Herkennen van je lijnen.....

Started by Michael, December 04, 2015, 12:13:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michael

Bestaat er en truc oid om de maat van oudere lijnen, waar je verzuimd hebt om deze te noteren op de spoel, alsnog te achterhalen?
Ik vind het buitengewoon lastig om een 4, 5 of 6 te onderscheiden....

Gert

Als het redelijk standaard lijnen zijn moet dat met een nauwkeurige weegschaal wel te bepalen zijn. Het gewicht van de eerste 9 meter (30 ft) bepaalt de lijnklasse. En op internet kun je wel een fly line weights chart of zo vinden.

Scaramouche

Wordt steeds moeilijker naarmate je er meer krijgt he? Coderen is toch de enige optie denk ik, dit is een mooie methode, al moet je er wel even tijd in steken. maar met de donkere dagen voor de boeg is het misschien een leuk avondklusje  :)
http://www.modernflycasting.nl/blog/view/%209
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Michael


Gert

Maar coderen kan ook wel simpeler hoor.
Met watervaste viltstiften in verschillende kleuren bijvoorbeeld. Moet je wel ergens opschrijven welke kleurcode bij welke lijn hoort.
Maar zelfs met 1 kleur kan het al - door met brede en smalle streepjes, en het aantal streepjes te variëren.
Met een paar kleuren is het aantal mogelijkheden legio.

JB

Lijkt me Sepp zijn methode toch makkelijker en overzichtelijker. In een oogopslag te zien welke lijn het is zonder een code te ontrafelen.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Team

Al mijn lijnen zitten op een  GX700 Greys cassette reel met identificatie systeem of Hardy CLS met het zelfde systeem.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Michael

De les is dat je eigenlijk altijd van tevoren moet coderen.
Zet het op je spoel desnoods gewoon met een stickertje (en bij Hardy kan dat heel mooi op de reel/spoel).
Achteraf....als je het niet gecodeerd hebt, is/blijft het lastig. Wegen is een dan optie en anders gokken ;-)

Gerrit59

Ik gebruik geen cassette reel, maar verschillende reels voor mijn lijnen. Op het doosje zet ik op welke reel de lijn zit.

Gerrit

sjoerd

#9
Quote from: JB on December 04, 2015, 15:47:43
Lijkt me Sepp zijn methode toch makkelijker en overzichtelijker. In een oogopslag te zien welke lijn het is zonder een code te ontrafelen.

Makkelijker????  Mij lijkt dat enkele viltstreepjes op je lijn zetten razendsnel te doen is. Doe dat al jaren en werkt perfekt!

tot en en met aftma 4, resp 2, 3 of vier streepjes.
aftma vijf een dikke streep en zes  één dun streepje erbij,bij 7. twee dunne streepjes erbij etc. hoe moeilijk kan dat zijn. Dat kan toch iedereen?

MarcelN

 ::agree:: zo doe ik het ook ::goodjob::

Scaramouche

Heb je dan ook nog een truuk om drijvende, intermediates en sinkers te coderen? dan is die viltstift inderdaad het ei van columbus.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bone F

Zo doe ik het ook al jaren Sjoerd werkt prima wat verder van de gewichtsstreepjes af zet ik nog een of  twee streepjes tw. DT2 WF1. Ik ben nog wel op zoek naar een methode om sink SH's te markeren.

Gert

Dat bedoelde ik dus Frans, dan moet je het ff ergens opschrijven waar de (kleur) code voor staat. Want dan kun je bijvoorbeeld ook het merk, aanschafdatum, prijs etc. erbij zetten.

Bone F

Toch nog ffe een reactie, mijn SH's zijn donkerbruin daar kun je geen kleur op zien.  :-\

Gert

Dan hoop ik dat die lijnen lang genoeg zijn om er genoeg streepjes op kwijt te kunnen  ;D

JB

Quote from: Scaramouche on December 04, 2015, 22:02:37
Heb je dan ook nog een truuk om drijvende, intermediates en sinkers te coderen? dan is die viltstift inderdaad het ei van columbus.
En eventueel merk en type, weet je gelijk welke belly de lijn heeft.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)