werpafstand medium actie vs fast actie

Started by quaden, November 08, 2014, 22:44:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

weerwolf

Laat mike maar dromen, hij weet het toch zo goed en staat niet open voor de werkelijkheid.  Die 7 van hem komt dicht bij een 9 als je hem nameet. Maar als mike daar gelukkig mee is ben ik het ook.

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Mike

Quote from: hendri on November 09, 2014, 20:14:01
maar die van mike niet, die zijn precies zo als het op de verpakking staat. ::blabla:: ::blabla:: ::blabla::

Beste Hendri, 
je reactie voegt helemaal niets toe aan de discussie en is alleen maar bedoeld om te zieken.
Als je deel wilt nemen aan de discussie,  probeer dan aub iets zinnigs te melden net als de rest.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

hendri

daar ben ik het voor 99,9 procent niet mee eens.

weerwolf

aftma is het gewicht van de eerste negen meter...........maar je heb er veel meer lijn uit. bereken dat gewicht en misschien zit je dan wel op het gewicht van een 9 lijn en dat verklaart waarom je die afstand wel makkelijk haalt.


enne waarschijnlijk is Hendri het hier 100% mee eens ;-)

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Mike

Quote from: weerwolf on November 09, 2014, 20:23:44
Laat mike maar dromen, hij weet het toch zo goed en staat niet open voor de werkelijkheid.  Die 7 van hem komt dicht bij een 9 als je hem nameet. Maar als mike daar gelukkig mee is ben ik het ook.

Jammer dat jij jou reactie nu ook geen zinnige inhoud meer heeft.
Als in jou droom al die hengels waar # 7 op staat eigenlijk # 8 of zelfs 9s zijn en ook de bergen met vliegenlijnen die er zo perfect bij passen in 'werkelijkheid' 8 en 9 lijnen zijn, droom maar lekker verder  ;)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

jij neemt toch niet de moeite om het te lezen en je hengel en lijn na te meten! Jij gelooft ondanks wat meerdere mensen hier zeggen gewoon wat op de hengel en koker staat!



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hendri

klopt weerwolf, ik ben het er 100 procent mee eens.
zolang je maar niet met voorbeelden of vergelijkingen aan komt als een strakke pijl en boog of een slappe pijl en boog of dikke spierballen ver werpen, kleine spierballen minder ver werpen. dadelijk komt hij ook nog met een voorbeeld van tennissen met een tennisracket en tennissen met een schepnet.

zachte hengel of een strakke hengel, je techniek en timing bepaald of je dergelijke afstanden kaan halen.

en euh mike, ik bepaal zelf wel of ik iets wil toevoegen in dit topic. dat hoef jij cker niet voor mij te bepalen. dankje.

Raymond

#32
Mike, jij bent werkelijk de meest naïeve persoon die er rondloopt op dit gebied. De discussie omtrent hengelvermogen vs de codering is al vaak gevoerd maar jij begrijpt deze hele materie blijkbaar gewoon niet. Maakt ook niet uit, je bent tevreden met je materiaal en dat is gewoon prima. Maar je moet langzaam wel eens gaan inzien dat personen tijdens discussies met jou op een gegeven moment sarcastisch worden en je niet meer serieus nemen, en waarom dat dus gebeurt... Het blijft anders zo ontzettend vermoeiend! Zucht...  ::blabla::  ::delete::
::wtf::

Rossie69

#33
Roelof heb jij trouwens een #7

spierballen en kracht heb je niet nodig om te kunnen ver werpen.
techniek en timming das ut.

oja en ook met een goedkope hengel gooi je 35 meter of meer ;)

weerwolf

Meten is weten. hoeveel je ook theoretisch gaat neuzelen.


En henk de zwaarste hengel die ik heb is een 6 maar dat is een verzamelaarstuk. de zwaarste die ik heb is een 5 (volgens de opdruk........ik heb het niet nagemeten)
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

jammer man nu kun je niet lezen of er #7 of #9 op staat.




Rena

Timing en techniek doet het... met goed afgestemd materiaal.
Mijn ervaring is dat lijnen van serieuze fabrikanten de aftma zijn die ze aangeven.
Je kan zelf bewust een lichtere of zwaardere lijn nemen om meer of minder lijn uit de top te hebben en soms moet je om een hengel correct te laden.

