WF9i

Started by johan1965, December 06, 2015, 10:12:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

johan1965

Graag jullie advies in deze!!
Ik heb een probleem met mijn budget (€12,95) WF9i, nl. Allemaal haarscheurtjes op het stuk lijn waar wat zwaarder gestript wordt. Lijn is een jaar oud en word enkel in de winter gebruikt. Mijn vorige WF8i van hetzelfde merk had precies hetzelfde, ook na 1 winter, en is netjes omgeruild door leverancier met bovenstaande WF9i.

Volgens de leverancier mag dit niet gebeuren, en ik kreeg dus een nieuwe.

Nu denk ik eraan om voor de eerste keer een merklijn te proberen, deze zijn uiteraard veel duurder.

Nu heb ik een paar vragen, nl.:
1 zou ik bij merklijn hetzelfde probleem krijgen?
2 werpt een merk vlieglijn beter? (Ik vind de budgetlijn helemaal niet slecht werpen.)
3 zijn er collega vliegvisser die bovenstaand probleem herkennen? (Misschien doe ik wel iets fout)

Bvd voor jullie inbreng.

Johan

Koen

doe je ook aan lijn onderhoud?


johan1965

Ik gebruik de lijn s'winters wekelijks en doe hem ongeveer 2x /seizoen in badje met dreft en dan invetten. Meer oh doe ik niet.

Gert

En ik neem aan dat je dat dan met "al" (want je zult er wel meer hebben) je lijnen doet?
En die hebben geen last van haarscheurtjes? Zou natuurlijk best kunnen zijn dat niet alle materialen tegen Dreft en/of het vet dat je gebruikt, bestand zijn.
Ik heb het met sommige lijnen ook wel gehad. Maar je kunt er nog steeds mee vissen hoor. Grootste probleem is denk ik dat er op een gegeven moment zo veel water naar binnen trekt dat ie net meer blijft drijven, maar omdat het in jouw geval om een intermediate lijn gaat....

johan1965

Vis hoofdzakelijk met de WF9i op snoek, heb ook nog een WF7f van hetzelfde budget merk maar deze heeft het niet.
Invetten (om lijn soepel te houden)doe ik met Jenzi flyline dressing, zinken doet ie toch wel.

Mijn vraag is of een duurdere merklijn veel beter werpt?? En langer meegaat?

merijn1982

Ja die gaat langer mee en ja die werpt ( in de regel ) beter!
Tight lines!!

p.forel

Ook topmerk lijnen kunnen hier last van hebben
En beter werpen is kul

Maar wat voor lijn is het een glaslijn of een met normale mantel
En snoek je ook met de andere  lijn de wf7f

Oorzaak kan ook zijn keer goed vast zitten en da de leader te sterk zo dat de lijn tever uitgerekt wordt


johan1965

Idd wel eens hard ad lijn getrokken om streamer los te krijgen! Dat zou het misschien kunnen zijn. Thanks voor deze tip.
Ik vind deze lijn ook goed werpen, heb echter nog nooit een merk vliegvis lijn geprobeerd. Maar als verschil niet groot is, blijf ik lekker deze budgetlijn gebruiken.

p.forel

Top lijn a 60 euro doe je snoekend ook geen 5 jaar mee zeker niet als je geregelt vast zit of veel aan gras takken of onkruid op de kant blijft haken.
Voor het geld van een zogenaamde top lijn  kan je 5 of meer budget lijntjes kopen waar je telkens 1 a2 jaar mee doet.

Floor

Quote from: p.forel on December 06, 2015, 19:54:36
Top lijn a 60 euro doe je snoekend ook geen 5 jaar mee zeker niet als je geregelt vast zit of veel aan gras takken of onkruid op de kant blijft haken.
Voor het geld van een zogenaamde top lijn  kan je 5 of meer budget lijntjes kopen waar je telkens 1 a2 jaar mee doet.

In principe kan ik me best vinden in deze redenering.

Het probleem is wel dat wanneer je 5 van deze lijnen koopt er ook zomaar 2,3,4 of meer slechte bij kunnen zijn maar, dit hoeft zeker niet zo te zijn. De leveransier van de budgetlijnen waar het hier op het forum meestal omgaat schijnt een goede service te verlenen en als je een beetje geluk hebt zijn ze prima te gebruiken. Zelf heb ik ook een aantal budgetlijnen en die zijn gewoon goed.
Met betrekking tot het beter werpen van merk lijnen; veel lijnen zijn gewoon niet optimaal voor de hengel waarbij ze worden gebruikt dan, kan het werpen al snel tegenvallen.
Onderhoud is gewoon erg belangrijk zonder deugdelijke zorg help je ook de duurste merk lijn aan een vroegtijdigd ondergang. Vet houden, ook de mantel van zinklijnen houden van een beetje vet en ook af en toe afspoelen en in grote lussen ophangen wanneer je ze een tijdje niet gebruikt helpen je echt langer plezier te hebben van je lijn.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Arjan Maat

Hoi Johan,

Ik kan je alleen maar adviseren om bij een dealer van merk lijnen een merk lijn aan te schaffen. Mocht je na een jaar nl. gebreken vertonen dan kan je in goed overleg normaal gezien gewoon een nieuwe lijn verwachten. Bepaalde dealers die voor hun merken staan zijn heel coulant nl. En ik spreek uit ervaring  ;)

Succes Arjan Maat

p.forel

#11


Zelfs het budget lijntje werd nog om geruild na een jaar niet gek  toch 12 euro en twee jaar vissen op snoek .

