Hoppa mijn tweede vis

Started by chris33, May 08, 2013, 21:39:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

chris33

Goedenavond medevissers. Vandaag in Elburg mijn tweede vis gevangen. Op de droge vlieg. Was redelijk veel activiteit in het water, dus dacht knoop er een droge op.. paar keer werpen en bam.. Volgens mij is het een blei. En nee ik knijp hem niet dood, dat lijkt zo :)

Aan de overkant zag ik veel meer activiteit. Kleine visjes springend de lucht in. Nee geen dolfijnen. Dit is toch blei? Ik naar de overkant gelopen, en alle droge vliegen die ik heb 4 stuks geprobeerd. Ze sprongen al omhoog, voordat de vlieg geland was. Maar ze beten niet door. Hoe kan dit? Iemand een idee? Deed ik iets verkeerd. Continue beweging op het water, maar geen enkele die echt mijn vlieg greep. Ze zaten er soms wel achterna.

Hier de foto's.!!!

[attachment deleted by admin]

Bekeerling

Nice! Wellicht dat het gewoon veel klein spul was? Had ik ook de laatste keren, wel snoepen aan de vlieg maar te kleine bekkies om hem echt te pakken.

chris33

Denk dat ook ja, want zag ze wel springen maar ze waren idd klein. Als ze springen wil toch ook zeggen dat er grote zit. Moet ik die op andere manier vangen? Of zat het vanavond gewoon tegen.

Ben in ieder geval blij dat ik er weer 1 heb. Vind het van vlieg verwisselen nog wel vervelend. Maar krijg ik wel onder de knie. en heb spul nodig zodat de vlieg beter blijft drijven. Heb nu vaseline, maar is ook niet jut van het.

wouter veuger

als ze niet op de droge vlieg willen moet je het eens met een klein goudkopje proberen op een cm of 15 onder een verklikkertje,vaak pakken ze die dan wat vlotter.

ook kleintjes ,ik had er vorig weekend een paar van rond de 6 cm :-[ :o,op een goudkopje op haakje 16.

Bekeerling

Inderdaad leuk dat je er weer 1 bij hebt  :) Vaseline maakt je vlieg erg plakkerig en vet, ik gebruik deze http://www.flysupply.nl/product/1015/374/Fly-Floatant/ bevalt me best alhoewel zo'n spray me ook wel wat lijkt. Geen idee hoe het zit met betrekking tot grotere vissen bij de kleintjes, denk toch dat kleintjes meer bij elkaar zitten voor de veiligheid terwijl de grotere vissen die drukke boel liever de boel laten en meer met andere vissen van een soortgelijk formaat op zwemmen.

Bert J.

Je hebt in ieder geval een winde gevangen. Gefeliciteerd!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

chris33

Is dat een winde ja?
Nice!

Ruisvoorn en een winde nu. Misschien ga ik morgen weer. Zou het ook winde kunnen zijn wat om hoog springt.
Heb helaas nog geen beet verklikker, maar die zou ik kunnen kopen natuurlijk.

Dat is eigenlijk mijn vraag, als ze de droge vlieg niet pakken. Waar schakel je dan naar over.. Zomaasr iets of zit er een gedachte achter.

Leergierig  ::)

Oke, misschien is zo n flesje beter als vaseline.. Thanks!

chris33

Quote from: wouter veuger on May 08, 2013, 22:11:14
als ze niet op de droge vlieg willen moet je het eens met een klein goudkopje proberen op een cm of 15 onder een verklikkertje,vaak pakken ze die dan wat vlotter.

ook kleintjes ,ik had er vorig weekend een paar van rond de 6 cm :-[ :o,op een goudkopje op haakje 16.

Wat voor een verklikker gebruik jij, en hoe monteer je deze?

chris33

Quote from: Bert J. on May 08, 2013, 22:16:57
Je hebt in ieder geval een winde gevangen. Gefeliciteerd!

Dankje, ben ook wel blij op 1 of andere manier.

Bert J.

Als ze een stil liggende droge vlieg niet pakken, strip hem gerust binnen met felle rukjes.
Ze komen er graag achter aan, als het windes zijn. Ik doe dat vaak met een palmer, een
bruine of een zwarte. Na een paar worpen zakt de vlieg door de oppervlakte en geeft
behoorlijk wat beroering in het water tijdens het strippen. Ze zijn er gek op.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Is inderdaad een winde. En nu maar werken naar zo'n mooie winde als Bert laat zien!

Als je visjes ziet springen kan het heel klein spul zijn dat jouw vlieg niet weggewerkt krijgt. Probeer dan eens een kleine cdc. Of inderdaad wat Bert al zegt een wat grotere vlieg (Palmer doet het vaak goed) wat "leven geven" door hem af en toe een rukje te geven.

Het is ook mogelijk dat die kleine vis niet uit het water springt om vliegen te vangen, maar omdat ze zelf op de vlucht zijn voor een snoek.

chris33

Bedankt voor de tips.
Ik heb wel de natte versie van de palmer. Zie foto

En dit zijn de nymfs die ik heb.. is dat wat?

[attachment deleted by admin]

chris33

#12


Had zelf gevoel dat er een roofblei of snoek aan het jagen was.. want het was net een schouwspel.. je zag aan het water een V vorm en daarvoor sprong de vis het water uit. Net dolfijnen.. Hahah

catchem

Chris, de bovenste foto zijn natte vliegen, heb ik zelf niet echt ervaring mee. Op de onderste foto zijn de bovenste nymphen op de kaart gangbare nymphen. Meestal gevist onder een beetverklikker, rustig binnenhalen met kleine rukjes of achtjes. Af en toe de nymph laten stijgen door je hengel te liften of een groter rukje kan ook vis aanzetten tot bijten.

Ik maak met droge vliegen ook mee dat de kleine visjes alleen de vlieg ondertrekken. Ik laat hem dan nog even onderwater en af en toe pakt een grotere dan deze makkelijke prooi. Als dit niet gebeurd ga ik aan de rand van de school kleintjes nymphen. Grotere vissen zitten ook wel onder de school kleintje of aan de rand wat dieper. Maar vaker zoek ik verder naar een schooltje grotere vissen.

chris33

Bedankt voor de informatie..

Vandaag geweest. Wel veel ruisers gezien, maar ze wilde niet echt bijten. Heb redtag geprobeerd, natte palmer en nog een paar. Wilde dit keer niet lukken. Was ook druk met mensen en boten..

Wat mij opviel.. veel dode vis in de haven.. Voornamelijk snoekbaarsjes. Heeft dat met de paai te maken of winter?

catchem

Ik denk pleziervaart die door een nest is gevaren  :-\

wouter veuger

@chris, er is genoeg info te vinden over verschillende soorten verklikkers op het forum,ik gebruik de laatste tijd zelf biostrike van loon.
dit is een kneedbare (drijvende ) pasta die je op je lijn kneed.

chris33

Quote from: catchem on May 09, 2013, 20:23:30
Ik denk pleziervaart die door een nest is gevaren  :-\

Domme vraag;maar hebben die nesten dan? Want ze drijven overal tussen de boten..

Ga straks ook de HSV poepenkolk mailtje sturen. Vind namelijk jammer.. Want snoekbaars is al moeilijk te vangen daar.

catchem

Snoek, snoekbaars en meerval zijn nestbewakers. De vis blijft bij het nest te beschermen om de eieren vrij van zand te houden en er water overheen te wapperen voor zuurstof. Als de eitjes uit zijn gekomen blijft de volwassen vis nog even in de buurt om de kleintjes te beschermen. Op een gegeven moment gaat de volwassen vis weg, ze zijn kannibalistisch, dus als ze later hun eigen kinders tegen komen vreten ze die dan weer wel op.
Ik denk met veel kleine dode snoekbaarsen en een schip op de plek overheen is gevaren, het zou ook kunnen zijn dat er een school visjes bij de schroef zaten toen de motor werd gestart. Snoekbaarsen leggen hun eieren op ondieper water, dus kan de schroef schade aanrichten. Als er een gemaal(tje) in de buurt is kan het ook daardoor komen. In alletwee de gevallen hoeven de visjes dan niet eens heel erg beschadigt te zijn. Het kan natuurlijk ook gif of iets anders zijn, maar dan zou je ook andere dode vissen moeten zien.
Gezien de plaats, in de haven, en de dag, hemelvaart, denk ik dat er veel pleziervaart was.

chris33

Oke interessant feitje. Vind wel triest. Want snoekbaars bestand is daar namelijk niet groot, en zo dus helemaal niet meer.