Hardy ultra light reel

Started by Joost S., August 04, 2019, 23:29:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joost S.

Ha,

Iemand bekend met deze reel in 1000 formaat? Is volgens mij een nieuwe reel.

https://flysupply.nl/product/1035/22597/Hardy-Ultralite-FWDD-Fly-Reel/

Is dat het geld waard? Of kan je met de helft ook een degelijke reel vinden?

Zoek er ook nog een #2 hengel bij. Die moet ik nog zien te vinden.

John

Het is een Hardy dus zal z'n geld vast wel waard zijn. Echter zou ook voor een Danielsson Midge of een Orvis battenkill kunnen gaan.

De Danielsson zul je rechtstreeks bij de fabriek moeten bestellen. https://danielsson-flyreels.se/en/produkt/midge/?wcmlc=EUR  komen nog wel verzendkosten overheen.

De Orvis zit ook bij Flysupply in de collectie en kost de helft van de Hardy. https://www.flysupply.nl/product/2119/20413/Orvis-Battenkill-Fly-Reel/

Qua gewicht doen deze niks voor elkaar onder allebeide zo rond de 80 gram. En bij een #2 hengel heb je echt geen zware reel met slipsysteem nodig zijn.

Groet,

John

henkverhaar

als het om minimalistisch design en minimaal gewicht gaat zou ik naar de Redington Zero kijken. Nee, geen schijfrem - maar die heb je op een forellenhengeltje toch niet nodig. En bijzonder betaalbaar...

Martijn

M.i. moet je niet bij Hardy gaan kijken als je voor functioneel en voordelig gaat.
Nog niet mee gevist, ik heb 'm ongeveer een week.
Ik heb de 3000 besteld. Scheelt erg weinig qua diameter met de 1000 en 2000, dan zou ik er ook een #5 lijn op kunnen zetten (dan zou de slip handig kunnen worden, slip voelt prima aan), ik gebruik 'm voor #3 en #4 (losse spoel erbij besteld...), ik verwacht dat de slip niet gebruikt gaat worden.

Naar verwachting kan je een prima alternatief vinden voor 1/3 van dit bedrag!!
(... maar hij staat wel geweldig mooi  8) 8) 8))

Joost S.

Dankjewel voor de antwoorden.

Ik wilde heel lang een #3 opti loop creek reel en rod combi. Ook zoutbestendig, wat een wens is. En dan achter de grote ruisvoorns aan, en light rock fishing aan zee.

Maar nu inmiddels al wel twee jaar verder, en ik moet eerlijk zijn, ik kan dat gewoon niet betalen, bovendien is dat light searock fishing een fantastisch idee maar ja.... hoe vaak ga ik dat dan doen? Kwam ook nog bij dat ik regelmatig las, als je dan toch voor de grote ruisers gaat, pak dan een #2, of zelfs een #1. Dan wordt het helemaal gaaf.

Dus de knoop doorgehakt, 1000 euro voor een hengel/reel/lijn zit er niet in. Laat nu twee jaar plezier liggen ook al weer, dat is zonde.

Nou, voor een reel ben ik er nu wel uit denk ik. Nu nog een #2 hengel er bij, liefst rond de 100 piek. En waar ik dacht, het pijnpunt ligt bij de reel, schrik ik me een ongeluk wat er gevraagd wordt voor ultra light vlieghengels door de bekende namen.

Maar goed, kom vast wel iets leutigs tegen. En dan liefst ga ik dan ergens met de nieuwe reel ff testen. Of de combi bevalt. Maar goed.... thanks nogmaals, 👍.

MarcelN

Hé Joost, ik heb het oude type Hardy 1000 reeltje destijds gekocht in de UK voor rond de €95,- dit zal het nieuwe type zijn.
Ziet er mooi uit, maar ik kan niet lekker overweg met die sliploze reeltjes, één ruk voor extra lijn en je hebt een pruik, want zo lekker remt het niet.
Ook de Danielsson Midge gebruik ik zelden, die maffe rolletjes lopen niet lekker bij mij en geeft hobbelig effect.
Ik zou er niet meer dan €100,- aan besteden, als je spijt krijgt valt de schade mee en is er misschien iemand anders wél blij mee.
Succes.

Joost S.

Als het goed is, zit er een slip op. Maar zal dit nog wel ff controleren. Thanks for the info.  ::goodjob::

MarcelN

Ja klopt, net even op youtube gekeken, ziet er in dat geval goed uit ::goodjob::

Joost S.


henkverhaar

Quote from: Joost S. on August 05, 2019, 19:26:40Nou, voor een reel ben ik er nu wel uit denk ik. Nu nog een #2 hengel er bij, liefst rond de 100 piek. En waar ik dacht, het pijnpunt ligt bij de reel, schrik ik me een ongeluk wat er gevraagd wordt voor ultra light vlieghengels door de bekende namen.

Ik heb een tweetje van TFO. Nou ben ik niet zo van die ultralichte stukjes speelgoed (ik vind een 4 ongeveer het minimum voor zinvol vissen, met een concessie voor het splitcane 3-tje dat ik twee jaar geleden maakte voor pielwerk op kleine beekjes met veel begroeiing en geen wind (meestal door die begroeiing...)), maar als betaalbaar tweetje voldoet ie prima...

Martijn

De slip van de 3000 doet het echt prima! Aangezien de 1000 er identiek uitziet ga ik ervan uit dat de slip ook hetzelfde is.
Ik ben nog niets tegengekomen waardoor ik aan deze reel moet gaan twijfelen qua prestatie.
Goed instelbaar, "vloeiend overgebrachte weerstand"
Ik zou de reel gewoon kopen, mocht je 'm kwijt willen dan neem ik 'm voor 50 euro van je over  8)

Joost S.

Ik twijfel toch nog steeds heel erg tussen een #2 of #3 hengel. Een 2 lijkt het ideaal plaatje, windstil, lekker weer, mooie grote ruisers... Maar hoe vaak zijn de omstandigheden ideaal? Met een 3 kan ik veel vaker gaan vissen lijkt me.

Wat ook handig is, is dat er vele malen meer keuze is in 3 hengels dan in 2. Ga denk dan toch voor een #3 denk ik... nu... haha. ;-)

Martijn

Ik heb er ook wel vaker naar #2 hengels gekeken (in de goedkopere prijsklasses), maar als ik een hengel had gevonden vond ik de hengel wat te weinig body/demping hebben bij een beetje lengte (lengte > 8 ft). Bij 6 ft voelde het wel redelijk aan maar dat vind ik te kort. Hier is op het forum ook eerder een draadje aan geweid dacht ik.
De Hardy's en Sages zullen vast geweldig zijn maar dat is mij te duur.

En #3 is keuze zat, qua prijs, lengte enzz. Ik zou het dan zoeken in een beetje meer- of minder flex body.

MarcelN

Ik heb een paar hengeltjes van Tiemco en Reddington in dat segment, fijne stokjes ;)