Georganiseerd samen: Snoekvissen in de polders boven Rotterdam

Started by Get!em, September 06, 2023, 16:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Get!em

Het is weer september, de sloten en slootkanten worden alweer geschoond. Dus het is binnenkort weer tijd voor het snoekvissen. Nu heb ik het geluk (nog) te wonen tussen een walhalla aan sloten en plassen, vol met snoek. Daar zou ik graag ook een keer met jullie samen willen vissen.

Ik loop al een tijdje met een idee rond en wil even een inventarisatie maken of dit haalbaar is. Ik heb alvast deze datums als voorstel:

4 november 2023

Locatie: in app groep.

De reden van het idee: het is ideaal water voor vliegvissen, indien de kanten gemaaid zijn. Beschrijving van locatie hieronderaan weer verder.

Grootste hobbel, vandaar de inventarisatie: het water valt geheel onder Groot Rotterdam. Je moet dus lid zijn van GHV-Den Haag, SVBD (Delfland) of Groot Rotterdam, of deze als extra vergunning naast je bestaande hebben of aanschaffen.
Groot Rotterdam heeft geen eenmalige/goedkope Dag Week Maand of Jaarvergunningen meer voor roofvissen. En die dagvergunningen van de andere verenigingen zijn niet geldig op dit water. Meevistoestemming is ook niet geldig.


Dus ik hoor graag, wie is er enthousiast voor en heeft de juiste vergunning (of wil dat aanschaffen).


Reply met lijst:

29 oktober
  • Get!em
  • wie nog meer?


4 november
  • Get!em
  • wie nog meer?



Beschrijving van startlocatie:
Verzamelen bij een tuin, er zijn 2 parkeerplaatsen beschikbaar met elk zo'n 10 plekken.
In de tuin is een bouwkeet waar we droog/uit de wind kunnen staan met max 5 man, in de tuin zelf staan 4 tafels met elk 4 stoelen.  De keet voorziet in koffie/thee/ verse taart/ijs tegen een geringe vergoeding (contant of per qr-code). Er is geen wc.
Kano's en roeiboten te huur.

Beschrijving van de wateren:
Direct vanaf de startlocatie zijn er binnen 100m 3 watersystemen te bevissen.

Watersysteem 1, laagste (-5,4m -5,1m  NAP): 
Gegraven poldersysteem van ongeveer 15 jaar oud, met water van 10 tot 100m breed en heel veel zijsloten. Gebied is 12km lang en gemiddeld 1km breed. Helderheid varieert met regen en wind. Bij windstilte en weinig regen is het zeer helder, en andersom. Meest goed bereikbaar per fiets(pad), kanosteigers. Er zijn ook auto parkeerplaatsen ongeveer elke kilometer, maar om bij die te komen moet je soms meerdere kilometers omrijden.
Water is op de meeste plekken max 1m diep, maar op veel plekken ondieper. Waden is zeer goed te doen. Kanovaren ook.
Er werd de afgelopen winters goed snoek gevangen en voorn is ruim aanwezig.  Vanaf de kant heel veel mogelijkheden.
Je wordt rond deze tijd vergezeld van lepelaars, kleine en grote witte reigers. Roerdomp komt soms langs. Verder uiteraard veel ganzen, eenden, duikeenden en aalscholvers. Met geluk ook een visarend.  Lepelaars zal op geplande visdatum al weer vertrokken zijn.

Watersysteem 2, -5,5m NAP
Dorps/stadswater. 20 jaar oud.
Gegraven sloten en vijvers, aaneengesloten tussen alle huizen. Vijvers zijn tot 1,5m diep, sloten vaak slechts 1m. Veel mogelijkheden vanaf de kant. Er wordt heel veel karper (zomer) en heel veel snoek (winter) gevangen. Voorn ook veel aanwezig, maar soms lastig te vinden. Baars ook aanwezig, maar weinig echte topstekken (geen stroming). Helderheid vaak redelijk tot beperkt, maar minder variabel dan watersysteem 1.

Watersysteem 3, -3,28m NAP
Oud polderwater, afvoersloten.
Gegraven sloten tussen kassen en als hoge sloot langs watersysteem 1. Vaak zeer troebel. Afvoersysteem voor water vanaf de kassen. Tot laat in de herfst veel actieve kleine schubkarpers op geselecteerde plekken in de kleine ondiepe zijsloten. Weinig snoek. Op bepaalde plekken wel voorns te vinden.

Watersysteem 1 + 2 + 3 eindigen allemaal met een stuw of waterval in het laagste gedeelte nabij een gemaal. Dat water is niet heel groot, maar doordat het een afvoerputje is, zit er wel dus alle type vis uit bovenliggende. Tevens zit er bij de stuwen en watervallen wat reuring in, en dus kans op baars. Echter is het bij weinig afvoer een zeer ondiep gedeelte (30cm).

Vanuit het gemaal wordt het in de tussenboezem gepompt (-2,66m NAP). Die valt ook te bevissen. Die is helder (als er geen regen is geweest of wordt verwacht), bevat redelijke hoeveelheid snoek, karper, voorn en baars. Bevat ook Giebel.

Aan de andere kant van de tussenboezem zijn er nog 2 polderwatersystemen, waarvan 1 in een wijk ligt (altijd troebel, vooral giebel en schubkarper), en 1 in een overgebleven stukje veen (altijd troebel), en ik daarom niet als kandidaat viswateren zie, ondanks dat je natuurlijk altijd een poging kan wagen.

Martijn

Leuk initiatief! ik kan die dagen helaas niet, maar leuk idee!

FSCHAMP

Ik ben in het bezit van de juiste vergunning en beide dagen kunnen voor mij voorlopig.
Echter de locaties Berkel en Rodenrijs zeggen met niets, dus als er meer info is, is die welkom.

Mij mag je er voorlopig opzetten.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

henkverhaar

29 oktober kan ik niet. 4 november wel. Zet mij er maar OV bij...

Get!em

#4
Quote from: FSCHAMP on September 11, 2023, 10:30:29Ik ben in het bezit van de juiste vergunning en beide dagen kunnen voor mij voorlopig.
Echter de locaties Berkel en Rodenrijs zeggen met niets, dus als er meer info is, is die welkom.

Mij mag je er voorlopig opzetten.

Locatie beschrijving zal ik toevoegen.

Tevens is het volgens mij mogelijk met meevis toestemming toch leuke koppels te maken met mensen zonder vergunning ;)
Edit: Groot Rotterdam heeft Meevis-Toestemming ook geblokkeerd, dus die route werkt ook niet.




Get!em

Locatie en water beschrijving toegevoegd.



Reply met lijst:

29 oktober
  • Get!em
  • FSCHAMP


4 november
  • Get!em
  • FSCHAMP
  • henkverhaar (onder voorbehoud)


PdH

Dit is een mooi initiatief. Ik heb echter niet de juiste vispas(sen).
grtn, Peter.


henkverhaar

Quote from: Get!em on September 11, 2023, 19:39:53De goedkoopste werkende optie is een extra VIspas kopen met korting omdat je er al 1 hebt:

https://www.sportvisserijnederland.nl/over-ons/contact/veelgestelde-vragen/32/ik-ben-lid-van-meer-dan-een-vereniging-kan-ik-geld-terug-krijgen.html


Ik heb die van de GHV erbij genomen. Ik kom toch af en toe in die contreiƫn - mijn zoon woont in Den Haag - naast het Haagse Bos.

Get!em

Quote from: henkverhaar on September 12, 2023, 08:37:00Ik heb die van de GHV erbij genomen. Ik kom toch af en toe in die contreiƫn - mijn zoon woont in Den Haag - naast het Haagse Bos.

Ja, het gebied wat deze vergunningen bestrijkt is enorm. Bijna geheel Zuid-holland en de westelijke delen van provincie Utrecht. Waaronder ook de polders in groene-hart (Gouda, Reeuwijk, Woerden, Oudewater, Stolwijk, Haastrecht)

https://www.sczh.nl/


Get!em

Met nog iets meer dan een maand te gaan wil ik ergens volgende week de definitieve datum van de 2 vastzetten. Dan is er meer duidelijkheid voor iedereen en kan ieder die wil aansluiten.

Ergens komende weken zal ik eens wat foto's maken van hoe het erbij staat. Gemeente en gebiedsbeheerder zijn druk bezig met maaien en harken overal. Gebied is vaak wel als laatste aan de beurt, maar voor zover ik weet is dat altijd voor midden oktober klaar.

Wie wil aansluiten?

PdH

Afgezien van de vispas blijkt dat ik beide dagen niet kan. Sorry Gerben. Andere keer beter.
grtn, Peter.

EB86

Ik ga even kijken welke datum ik kan. Heb nog niet op snoek gevist maar wil dit wel gaan doen, dus misschien meteen een mooie introductie.

Get!em

De hark en de hekkelaars gaan er nu systematisch doorheen, dus mooie schone sloten binnenkort.IMG_5974.jpegIMG_5971.jpegIMG_5972.jpegIMG_5973.jpegIMG_5975.jpeg     

Fly4Fish


FSCHAMP

@ Get!em: 29 Oktober 2023 gaat niet meer voor mij ondertussen. Ik heb een uitnodiging gekregen voor een verjaardagsfeest waar ik absoluut moet bijzijn. Enkel 4 November 2023 gaat nog voor mij.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

EB86

De 4e is voor mij geen optie meer, de 29e misschien, maar het lijkt erop alsof er meer mensen de 4e kunnen dus dan laat ik hem passeren. Jammer, maar hopelijk binnenkort nog een kans.

Get!em



Reply met lijst:

29 oktober
  • Get!em
  • eb86


4 november
  • Get!em
  • FSCHAMP
  • henkverhaar (onder voorbehoud)


Met deze lijst lijkt 4 nov idd de dag te worden.

Get!em

Ok, bij deze vastgeteld, 4 november.

@FSCHAMP en @henkverhaar en eventuele andere gegadigden, kunnen jullie je telefoonnummer even per privebericht sturen, dan maak ik een whatsapp groep aan om details te bespreken.

Ik hoor graag wie er nog meer aansluiten.

Gert

Mooi initiatief Gerben. Helaas geen grote opkomst, maar hoop dat jullie een geslaagde dag hebben.

Ik zal Rick, Herman en Jo eens polsen of we (ergens in februari?) weer een forumdag gaan organiseren bij de Ruigenhoek. Combi van forel- en snoekvissen.

henkverhaar

4 november staat in de agenda iig. Kan ik mooi mijn nieuwe splitcane snoekhengel uitproberen - mijn vorige snoekhengel dateert al van 2016, en de taper daarvan is inmiddels 'achterhaald'. Ook dit weekend nog twee streamers gebonden die voor de gewenste actie zouden moeten zorgen...

Get!em

Top!

Telefoonnummers ontvangen.

Ik hoor graag of er meer mensen mee gaan. Mag ook een week van te voren, mag ook een uur van te voren, alles is gezellig ;)


Polderwater is aan 1 zijde ondertussen schoon. IMG_6008.jpeg

Stadswater ook. IMG_6009.jpeg

henkverhaar

Ik vond de omgeving er in de vorige set foto's aantrekkelijker uitzien ;-)

Get!em

Quote from: henkverhaar on October 09, 2023, 09:41:18Ik vond de omgeving er in de vorige set foto's aantrekkelijker uitzien ;-)

Gelukkig zijn die niet weg ;) Er is voldoende water.

We hebben er (stads en polderwater tegelijkertijd) wel eens een wedstrijd gevist (roofvis) met 45 man, met gemiddeld 3 snoeken per persoon , wedstrijd tijd was tussen 9u en 14u



Maar zoals in de intro: de polder met het water is grofweg 1km breed en 12km lang. De rest is bebouwd met kassen of woningen.

FSCHAMP

Ik kijk er echt naar uit om dit nieuw water te leren kennen. Foto's zien er geweldig uit.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>