Jouw laatste vliegvisaankoop revisited

Started by Gert, December 14, 2012, 23:10:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Sieger

Quote from: maurice on February 22, 2014, 00:50:33
Bram, je mag me wel een keer ophalen gaan we samen je Scott ophalen :-X

Dat bedoel ik....  ::grrr::


Sieger

Sieger

#576
Vanochtend mijn 'nieuwe' (ongeviste) Sweetgrass Splitcane hengel ontvangen (8'3" voet aftma 5). (2-delig met 2 topdelen, 5-hoekig, hollow-build)

Gemaakt door Jerry Kustich, een van de 'Boo-boys' bij Sweetgrass. (Hij is samen met Glenn Brackett de oprichter, nadat Glenn was vertrokken bij Winston. Zie ook het filmpje hier op het forum.. Troutgrass Van bamboe tot hengel.). Ik volg deze mannen al jaren op afstand, maar kon er in NL tot nu toe nooit 1 vinden.

Heerlijk licht in de hand en veel power onderin.... Super mooie tapering en vol gevoel. Heb verschillende canes gehad (o.a. Schukken) maar die kunnen qua gevoel en kwaliteit niet tippen aan deze....

Ik ben er super blij mee en kan niet wachten er mee te gaan vissen... Gaat in mei ook zeker mee naar Slovenië....

https://vimeo.com/68416072




[attachment deleted by admin]


Sieger

Heintje Davids

Leuk hengeltje Sieger. Neem aan dat dit het exemplaar is dat op MP te koop stond? En om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen: zijn deze canes gelakt of geïmpregneerd en waarom worden ze 5-kantig gebouwd? Heeft dit nu echt een functie want ik kan me nooit helemaal aan de indruk onttrekken dat sommige dingen vaak meer worden bedacht om zich te onderscheiden dan dat het nu echt een noodzakelijk iets is om een andere (lees betere) actie of duurzaamheid te krijgen die met een 'normale' splitcane niet kan worden verkregen.

Sieger

Klopt 'Heintje'.... daar stond hij... Wilde er al jaren een, maar vind de nieuw prijzen veel te hoog...De hengel is gelakt en super afgewerkt.

Bij Sweetgrass bouwen ze 6-hoekig, 5-hoekig en vierkante blanks. De 6-hoekige is de standaard en heeft de 'traagste' actie.
De 5-hoekige is wat sneller en heeft meer power onderin (onderste deel is wat stijver) en de 4 kante wordt als powerhouse omschreven.



Kan ze onderling niet vergelijken natuurlijk, maar vergeleken met de Schukken die ik heb gehad voelt deze veel prettiger aan. Doordat hij hol van binnen is, in elk geval lichter in gewicht en wat strakker... Voelt voor mij heel erg lekker aan.

Of dit met een 6-hoekige of ronde hengel niet ook bereikt kan worden... geen idee, maar ik ben hier in elk geval erg blij mee...

Citaat van hun site:

3.  Configuration--Hex vs. Pent vs. Quad

         Whether your rod has 4, 5 or 6 sides is a decision about which much has been written and about which passions are strong.  We would encourage you to conduct your own research into the pros and cons to formulate your own opinion. 

         That said, here is a general overview.

         Hex rods are the most traditional rod and are a good place to begin a collection.  The action is smooth and the bamboo fibers do much of the work for you.

         Pents offer a bit more reserve power than a hex, and the wraps on our pents are in a garnet color that many find both striking and distinguished.   

         Quads represent the "power" rod configuration in our line-up.  Some say they help one cast a fly in a straighter line, and theoretically, all other conditions being equal, this is likely true.  But, the number of variables one must keep equal is immense--wind, fly size, rod length, temperature, etc....so, don't expect that your casting will advance to "expert" level just because you are fishing a quad.


Sieger

Nol78

Heel mooi stokkie Sieger ::agree::

Dat ie maar vaak krom mag gaan ::klappen::

Heintje Davids

Oké, dankjewel voor het antwoord Sieger. Zit 'm dus meer in hun filosofie en bouwwijze. Maakt ook meteen duidelijk dat niet alle splitcanes traag en zacht zijn zoals ook hier op het forum wel eens ten onrechte wordt beweerd. Ik was gewoon even nieuwsgierig, ook omdat ik ooit een Brunner heb gehad (gewoon 6-kantig) die wel zo ongelooflijk hard was dat ik 'm niet prettig vond werpen. Blijft gewoon mooi spul die canes, echte natuurproducten die vrijwel allemaal met veel liefde worden gebouwd en waar eigenlijk altijd een bepaalde filosofie achter zit. 

Sieger

Graag gedaan.... Nee is zeker geen Brunner, die vind ik ook helemaal niks, maar ik vond de Schukkens (na aan tijdje) weer te zacht. Dit zit er mooi tussenin... Heb er net even mee staan werpen en ik ben nu nog veel enthousiaster (als dat kan... ).... Wat heerlijk... Op de forumdag in Baggelhuizen ook maar eens mee aan de slag...  :)


Sieger

Gert

#582
Quote from: Sieger on February 22, 2014, 11:11:41
Vanochtend mijn 'nieuwe' (ongeviste) Sweetgrass Splitcane hengel ontvangen (8'3" voet aftma 5). (2-delig met 2 topdelen, 5-hoekig, hollow-build)

Gemaakt door Jerry Kustich, een van de 'Boo-boys' bij Sweetgrass. (Hij is samen met Glenn Brackett de oprichter, nadat Glenn was vertrokken bij Winston.

Heerlijk licht in de hand en veel power onderin....

Lijkt me wel een mooi hengetje Sieger. Had er ook ff naar gekeken omdat het in de advertentie aangegeven werd als een 3-delige hengel, maar dat is het dus niet, en ben ik direct afgehaakt ivm transportlengte en motorfiets.

Zelf heb ik 2 jaar geleden een 3-delige splitcane met extra top gekocht die gebouwd is door R. James, een ex-Hardy man.
Is een 8' voor een 4 of 5 lijn, en van de week weer eens mee gevist samen met m'n nieuwste aanwinst, de hardy Angel reel (nu met een #4 lijn erop). Mooie combi!
Had er al met een #5 lijn mee gevist in o.a. Oostenrijk, en dat ging ook lekker.
Wel een stuk zwaarder dan een Orvis Zero Gravity, maar voor de afwisseling heel erg leuk.

De term "veel power onderin" kende ik nog niet in de hengelsport ;).
Maar ik heb wel ander speelgoed met veel power onderin. Zie reply 295 in dit topic ;D.

Groet,
Gert

Sieger

Nee erg handig voor op de motor is hij niet echt... 1,25 meter is best lang...

Mooi he... 'power onderin' ... we verzinnen ze waar je bij staat....  ;D


Sieger

Nol78

Maar weer een klein lijstje bij A&M gewoon omdat het kan (en mijn bindmateriaal uit te breiden).


A&M Dry size 10         2
A&M  Dry size 12      2
A&M  Nymph size 10              2   
Antron Yarn                    1
Copper wire 0,17 mm           1
A&M Tying Thread            1
Ceramic Bobbin Holder            1
Silver " Bead 3 mm            1
Quick link - Small           1
A&M FLYBOX  100  Waterproof     1   
Salmo Troutnet Silver Alu       1
A&M Floss   Hot orange           1
A&M Floss   Golden Yellow       1
A&M Nymph size 12           2
A&M Nymph size 14           2
Body Dub  BROWN                   1
Body Dub  YELLOW           1
Body Dub  CREAM                   1

BV

Euh, Sieger, als ik zo tel neem je wel flink wat hengels mee naar Slovenië..
Ik bied aan om te rijden hoor  ;)
Veel plezier gewenst

Rena


Gert

Quote from: Rena on February 25, 2014, 11:26:23
Ross Evolution 1 met reserve spoel

Neem aan dat je een extra spoel bedoelt, en dat je geen rommel hebt gekocht met gelijk wat reserveonderdelen erbij ;)

Rena

Ha ha , ja dat bedoel ik, extra spoel  :o

De extra spoel zal ik op mijn Orvis Western #4 gebruiken.
Geen hond wil de Orvis hebben ( voor een redelijke prijs), dus heb ik besloten om hem te houden.
Is een leuke hengel om er bij te hebben, goud van oud  ;D

TL Peter

FSCHAMP

Een reserve spool voor mijn abel#2 en Epoxy 3D ogen 12 mm
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

Wat nimf haken en tungsten kraaltjes,haken (b.l.) voor de drogevlieg,(dit zijn mooie dunne haken trouwens) en een foute bestelling: tippet ringetjes. dacht ik: (zonder echt na te denken) dat het van die kleine zilveren ringetjes waren....nee dus. je kunt er wel een zalm aan vangen. Niet geschikt voor een 3 lijntje en tipje 12/100 ::wtf:: Dit alles bij A&M.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Nol78

Jan, Ik heb hetzelfde dacht ook tippetringetjes heb nu andere dingen, die niet echt handig zijn vanwege het uitstaande palletje.

FSCHAMP

4 spinstangetjes voor snoekstreamers en een hoop Stainless Steel haken voor zeevliegen op te maken.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JOLP

Tweedehands via Marktplaats een Scott G 884/3 :   8'8"    3.1 oz.    #4    3 pc. , die wellicht mee gaat naar Noorwegen in augustus

HappyFisherman

Een kast bij de Gamma, zodat ik mijn bindkamer eens weer toegankelijk kan maken...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger



Sieger

HappyFisherman

Nee, heb een walking fridge die de trap op kan ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

aalbrecht

g-loomis glx czech nymph 10 voet3 om lekker de kantjes mee af the struinen
vliegvissen is een passie

Hilco de Visser

ik wil wel een keer met jouw de kantjes ervanaf lopen  ;D

aalbrecht

Quote from: Hilco de Visser on February 27, 2014, 19:22:49
ik wil wel een keer met jouw de kantjes ervanaf lopen  ;D
dat kan van de zomer wel een keer
vliegvissen is een passie