werpafstand medium actie vs fast actie

Started by quaden, November 08, 2014, 22:44:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

quaden

Ik heb nu 3 vliegvishengels een #3 6ft een #5 medium actie 9ft en een #7 9ft fast actie.
het liefst vis ik met mijn #5 omdat deze lekker allround is en je er veel dingen mee kan.
maar ik vroeg mij af of je met een fast #5 ,strakker en dus verder werpt, of is dat een sprookje.

ik kan wel wat afstand halen met mijn medium #5, maar er zit meer in naar mijn gevoel
omdat ik zelf geen fast #5 heb kan ik mijn eigen vraag dus niet beantwoorden!!

iemand die dit kan bevestigen?




FSCHAMP

Volgens mij heeft werpafstand niets te maken met medium of fast actie, maar met je werpstijl. Ik werp nl. 30 meter met zowel een fast als een medium actie hengel van dezelfde lijnklasse.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Rena

Dit is inderdaad een leuke.
Zelf heb ik de ervaring dat een medium/slow actie van een hengel mij dwingt om een juiste timing te hebben en de hengel te laten werken.
Met een strakke hengel gaat het gevoel weg, de hengel buigt niet en de lijn schiet niet lekker.
Om afstand te halen moet de hengel de energie overbrengen op de lijn en dit gaat met een mid of full flex hengel voor mij het beste (en voor anderen???).
Of het een sprookje is dat een strakke hengel verder werpt, ik weet het niet, maar voor mij gaat het niet op.
Ik werp verder met een mid/full flex hengel, meer gevoel, de hengel werkt en niet ik.
Mijn tipflex orvis hengels heb ik verkocht en vis nu met relatief zachte hengel, en het gevoel dat ik minder ver werp heb ik niet.
Wel vis ik met meer plezier, mijn worpen zijn ver en/of precies, wat ik zelf wil.
Het kan zijn dat het aan de hengels ligt, of gewoon omdat ik beter ben gaan werpen.

Eigenlijk maakt het niet uit, als je de hengel vindt die bij je past dan komt de afstand vanzelf, maar.... afstand is niet gelijk aan veel vis vangen!!!

Quaden, ik kan het helaas niet bevestigen!

quaden

ik doe nu pas 2 zomers fanatiek vliegvissen en ik weet dat ik nog wel een hele tijd nodig heb om   'constant' te kunnen werpen. misschien toch een werples nemen? omdat dat nooit verkeerd is?

Floor

In theorie moet een hengel een hoeveelheid buigen om spanning op te bouwen en over te brengen op de lijn maar, veel belangrijker is de timing (lees 'werptechniek') en dan heb ik het nog niet over de combinatie van je outfit.
In de polder en kleine riviertjes vis ik graag met een redelijk zachte #3, met een DT lijn vist het geweldig maar met een WF lijn was het delicate gevoel snel over. Kennelijk was deze combinatie niet ideaal.

Wat mij betreft komt het op de één of andere manier toch allemaal neer op gevoel en persoonlijke smaak. Ervaring werkt dan in je voordeel.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Mike

#5
Ik ben het redelijk eens met een aantal dingen die ik hier lees maar ik ben er toch van overtuigd dat,  mits je een goede timing/techniek hebt,  je echt verder kunt gooien met snelle/strakke hengels.

Afstand genereer je door een combinatie van de kracht die je zelf meegeeft en de veerkracht van je hengel.
Als je een lang stuk lijn in de lucht hebt met veel gewicht zal je hengel dus verder doorbuigen en op een bepaald moment bereik je daar een max in.
Bij een strakke hengel zal dat max moment later zijn.
Je bent dus in staat om meer lijn in de lucht te houden en m.i. dus ook verder kunnen werpen.
Je zou het kunnen vergelijken met een pijl en boog.
Wanneer je een stugge boog hebt, waar je harder aan moet trekken om deze te buigen, zal de pijl harder en verder komen dan bij een zachte boog.
Gooien met een strakke hengel is voor veel mensen vaak wel iets lastiger omdat je de hengel pas voelt laden wanneer je een lang stuk lijn (lees meer gewicht) eruit hebt.
Dit vereist dus meer techniek.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

Denk dat bovenstaande behoorlijk klopt, en juist die timing daar gaat het gros van de mensen op mis. Die timing is veel moeilijker en lastiger aan te voelen als op een wat zachtere hengel.


Ik ben geen werpbeest en hou niet van strakke hengels, voel me er ook heel onhandig mee en geeft mij geen genoegen in het vissen met deze "bezemstelen" dus praktijk ervaring heb ik er niet mee. Trouwens als de vis ver weg ligt zorg ik dat ik dichterbij kom zodat ik wel kan aanwerpen. In de praktijk ben je niet vaak afstanden nodig omdat deze wel op andere manieren te "overwinnen" zijn. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Floor

Mike, volgens mij delen wij dezelfde mening maar in een andere bewoording.
Ik spreek niet over hard of zacht maar, over 'een hoeveelheid buigen om spanning op te bouwen'
Jouw pijl en boog verhaal klopt wel maar, om met die stijvere boog verder te kunnen schieten is dus wel meer kracht nodig en wanneer die kracht niet overeen komt met jouw fysieke vermogens (werptechniek) ben je snel uitgeschoten.

Daarom maak ik onderscheid tussen theorie, harde of zachte actie en praktijk, een outfit die je past.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Mike

 ::agree::
Jou post was ik het ook helemaal mee eens,  alleen andere bewoording idd.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

Ach, toch nog maar eens de boeken van Jan Schreiner lezen over actie en kracht.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

#10
Quote from: marc on November 09, 2014, 13:09:59
Afstánd heeft niks met kracht te maken

Dus als ik een bal wegschiet met veel kracht en dus ook veel snelheid,  komt deze niet verder dan wanneer ik m een klein tikje geef met weinig kracht en dus ook weinig snelheid? En dat van de strakke boog vs slappe boog gaat dus ook niet op ? Ik ben toch benieuwd hoe je dat zou willen uitleggen.

Ik heb 3 #7 hengels, een Sage TCX,  Sage One en een Sage XP en een hele berg #7 lijnen.
De TCX en de One zijn allebei heel strak,  de XP is heel zacht.
Het maakt niet uit welke lijn ik gebruik, allemaal gooi ik ze verder met de TCX en de One.
Zeker met mn DI 5. Als ik met de XP deze lijn wil gooien en een lang zwaar stuk in de lucht heb, buigt de hengel zo ver door dat ik er op een bepaald moment gewoon niet meer kracht uit kan halen.
Met de TCX en de One hou ik met gemak een giga eind lijn in de lucht en heb ik nog genoeg kracht in de hengel over om met een harde dubbel strip in combinatie met een laatste goed getimde voorwaartse worp, de lijn nog een laatste zwieper mee te geven waardoor ik zeker een heel stuk verder gooi dan met de zachte XP.

Ik ben geen expert in aerodynamica maar voor zover mijn beperkte verstand dit kan beredeneren lijkt dit mij ergens toch een vrij logisch verhaal.
Anders moet iemand mij in Jip en Janneke taal maar even uitleggen wat er niet aan klopt. Of beter nog, laat mij maar eens zien dat je met een zachte hengel, dezelfde lijn verder gooit dan met een strakke hengel.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

weerwolf

Maf vergelijk mike, zegt al dat je het niet snapt. Je been buigt toch niet? en geeft de bal toch geen zetje na?
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hendri

de hengel moet het werk doen, hard of zacht. als je de kracht vanuit je arm moet halen, heb je no time een tennis arm, geloof me, dit is eigen ervaring helaas.

Floor

#13
'afstand heeft niks met kracht te maken'. Wanneer, deze opmerking op zich staat lijkt deze mij ook bijzonder vreemd echter, het vervolg van de posting verklaart deze opmerking en beaamd ook mijn mening.
Je ziet het ook gewoon gebeuren, beginnende vliegvissers kunnen omdat het werpen niet naar wens gaat soms steeds harder staan meppen en trekken en nee, het wordt er dan vaak niet beter op.
Aan die kracht heb je niets zolang je timing niet goed is.

'Strakke hengel veert veel rapper terug en genereert meer lijnsnelheid'

bovenstaande uitspraak betekend dan dat je sneller moet zijn om de kracht te richten dan met een zachte hengel, je moet dus sneller zwiepen maar, is meer snelheid dan ook meer kracht en betekend meer snelheid dan ook dat je verder kan werpen?

