Welke lijn voor Hardy Zenith #4?

Started by Martijn, July 23, 2019, 21:45:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Heeft iemand toevallig een Hardy Zenith #4? (fast-action)
Ik ben op zoek naar een lijn voor deze hengel... Welke lijn hebben jullie goede ervaring mee i.c.m. deze hengel?

(hengel is 8ft, gebruik ik niet voor lange afstand werpen, ik wil ermee op forel vissen, voorkeur langere belly om te menden)

Bedankt!

rosingkamp

Ik heb er een Cortland op zitten.

MarcelN

Jaaa ik heb de zenith serie 3 t/m 6 alleen wel in 9ft, ik gebruik er o.a de Vibe100 lijntjes van Vision op, fijne combi.

Martijn

Bedankt voor de tips!

@MarcelN:
Zow, maar gewoon even een hele serie gekocht??  :o
Ik heb geen ervaring met Vision lijnen, ga ik me even in verdiepen! :-)
Wat is jouw ervaring met deze lijnen i.c.m. deze hardy, kan ik beter een zwaardere of lichtere lijn kiezen (dus #3/4 lijn of #4/5 lijn)? Heb jij ervaring of je de hengel beter iets kan overladen of niet?

Bedankt

MartinT

Ik lees even mee, heb een 9ft aftma 4.
Gebruik de Scientific Anglers MPX in aftma 4 (volgens de fabrikant 1/2 aftma zwaarder, voor wat het waard is...) en een vrij korte belly.
Deze lijn weinig subtiel mbt presentatie (droge vlieg) dus ga zeker nog eens wat anders proberen.

Martijn

Thanks, Ook een prima tip! Dan ga ik die lijn zeker niet proberen :-) 


p.forel

Quote from: MartinT on July 26, 2019, 18:07:27
Ik lees even mee, heb een 9ft aftma 4.
Gebruik de Scientific Anglers MPX in aftma 4 (volgens de fabrikant 1/2 aftma zwaarder, voor wat het waard is...) en een vrij korte belly.
Deze lijn weinig subtiel mbt presentatie (droge vlieg) dus ga zeker nog eens wat anders proberen.

Vrij korte belly. 10 meter is gewoon de standaard zelfs iets meer

MartinT

Uiteraard volkomen gelijk P.Forel.

Zou je nog waarde kunnen toekennen aan de in dit overzicht omschreven ERN m.b.t. lijnkeuze?
Stickman geeft aan van niet.
http://www.stickmanrods.com/en/blog/comparing-the-stickman-rods-to-the-competition


p.forel

#9
Ja ERN is het  getal wat je lijn keuze wordt of  hoort  te zijn

5.50 is een echte 5 hengel een 6.5 dus een 6# en zo verder of terug

Zoals je dus ziet klopt er van vele merken niks van wat op de hengel staat kunnen beter gewoon naar het juiste  grains gewicht gaan 
Dan passen wij klanten daar onze keuzes wel op aan


Stickman rods ook al zo'n leugenaar flor grade kurk  aan mijn hoela

Flor grade hoef je niet te vullen met lijm en  kurkpoeder.  Maar ja paar klasse minder scheelt wel 5 euro op heel handvat

Martijn

ERN, die is nieuw voor mij... Nu staat in die link wel een Hardy Zenith #5, ik heb een #4
Ik heb zitten googlen maar nog niet kunnen vinden...
Ook bij Hardy op de site niet....


Maar gek dat ERN eigenlijk het belangrijkste is om te weten, waarom schaffen we Aftma niet gewoon af?  8)
En als ERN zo belangrijk is, vreemd dat dit niet meer naar voren komt in documentatie, op hangels enzzz

Maar bedankt voor het toevoegen van een extra moeilijkheidsgraad voor het uitzoeken van een lijn  :P :P
Thanks!!

p.forel

Leer zelf je hengel klasse  volgens ccs te bepalen.

Dan ben je een heel eind 

Aan de hand daarvan kan je dan weer de perfecte lijn voor je hengel vinden

Martijn

pffff das nog een leuk uitzoekwerkje  :o
Maar ik loop volgens mij een beetje vast met het bepalen van de CCS...    Is er iemand die mij de juiste kant op kan sturen?

Wat heb ik gedaan:
Gebruikte tabel:             http://www.common-cents.info/CCS_basic_Layout_1.pdf

#4 hengel, 8 ft       Hengel horizondaal geplaatst, ogen naar boven.
8 ft hengel = 96 inch >>> 96 / 3 = 32 inch     >>>>  32 inch = 81 cm

Hoogte hengel:     130 cm
1/3 van hengel:     81 cm (moet de hengel dus doorbuigen)
Hoogte boven vloer: 49 cm (moet het topoog dus komen met het gewicht eraan)

>>> met 77 gram aan het topoog kwam het topoog 49 cm boven de vloer
77 gram   =   1190 grains

En vanaf hier ben ik het kwijt.... geen idee of ik onderstaande (volledig en) goed heb gedaan en of ik dan klaar ben.... :
1190 / 8.5 (= normaal gesproken gewicht van de centen begreep ik) = 140  >>  ERN = 5  (afgelezen uit "tabel")
AA = 60  (zakje rijst eraan hangen, aflezen uit "waaier-tabel" "Action Angel", maar geen idee wat ik ermee moet doen)

Moet ik ERN dan aflezen bij DBI rods? Bij ERN 5 moet ik dan dus 130 ""dividing weight grains"  lijn hebben?
#4 = 120
#5 = 140
Dus moet ik #4 lijn hebben?  (klinkt niet onlogisch en lijkt te kloppen maar CCF, AA en DBI heb ik dus niet gebruikt)


Volgende probleem, bij erg weinig 4-lijnen kan ik het aantal grains vinden, en bij de lijnen waar het wel bij staat zijn te zwaar (Vision vibe 85+ WF4/5: 154 gram - wel in WF3/4 verkrijgbaar maar geen aantal gram te vinden)

Enorm verhaal, alle tips zijn welkom!!

John

Martijn,

Gewicht van de "head"van de lijn is volgens Vision 154 Gr(ain) en dat is 10 gram (zie link)
https://www.visionflyfishing.co.uk/line_vk85.html

Hier kun je ook het gewicht van de 3/4 vinden. Deze wordt aangegeven als zijnde 8 g(ram).

Hieronder nog ff een tabel met de Aftma waarden in Grains en Grammen zoals deze horen bij een lijngewicht.
Dit gewicht hoort gewogen te worden over  eerste 30 ft minus de level tip van de vliegenlijn ( 30 ft is 9,15 mtr).

Denk echter als je de huidige vliegenlijnen zelf zou gaan wegen dat er weinig lijnen zijn die volgens de Aftma specificatie voldoen aan het gestelde werpgewicht.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/1360/files/fly_line_weight_specs1_large.gif?v=1486053272

Groet,

John