Oostvoornse Meer 2020 - 2021

Started by Franky Boy, November 27, 2020, 21:25:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

guidogast

Goede zaak ja! Prachtvissen worden er gevangen zeg... ::goodjob::
::agree::

sjoerd

Er zitten ook zeenaalden in OVM.  Menno vond iig een dood exemplaar tegen een dammetje.

Franky Boy


Franky Boy

#53
In maart zijn er weer nieuwe forellen in het Oostvoornse Meer uitgezet.
Marinus Heetkamp van Forellenkwekerij De Tipbosch vulde zijn uitzetting van november 2020 aan met 160 Kilogram regenboogforellen, waaronder een groot aantal mannetjes ('haakbekken').
Een Duitse kweker zou 700 Kilogram meerforellen uitzetten, maar doordat de kweek van deze vorm van de bruine forel de afgelopen winter niet goed was verlopen, had hij die zonder enig overleg grotendeels door prachtige (dat wel...) beekforellen vervangen!
Grote teleurstelling bij de vrijwilligers van Sportvisserij Zuidwest Nederland dus en een fiks meningsverschil...  ???
Alles is intussen naar bevrediging opgelost en er zwemt als gevolg van die verkeerde levering nu in totaal bijna 1200 Kg aan prachtige beekforel in het OVM rond! De aalscholvers zullen namelijk de hoeveelheid inmiddels wel wat hebben 'uitgedund'.  :o
Volgens de in 2020 online ingeleverde vangstformulieren is de regenboogforel de bruine forel inmiddels in aantallen voorbijgestreefd.
42% van de vangsten bestond uit regenboogforellen en 27% uit bruine forellen (beekforellen en meerforellen).
Enkele jaren geleden werden nog 8 keer zoveel bruine forellen als regenboogforellen gevangen!  ???
De betere overleving is te danken aan het omschakelen op een Nederlandse leverancier die gegarandeerd geen regenboogforellen van gemanipuleerde eitjes levert.
(Foto's beekforel en regenboogforellen door Janny Bosman)
(Foto tweede beekforel door Roel Lentz)
[attachment id=1 msg=183187][attachment id=2 msg=183187][attachment id=3 msg=183187]

Bert J.

Mooi man. Bedankt voor de update.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Franky Boy

Zojuist op YouTube een paar nieuwe filmpjes over het Oostvoornse Meer ontdekt.
M. Gerards heeft de afgelopen maanden niet stilgezeten en heeft ongetwijfeld enkele persoonlijke records verbeterd!
Wie kent deze vliegvisser en spinvisser M. Gerards? 😮
Hier de vangst van twee mooie bruine forellen (een 'beekforel' en een meerforel).
https://www.youtube.com/watch?v=otzbYMueAMQ

Franky Boy

Screenshot van de meerforel uit het filmpje.
Veel vissers op het open water die vanuit kano of bellyboat vissen, zijn blij met deze in 2019 uitgezette soort.
Niet alleen een spectaculair uiterlijk maar ook vaak een spannende drill en keiharde aanbeten!
En ze worden langzamerhand steeds groter...
[attachment id=1 msg=183216]

jo flyfishing

misschien tegen de mensen van roofmeister zeggen dat die ene foto met kiewgreep misschien beter niet te veel in het licht gezet wordt? Voor deze manier van handelen door anderen overgenomen wordt.

https://www.roofmeister.nl/zo-vang-je-grote-forel-en-bot-op-het-oostvoornse-meer/
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Franky Boy

Quotemisschien tegen de mensen van roofmeister zeggen dat die ene foto met kiewgreep misschien beter niet te veel in het licht gezet wordt? Voor deze manier van handelen door anderen overgenomen wordt.


Re: Oostvoornse Meer 2020 - 2021

Beste Jo flyfishing,
De zogenaamde 'kieuwgreep' wordt vooral door kunstaasvissers, maar ook door enkele vliegvissers gebruikt.
Ik neem aan dat deze greep schadelijk voor forellen is, maar heb daar weinig concreet 'bewijs' voor kunnen vinden.
Ik heb daarom de vraag "Is de kieuwgreep schadelijk voor forellen en waarom is die schadelijk voor forellen?" bij Sportvisserij Nederland neergelegd.
Die hebben vaak stagairs over de vloer die dan in het kader van hun studie mooi een literatuuronderzoek naar de schadelijkheid van de kieuwgreep voor vissen, en salmoniden in het bijzonder kunnen verrichten.
We staan nu eigenlijk nog met lege handen als we het gebruik van de kieuwgreep willen afraden...

jo flyfishing

 ::goodjob::
Mooi. Dank je, Franklin.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

JurjenF

Wel een geinig idee om een actioncam onder je (belly)boot te monteren bij helder water. En dan naadloos over te gaan op de boven water gemonteerde camera.
Fishing is cheaper than therapy

Franky Boy

JurjenF, ... Zoals dit screenshot van een filmpje van M. Gerards?  ::)

[attachment id=1 msg=183251]

Franky Boy

Wie van jullie heeft in het Oostvoornse Meer wel eens een een 'Elzasser saibling' gevangen?
(Door velen ook wel 'Beekridder' of 'Arctic char' genoemd)
Ze worden zo nu en dan nog wel eens gevangen. Dat zijn dan stokoude 'overlevers' of vissen die met de uitzetting van beekforellen zijn meegekomen.
(Foto: Screenshot van een filmpje van Jack Verschoor)
[attachment id=1 msg=183272]

Scaramouche

Het zijn prachtige vissen. Mijn allereerste vis ooit op het OVM was een saibling. Dus die vergeet ik nooit. :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JurjenF

@FrankyBoy : ja zoiets. Maar ik moet eerst maar eens gewoon boven water wat behoorlijks kunnen filmen....
Fishing is cheaper than therapy

Streamer

Ik heb even in mijn archiefje gekeken en mijn eerste ving ik op 2 april 2017 die ochtend ving ik er trouwens aardig wat ( aan de spinner ) en een bruine forel van 58 cm. Was er eerder niet een uitzetting geweest ?
Mijn laatste was in december 2019 2e kerstdag vanuit de BB, helaas geen foto. Weet wel dat deze rond de 50 cm was en vrij donker van kleur, gemeten op het matje van mijn BB, waarvan hij/zij al spartelend weer het ruime sop koos voor dat ik een foto kon maken.
IHYT

Franky Boy

Klopt dat er in maart 2017 saiblingen waren uitgezet als compensatie voor een niet goede levering van regenboogforellen in november 2016.
In 2019 en in 2020 zijn er nog enkele saiblingen gevangen. Daar kunnen een paar saiblingen hebben bij gezeten die met de uitzettingen van beekforel waren meegekomen.
Hier een foto van Janny Bosman van de uitzetting van maart 2017.
[attachment id=1 msg=183276]

wh82

Ik heb ze in het OVM ook weleens gevangen maar alleen rondom de uitzet. Wel heel gaaf die vis hierboven.

Koen

ik heb er wel es 1 gevangen, maar dat is zeker een jaar of 6 geleden.

Franky Boy

Wie zegt dat alleen regenboogforellen het water uit springen?  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=xUBhrMzNQYs

Plantje

Wat een schitterende beelden!

gijsie20

Wat een prachtige vissen zeg!

Franky Boy

Jumper Number Two...
Wie zegt dat bruine forellen weinig aan de hengel doen?  :o

https://www.youtube.com/watch?v=Mx5tIe-TOM0

Franky Boy


HappyFisherman

Die kleuren zo mooi! Keer weer een forum dagje daar..?
Vliegvissen is bevlogen vissen...