Shooting Head double handed Spey

Started by jeroenV, June 10, 2014, 19:05:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroenV

Hoi allen,

Ik heb een Hardy Swift 14" #9 en heb van Rio Skagit en Scandi shooting heads gekocht (580 gr en 600 gr).
Helaas duurt het lang voor ze binnen zijn en dit is mijn laatste week vakantie. Heeft iemand een web adres met link waar ik een vergelijkbaar item kan kopen dat op voorraad is in NL zodat ik het nog voor het weekend in huis heb? Mag dus ook anders dan Rio maar moet wel kwaliteit en vergelijkbaar zijn.

Alvast bedankt!

PS heb al backing en Rio Gripshooter 44lb op de reel zitten.

Sieger

Hoi Jeroen,

Volgens mij heeft Ton Temming in elk geval de Airflo heads op voorraad. En volgens mij heeft hij tegenwoordig ook nog andere merken.

Even bellen zou ik zeggen... grote kans dat hij je wel kan helpen.


Sieger

jeroenV

Dat is een goeie! Bedankt voor de Tip!

Arjan Maat

Beste Jeroen,

Weet je zeker dat je de gewichten van de heads wel ok hebt getypt? Ik kan me op een #9 wel een Skagit head van 600 grains voorstellen, maar een Scandi van 580 - 600 grains is al snel 30 tot 50 grains te zwaar ben ik bang.

Succes Arjan Maat


Sieger

Zou toch best kunnen Arjan... Op mijn Meiser heb ik een op maat gemaakte scandi head van 525 grain... En dat is een 7 hengel...

(Advies van Meiser is een Scandi head van 34/35 voet en 500-550 grains...)


Sieger

jeroenV

#5
klinkt inderdaad een beetje vreemd maar dit komt uit het advies van Rio zelf.

Pagina 12: http://www.rioproducts.com/skin/summit/pdf/2014-Understanding-Spey-Lines.pdf

Uit ervaring en diverse sites en reviews is mijn hengel meer geschikt voor 9/10#:
http://www.rioproducts.com/RIO-Spey-Line-Recs.pdf

Arjan Maat

Tja mannen, heads is allemaal een beetje zelf ontdekken, op mijn Loop Cross S1 13ft #8 is een Scandi Compact van 480 grains heel fijn, en de 510 is gewoon te zwaar. Vandaar mijn "ingeving". Maar het aantal grains en de lengte van de head is ook weer iets om rekening mee te houden, is je head hetzelfde aantal grains en een 3ft og 1 meter langer is het ankeren etc. ook weer heel anders.

Zoveel mensen zoveel wensen, en . . . ik ben al een tijdje met heads aan het "hobbyen" en het blijft van veel factoren afhankelijk, MAAR je moet ergens beginnen en dan finetunen


Succes Arjan Maat

jeroenV

Je hebt elemaal gelijk Arjan, ik heb inmiddels toch mijn lijnen binnen gekregen na een maand douane. Vanavond maar eens testen, ik zag gister avond veel brasem in de havenmond liggen, lijkt me een makkelijke prooi. Ik neem beide heads mee, ik moet voor mijn Skagit alleen nog op Tip's uit, ik heb nu enkel een Polyleader 3ips. Iemand tips?

jeroenV

Na een lange dag op de Waal is mij de Scandi head prima bevallen. Ik kreeg de Skagit niet lekker van het water, ik heb het "touch en go" van de Scandi beter onder controle. Ik heb helaas nog geen Tips voor mijn Skagit en had nu een 3ips PolyLeader van A&M gebruikt, misschien zit daar het probleem. Weet iemand toevallig of Orvis of Scierra Tips heeft die op deze Head passen? Zo niet dan ga ik even online bij Airflow of Rio kijken maar dan duurt het wat langer.


Sieger

Ik heb eerlijk gezegd geen idee Jeroen. Heb geen ervaring met Skagit. Op de site van Balticfisher staan een aantal artikelen over het kiezen van het juiste gewicht, stukken over tips en over werpen.

Misschien dat je daarmee verder komt? http://www.balticflyfisher.com/hints-and-tips/which-weight-of-skagit-head/

Ik gebruik voor mijn Scandi head de tips van Airflo en die vind ik zelf erg goed werken. Ik gebruik de 10 voet variant....


Sieger

jeroenV

Dat is bruikbaar. Ben gister ook even in Heusden langs geweest bij de Green Highlander Fly Fishing Heusden, helaas heeft deze zaak geen kant en klare (sink) Tips maar heb wel een spoel sinking WF5S mee genomen, dan kan ik zelf wat Tips op lengte maken.