werpafstand medium actie vs fast actie

Started by quaden, November 08, 2014, 22:44:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans-oet-remunj

Quote from: FSCHAMP on November 08, 2014, 23:15:59
Volgens mij heeft werpafstand niets te maken met medium of fast actie, maar met je werpstijl. Ik werp nl. 30 meter met zowel een fast als een medium actie hengel van dezelfde lijnklasse.

100% score :)

Raymond

1) Volgens mij ging de discussie niet over de prijs van het materiaal?

2) De discussie ging ook niet over de werpcapaciteiten van de visser, de oorspronkelijke discussie ging over het eventuele verschil in werpafstand tussen normale en snelle hengels...?

3) Is het vermogen van de hengel niet uitgangspunt? Als je ergens op een bepaalde manier wilt gaan vissen, is de hengel toch de basis voor je opzet. En die hengel heeft een bepaald vermogen dat je kunt meten. Vervolgens ga je daar een lijn bij zoeken. De lijn is toch niet de eerste keuze als je op een bepaalde plaats op een bepaalde manier besluit te gaan vissen?

4) Heeft een snelle hengel niet meer vermogen dan een trage hengel (wedstrijdcasters gebruiken altijd snelle hengels, opmerkelijk hè)?
::wtf::

Hans-oet-remunj

Blijkbaar was de boodschap niet geland :)

Sommige dingen moet je modelleren, andere dingen moet je gewoon uitproberen voor je zelf.

Ik wou aangeven dat er wellicht een alternatieve economisch verantwoorde  empirische route is om voor je zelf tot een practische oplossing te komen, mits je bereid bent tijd te stoppen in je  techniek en het leren kennen van je materiaal.

Om de hele discussie te relativeren: Als je echt goede techniek heb kun je 20 meter werpen met een bezemsteel. Overigens ook voor mij niet haalbaar dus ook ik zal wel een stok moeten hebben met een bruikbare actie. Waarbij ''bruikbaar'' voor mij  niet zo kritisch komt (snel of langzaam enz), als er maar wat ruggegraat in zit.

-> 2) De discussie ging ook niet over de werpcapaciteiten van de visser, de oorspronkelijke discussie ging over het eventuele verschil in werpafstand tussen normale en snelle hengels...?

Ik denk dat het om de combi van hengel en visser zou moeten gaan. Dat kun je niet zomaar ontkoppelen en eea wordt anders een wel erg theoretische discussie ? Of zie ik dat verkeerd ?

-> 3 & 4)
Stel dat het zo is dat een snelle hengel meer power heeft (klinkt plausibel), en je die power ergens voor nodig hebt (bij tegenwind 30 meter gooien ?) , kun je toch een 1# zwaardere hengel pakken die ietwat soepeler is (als je daar liever mee vist) ? 

maar goed, je kunt hier natuurlijk prima over gaan filosoferen :)

(voor mij geldt echter vaak wel de vraag  waar het in de praktijk nu eigenlijk over gaat. Mi: Vaak een verkoop praatje van de fabrikanten/ winkeliers e.d)

Floor

Zonder mezelf nu een duck Quill (of andere veer) in mn reed te steken wil ik nog eens wijzen op het verschil tussen theorie en praktijk zoals ik dat in het begin van deze discussie al aanhaalde.

Als ik vrouwlief met haar 177 cm en 58 kilo mijn 5 meter 250 grams strandhengel in handen geef zal het loodje niet erg ver komen. De hengel kostte 400 euro en in theorie gooi je er mee naar engeland maar, in de praktijk wordt het niets.
Als ik nu een poging waag met hetzelfde spul zal ik daar inderdaad zeer ver me kunnen werpen.

In de vliegviswereld is het nog veel gekker, het belang om zaken op elkaar af te stellen is vele malen groter en het feit dat producenten het vaak beter weten dan de conculega en er daarom een eigen systeem en ideen op nahouden maakt het niet makkelijker.

In theorie zal een strakke hengel verder kunnen werpen ja, onder de ideale omstandigheden en met de juiste techniek, ik ga niet beginnen over dure of goedkope materialen want, de potentiele (werp)kracht van een hengel is gewoon te meten!
Waarom gebruiken al die wedstrijdcasters dan niet exact dezelfde outfit? Simpel, ze hebben niet allemaal dezelfde kracht en techniek en voorkeur.

Om de discussie noeg wat ingewikkelder te maken... Wat willen we vergelijken? Een harde vs zachte actie, ok.
Maar, hebben we het dan over #3 of #8 hengels of mag ik dan ook een harde #3 van 6' met een zachte #3 van 9' vergelijken.
In dat laatste geval ga ik dan toch voor de zachte 9' hengel als het om afstanden werpen gaat tenminste.

Theorie of praktijk maakt een wereld van verschil!



It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Arno

ManManMan wat maken jullie het toch allemaal moeilijk met theorieën die tot in de hemel reiken.
pak je hengel en je reel tuig hem op gooi zo ver als je techniek het toelaat en dat is de afstand van jouw.
wil je verder gooien ga dan naar een instructeur  verbeter je techniek en timing en je gooit zo maar 3 meter verder,
tel daar bij op dat je 80% van de vis binnen 15 meter voor je voeten vangt en je weet het voordeel van verder werpen.

wat een geneuzel allemaal ;D ;D ::blabla:: ::blabla:: ::blabla::

Gr Arno
::giveheart:: ::blowkiss:: ::sjorrie::

Stevo

De 2 snoeken die ik vandaag gevangen heb kwamen beide op 3 mtr uit de hengel top.
Less is more ..... ;D

Arno

 ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla::

Je bent de beste Cornico en je vangt het meest en je weet alles nog beter dan iedereen bij elkaar.

Gr Arno

Raymond

Ja Hans, de boodschap begreep ik wel en mijn post was ook niet direct naar jou gericht. Kijk, we kunnen wel allemaal deze  ::blabla:: boodschap gaan posten met erbij te vermelden "doe niet zo moeilijk en ga lekker vissen" maar de vraag waar het om ging in dit topic was of een snelle hengel gemakkelijker verder gooit dan een tragere. Uiteraard hangt veel af van de vaardigheden van de visser maar dat staat er los van of er met een snelle hengel gemakkelijker verre afstanden kunnen worden geworpen dan met een trage(re). En volgens mij is het antwoord daarop eenvoudig ja... ;)

En om toch weer even op de materie terug te komen, wil je verder werpen pak je dan binnen dezelde AFTMA normering een snellere stok of gewoon een stok met een of twee AFTMA klassen hoger of is het niet gewoon zo dat die snellere stok binnen dezelfde AFTMA normering stiekem al een of twee klassen hoger is... Maar dat is ook weer een andere discussie...

Het is geen eenvoudige materie en wat dat betreft geef ik je ook gelijk. Ga op je gevoel af en vis met materiaal dat lekker is. Maak veel vis en werpuren en je zult zien dat door middel van ervaring je kennis en kunde zich snel ontwikkelt en je ook in staat zult zijn om zelfstandig een lekker vissende combinatie samen te stellen.

Ik vis het liefste altijd zo zwaar als nodig en zo licht als mogelijk. Ik vis altijd met zo dun mogelijke tippets en met hengels die op de gemiddelde vissen rond gaan als een wiel. Dat wil ook zeggen dat ik het met mijn materiaal vaak moeilijk heb met een grote vis maar dat neem ik dan ook maar voor lief. Mijn keuze, mijn visserij, mijn plezier...
::wtf::

Hans-oet-remunj

Quote from: Raymond on November 16, 2014, 10:18:12
Ik vis het liefste altijd zo zwaar als nodig en zo licht als mogelijk. Ik vis altijd met zo dun mogelijke tippets en met hengels die op de gemiddelde vissen rond gaan als een wiel.

Daar zit overigens wellicht een praktisch issue met hardere vs zachtere hengels : de dikte van de tip. Met een zachtere hengel  kun je dunner vissen (schok absorptie). Overigens  voor een hardere hengel grotendeels op te vangen met een elastiek.

Maar goed da's niet de discussie van dit subject.
 




Hans-oet-remunj

Quote from: Cornico on November 15, 2014, 21:55:29
Dus niet teveel generaliseren wanneer je niet erbij vermeld waarop je vist.
Helemaal mee eens.

Zelf ben ik 35+ jaar geleden in noorwegen begonnen met (vlieg)vissen op stromend water. Vliegvissen in nederland & dld kwam iets later later, maar slechts als oefening voor de avonturen in noorwegen & co.

Ik herken wel wat Cornico aangeeft.

In mijn begin jaren als vliegvisser ben ik,  met de Noorse visserij in het achterhoofd, zo snel mogelijk gaan oefenen met afstandsworpen.

Mi is het soms essentieel om ver (20 - 30 m) c.q. verder dan de gemiddelde vliegvisser te kunnen werpen. Bv in Noorwegen kan het handig zijn om verre worpen goed te beheersen.  En nog veel moeilijker: op grote afstanden te vissen in stromend water.  Wat overigens niet wil zeggen dat het perse moet: je kunt bv soms dikke vlagzalmen op 5 meter afstand vangen, of ook zalm.  Maar lang niet overal en op elk moment. Om van dichtbij te vissen moet je bv dicht genoeg bij de standplaats van die vis kunnen komen.  En dat kan wel eens tegen vallen, bv op een grote rivier of bij een hogere waterstand.  Daarnaast kan conditionering een rol spelen. Bovendien scheelt het een hoop aan riskant loopwerk in een grote rivier :)

Dus ja, het kan zeker handig zijn om worpen verder dan 15 a 20 meter in je gereedschapskist te hebben  (inc vissen op die afstand). Maar het is zeker geen must.  En idd, ik moet bekennen: in Nederland / Dld heb ik die verre worpen niet zo vaak nodig gehad.