Hengels, zeker de goedkopere worden nog wel eens onder of over klast, soms bewust, soms onbewust.

Mijn advies, heb je een hengel (gevonden), werp deze dan met verschillende werpgewichten en kijk welke combi het beste werpt (met dezelfde hoeveelheid lijn uit de top!!!)
Je moet geen match hebben in aftma (getal), je moet een match hebben die de hengel goed laadt onder de gewenste omstandigheden.

Ook lijnen met verschillende karakteristieken hebben invloed op het laden van een hengel, korte belly, lange belly, DT, WF etc etc...

Gewoon testen en religie en bijgeloof thuis laten :)

... en, afstand is overschat (letterlijk en figuurlijk)

TL Peter

weerwolf

Deze discussie is vaker geweest, misschien is het een goed idee om het CCS systeem eens toe te lichten op de binddag in apeldoorn.


Dan kunnen we wel wat cobinaties gaan nameten die wel en niet goed werpen en dan met cijfers aantonen of het klopt. Het moeilijke hiervan is alleen dan veel mensen met te zware lijnen gooien en dan niet goed kunnen beoordelen of een combi goed werpt.


Mike stel jij je hengel en lijn beschikbaar? ik neem dan de gewichten en tabellen en weegschaal wel mee
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

weerwolf

kijk wijze woorden van Rena.


Vroeger was het heel gewoon om een zwaardere of lichtere lijn te nemen op de split hengels. Als je op een riviertje staat waar je maar 5/6 meter lijn uit je top hebt dan kan je rustig een zwaardere lijn nemen. Immer klopt het dan weer en gooi je de kortere afstand prettiger met een zwaardere lijn. Omgekeerd geld natuurlijk ook
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69


weerwolf

Quote from: Rena on November 09, 2014, 20:54:56
Mijn ervaring is dat lijnen van serieuze fabrikanten de aftma zijn die ze aangeven.
TL Peter


hier ben ik het niet mee eens. maar zoals gezegd dit kan je aantonen door te wegen. maar dan moet je wel de belly wegen en niet de aftma 9 meter.  Er is tegenwoordig veel keuze in belly's heel kort of heel lang.


De bario smalstream lijn bv heeft een belly van (uitmijnhoofd) 7,2 meter maar is ook bedoeld zoals de naam aangeeft voor smalle stroompjes en niet om afstanden te werpen. De longbelly's zijn weer gecreerd uit de behoefte om ver te werpen, net als de shooting heads. Dus niet altijd de 9 meter meten



Het gewicht van de 7,2 meter lig trouwens keurig op aftma specs

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

quaden

ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel stof deed opwaaien :P  8)

ben nu stiekem wel benieuwd of mijn combi de juiste is

weerwolf

Kom naar apeldoorn en ik ga hem voor je checken
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Floor

Quote from: quaden on November 09, 2014, 21:29:02
ik had niet verwacht dat mijn vraag zoveel stof deed opwaaien :P  8)

ben nu stiekem wel benieuwd of mijn combi de juiste is

Tja, zolang de kleuterschool nog aan is kan je hier alles verwachten.

Maar, ben je al wat wijzer geworden?
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Mike

Ik ben ondertussen een film aant kijken en tijdens de reclame zie ik nu dat er een beetje te veel reactie zijn om op in te gaan. Sommige reacties zijn overigens ook nogal kinderachtig en voegen ook niets toe,  beetje flauw.
Ik vind de vergelijkingen die ik schets met bv de pijl en boog een behoorlijke hoeveelheid logica bevatten. Ook wat ik uitlegde over het bereiken van een max mbt het buigen en laden van de hengel lijkt mij best logisch.
Ik heb tot dusver nog niet echt andere steekhoudende argumenten gezien die dit ontkrachten.

Normaal gesproken ben ik best bereid om mijn mening te herzien, zeker als er veel mensen zijn die mij tegen spreken maar gezien het uitblijven van goede argumenten kan ik mij niet onttrekken aan de indruk dat hier gaat om een hoop mensen die elkaar kennen en elkaar bijvallen in discussies.

