aan willen schaffen.

Ik zou nu echt voor een ander merk gaan waar ze niet een winstconstructie hebben bedacht op de zogenaamde "garantie" voorwaarden
Een nieuw topje produceren en versturen kost natuurlijk bij lange na geen €150,-. Daar wordt gewoon dik winst op gemaakt. Behoorlijk hufterig voor een hengel die je al bijna €1000,- kost  >:(

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

MarcelN

Het is idd echt van de zotte tegenwoordig, ik besprak dit gisteren nog met een collega vv'er.
Bij hem werd nog alles gratis vervangen ten tijde van Rothfusz Delft en Wout van Leeuwen Vlaardingen onder leiding van Jaap Muda.
Maar die hebben geen Sage natuurlijk, Reddington was al duur zat, hun kleine broertje.
Vroeger.....zucht.
Ik ben zelf ook een kleine 45 jaar geleden via Sir Edward met deze hobby begonnen en na erg lange pauze in een verkeerde tijd terug gekomen blijkt wel.
Ik ben er wel klaar mee met die verziekte geld wereld. Stomme internet en fucked up EU.
Ik ben ook ondernemer en wil soms ook graag mensen blij maken soms zelfs gratis, maar dan liggen de rekeningen hier weer op de vloer van die geldmolen waar we in zitten.
Het is niet leuk meer.

Scaramouche

Ik heb uit de mond van een dealer eens gehoord "Heger wil op elke hengel minimaal 100euro winst maken". Dus als een hengel voor 900 in de winkel ligt, en de winkelier zelf ook winst wil maken, dan zal de marge voor Heger al snel richting de 20% gaan. Ik weet niet of dat buitensporig is voor het werk dat hij er aan heeft. Maar het klinkt als een flinke hap uit de eindprijs.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

goswit

J e hebt niets met sage te maken , de winkelier verkoopt de hengel met garantie en niet de fabrikant  Winkelier moet zijn garantie nakomen ,en geen kosten in rekening brengen , dat verhaald hij maar bij fabrikant .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Mike

Zo werkt het helaas niet.
Je krijgt er een garantiekaartje bij waar alles op staat uitgelegd.
Daniël of andere Sage dealers kunnen hier niks aan doen en ze verdienen er ook geen stuiver aan.
Sage bepaald de verkoopprijs en de garantievoorwaarden en als dealer heb je je daar aan te houden.

Ik vind wel dat dealers dit duidelijk moeten uitleggen als je een Sage hengel koopt. Dit wijkt namelijk behoorlijk af van hoe het eerst inelkaar zat en van andere merken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Quote from: Mike on October 17, 2019, 11:39:51Sage bepaald de verkoopprijs en de garantievoorwaarden en als dealer heb je je daar aan te houden.

Nou, dat is een spannend onderwerp. Verticale prijsbinding is strafbaar. Het werkt in veel gevallen wel zo, maar als winkelier heb je het volste recht om je eigen prijs vast te stellen. Maar dat er in de praktijk niet meer dan een tientje verschil is in de prijs van een hengel geeft natuurlijk wel te denken. Internet draagt daar ook nog es aan bij.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

henkverhaar

Quote from: goswit on October 17, 2019, 11:29:36
J e hebt niets met sage te maken , de winkelier verkoopt de hengel met garantie en niet de fabrikant  Winkelier moet zijn garantie nakomen ,en geen kosten in rekening brengen , dat verhaald hij maar bij fabrikant .

Maar dat gaat alleen over echte garantie - geschiktheid voor het doel, fabricagefouten, en dergelijke, niet over de verkapte verzekering die de zogenaamde 'garantie' op hengels een tijdlang is geweest. Daar heeft een detaillist juridisch niks mee te schaften.

pierre

De levenslange garantie van de hengelfabrikant overtreft, in tijdsduur, de wettelijke garantie waar de verkoper aan gebonden is. Als de wettelijke garantietermijn (vaak slechts 1-2 jaar)verstreken is kun je alleen nog bij de hengelfabrikant (of importeur/verdeler) aankloppen voor garantie en fungeert de verkoper (winkelier of webshop) eventueel als tussenpersoon.

HappyFisherman

Wordt het dan toch een A&M hengeltje?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

John

Nog ff voor de "liefhebbers"de Sage garantievoorwaarden zoals deze in de US gelden. zullen niet afwijken voor Europa. Hooguit de prijzen x2 doen in euro's

https://www.sageflyfish.com/repair-pricing

Groet,

John

Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gerrit59

Waarom worden dit soort geintjes niet op meerdere fora genoemd? Dat mag van mij gerust breed genoemd worden.
Ik was van plan nog een #0 aan te schaffen en Sage heeft wel een mooi exemplaar. Dat laat ik nu wel uit mijn hoofd.

Gerrit

jo flyfishing

Net nog een topdeel van een loop cross moeten bestellen want ik had mijn lompe poot erop gezet.
72,22€ incl verzendingskosten....
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Mike

Hoi Streamer, ik heb onderbouwing genoeg hoor maar laat ik omwille van de sociale cohesie daar maar niet op in gaan want dan wordt t weer een onaangename discussie.

Het topic ging over de zeer verslechterde garantie van Sage.
Ik denk dat we t daar maar beter bij kunnen houden.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

goswit

Winkelier verkoopt hengel en geeft aan dat sage de Nederlandse garantie verlengt met levenslang .  Amerikaanse wetgeving is hier niet van toepassing .  Nergens staat geschreven dat Ts de hengen zelf kapot gemaakt heeft , hengeldelen zitten vast en komen niet meer los ,reden ???  Winkelier zal gewoon zijn garantie praatje moeten nakomen, tenzij hij kan aantonen dat het Ts eigenschuld is .

Mike Dat nooit  , je begint zelf over  A en M
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Mike

Quote from: goswit on October 19, 2019, 16:11:37
Mike Dat nooit  , je begint zelf over  A en M
Ik begon daar absoluut niet over, ik reageerde slechts op een ander.

Quote from: Streamer on October 19, 2019, 17:04:38
Daar ging het idd over, zo ontwijk je ook een antwoord. ::)

Ik wil met alle liefde een flink stuk wijden aan de reden waarom ik zo reageerde hoor. Vraag het nog 1 keertje en ik doe dat. Ik moet me best inhouden namelijk.
Ik denk alleen niet dat het hier gezelliger van wordt en ik denk ook dat als je deze jongens een warm hart toedraagt dat het beter is als ik het bij deze sneer hou.
Als je echt heel benieuwd bent wil ik je wel een pb-tje sturen.
En dat is echt omdat ik de sfeer hier niet wil verzieken want ik weet nog hoe dat in t verleden ging.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Ik heb je toch even een pb gestuurd om het e.e.a. te verduidelijken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER