Twijfel........

Started by JurjenF, October 09, 2020, 17:03:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JurjenF

Ik twijfel op dit moment nogal...zal ik zelf mijn vliegen/streamers binden of is het toch voordeliger dat ik deze koop. Ik vis nogal 'eenzijdig' met slechts een beperkt aantal vliegjes/nimfen/streamers namelijk. En als ik dan zie wat een goede vice kost en de hoeveelheid van materiaal die dat eigenlijk benodigd dan denk ik dat de balans doorslaat naar 'vliegen kopen'. Aan de andere kant is het wellicht wel leuk om wat te prutsen te hebben in de winter. Ben wel van plan om lid te worden van de VNV en een club hier in de buurt dus wie weet brengt mij dat op andere gedachten gezien de te houden bindavonden (hoewel...corona....). Ben wel eens benieuwd of er meer (vast en zeker) vliegende vissers zijn die met het zelfde dilemma hebben gezeten en waar bij hen de balans doorsloeg.
Fishing is cheaper than therapy

Marco B

Als je echt alleen de vliegen zou binden die je ook gaat gebruiken cq nodig hebt dan zou zelf binden waarschijnlijk goedkoper zijn. Echter, ervaring leert dat beginnende binders helemaal gek worden gemaakt en denken dat ze werkelijk van alles nodig hebben om te kunnen vangen en daardoor een enorme hoeveelheid materaal aanschaffen waar je in een mensenleven niet doorheen komt, wat het uiteindelijk duurden maakt dan wanneer je vliegen koopt (zeker tegenwoordig omdat vliegen flink goedkoper zijn geworden in vergelijking met een 20 jaar geleden.
Maar of kopen ook leuker is, dat kun je je afvragen. Binden is een hobby binnen een hobby en persoonlijk vind ik het leuker om vis te vangen aan een eigen gemaakte vlieg dan aan een gekochte of eentje die ik heb gekregen.
Kortom, vliegbinden doe je niet als kostenbesparing maar gewoon omdat het leuk is.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

HappyFisherman

Ik heb nog een aantal setjes liggen, waarvan buiten de verzendkosten alles naar KiKa gaat. Neem even contact op, dan regelen we dit voor dit jaar....
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Streamer

De laatste zin van Marco zegt alles " Kortom, vliegbinden doe je niet als kostenbesparing maar gewoon omdat het leuk is ". Daar kan je gerust aan toe voegen dat het ook enigzins verslavend kan zijn, bij mij iig wel.
IHYT

JurjenF

Het gaat, relatief gezien, niet zozeer om de kosten. Die kun je best wel in de hand houden denk ik. Alhoewel ik ook wel andere dingen lees. Kijk, ik heb nog meer geldkostende hobbies dus ja, ik moet wel even oppassen. Niet alles kan ik zomaar uitgeven aan mijn hobby vissen. Er is er nog één in huis die wel eens wat wil....
Maar ik ben wel bang dat ik straks 'verzuip' in allerlei materiaal die ik misschien maar 1 of 2 x nodig heb. En dan wordt het in verhouding natuurlijk wel duur. Maar. zoals gezegd, als ik straks lid wordt van een vereniging dan kom ik er wel achter. Op het aanbod heb ik al gereageerd met een pb-tje.  ::goodjob::
Fishing is cheaper than therapy

JEVDE

Je geeft aan dat je met een relatief beperkt aantal vliegen vist. In dat geval zal je niet heel snel verzuipen in bindmaterialen. Als je enkel de materialen aanschaft die nodig zijn om die vliegen te binden, hoeft er geen materiaal ongebruikt te blijven liggen. Maar zelfs dan is vliegen kopen m.i. goedkoper. Ik heb jarenlang vliegen gekocht. Ik ben tot 3x toe begonnen met binden en pas bij de 3e keer en na een avondje uitleg van een binder, werd het een hobby die bij me blijft. Sindsdien ben ik ook zo iemand met een enorme doos vol met allerlei materialen. Klauwen vol geld. Maar dat geld, zoals je zelf al zegt, voor meer hobbies.
Als manier om te besparen zou ik het zeker niet doen. Als leuke hobby voor in het off-season, zeker mooi om te doen.

sjoerd

Waarom zou het klauwen met geld moeten kosten? Je kunt het net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Veel bindmateriaal vind je gratis . Denk maar eens aan veren die je gewoon in de natuur kunt vinden. Maar ook in kringloopwinkels heb ik prachtig materiaal gevonden voor bijna niks, denk aan kerstglitterspullen en carnavalspruiken etc.  Mijn 116 cm snoek die ik ving ging ook voor een streamer die amper 50 eurocent kostte. Wees een beetje creatief en zie mogelijkheden .dat is een
Leuke bezigheid. Succes

JEVDE

Ik snap je punt Sjoerd, maar het hangt er m.i. ook wel sterk vanaf wat voor soort vliegen je wilt binden.

Als je droge vliegen wilt binden zoals bijv. een march brown, ontkom je er toch niet aan fatsoenlijke hackle te gebruiken. Dat is niet heel goedkoop en ook niet te vervangen door materialen die je ergens opsnort.

Menno_siemensma

Ik heb een beetje haat liefde verhouding met binden, ik vind het leuk om te doen maar geen donder aan om 10x of meer dezelfde vliegen te binden. De diversiteit en het zelf ontwerpen en binden van een vlieg dan weer wel heel leuk en de uitdaging van een lastiger patroon onder de knie te krijgen is waar ik vooral voor bind. Daarnaast is het ook gewoon handig als je een specifiek niet te kopen patroon wilt binden die wel goed werkte en van iemand gekregen is of je ergens gezien hebt of net een bepaalde hatch is die je moet matchen etc.  Dan is het des leuker als je die zelf kunt binden, gebruiken en de vis er mee vangen.

Goedkoper dan kopen is het niet vooral als je niet heel veel vist dan is zelf binden relatief duur per vlieg, helemaal als je de duurdere materialen wilt gebruiken als goede of speciale hackles/veren/haken etc. Ga je hoger in de aantallen en over jaren dat uitsmeren, dan wordt vliegbinden interessant, vooral als je het ook nog eens leuk begint te vinden, veertjes langs de waterkant vindt, koopje hier, gratis stuk goedkoop materiaal van een andere binder, wat rondsnuffelen in de euro winkels, tweedehands winkel enz.
Als je bijvoorbeeld kijkt wat een 20 tal snoekstreamers kost in de shop a laten we 8,- aanhouden vs zelf binden, dan zit je vrij snel aan je break even qua kosten als je wat handig met materiaal vinden bent. met 160,- kun je heel wat leuk spul zelf halen als je niet een premium vice en bind gereedschap haalt. Een fatsoenlijke bobbin holder, goed scherp schaartje een (2de hands) vice en optioneel whipfinisher is al genoeg dan en dan houd je genoeg over voor materiaal.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

JurjenF

Ja, die antwoorden maken het voor mij er niet makkelijker op... ::zucht::. Maar zoals gezegd : als ik lid ben geworden van een vereniging kan ik bindavonden bijwonen (als miss corona geen roet in het eten gooit) en dat kan mij over de streep trekken.
Fishing is cheaper than therapy

Fly4Fish

Ik vind het mooi om te zien en heb veel respect, hoe sommige vliegen gemaakt zijn, maar de interesse om zelf te binden heb ik niet.

Ten eerste vis ik veelal met dezelfde vliegen, waarin ik vertrouwen heb en goed mee vang.
Als je het puur budgettair bekijkt, is vliegen kopen goedkoper. Van alle aanschafkosten van materiaal e.d. kun je heel veel vliegen kopen.

Ben je eenmaal aan het binden geslagen, wordt dit weer uitgebreid (andere veren, haakjes, etc) en de volgende dag vis je toch weer met dezelfde vlieg waar je de dag ervoor zo goed mee ving. De voldoening met een eigen gebonden vlieg vis te vangen is natuurlijk groot, maar vis je graag met "basic" vliegen, dan zou ik ze kopen. En in Nederland voldoet haast bijna elke "basic" vlieg.

Heb je nog een hobby nodig, ga dan zelf binden  :D

Scaramouche

Misschien is dit nog een perspectief dat je kan helpen: Ik ben vooral gaan binden omdat ik complete vrijheid wilde hebben in de maat van de vlieg en de 'zwemdiepte'. Dat laatste uiteraard alleen voor nimfen, scuds, etc. Als je eenmaal weet waar je mee wilt vissen, is het heel fijn als je die patronen verder kunt perfectioneren en kunt afstemmen op je favoriete water. Ik heb ooit met gekochte peeping caddis patronen staan tobben bij een snelstromende beek waar ik gewoon niet op diepte kwam. En ja, je kunt met loodhageltjes werken maar daar heb ik slechte ervaringen mee (ben er van overtuigd dat het de kans op lijnbreuk vergroot). Een jaar later weer bij die beek, gewapend met een hele reeks van die peeping caddissen, varierend van suspending tot dieptebommen en van maat 8 tot maat 16, in totaal denk ik 30-35 vliegen van dat patroon gebonden. Heb daar toen wel vissen kunnen vangen. Als ik al die vliegen had moeten kopen dan had het nog een aardige duit gekost.