Ook de budget winkelier doet het dus.

Ik ben geen winkelier zoals Arjan en vis zelf wel met alleen merk lijnen.
Maar heb vismaten  zat die met budget lijnen zeer tevreden zijn.

Scaramouche

Of een merkvliegenlijn beter werpt moet je zelf beoordelen, afgaan op een mening van een ander zou ik nooit doen. Maar zeker voor het vissen op snoek is het de moeite waard om eens wat andere lijnen te proberen: er zijn veel lijnen met korte bellies en extra gewicht aan de voorkant van de kop ontwikkeld, die het werpen met grote streamers een stuk makkelijker maken. Dat werpt echt wel een stuk makkelijker dan een standaard WF lijn.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Ben Tabak

Voor wat het waard is en zeker niet bedoeld om budget lijnen af te keuren...

Ik gebruik al jaren vele malen per jaar de pikeline van Guideline en zorg er niet heel goed voor.....nog steeds als nieuw en werpt geweldig!

Grt. Ben

johan1965

Ik heb gisteren een nieuwe budget lijn gekocht. Maar volgende keer ga ik toch eens een merklijn proberen.

p.forel

Hopen op langer leven van deze lijn.
Niet veel vast zitten helpt ook.

En zeker eens proberen zo'n merklijn kan nooit kwaad om zelf een menig te hebben over beide

merijn1982

Ik heb als int. Een loop booster lijn. Geloof vijf tientjes en al paar jaar plezier van. Verder gebruik ik veel de airflo sixtsense lijnen (di3, di5, di7 ) en ben erg tevreden! Kosten ook rond de vijf tientjes maar vis ze in zoet en zout en zijn super lijnen! Meer dan het geld waard.

Heb zelf de budgetlijnen geprobeerd en ik begin er niet meer aan. Maargoed dat is mijn voorkeur☺
Tight lines!!

Ben Tabak

Zeker waar.

Ik denk zelfs dat het voordeel van een echt goede lijn wordt onderschat.
En dat je zelfs beter kunt besparen op de hengel dan op de lijn....

Grt. Ben

p.forel

Een goede hengel krijg een shit lijn nog weg maar een mindere hengel nog geen top lijn.

johan1965

Idd is de hengel belangrijk. Zoals ik al zei, vond de WF9i budget echt niet slecht werpen.
Heb vanavond de nieuwe budget WF9i 'clear' opgespoeld. Voelde ook lekker soepel aan. Ben benieuwd.

Maar volgende ga ik toch eens voor een merk!

Btw ook een stingerhook aan streamer gemaakt, mis laatste weken bijna elke aanbeet. Gebeurde me voorheen zelden. Tja, we blijven bezig👍👍

FrancoisCKX


Quote from: Scaramouche on December 07, 2015, 08:30:19
Of een merkvliegenlijn beter werpt moet je zelf beoordelen, afgaan op een mening van een ander zou ik nooit doen. Maar zeker voor het vissen op snoek is het de moeite waard om eens wat andere lijnen te proberen: er zijn veel lijnen met korte bellies en extra gewicht aan de voorkant van de kop ontwikkeld, die het werpen met grote streamers een stuk makkelijker maken. Dat werpt echt wel een stuk makkelijker dan een standaard WF lijn.

Aan welke lijnen denk je dan specifiek?

Scaramouche

Airflo 6th Sense Pike bijvoorbeeld, ik heb die in de floating versie, bevalt erg goed voor het polderwerk. Andere voorbeelden zijn de Rio Pike (heb ik met een sink tip, ook een fijne lijn voor grote streamers), de Loop Booster lijn, SA mastery Pike, en de Vision Big Daddy lijn, die in floating, intermediate en sink versie te koop is. Wulff Ambush hoor ik ook goede verhalen over in combinatie met grote streamers maar die heb ik zelf nog niet in actie gezien.

Ik ken ook iemand die 'gewoon' met een Teeny sinktip twee aftma's hoger dan zijn hengel werpt. dat functioneert dan als een schietkop, Als je die eenmaal op snelheid hebt, dan fladdert je streamer er wel achteraan.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

FrancoisCKX


Quote from: Scaramouche on December 11, 2015, 08:39:39
Airflo 6th Sense Pike bijvoorbeeld, ik heb die in de floating versie, bevalt erg goed voor het polderwerk. Andere voorbeelden zijn de Rio Pike (heb ik met een sink tip, ook een fijne lijn voor grote streamers), de Loop Booster lijn, SA mastery Pike, en de Vision Big Daddy lijn, die in floating, intermediate en sink versie te koop is.

Supernuttige informatie, dank.

Scaramouche

Mocht je eens willen werpen met een Airflo of Rio, dan kunnen we altijd een keer afspreken. Amsterdam <-> Landsmeer is niet ver.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

p.forel

Als je dit supernuttige info vind FranciosCKX zou ik toch eens naar een forum of site gaan waar de lijn kennis wat hoger is.