Het enige wat mij tot dusver aanspreekt is de uitnodiging van Weerwolf om het een en ander te testen maar wmb gaan we dat niet testen aan de hand van grafiekjes en getalletjes maar gewoon waar de hengels voor bedoeld zijn, en dat is werpen.
Ik neem 5 verschillende #7 lijnen mee en de 3 eerder genoemde hengels en dan ben ik benieuwd of iemand met de zachte 7 verder gooit dan ik met de harde # 7

Er zijn nu overigens wel 2 discussies gaande,  het verder kunnen gooien met een zachte of een harde hengel en of het aangegeven # cijfer op de hengel ( en zelfs de lijn ) wel juist is.
Kon nog wel eens een lang dagje worden.. :o
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

hendri

het lijkt mij wel interessant om te zien of je na de grafiekjes en cijfertjes met de zelfde hengels maar met de juiste gewicht lijnen nog net zo werpt. misschien werp je dan met de zachte wel net zo ver. ;)

quaden

ik ben heel wat wijzer geworden, wat ik eruit concludeer is dat veel mensen praten over timing en techniek.
ik denk dus ook dat deze twee elementen een enorm groot aandeel hebben in de werpafstand.
of je nu met een fast of medium hengel vist, door ervaring weet jezelf wat je fijn vind en met welke combinatie je het beste kan vissen. het lastige vind ik wel of de opdruk van een hengel/lijn wel de juiste is, sommige 5jes zijn een 6 en sommige een 4. welke zwaarte lijn leg je erop en welke type lijn. als je alleen al uitrekent hoeveel soorten combinaties er mogelijk zijn dan moet ik nog heel wat jaartjes slijten.
ik weet dat ik nog een jongeling ben in het vliegviswereldje, maar ik heb ook nog even te gaan :P

weerwolf

ja en dan moet je uit al die combi's ook nog wat vinden wat geschikt is voor jouw visserij van dat moment! niet gemakkelijk

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

goswit

Quaden.
Als je met je vrienden gaat vissen de Orvishengels uit proberen , Krijg je waarschijnlijk een ander beeld van de klasse lijn en hengel ,zet je eigen lijn op de Orvis kijken of het verschil maakt.  A&M heeft een hengel waarvan de lijn een klasse hoger moet pakken ,weet niet welke type hengel .  Dit heeft op de site van ze gestaan.

Mike ,
wat mij opvalt is dat jouw mening altijd de beste is en je hebt altijd gelijk.
Je gooit het alle verste , je hebt de aller beste hengels , etc.   , maar doe niet zo arogant.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Mike

Quote from: hendri on November 09, 2014, 22:10:21
het lijkt mij wel interessant om te zien of je na de grafiekjes en cijfertjes met de zelfde hengels maar met de juiste gewicht lijnen nog net zo werpt. misschien werp je dan met de zachte wel net zo ver. ;)

Lijkt me stug dat ik na het zien van cijfertjes en grafiekjes ineens anders ga werpen.
Ik heb hier 16 verschillende vliegenhengels en iets meer dan 30 verschillende vliegenlijnen liggen.
Ik heb de meeste combinaties al eens uitgetest en over het algemeen gooi ik het verst met de lijn hengel combinaties die volgens de aangegeven # cijfers bijelkaar passen.
Doorgaans kom ik ook eigenlijk weinig mensen tegen die verder gooien, misschien is dat ook wel een van de redenen dat ik nogal overtuigd ben van mn gelijk.
Er zijn een paar wedstrijdvissers die wel verder gooien en dat komt dan meestal omdat hun techniek beter is of omdat ze meer kracht hebben en niet doordat ze afwijkende lijn hengel combinaties gebruiken.
Zo ook tijdens mijn tonijntrip naar Zuidfrankrijk van 2 weken geleden. We zijn verschillende lijn hengel combi's gaan testen met een #15.
Met de 550 grains lijn gooide we allebei 30 m. Met de 600 grains lijn gooide mn maat iets verder omdat hij meer kracht in zn armen en handen heeft.
Ik hoor veel vliegvissers ook zeggen dat kracht geen rol speelt en dat t alleen om techniek gaat en daar ben ik het dus ook al niet mee eens  :)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER