Waterdichte C&F doos blijkt helaas niet waterdicht

Started by Ronald uit Meppel, August 19, 2017, 18:29:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ronald uit Meppel

Helaas blijken de twee waterdichte dozen van C&F L size (FFS-L1 en FFS-L2) die ik bezit zo lek als een mandje te zijn. Is dit een herkenbaar probleem? En wat is een echt waterdicht alternatief?

Alvast bedankt voor de antwoorden,
Ronald

Mike

Ik denk dat er niet veel 100% waterdichte vliegendozen op de markt zijn.
Bij mij zijn er ook al verschillende (zogenaamd waterdichte dozen) nat geworden aan de binnenkant. Heel vervelend.
Bovendien zijn de meeste dozen nog erg duur ook.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je er mee doet.
De meeste dozen zullen een regenbui wel aan kunnen en als ze ff in t water vallen zal het ook meevallen maar als je net als ik wel eens te ver de rivier in loopt en ff een stukje terug moet zemmen, zullen de meeste dozen nat worden.
Ik heb uiteindelijk de Simms G4 waterdichte slingpack aangeschaft. Ik heb er zelfs mee achter een bonefish aangezwommen en alle dozen waren nog droog van binnen.

[attachment id=1 msg=171307]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Hans-oet-remunj

Hallo

Ik vis nogal eens met een kayak (zo'n wiebel ding, dus geen speciaal ontworpen vis kayak), en heb rekening te houden met een zekere kans op omkiepen. Daar organiseer me dus op. Daarnaast waad ik regelmatig dieper dan de onderkant van mijn rugzak lief is  .... :-X

Zelf stop ik spul dat niet nat mag worden in een kleine dry bag (ook handig voor bv autosleutels, mobieltje, vergunningen & boterhammen).  Dry bags zijn er van groot tot klein. Ze worden oa gebruikt in de kano sport. Met name een uitvoering met draagriem vind ik erg practisch. Een goede dry bag is hardstikke waterdicht. En daar kan wel een aandachtspuntje zitten: de kwaliteit van die dry bag ... je hebt waterdicht en waterdicht  ;)


De bulk van de dozen stop ik  veilig in de dry-bag (en die zit dan weer in mijn rugzak). Om het praktisch te houden heb ik 1 of 2 kleine doosjes met vliegjes van 'het moment'  gewoon in mijn vest. 

Hiermee blijft de schade bij een uitglijder / te diep waden / omkiepen met kayak  beperkt en hoeft toch niet elke 10 minuten die dry bag open (is natuurlijk wat omslachtig). 

Voor mij werkt dit prima.



Arno

Vissen jullie alleen met droge vliegen dan????

Wat maakt het in godsnaam uit dat je vliegendoos wel of niet waterdicht zijn,
als je met een vlieg wilt vissen moet je hem toch echt nat maken.

maar ik zal het wel te simpel zien.

Gr Arno



MarcelN

Doe jij eens een paar druppels in je doos, doe hem dicht en volgende week weer open..... ::)

Mike

 ::agree::  zeker als t zout water is, kan je weer opnieuw beginnen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Autumnfly

de O ring voor de afdichting in smeren met wat siliconen olie of vet net als de deur rubbers van je auto , die rubbers drogen uit en worden dan hard en gaan scheurtjes vertonen , er kan dan lekkage
ontstaan , sucses er mee.

Kees

Scaramouche

Dit zijn fijne dozen
http://www.muddler.nl/index.php?item=a_-jensen_s---see-thru-box&action=article&group_id=60&aid=790&lang=NL

Je hebt ook andere soortgelijke modellen. Na een dag vissen open neerzetten zodat de natgeworden vliegen kunnen drogen. Anders kun je inderdaad een boel vliegen al snel weggooien, zeker de modellen met hertenhaar en zonkers
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ronald uit Meppel

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga de tips proberen. Heeft iemand anders dezelfde ervaring met de "waterdichte"dozen van C&F?

MarcelN

Quote from: Scaramouche on August 21, 2017, 16:06:10
Dit zijn fijne dozen
http://www.muddler.nl/index.php?item=a_-jensen_s---see-thru-box&action=article&group_id=60&aid=790&lang=NL

Je hebt ook andere soortgelijke modellen. Na een dag vissen open neerzetten zodat de natgeworden vliegen kunnen drogen. Anders kun je inderdaad een boel vliegen al snel weggooien, zeker de modellen met hertenhaar en zonkers
Bedankt voor de tip, heb ze gelijk in elke maat besteld bij Hans, misschien doet hij er nog zo'n microdoosje bij met zo'n koortje.... ::) zoeen ik er al eens 1 van hem gehad, zijn ook fijn.
Ja dat met die zonkers heb ik op OVM mogen ervaren >:( mooie forel steeg en hup haakpunt eraf :'( ergste vind ik nog dat arme beest ook al roesten ze, is toch weer zo'n lelijke plek.

wh82

De doos die ik van Orvis heb is volgens mij waterdicht. Vaak zat nat geweest maar nog niet gelekt.

Ronald uit Meppel

Probleem opgelost. Nog een keer het probleem goed onderzocht. Het lekken vond plaats op de breedte zijden . Dus de zijden waar geen sluiting of scharnier zit. Bij grotere waterdichte dozen zoals de waterproof Plano dozen hebben de scharnierloze zijden een sluiting om voldoende druk op de O ring te  geven.
Om het probleem op te verhelpen heb ik de O ring verwijderd en schoongemaakt. De doos en dan vooral de sluiting goed schoongemaakt. De sleuf waar de O ring in hoort te zitten heb ik gevuld met een strookje 1,5 mm dik kurkrubber een op maat gesneden. Alleen de breedte zijden heb ik opgevuld anders sluit de doos niet. Vervolgens water in de doos gedaan en gesloten en er komt geen water meer uit. Hopelijk is dit een duurzame oplossing.

Ronald uit Meppel

Bedankt voor de tip wh82. als mijn oplossing niet duurzaam is dan zal ik de Orvis doos overwegen. Welk type doos is het?