OVM weerhaakloos

Started by McFly, February 15, 2012, 18:31:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

McFly

Van een vriend spinvisser hoorde ik dat hij weerhaakloos op OVM diende te vissen.

Geldt dit ook voor ons vliegvissers?

Groet, Marc

catchem

en dit jaar hoef je voor kunstaas geen aparte vergunning meer aan te vragen  :)

jur606

ik dacht dat het afgleoepn jaren zo was dat je enkel met aas met 1 weerhaakloze haak mocht vissen? (aparte vergunning voor kunstaas a 1 of 2 euro)

dit jaar is de aparte vergunning voor kunstaas weggevallen maar hoe zit het nou kwa haken?

blijkbaar met je met weerhaak vissen?

dus kunstaas met 1 enkeltandige haak "met/zonder" weerhaak?

Plantje

Da's het voordeel van altijd zonder weerhaak vissen: dan hoef je geen rekening te houden met dit soort regels! ;)

catchem

Er mag op het OVM alleen met een enkele haak gevist worden, deze haak mag niet van roestvrijstaal zijn. Op kunstaas mag ook maar 1 haak zitten.

jur606

dan blijft nog 1 vraagje open weer haakloos of niet ?


A{b}r{a}xa{s}

Quote from: speycast on February 15, 2012, 18:52:28
nee mag gewoon met weerhaak vissen maar wel kunstaas met  één enkeltandige haak
met weerhaak mag dus

Plantje

Vinden jullie het echt zoveel beter om met weerhaak te vissen?

Barry

Zit het OVM ook dicht gevroren.

Vis altijd weerhaakloos

Barry,

Plantje

Ik meen dat OVM zout water is...dus dichtvriezen lijkt me moeilijker :D

catchem

De waddenzee lag ook dicht, is toch ook zout water. Ik geloof dat zout water bij -4 of -6 of zoiets bevriest. maar of het OVM bevroren is weet ik niet, ik denk dat er wel ijsschot(je)sen zullen liggen

http://www.nufoto.nl/fotos/131745/ijs-op-waddenzee.html

Plantje

Ja, ik weet dat zout water ook wel bevriest. Maar ik zou denken dat dat ook eerder weer ontdooid is. En het zoet water begint ook al zo hier en daar te ontdooien...dus vandaar.

Op het moment zijn de stromende wateren denk ik het enige waar je kunt vissen. Maar goed...dat is hier wel erg off topic!

Op zich houdt de vraag weerhaak of weerhaakloos me ook bezig. Mag je bijvoorbeeld wel vliegen met weerhaken bij je hebben? Ik knijp de weerhaak altijd plat; daar heb ik de beste ervaring mee. De vis komt net iets minder makkelijk los, maar bij het onthaken hoef je niets stuk te trekken.

Dat stuk trekken is ook wat me met name tegenstaat aan haken met een weerhaak: je kunt de vis niet onthaken zonder iets stuk te trekken. Dat vind ik (persoonlijk) niet nodig.

renew

helemaal mee eens Plantje. Vooral die harde forellenbekken. Op het OVM zien sommige er echt niet meer uit. Trouwens ook handig als je jezelf haakt
grtz
rene

Franky Boy

Gewoon in het boekje (lijst met viswateren en eventuele aanvullingen) kijken en je weet wat wel en niet mag.
Zo is er geen aparte kunstaasvergunning meer nodig. Wel nog steeds alleen met enkele haak en dus geen fleur of dreg.
Zonder weerhaak vissen is natuurlijk altijd beter voor de vis en voor jezelf (als je jezelf in huid, vlees of trui haakt) Weerhaakloos vist weergaloos!

Arno

Je mag dus wel met weerhaak vissen op het OVM dus volgens mij is dit best duidelijk.
Dat jij/jullie dit niet doen is jouw/jullie keus maar om gezien de aantallen die je daar
vangt zou het zonde zijn als je een dag staat te vissen en dan aan het eind van de dag 1 visje vangt
en die verspeeld omdat je weerhaakloos aan het vissen bent.

Gr Arno

Plantje

Quote from: speycast on February 16, 2012, 21:41:54
in verband met uitscheuren van de bek
Dat vat ik niet...
Dat een haak kan zorgen, dat de bek uitscheurt...tja... Als je een grote karper hebt en je haakt deze in zo'n zacht deel van de bek loop je dat risico wellicht. Maar dat de kans daarop groter wordt door te vissen zonder weerhaak...nee, dat zie ik niet.

Plantje

Het is op zich natuurlijk ook ieders eigen keuze. Maar ik vind het zelf geen gezicht als je iemand echt de haak uit een vissebek ziet trekken.

Plantje

Dat is ook weer waar... Nog een voordeel van haken met weerhaak kopen en dan de weerhaak platknippen.