Dat een strakke hengel rapper terug veert is een feit maar, dan zou dit ook betekenen dat een zachtere hengel omdat, deze er langer over doet om terug te veren en daarom minder kracht zou genereren gaat toch wel in tegen de fysica. Kracht en snelheid verlies je door weerstand en niet door uitsluitend 'tijd'
een zachte hengel zwiept ook weer langer terug naar voren en geeft dus langer kracht door aan de lijn. Of dit laatste voordelig is voor de werpafstand kan ik dan weer niet beamen.
Simpel gezegd betekend dit dus dat je de tijd moet nemen om de hengel, ongeacht de toegekende actie de juiste tijd moet geven om zijn werk te doen.
En zo komen we toch weer uit bij de juiste timing, verschillende acties vragen een verschillende timing.

aanvullingen dan wel aanmerkingen? ik hoor ze graag.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

quaden

ik vis zelf veel op de Geul (thuiswater) en daar hoef ik geen verre afstanden te kunnen gooien.
maar over 2 weken sta ik aan een reservoir in de ardennen en daar heb je wel wat werpafstand nodig (uitzondering??).


Mike

Quote from: hendri on November 09, 2014, 15:54:51
de hengel moet het werk doen, hard of zacht. als je de kracht vanuit je arm moet halen, heb je no time een tennis arm, geloof me, dit is eigen ervaring helaas.

Dat de hengel het werk moet doen ben ik deels met je eens,  maar zonder dat er iemand die hengel heen en weer beweegt komt die lijn toch echt nergens.
Ik denk zelfs dat iemand met meer spierkracht icm een snelle hengel nog beter in staat zal zijn om verder te gooien dan iemand die minder spierkracht heeft.
Dat alles samenhangt met een goede timing en techniek is absoluut een feit.
Maar ik ben er absoluut van overtuigd dat iemand met de juiste techniek en timing met een snelle/strakke hengel verder zal werpen dan met een slappe/trage hengel.
Techniek blijft natuurlijk hoe dan ook bij alle combinaties de belangrijkste factor.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

goswit

quaden.

Als je meer gegevens geeft over de hengel die je hebt ,krijg je waarschijnlijk betere informatie.

Merk van de hengel
merk van de lijn
Hoever gooi je nu.
De opmerking / vraag kan diverse oorzaken hebben.

Kwaliteit van de hengel
Kwaliteit van de lijn
Kombinatie van hengel en lijn
Of je 3 is een 5  hengel
Of je 3 lijn is een 2
Dit is in eerdere topics al behandeld.
Of werptechniek

Volgens mij wonen er forumleden bij jou in buurt misschien willen zij met jou vissen .
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

quaden

#17
ik kan wel mijn meters gooien hoor, maar omdat ik een medium hengel heb en geen fast vroeg ik mij dit gewoon af. omdat ik nog student ben heb ik geen superdure hengel, ik heb een #5 van A&M en ook een WF lijntje van dit merk.  met wat rolworpjes en een aantal valse worpen kan ik mijn water bevissen en hoef ik dus niet heel ver te werpen. 20m haal ik wel, redelijke afstand toch :P

als ik wekelijks blijf vissen en iedere keer mijn worpen verbeter zullen de 'extra meters' wel komen.
22 november met 2 visvrienden naar Hompré en die vissen al heel lang met de vlieg en hebben hun uitrusting van orvis, kijken wat ik daar tegenover kan zetten :P

weerwolf

ik ben ervan overtuigd dat als je echt ver wilt gooien dat je dan moet weten wat je hebt en dan bedoel ik.
wat is je hengel daadwerkelijk
wat is je lijn daadwerkelijk
en stemmen deze 2 overeen met elkaar


de genoemde hengels hierboven zijn al absoluut niet wat erop staat ( de sage's) en als de lijn het dan ook nog niet is zal je nooit ver kunnen werpen want dan is je lijn of te licht of te zwaar (de kans dat het goed is, is niet heel groot.


Het is heel zinvol om je eens te verdiepen in het CCS http://www.common-cents.info . Als je dat doet gaat je een wereld open waarom sommige combinaties niet gooien. En als je dit snapt en veel oefent kan je een veel beter werper worden. Let wel CCS is niet heilig maar een zeer goede leidraad



Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Scaramouche

Zoals het mij is uitgelegd door mensen die het weten kunnen, zijn er grofweg vier technieken/hulpmiddelen die je helpen om verder te werpen:
1 - verhoog je lijnsnelheid
2 - verleng je hefboom (=hengel)
3 - maak je loops zo klein mogelijk (minder luchtweerstand)
4 - gebruik een schietkop met en dunne volglijn

je lijnsnelheid kun je bijvoorbeeld verhogen door meer kracht op je hengel over te brengen, of door te haulen. Als je een tipflex hengel hebt, kun je meer kracht op je blank zetten zonder dat je hem overbelast. Daardoor krijg je minder snel een 'deuk' in het pad dat je lijn door de lucht beschrijft, zodat je minder snel te maken krijgt met tailing loops (wat een berucht probleem is bij overbelasting)

Langere hengel spreekt voor zich, al zit daar wel een maximum in.

kleine loops handhaaf je langer (met meer lijn uit de top) met een snelle hengel

schietkop en volglijn zorgen ervoor dat je minder gewicht na het schieten van de lijn voort moet sleuren, waardoor je verder komt.

