Advies over Haken

Started by Jouke, April 27, 2016, 23:35:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jouke

Beste Vliegbinders,

Ik heb zelf een simpele vice en bind daar af toe eens een vliegje op. Als haak heb ik tot nu toe de F31 van Gamakatsu gebruikt en ben daar best tevreden over. Ik had een aantal vliegjes online gekocht met hele slechte haken, en daar heb ik alle aanbeten op gemist.
Ik zou graag een paar goede haken willen kopen om wat vliegjes te kunnen binden. Het liefst eerst gewoon een aantal goudkopnympfjes. Welke haken gebruiken jullie daarvoor en wat kunnen jullie me advisieren?

edjuhhh

Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Raymond

Jouke, allereerst zou ik je willen aanraden om een goed boekje te kopen waar de meest bekende vliegen in staan beschreven incl. materialen. Er zijn namelijk zoveel soorten haken met hun verschillende toepassingen dat je als beginner gemakkelijk door de bomen het bos niet meer ziet.

Verder wil ik je als tip geven om in het geval van haken in beginsel voor A-merken te gaan. TMC (Tiemco) en Kamasan zijn enkele gangbare merken die vrijwel overal verkrijgbaar zijn. Naderhand zou je kunnen besluiten om vanwege de prijs te kiezen voor B-merken maar ik doe dat zelf niet. Op TMC100 in de maten 16, 14 en 12 kun je eigenlijk heel veel standaard patronen binden.

Succes!
::wtf::

p.forel

Gamakatsu is ook A merk maar kost wat minder
Zelf gebruik ik die altijd
Tmc  of kamasan. Zijn ook goed hoor maar die prijs he

Caslambalk

Ik heb haken van lighning strike( of hoe je het ook schrijft ), ik vind vooral de scud haak heel fijn
als ze me missen ben ik vissen ;)