Picos Europa

Started by Woenos, June 24, 2019, 13:38:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woenos

Hallo,

Na een vakantie van 2,5 week in de Picos Europa en omgeving kan ik zeggen dat het daar echt wild en mooi is. Viswater plenty! Ik heb eind mei 1 dag een gids geboekt, was erg gaaf (http://www.amoscaguias.com/)
Hele grote zalm gezien (in debergen op weg naar een paaiplek dus die mocht je niet vangen) jonge zalm gevangen en ook wilde bruine forel. De laatste was lastig in gin clear water.
Vale gieren boven je hoofd, water voor jezelf en er zwemt meer dan genoeg.

Later in het jaar is het zuidelijk van de Picos Europa schijnbaar prachtig vissen op grote forel in echte chalkstreams. Of ja later, rond deze tijd.

Kan het aanraden! Heb zelfs een bruine beer gezien. Ga ik een keer niet naar Canada kom ik die beesten nog tegen  ;D

gijsie20

Ziet er prachtig uit op de website! Zelf ook nog mooie foto's geschoten?
Kan je daar ook zonder gids op pad? Kon ik niet zo gauw vinden op de website? Of waar je dan wel een vergunning kunt krijgen.
Wellicht leuk te delen voor komende vakantiegangers  :)

Woenos

Inderdaad, zal morgen eens tijd maken voor wat foto's van de omgeving en goede plekken om te vissen. Heb ook een app gevonden (apk zelf installeren door land restricties) met alle regels voor Spanje er in(per provincie). Vergunning heb ik laten halen, is wat ingewikkeld door rare openingstijden maar ook zelf te doen.


Woenos



Nou er gaat van alles fout met het posten, later meer hoop ik.

Woenos

#4
Ok, een kleine samenvatting met wat sfeerbeelden.

Vroeg in het seizoen (mei-begin juni) is het goed forel vissen in de Picos en omgeving. Verwacht geen grote vis, cm of 30 is een grote wilde bruine forel. Grotere vis zit in de grotere rivieren (ook zalm) en in het zuiden van de Picos in Cantabrië in de chalkstreams, daar is het wat later in het seizoen goed vissen. Aan de kust is het ook zeebaars waar veel op gevist wordt.

Gebruikt materiaal aldaar in de Picos voor droge vlieg 8.5' of 9' #3 of #4, tippet  0.09mm tot 0.12mm en voor nymphen
10' # 2/3. Veel gebruikte methode is chech nymphen met 2 nymphen.

Veel gebruikte vliegen zijn #16#18 olives en brown caddis. Nymphen werken de donkere kleuren het beste.

Maandagen en donderdagen zijn vaak verboden om te vissen!

De app die ik heb gevonden en die het allemaal veel makkelijker maakt is https://myfishingmaps.com/mapas-pesca/
Als je die weet te installeren via een apk en je neemt een 2 weken trial dan is het goed water zoeken, 1 provincie zit er bij (naar keuze) voor de rest moet je een Pro versie hebben dus.

Met de gids:
Prachtig water in Póo de Cabrales is de Rio Casano (https://goo.gl/maps/iiSftXwW7MBszZaC9), je bent er wel afhankelijk van de wind die soms ineens op komt zetten uit de hoge bergen. Gin clear en verder niemand te bekennen en veel vis te vinden. In het lokale gehuchtje kwam meteen de enige Nederlands sprekende Spanjaard poolshoogte nemen, vriendelijke mensen daar hoor. 

Verder ook de Rio Guena bij Celorio, water daar was wat makkelijker. Minder harde stroming en donkerder van kleur en meer ruimte om te werpen.

Zelf heb ik gevist op de Rio de la Marea rond Infiesto en ook de Rio Espinaredo. Allemaal prachtig water met veel maar schuwe forel. Uiteindelijk zit er echt op elke hoek wel een beek of riviertje met forel.

Verder zijn er ook veel grotere rivieren te vinden en stikt het daar van de vliegvissers. Zeeforel is daar een belangrijke vis. Maar ik hou niet zo van de drukte, dus ik heb eigenlijk al het water voor mezelf gehad en met de gids ben ik ook verder niemand tegengekomen. Het kleinere water is echt rustig.

Vergunning regelen voor de provincie Asturias doe je in Oviedo. Elke feestdag is dat dicht en die hebben ze daar nogal even opletten dus. En waar precies weet ik ook niet want dat heeft mijn gids geregeld.

Wil je meer gaan vissen in Baskenland/Navarro dan zijn inlichtingen te krijgen bij deze zaak https://www.urruzuno.com/es/ in San Sebastian. Die helpen je aan alles.
Ben daar ook nog geweest, prachtig water gezien rond Doneztebe (Eskura Ibaia en de Bidasoa) maar geen kans gehad om te vissen.

Al met al is het er goed vliegvissen met een beetje hulp, die app helpt je door alle regels heen en dan kan je ook alleen op pad. Er zitten naast forel ook zalm, beren en wolven in het gebied dus met een beetje geluk waan je je zo op een ander continent!!

Heb alleen wat moeite om de foto's bij deze post te krijgen.


guidogast

Mooi water en mooie omgeving zeg!
::agree::

sarca2

super verslag, bedankt
::new::

Chaisedieu


Bone F

Mooi mooi ben er wel eens in de buurt geweest maar niet aan vissen toegekomen, volgende keer maar eens nader bekijken.

JEVDE

Mooie foto's om te zien. dank voor het delen. Zelf ook deze zomer in de picos geweest, maar me een beetje laten tegenhouden door gedoe met vergunningen. :-(