De Aalscholver

Started by j.klopper, April 26, 2013, 09:52:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Burgerking

Heintje , bedoel je mij ermee wat betreft de haringen / serpelingen??

Gert

Als het toch niet meer alleen over aalscholvers gaat:
Kennen jullie de documentaire "Darwin's Nightmare"?

Hier wordt ie beschreven, en is online ook wel ergens te vinden, maar duurt wel 1 uur en 3 kwartier....
http://www.hollanddoc.nl/kijk-luister/documentaire/d/Darwin-s-nightmare.html

Groet,
Gert


toppiedus

Als we wachten tot de natuur zichzelf heeft hersteld ben ik bang dat het met de salmonide soorten in de Eifel en Ardennen ook afgelopen is dit zijn (vrijwel) allemaal uitzetters.
Ook het OVM zal dan zijn charme verliezen.
Dus gereguleerd wordt er al,

Een aalscholver eet meerdere vissen per dag, helaas is een aalschover dus meer waard als meerdere vissen, mijn idee voer een vangst beperking in voor de aalscholver  ::ban:: ::wakeup::

Burgerking

dan motten die maffe zwarte dingen ook een vispas aanschaffen , anders kun je ze gewoon een prent geven en wegsturen  ::lach::

Raymond

@Heindje Davids,

Ik heb ook niet vermeld dat boeren, vissers en jagers altijd objectief en positief bezig zijn in/met de dingen die ze doen in de natuur. Ik sta wel achter mijn uitspraak dat de genoemde groepen het meeste kennis van de natuur hebben (gemiddeld dan, er zijn er ook bij die het echt niet snappen). Wat ze ermee doen laat ik dus in het midden. Ik weet ook wel dat er boeren zijn die echt werkelijk alle regels betreffende het spuiten van gewassen aan hun laars lappen en dat jagers en vissers hun eigen stukje belang proberen te verdedigen. Soms zelfs op het extreme af. Excessen houd je toch en waar tegengestelde belangen spelen en zeker waar geld een rol speelt, zal de weegschaal niet altijd mooi in het midden blijven staan.
::wtf::

goswit


Dat er mensen en groepen zijn die de natuur in de gaten houden is prima , maar wat deze persoon roept is volgens mij niet korrekt , de antwoorden zijn al gegeven.

Ik kan mij nog goed herinneren dat in de jaren 70 veel herrie was dat er geen klaproos en bloemen meer groeide in de bermen .  Na jaren kwamen ze
er achter dat niet de auto het deed maar dat men de bermen elke week ging maaien!!!!!!!

Ook ik heb respect voor de natuur maar deze figuur heeft oogkleppen op .  Trouwens waarom vis je eigenlijk ,is dit geen dieren mishandeling .

Een welgemeende raad , geef je hengels weg en ga je partner lastig vallen.

Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Sieger

4 pagina's Aalschovers... Wat heb ik gemist..................................

Oh... euh...... niks..... ::trusten::


Sieger

fly only

Neem het volgende nog mee in je beredeneringen. Sportvisserij Nederland zet waar nodig nieuwe vis uit tbv de sportvissers. Nu zetten ze op leeg gevreten water een soort hybride karpersoort uit tbv vissers. Het is net tafeltje dekje. Dit meegenomen denk ik niet dat de populatie aalscholvers zal reduceren. Ze worden ook nog geholpen met het nesten in natuurgebieden. Vroeger, toen bulten nog kuilen waren waren er geen organisatie die voor het belang van een beest opkwam. Ook geen visserijbond die tafeltje dekje toepast, waar het vogeltje dankbaar gebruik van maakt. Leden van de bond betalen dit indirect.  ::blabla::

fijne koningsdag.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Burgerking

Ik kwam vanmorgen rond 5:25 aan bij de loswal aan het OVM en wat schetst mijn verbazing ?? , precies voor de damwanden komen 2van die zwarte tiefus aalsgolvers aan de oppervlakte die dus lekker aan het jagen was op de pas uitgezette bruine forelletjes . Ik zocht een grote steen maar deze was helaas niet voorhanden en die kolere beesten waren al weer gevlogen om in de verte gewoon weer verder te vissen . Ik hou er van om in de schemer daar te staan , over het meer uit te kijken en mijn dag te beginnen in een schilderij achtige entourage , om dan zeker na al deze nutteloze propaganda waar ik al lang klaar mee ben aan dit topic te worden herinnerd was wel erg sneu te noemen . Ik hoop inieder geval niet dat de aalsgolvers alle uitzetters opvreten anders is het OVM straks ook een dooie boel en komen legio mensen van heinde en ver rijden om gezellig een dagje te blanken , hebben die suffe groenen straks alsnog gewonnen .......

