Tenkara Demo Dag

Started by Fish On Tenkara, July 04, 2012, 11:22:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Linked Events

Fish On Tenkara

TENKARA DEMO/INFORMATIEDAG
Tenkara style vissen, een oude Japanse methode van vliegvissen , gestoken in een modern jasje.
Het " licht " vissen komt steeds meer in trek bij de sportvisser en deTenkara-style  past hier perfect bij, geen reel en geen vliegvislijn, alleen een hengel voorzien van een lange leader.
Ook de wijze van vissen is een uitdaging voor iedereen, maar in het bijzonder voor diegene die  de overstap naar de "Engelse"-style van vliegvissen nog niet zien zitten.  Inderdaad de Old Fashion wijze is natuurlijk ook moeilijker van aanpak.
Tenkara-styl is veel makkelijker en daarom een perfecte tussenstap.
Om diegene die kennis willen maken met deze prachtige " oude " vliegvis-style, zal FAUNA Hengelsport in samenwerking met Fish On , een Demo/Infodag organiseren op Zondag  26 Augustus.
Indien de weergoden ons niet goed gezind zijn, schuift de datum automatisch naar de volgende zondag enwel 2 September.
De materialen, hengels en lijnen zullen aanwezig zijn, tevens zal er voor een aardige introductieprijs voor de aanschaf van uw eerste combinatie Tenkara-set gezorgd worden.  ( euro  110,00  normaal  euro  135,00 ).   Ter plekke te koop.    Er zullen ook diverse instructeurs aanwezig zijn om uw eerste stappen te begeleiden. Het zal u verbazen hoe eenvoudig de stap naar vliegvissen kan zijn.

Wanneer ?
Op Zondag 26 Augustus , met een uitwijkmogelijkheid naar 2 September.

Waar: ?
We willen graag dat u vis vangt tijdens de demonstratie/informatie en daarom zullen wij de sloten en vijvers van Oosterhout gaan belagen.

Hoe: ?
Heeft deze uitnodiging uw interesse gewekt, neem dan E-mail contact op met Fauna Hengelsport (info@hengelsportfauna.nl) en geef u op per E-mail, vergeet niet als " Onderwerp " Tenkara te vermelden en ook niet uw E-mailadres. Wij zullen dan tijdig contact met u opnemen om de verdere afspraken te maken.

HappyFisherman

Ik heb het gezien op de Fair, maar vond er niet veel aan...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jur606

happy lijkt mij ook niks dan ben ik ervan overtuigd dan je op lokala slootjes beter met maden ofzo kan gaan vissen met een vast hengel.
op stromend water weet ik het niet dus laat ik me niet over uit

Porky

Misschien een hele domme vraag, maar kun je deze manier van vissen ook niet met een 'gewone' vaste stok of machthengel uitoefenen ??

vliegvisserdorian

Ik ben het met porky eens, gewoon een vaste stok met een vliegje kan ook toch? ;D

Rossie69

en zijn jullie er al uit dan ?

volgens mij heeft het ook wel een beetje mee te maken met het verplaatsen van je vliegje.
zoniet duh ?

is mijn ding ook niet.

maarja wat niet is kan altijd nog komen.


A{b}r{a}xa{s}

Ben benieuwd of er nog mensen naar die dag geweest zijn ??

Hilco

met een matchhengel kom je dicht in de buurt. 8)

Maar het zit hem niet aleen in het materiaal.

werpen is eigenlijk ondergeschikt bij Tenkara vissen . 
De nadruk ligt meer op het spotten van vis en mogelijk visrijke plekken, in stealthmode waden, postie kiezen .
Dat werpen gaat automatich .

hele andere manier van vissen ..........soort sluipen in trance................  moeilijk uit te leggen met geschreven woord.

ruud

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on August 27, 2012, 17:15:51
Ben benieuwd of er nog mensen naar die dag geweest zijn ??

Ja Bas, Wij gingen met z'n 3e, het regende af en toe wel een beetje maar zo erg was het
niet dus dacht onze chauffeur dat gaat zeker door, wij vliegvissers zijn geen watjes ;).hoef dus niet te bellen.
Daar aangekomen was de parkeer plaats helemaal leeg maar enkele minuten later kwam
er toch nog iemand en tegelijkertijd een mailtje dat het was afgelast en verschoven naar 2 september.
Helaas dan kan kunnen we niet.
ik was de enige met een Tenkara hengel dus hengel uit de auto en naar de waterkant.
Gevolg, onze chauffer is om en gaat vrijdag een Tenkara hengel ophalen ;D (weer een lotgenoot).
Echt heren, het is een leuke aparte sport naast het vliegvissen.
Ook hier in de plaatselijke slootjes waar ik nu op stukken vis die ik met de vlieghengel voorbij moest lopen.
Nu plaats ik mijn vlieg over het riet, over het kroos in een klein open stukje waar de ruisvoorntjes de vlieg graag komen halen
Over twee weken gaat alles mee naar Oostenrijk dus ook de Tenkara.
Ik zal net als J. Wandelaar (zie topic sLOVEnie  Foto verslag sLOVEnie Juli 2012) zal ik proberen hiervan een verslag te maken.

Gr. Ruud

leo

ben vandaag bij Jo,, en harry van fish on het tenkara gaan bekijken.
vind het toch wel een interessante manier van vissen zeker omdat veel van onze wateren vol liggen met plompebladeren en met de
traditionele van vliegvissen steeds de lijn steeds vasttrekt.
de tenkara methode maakt het mogelijk om ook deze sloten te kunnen bevissen.
je bent wel beperkt in de afstand maar dat is niet altijd een probleem.moet zeggen had er nog niet veel over gelezen of gezien
maar op zich toch wel de moeite waard om er eens wat tijd aan te besteden.

A{b}r{a}xa{s}

De bedoeling was om afgelopen weekend de Tenkara hengel 'uitgebreid' te proberen in de Kyll.
Al met al een uurtje gebruikt en dat heeft me toch wel aan het denken gezet over de 'bruikbaarheid' van deze hengels.
Zal er binnenkort nog eens een stukje aan wagen op het forum om te zien wat de ervaringen zijn van mede-Tenkara vissers.
(Die zijn er overigens wel, in Kyllburg kwamen we Ruud en een vismaat tegen die een heel weekend 'Tenkara-only' aan het vissen waren.)