Tsjechië, tips en ervaringen?

Started by Scaramouche, January 14, 2023, 17:52:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik ben nog nooit in Tsjechië geweest maar dat staat wel al een tijd op het verlanglijstje. Misschien komt het er dit jaar in september van. Heeft iemand ervaring en / of tips voor goede rivieren, hotels/lodges?

Thanks, Frank
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert


Scaramouche

Dank. dat zijn best mooie riviertjes, helemaal wat ik leuk vind.

Als er nog recentere ervaringen zijn hou ik me daarvoor ook aanbevolen.

vg Frank
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Get!em

Ik kom eigenlijk al 30 jaar, minimaal 1x per jaar in Tsjechie, maar heb me er nooit in verdiept om te gaan vissen. Omgeving Adrspach / Nachod (van het verslag) een maand geleden nog geweest om te wandelen :)

Ik lees wel even mee, als het om ervaringen gaat. Misschien volgende keer eens een hengel mee. Al kom ik er meestal alleen in Januari en soms in Juni.

Ben ook wel benieuwd wat een vergunning kost.

Scaramouche

Ik ga er eind volgende week heen, zal wel een verslagje schrijven over het hoe en wat.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Scaramouche

Ik ben inmiddels alweer een tijdje terug. In het kort: prachtig land, waanzinnig mooi water, bar tegenvallende vangsten.

We zaten met vier man in Hotel Annin, in het westen van het land, de Sumava regio. De rivier waar het allemaal moest gebeuren is de Otava, een mooi meanderend stuk water waar je vele kilometers goed bereikbaar water tot je beschikking hebt. Je hebt een staatsvergunning nodig en voor de rest is het openbare water van het volk. We hadden voor twee dagen een gids ingehuurd om ons wegwijs te maken qua stekken en vistechnieken. We kunnen ons visje wel vangen maar locale kennis is toch wel heel welkom.

Die gids bleek een mooi stripfiguur te zijn, een beetje ADHD maar wel een heel aardige vent waar je soms van zou willen dat je de praatknop even kon stilzetten. Het eerste wat hij zei was "you have to be here in October." Daar heb je niet zoveel aan als je er midden september staat. En het is een veeg teken als een gids begint met zo'n slag om de arm.

We werden eerst langs de rivier geleid en op een aantal mooie stekken gewezen en toen gingen we dan echt het water in. Vanaf dat moment was het gewoon bikkelen. Twee van ons zijn hard core droge-vlieg vissers, en mijn maatje en kijken vooral naar wat het water doet. geen stijgende vis, dan nimfen, wel stijgende vis, dan meteen omschakelen.

Het weer was warm en zonnig en het water was vrij laag maar er waren wel mooie diepe pools. Geen vis in te zien maar ja daar kun je je in vergissen. Ik begon met kleine nimfjes, eurostyle en kreeg al snel kleine aanbeten van nog kleinere visjes. Ik ving een paar vlagzalmpjes zo klein als mijn pink en later ook een regenboog van ongeveer 30 cm (loeisterk voor zijn lengte). De gids zag die regenboog en begon helemaal te jubelen 'you are the man, you are the greatest fisher.' Weer geen goed teken als dat een prestatie is. De gids kon zelf ook echt goed vissen met zowel nimf als droog maar kreeg de vissen zelf ook maar met moeite naar boven.

Goed. lang verhaal kort, er zat niet heel veel vis vergeleken bij wat we gewend zijn uit Slovenië en Oostenrijk, met uitzondering van een trophy zone waar echt mooie vissen worden uitgezet. mijn maatje ving er een prachtige tijgerforel van bijna 50 cm, ikzelf een puntgave saibling van ongeveer 40cm wat ook meteen mijn grootste vis van de week was. Elke dag wel iets gevangen. Ik heb de eigenaardigheid dat ik altijd minimaal 1 vis per dag met een droge vlieg wil vangen en dat is ook iedere keer gelukt, maar het was soms wel werken. Heel kleine gnats bleken succesvol, evenals duns op maatje 20. als je wilt gaan nimfen is klein ook het devies. perdigonnimfen op maatje 18-20 moet je gewoon bij je hebben. En zorg ook voor spiders, die deden het bij tijd en wijle ook goed.

Al met al hebben we ons vermaakt. Het is er mooi, de Otava is prima bevisbaar voor beginnende en gevorderde vissers en het eten en drinken is heel goed betaalbaar. Maar ik weet niet of we er snel naar terug gaan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Plantje

Bedankt voor het delen. Blijf het wel een mooi land vinden.

Een staatsvergunning waarmee je op veel plaatsen mag vissen? Dan zou ik ook niet heel veel verwachten

Scaramouche

Quote from: Plantje on October 16, 2023, 21:30:58Een staatsvergunning waarmee je op veel plaatsen mag vissen? Dan zou ik ook niet heel veel verwachten

Dat schijnt ook het probleem te zijn. het is nog iets uit de communistische periode vertelde onze gids, al het water was publiek domein en dat is ook zo gebleven na de val van het ijzeren gordijn. Er is een nationale instantie die over het waterbeheer gaat en het merendeel van de gelden gaan naar karpervisserij, wat heel populair schijnt te zijn. Het geld dat overblijft voor de vliegvisserij is niet genoeg om het op een goed peil te houden. Daarbij speelt ook nog dat veel maatse vis wordt meegenomen, ook uit de gedachte dat als het van iedereen is, je een visje mee mag nemen. vlagzalm boven 40 cm mag mee worden genomen maar de eigenaar van het hotel zei dat de locals hun eigen meetlinten hebben ;-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Jammer dat de vangsten tegenvielen Frank.
Wat die vergunningen betreft heb ik mijn twijfels of het verhaal wel klopt. Je hebt naast een staatsvergunning, ook een lokale vergunning nodig, zeker voor het salmonide water volgens mij (en wat ik lees op het web, maar die verhalen zijn niet altijd eenduidig helaas).

Hebben jullie nooit iets van een hatch meegemaakt aan het eind van de (mid)dag? Ik kan me herinneren dat de forellen vlak voor onze neus de vliegen van de oppervlakte pakten. Inderdaad vang je niet of nauwelijks grote vis, maar ik had in ieder geval in de Metuje het idee dat het een puur natuurlijk bestand was.
Misschien toch nog een keer wat meer naar het noordoosten proberen?