Plantje

Quote from: Raymond on April 27, 2013, 09:46:57
Een ander voorbeeld, de rivier de Lenne in Duitsland had vroeger misschien wel het beste vlagzalmbestand van Europa. Daar zijn ook de aalscholvers neergestreken en die hebben daar gewoonweg het grootste deel van de populatie opgevreten. Dat zag men gewoon gebeuren. Je kunt dan wel roepen dat er geen probleem is maar je ziet het toch met eigen ogen? Datzelfde geldt voor de Kyll waar dit ook is gebeurd.
De Lenne....ja... Het stuk bij Nachrodt heb ik jarenlang een jaarvergunning gehad. Schitterend vissen was dat! Tot ze kwamen....

Ik heb het openingsartikel gelezen. De rest heb ik ook gelezen...het één wat nauwkeuriger dan het ander.

Eens: het is allemaal eigenbelang.

Maar.... Deze soort aalscholver hoort inderdaad niet thuis in onze wateren. En zelfs al zou deze hier al honderden jaren zitten: we leven in een dermate dichtbevolkt land en hebben de natuur zo ver ingeperkt dat er geen ruimte is voor een enorme aalscholver populatie. Hetzelfde geldt voor de wolf; daar is in Nederland ook geen ruimte voor.
Door het bouwen van steden, het bewerken van land enz enz hebben we de natuurlijke leefomgeving van de vissen al dermate aangepast dat we niet ineens kunnen stellen dat we voor de aalscholvers de leefomgeving niet aan moeten passen en dat dat zich wel reguleert. Zo simpel is het niet!

Ik begrijp dat de stukken geschreven door vissers net zo subjectief zijn als de stukken geschreven door de groenen. Maar wat ik niet begrijp is wat er zo enorm vóór de aalscholver spreekt? Zo'n mooie vogel is het toch niet? Een vogelliefhebber moet me maar eens uitleggen wat er zo mooi is aan een kolonie aalscholvers!

Onderstaand filmpje is al oud, maar laat toch wel wat zien (let niet op het slechte Nederlands in de teksten die voorbij komen ;) ):
http://youtu.be/W9H9zLXXs5g

Heintje Davids

Tja, over smaak valt niet te twisten, Plantje. Hoewel ik aalscholvers veel liever zie gaan dan komen vind ik het een schitterende, indrukwekkende vogel. Optimaal aangepast voor hetgeen waar hij voor is.  Jammer dat ie vis eet ipv gras of groenten.
Maar over die leeggeviste Duitse riviertjes heb ik toch nog wel een vraagje:
Zo'n 20 jaar lang heb ik vrijwel jaarlijks op de Ahr gevist. In het begin een rivier met een geweldige vlagzalmstand, waar je ook met regelmaat leuke en soms zelfs grote forellen kon haken en in het zomerseizoen ook mooie barbelen. Maar een jaar of 12 geleden waren de vlagzalmen plotseling van het ene moment op het andere vrijwel helemaal verdwenen. Slechts een enkele keer ving je nog een vlagzalmpje en dan meestal niet veel groter dan een cm of 10. Mijn 1e gedachte was aalscholvers omdat er in het Eifelgebied al meerdere meldingen waren geweest over het leegvissen door deze vogels. Maar toen ik het ging navragen bij de eigenaar van het pension, die daar ook Fischerei-meister was en over de visuitzettingen ging, had het niets te maken met aalscholvers maar met het overmatig uitzetten van beekforel, waardoor het natuurlijk evenwicht totaal was verstoord. Volgens hem waren er zoveel forellen uitgezet en ook van flink formaat, dat de vlagzalm uit het gebied was verdreven en een ander heenkomen had gezocht. Iets dat volgens zijn zeggen veelvuldig voorkwam in de Duitse Eifelbeekjes maar waar al snel de wildste verhalen de rondte deden over aalscholvers.
Ik heb geen idee of het waar was of dat hij het alleen maar zei om te voorkomen dat zijn "vissende toeristen" weg zouden blijven, maar het verhaal is me wel altijd bijgebleven. De visserij op forel was vanaf die periode inderdaad uitstekend te noemen, dat dan weer wel. maar of een overmaat aan (grote) forel en vlagzalm niet samengaan is voor mij nog steeds niet duidelijk. Misschien dat Franklin, als echte visserijkenner, hier iets over kan zeggen?

Burgerking

#87
En dan pleiten om ze hun gang te laten gaan , kom op zeg zag je wat een mooie grote voorns er tussen zaten , als ik een zoon/dochter zou krijgen zou ik graag met mijn kind op dit soort vissen willen vissen in de toekomst .
Op deze manier gaat dat niet gebeuren ben ik bang .
En dan het aantal vogels !!! Echt niet normaal man , dit is echt wel een probleem denk je ook niet meneer knoppers ?

Gert

Quote from: Burgerking on May 01, 2013, 14:07:48
En dan het aantal vogels !!! Echt niet normaal man , dit is echt wel een probleem denk je ook niet meneer knoppers ?

Nou, dat is dus juist wel normaal. En net als Heintje D. (ben nog steeds benieuwd welk oud-forumlid er achter die naam schuil gaat) vind ik de aalscholver een mooie vogel. Het hoort nou eenmaal bij dat soort dat ze in grote groepen jagen.
Maar waar ik dus wel van baal is dat je ze nu op plekken ziet waar ze in mijn beleving niet thuishoren.
Hoort bij de evolutie blijkbaar. Als ze hier niet van orsprong thuishoren hebben ze zich aardig aan weten te passen. In dit geval helaas. Er zijn meer diersoorten die hier van oorsprong niet thuishoren, maar veel daarvan zijn over het algemeen WEL welkom.
En waarom de wolf hier niet zou thuishoren? Als dat beest uit zichzelf hier naartoe komt en overleeft, niks mis mee toch lijkt me? Misschien is ie wel gek op aalscholvers, bij gebrek aan biggetjes ;)

Groet,
Gert

Plantje

Van de Lenne heb ik in ieder geval nooit begrepen dat daar na het verdwijnen van vlagzalmen weelderig forel gevangen werd. Van mijn oom begreep ik ook dat hij de aalscholvers er wel heeft zien vissen. En ook in Nachrodt was dat het verhaal dat er rondging: aalscholvers. Maar dat is inderdaad hearsay.

Als ik het stuk van sportvisserij Nederland lees heb ik het idee, dat die bioloog geprobeerd heeft zo objectief mogelijk te werk te gaan. Maar hij heeft daarbij wel het uitgangspunt genomen, dat de chinese aalscholver geen inheemse soort is. Alles wat niet-inheems is kán gemakkelijker tot problemen leiden. Het hoeft niet, maar het kan wel. Kijk naar konijnen die in Australië vroeger tot grote problemen leidden enz.

De wolf heeft oorspronkelijk wel in deze contreien geleefd en hoort hier dus eigenlijk wel thuis, maar door de enorme expansie van de mensheid en onze manier van huizen bouwen en land benutten is er geen ruimte meer voor wolven om te leven zoals ze dat horen te doen. En dat is ook helemaal mijn punt: de wereld is nu eenmaal veranderd, mensen hebben nu eenmaal bewust en onbewust ingegrepen in de natuur. Het zou vreemd zijn om dan voor sommige uitzonderingen ineens te zeggen:"We moeten de natuur haar gang laten gaan!"

Uiteindelijk is de aarde het beste af als er danig gesnoeid wordt in de mensheid! Geen overbevissing meer, geen overbenutting van het land, geen uitheemse soorten die met onnatuurlijk snelle middelen van de ene kant van de wereld naar de andere gebracht worden om daar letterlijk dan wel figuurlijk als de konijnen te werk te gaan! Maar goed...we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren.

Burgerking

We moeten gewoon nog een oppervlakte zo groot als nederland opspuiten zoals de tweede maasvlakte dan hebben we allemaal meer ruimte , is er meer ruimte voor de natuur en het is goed voor de werkgelegenheid .
Altijd nog beter dan de mensheid uitdunnen, daar heeft ene Adolf zijn visie al over uitgeleefd en we weten allemaal tot wat voor gruwelijkheden dat heeft geleid .
Probleem is dan natuurlijk dat we de zee verder indammen waardoor het leefgebied van die zwarte vogel weer kleiner wordt en wij er nog meer last van krijgen , zie je we doen het nooit goed ..........
Hoop alleen niet dat als ik straks vader mag worden , dat mijn kind in mijn eigen achtertuin door een wolf wordt opgevreten  :o

weerwolf

En de wolf wordt ook weer gesignaleerd in nl

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gert

Weer wolf in nl dus ;)

Plantje

Laten we die mafkees die de tweede wereldoorlog heeft veroorzaakt er buiten houden. Dat is ook niet wat ik bedoel.
Ik snap dat je niet serieus bent met het uitbreiden van Nederland, maar laten we dat voor de gein eens iets serieuzer nemen: ook daarmee ga je weer grof ingrijpen in een ander ecosysteem; de Noordzee.

En dan blijft mijn punt staan: mensen hebben de natuur nu eenmaal grof veranderd de afgelopen honderden jaren. We kunnen niet ineens zeggen dat het zich op bepaalde gebieden zelf maar moet reguleren! Overal waar we zien dat het menselijk ingrijpen excessen geeft moeten we proberen die excessen terug te brengen.

Wanneer we een nieuwe snelweg aanleggen is het niet nodig om voor ieder konijntje een wildpassage te maken. Het kan wel nodig zijn om rekening te houden met een met uitsterven bedreigde kikker. Wanneer de wolf nu met een beetje menselijke hulp weer terugkomt naar Nederland is dat prima. Wanneer dat inhoudt dat in bepaalde gebieden er geen kleinwild meer overblijft moet er gekeken worden of daar ook ingegrepen moet worden. Zo zijn er nog talloze voorbeelden te bedenken.

Hans-oet-remunj

1810 Uit Genealogie Limburg Wiki

koster Willem Peters te Horn:

Droevig
In den maend julius op t eijnde en in den maend augustus heeft den wolf hier ontrent 4 kinderen weggehaeld en levendig verscheurd. Het eerste tot Beesel, het tweede tot Brugge over de maas, het derde te Krugten, het vierde den 28 augustus tot Helden.


Heintje Davids

Quote from: Burgerking on May 01, 2013, 23:18:17
Hoop alleen niet dat als ik straks vader mag worden , dat mijn kind in mijn eigen achtertuin door een wolf wordt opgevreten  :o

Vermijd het dragen van rode jasjes. We weten allemaal hoe het roodkapje is vergaan  8)

catchem

Je moet ook niet je kinderen voor de wolven gooien  ;D

Hans-oet-remunj

#97
off topic uiteraard  8)

tja... knuffelbeest wolf is bijna altijd ongevaarlijk voor den mensch.. Het kan jaren goed gaan, maar soms blijkt het incidenteel toch goed mis te kunnen gaan. Iets wat nogal wat wolfknuffelaars maar niet willen lezen (laat staan inzien)... vermoedelijk een groepering verwant aan aalscholverknuffelaars  ;)

mij is niet duidelijk wat toen de condities waren, maar er zijn toen hier in de regio gedurende 1810 en 1811 een 10 a 15 kinderen opgevreten door 1 of meerdere wolven. Eea is goed gedocumenteerd, deels onder het franse regime wat toen heerste. Waren het de omstandigheden ? Had een exemplaar  de smaak te pakken gekregen?

Volgens kritici is het allemaal flauwekul en geloofden we toen nog in heksen.  ::)

En dat ondanks het feit dat we die in Roermond inmiddels allemaal reeds  in 1613 hadden verbrand  :-X

Laat overigens maar komen die wolven.... geeft een extra dimensie aan de nederlandse natuurbeleving als je er niet meer 100 % van zeker bent dat je helemaal bovenaan de voedselketen staat  ;)



Burgerking

Hahahahaha geen rode jasjes nee  ;D. En ik zal ze niet voor de wolven gooien uiteraard  :o

Enuhh plantje , ik neem aan dat je mijn text niet als serieus wil beschouwen toch ???

De text heb ik opgeboert met wat onderdelen uit voorgaande posts , het echte onderwerp van dit draadje is toch al ruim verzopen ,het gaat nergens meer over .
De een is het er mee eens en de ander niet , daar komen we toch niet uit .
Er zijn mensen driftig op zoek of ze ergens een artikel kunnen achterhalen wat hun stelling beaamd zodat ze deze hier kunnen posten en het beste jongetje van de klas kunnen zijn .
Het maakt allemaal toch niets uit want ook al komen wij er uit met zijn allen , de overheid heeft toch schijt aan ons en doen er niks mee .

Kunnen we het nou niet gewoon gezellig over ( vlieg ) vissen hebben met zijn allen en pastoor kloppers gewoon gelijk geven ?
Zoals ik al eerder zei , je kunt niet in discussie gaan met iemand die als je iets zegt wat hem niet aanstaat jou maar simpelweg als onwetende weg probeert te zetten .

Einde verhaal wat mij betreft , open van mij part een topic over het terugkeren van de wolf in Nederland dan kunnen we daar op een leuke manier met elkaar gedachten over wisselen nietwaar , daar hebben we dit nutteloze topic dan echt niet voor nodig .

Mvg eric

Gert

@ Hans-oet-remunj:
Volgens mij worden tegenwoordig al (of in ieder geval veel van) die gevallen  waarbij mensen het slachtoffer zijn geweest van een wolf, toegeschreven aan hondsdolheid.

Maar inderdaad: we gaan steeds verder off topic....