Plus, je zal aan het einde van een mooie visdag maar moeten constateren dat je je favoriete vliegen hebt verspeeld, en nergens een winkel in de buurt hebben om ze bij te kopen (hopend dat ze ze hebben). Hoe fijn is het om dan achter een fijn glas whisky een nieuwe voorraad te binden terwijl je luistert naar de steeds sterkere verhalen van je vismaats, en je de volgende dag niet een paar uur kostbare tijd moet besteden aan naar een winkel rijden? (antwoord: heel fijn :-) )

Het wordt iets minder fijn als je dan ook een paar vliegjes bindt voor je vismaatje, die dan de volgende dag uitgerekend met die vlieg vlak voor je neus je PR forel wegvangt. Maar ook daar kom je wel overheen.  ;)

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Het hangt meer af van tijd en hobby dan van cash. Je kunt relatief goedkoop beginnen met binden, zeker met een beperkt aantal patroontjes. Voor mij is dit mijn 2e periode vliegvissen. De eerste keer bond ik mijn vliegen ook zelf. Ik begon daarmee toen ik een jaar of 11 was en deed dat van zakgeld, bijbaantje enz. Had een simpel bindsetje gekocht op de visma. Dat voldoet eigenlijk prima maar het is zoals met alles met vliegvissen: je kunt het zo duur maken als je wilt.

Een jaar of twee geleden heb ik ook overwogen om weer te beginnen met binden, bijvoorbeeld om als een bepaald patroon op was snel te kunnen aanvullen of nieuwe dingen te kunnen proberen. Uiteindelijk heb ik besloten het niet te doen, ik kan/wil er simpelweg niet genoeg tijd voor vrij maken. Als prijs een factor is kun je de vliegen relatief goedkoop scoren via bijvoorbeeld troutflies.co.uk, via forumleden (mooi aanbod met kika van happy). Nadeel van niet zelf binden is dat je veel lastiger aan weerhaakloos kunt komen.

Troutbuster

"Nadeel van niet zelf binden is dat je veel lastiger aan weerhaakloos kunt komen."

Valt mee hoor!!
Kijk eens bij de barbless selectie van A&M

https://www.amfishingtackle.nl/aampm-vliegen/barbless/

Hoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan zelf binden, zijn de vliegen van A&M een goed alternatief en betaalbaar!!

Succes!

Jan.
"Petri Heil"


wh82

Thx Jan, kan ik zelf ook goed gebruiken.

paul de bruijn

Je gaf al aan lid te worden van een club.Zeker slim,en misschien kun je voor weinig wat bindspullen kopen.Ook ik heb uiteindelijk veel meer gekocht dan nodig,omdat ik had bedacht op elk soort water te gaan vissen.
Niet dus.En na al die jaren ga je beseffen dat je vaak met dezelfde patronen vist,tenminste ik wel.Nu is t wel zo dat ik een paar van die patronen dus nergens kan kopen,zelf bedacht of overgenomen van iemand die ze bedacht had.En die vangen gewoon goed.
Dus als je jezelf beperkt tot bepaalde patronen hoeft t zelf binden niet duur te zijn en kun je je eigen twist eraan geven.Daarbij,met een beetje je ogen open houden kun je erg goedkoop aan bindmaterialen komen.
Ik had van de week voor 50ct,jawel,50ct 5 kaartjes met wol,prima voor staartjes en nimfen.Zat er 1 bij die zowat exact op Chadwick 477 leek qua kleur ;D
In zo n tweedehands winkel.Bij een vijver kijken voor eendeveren etc,schaartje bij de Action.
En nogmaals,bij zelf binden bepaal je zelf de haakgrootte,kleur,verzwaard of niet etc.
En dat vind ik toch net even leuker

JurjenF

#16
Ben al bijna over de streep......... ::dance::
Fishing is cheaper than therapy

JurjenF

Zoals in het andere topic (welke startmaterialen) heb ik intussen het nodige aangeschaft. Ik kan nu bijna (?) beginnen. Alleen de vise en wat los spul moet nog ingevlogen worden.
Boekje van de VNV erbij en dan maar 's kijken of het idd wat wordt met het binden. Ook een eindje op weg geholpen door Manfred van A&M. En nu maar hopen dat het belangrijkste onderdeel snel geleverd wordt.
Fishing is cheaper than therapy