Als je al goed kunt werpen, kom je inderdaad verder met een snelle hengel. Ik heb in mijn zoektocht naar een #3 met een Sage TXL geworpen, allemaggies wat een kanon! Ik gooide er zeker 5 meter verder mee dan met de Winston GVX die ik uiteindelijk heb gekocht. Omdat die GVX perfect presenteert en dat voor de keren dat ik er met mijn 3tje op uittrek vele malen belangrijk is (en als het echt moet haal ik met die GVX ook wel 20 meter)

Dat is allemaal leuk en aardig, die snelle hengels, maar:
- het gaat wel ten koste van je presentatie
- het lukt alleen maar als je timing goed in orde is
- vissen zitten altijd dichterbij dan je denkt, ook op reservoirs
- het is belastender voor je arm
- het drillen van een zware vis gaat beter op een midflex hengel

Dus het gaat ook om de omstandigheden en waar je op gaat vissen. Snoek geeft geen moer om subtiele presentatie, maar bij karper en forel kan het het verschil maken tussen vangen en blanken. Vandaar dat ik bijna in iedere klasse een midflex en een tipflex heb.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Mike

#20
Ik ben het voor 99.9 % met je eens.
Alleen je stelling dat het drillen van een zware vis makkelijker gaat met een midflex ben ik het niet mee eens.
Op bv De Ronde Bleek pak ik liever mijn TCX of mn One dan mn XP. Met de TCX en de One heb ik namelijk veel meer lift power en ook meer controle. Ook wanneer een vis richting een obstakel zwemt kan ik m veel beter afstoppen.
Ik heb de vis ook veel sneller op de kant met de snelle hengels.

Weerwolf,  de Sage hengels die ik hier heb staan zijn gewoon #7 hengels en de ong 20 verschillende vliegenlijnen waarvan op de doos staat dat het #7 lijnen zijn, zijn ook echt gewoon #7 lijnen. Ze passen ook perfect op de #7 hengels.
Ik heb de begin text van dat common cents verhaal gelezen maar de rest van al die pagina's met nog meer text en tekeningen,  het is mij wat te veel om me in te gaan verdiepen.
Ik kom maar heel zelden mensen tegen die verder werpen dan ik. Als iemand dat ineens wel kan nadat ie dat hele verhaal bestudeerd heeft zal ik het uit mn hoofd leren,  tot die tijd komt het bij mij over als een hele hoop  ::blabla:: ::blabla::
Ik ben meer een praktijk persoon,  eerst zien en dan geloven.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Raymond

Die snelle strakke hengels hebben gewoon meer vermogen en dat is de reden dat ze verder werpen. De lijnklasse die vermeld wordt op die zogenaamde afstandkanonnen wijkt behoorlijk af van de werkelijkheid.

Het is heel eenvoudig, de persoon die de hengel hanteert brengt middels een bepaalde techniek een hoeveelheid energie in de hengel die vervolgens weer wordt doorgegeven aan de lijn (massa x snelheid = vermogen). Iedere hengel heeft maar één echt werpvermogen, ongeacht of de werper harder gaat "bewegen" met die stok. Dat is bij werphengels dus eenvoudig maar bij vliegenhengels een ander verhaal aangezien de belasting anders wordt naarmate er meer lijn uit de top gaat. Vandaar de AFTMA-codering die hoort uit te gaan van het gewicht van de eerst negen meter lijn. En hier zit dus het geheim van die strakke hengels, ze hebben gewoon, zoals reeds vermeld, een vermogen dat hoger is dan de lijnklasse die er op vermeld wordt...
::wtf::

hendri

maar die van mike niet, die zijn precies zo als het op de verpakking staat. ::blabla:: ::blabla:: ::blabla::

Raymond

Dus Mike, die snelle hengels van jou hebben dus zeker weten meer vermogen en dat is ook algemeen bekend. Dat is niet alleen de reden dat je er verder mee werpt maar ook dat je die vissen eerder op de kant hebt...
::wtf::

Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER