Hengel zonder garantie(s)

Started by JEVDE, November 13, 2016, 10:02:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JEVDE

Wanneer je een tweedehands hengel koopt, bedenk je wat die hengel jou waard is. Maar wat als de hengelbouwer niet meer bestaat? Je hebt dan geen garantie meer, maar lastiger nog, een vervangend hengeldeel bij breuk is ook niet meer te krijgen. Gebeurt er iets met de hengel, dan is het dus in principe over. Wat doet dat voor de waarde van de hengel? Zouden jullie evenveel betalen voor een mooie hengel van een bekend merk dat waarschijnlijk nog jaren bestaat en garantie biedt, als voor een hengel van een merk dat niet langer bestaat, waardoor breuk betekent; hengel weg.

Menno_siemensma

Je hebt gewoon custom hengelbouwers die je daarbij kunnen helpen mits je de centen daarvoor wil uit geven.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

merijn1982

Voor mij doet dat wel wat met de waarde ja. Uiteraard kan je een hengelbouwer benaderen. Maar als je die kosten bekijkt dan kan je voor dat geld weer een goede 2e hands kopen. Dus dat weegt eigenlijk niet op....
Tight lines!!

Gert

Met de financiële waarde doet dat misschien wel iets ja.
Maar ik kan me bij het uitzoeken van een tweedehands hengel niet voorstellen dat de ene je beter bevalt dan de ander, puur omdat er voor de ene nog onderdelen leverbaar zijn. Hooguit hoef je tijdens het vissen minder bang te zijn dat ie breekt. En dat vist misschien toch wel wat prettiger.

Waar ik wel benieuwd naar ben: is dit een hypothetische vraag, of sta je inderdaad echt voor die keuze?

Groet,
Gert

p.forel

Als je van een custom hengel de blank type en merk maar weet dan kan je net als bij de grote merken gewoon deel bestellen

Dan alleen wat oogjes laten wikkelen en lakken

henkverhaar

En als je van een splitcane hengel de taper weet kan elke bamboeschaver er een nieuw deel voor maken...

holla999

en geloof dan maar niet dat de top hetzelfde aanvoelt, bij splitcane is de kwaliteit van de bamboe ook een factor.
bij carbon is dit niet of nauwelijks het geval, maar bij splitcane zal de goede bouwer zijn keuze van bamboe afstemmen op het origineel.
om bijv. voor een Payne hengel een nieuwe top te maken vraagt een flink onderzoek naar een passend stuk bamboe.
en dan inderdaad de maten nemen van de gebroken top om zo de juiste taper te krijgen.
veel van de splitcane bouwers variëren nog al eens met de maten, het ene jaar een iets dikker topje, het andere jaar bijv. een swelled butt ingebouwd.
carbon komt gewoon in honderden van dezelfde mallen af, met hetzelfde geimpregneerde carbondoek gewikkeld, daar is de variatie vrijwel nihil.
dit even als aanvulling op de discussie.
groeten uut Drenthe
Peter

bij

Ik vraag mij af als je een tweedehands hengel koopt van een bekend merk en het type is uit de collectie de delen nog los te verkrijgen zijn. Daarnaast lees je ook vaak dat er een levenslange garantie op een hengel gegeven wordt slechts alleen voor de eerste koper. Als je tweedehands koopt geldt deze garantieregeling niet meer.

Ik vis zelf met flextec met levenslange fabrieksgarantie voor eerste eigenaar. Ter info ik verkoop deze ook.



MarcelN

Nou 'bij', leg mij dan maar eens uit hoe ik 2st #3 10' streamtec toppen thuis krijg, zeker door €50,- te betalen? :o Dat kost de hele hengel niet eens als je mazzel hebt met bieden incl. verz. ::agree::
Boeven zijn het bij Flextec en die toppen van satéhout :-\ ik bestelde eens 4 hengels tegelijk daar, kwam er één doos met 4x verzend kosten >:( deels terug gekregen na boze mail.

Arno

Marcel dat is bij bijna alle merken zo dat je betaald voor verzend en administratie kosten om een nieuw deel thuis te krijgen en begrijpelijk vind ik.

Gr Arno

JEVDE

@Gert en anderen:

het is geen hypotethische vraag. Ik heb een tweedehands hengel gezien die ik heel graag zou willen hebben. Dan is het altijd even goed bedenken en beredeneren wat je er voor over wil en kan hebben, en je moet er met de verkoper natuurlijk ook uitkomen. Want die heeft ook een bedrag in zijn hoofd.

En ja je kunt een gebroken hengel door een hengelbouwer laten repareren/vervangen, maar dat zal idd vast wat kosten en de vraag is hoe de hengel daarna is. En zo'n bedrag is al snel erg hoog, als je het vergelijkt met wat je voor een tweedehands hengel betaalt, zelfs voor een 'duur' merk.

Dus zelf vind ik ook dat het ontbreken van garantie de waarde (voor mij) doet dalen. 25 jaar of levenslang garantie is een fijn gevoel om mee te vissen en als t misgaat bespaart het een hoop geld en ellende. Maar als een bedrijf uberhaupt niet meer bestaat, dan is een los deel bestellen (onder garantie of door mij zelf betaald tegen een relatief klein bedrag) ook geen optie. Dan daalt de waarde nog meer. Althans, mijn risico stijgt...als ik de hengel koop. Want ik kan ook een andere tweedehands kopen van een bedrijf dat nog wel een hengeldeel kan leveren bij breuk. Maar ja.....je hebt je zinnen gezet op die ene hengel he.... ;-)




sjoerd

jevde:
Het breken van een hengel overkomt iedere vliegvisser WEL EENS, maar het gaat soms vele jaren goed zonder dat er ierts gebeurd. Dus ik snap het niet helemaal als je daarover nu al gaat inzitten bij de aanschaf van een tweedehandshengel. Nu weet ik niet wat voor stok je in gedachten hebt en wat die moet gaan kosten. Maar er zijn ook zat  gebruikte GOEDE hengels te koop voor niet al te veel geld. Dus so what zou ik zeggen....

W3stland

Het lijkt me dat als je het eigenlijk niet kan betalen om de breuk van die niet meer bestaande hengel te overkomen je gewoon een hengel moet nemen waar reserve onderdelen van zijn. Anders lijkt het me dat je voor de hengel gaat die het best bij je past.ik denk dat de portomonee hier beslissend is. ?.
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

Ochi

#13
Ik zou zeggen koop die stok waar je je zin op gezet heb en geniet ervan!
Laat je plezier niet bederven door wel of geen vevangings mogelijkheid of garantie.

Die garanties zijn echt niet gratis en als je de eerste koper bent betalen 5 of 10 andere kopers samen met jou gewoon die nieuwe stok van de man die hem breekt.

Ik heb zat 2e hands hengels gekocht en ben heel blij met mensen die nieuw kopen en dan hun andere hengel weer verkopen. Soms zijn ze gewoon nog nieuw met plastic en al erop. Bij de goede merken kan je tegen betaling je hengel laten reparen als 2e eigenaar maar vaak is het dan bijna net zo duur als dezelfde hengel weer 2e hands kopen.

Greetz Ochi

paul de bruijn

De discussie over hengels zal altijd blijven bestaan.Op zich prima,ieder koopt wat hij/zij wil/kan uitgeven.
Garantie kan daarbij handig zijn.Op zich is breuk niet altijd te vermijden,maar met boerenverstand is een hoop ellende te vermijden.
En wat ik me wel s afvraag,maakt een hengel van pak m beet 700 euro met garantie iemand een betere visser dan iemand met een 100 euro hengel zonder garantie?

Gerrit59

Quote from: paul de bruijn on November 16, 2016, 23:45:32
En wat ik me wel s afvraag,maakt een hengel van pak m beet 700 euro met garantie iemand een betere visser dan iemand met een 100 euro hengel zonder garantie?

Nee, maar die discussies zijn hier ook al vaker gepasseerd :)
Er bestaan hengel/lijn combinaties van rond de €100 waar prima mee te vissen is. Da's ook mijn eigen ervaring.

Gerrit

Scaramouche

Ik heb 2 ervaringen met 2e hands hengels:

1: ooit een Byron gekocht op de fly fair, mooie hengel, fijne actie, geen krasje op de blank. bij de derde worp die ik er mee maak -knak- deel glad kapot. Toen pas gaan kijken wat voor hengel het echt was. Bleek het een hengel te zijn die al 15 jaar oud was. geen reserve-onderdeel voor te krijgen. Zonde van mn 60 euro  :(

2: daarna eens een Guideline gekocht van een maatje. Eerst even gekeken of die hengel nog gangbaar was. Bij het vissen een tungsten kop op de blank, ook -knak-. Oorspronkelijke winkelier  (Martin's) was ermee opgehouden. Fly & Spin Zwolle had ze gelukkig ook nog. Even mailtje sturen, eerlijk zeggen dat die hengel niet bij hem vandaan kwam maar of hij iets kon doen. Ja hoor geen probleem. Heb je wel kosten aan maar een stuk minder dan wanneer je een nieuwe hengel moet kopen.

Moraal van het verhaal: als je een serieus bedrag gaat uitgeven aan een 2e hands hengel, kijk dan in ieder geval of je nog ergens terecht kunt voor vervangende onderdelen, het liefst in NL.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Menno_siemensma

Quote from: Scaramouche on November 17, 2016, 09:19:19
Ik heb 2 ervaringen met 2e hands hengels:

1: ooit een Byron gekocht op de fly fair, mooie hengel, fijne actie, geen krasje op de blank. bij de derde worp die ik er mee maak -knak- deel glad kapot. Toen pas gaan kijken wat voor hengel het echt was. Bleek het een hengel te zijn die al 15 jaar oud was. geen reserve-onderdeel voor te krijgen. Zonde van mn 60 euro  :(

2: daarna eens een Guideline gekocht van een maatje. Eerst even gekeken of die hengel nog gangbaar was. Bij het vissen een tungsten kop op de blank, ook -knak-. Oorspronkelijke winkelier  (Martin's) was ermee opgehouden. Fly & Spin Zwolle had ze gelukkig ook nog. Even mailtje sturen, eerlijk zeggen dat die hengel niet bij hem vandaan kwam maar of hij iets kon doen. Ja hoor geen probleem. Heb je wel kosten aan maar een stuk minder dan wanneer je een nieuwe hengel moet kopen.

Moraal van het verhaal: als je een serieus bedrag gaat uitgeven aan een 2e hands hengel, kijk dan in ieder geval of je nog ergens terecht kunt voor vervangende onderdelen, het liefst in NL.
het gezegde door schade en schande wijs worden is niet zomaar uit de lucht geplukt natuurlijk  ::goodjob::
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Raymond

Hengel goed nakijken op gebreken en als die er niet zijn, gewoon kopen die stok en genieten ervan. Niet teveel inzitten over wat er zou kunnen gebeuren, dat bederft alle geluk... ;)

Maar uiteraard drukt het ontbreken van garantie de waarde wel flink van zo'n hengel, het ding moet dus een heel stuk onder de nieuwwaarde kosten.
::wtf::

Gerrit59

Toen ik destijds met vliegvissen begon heb ik zowel hengels en reels inclusief lijnen etc. gebruikt gekocht om te kijken of het wat voor me was. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met gebruikt materiaal.
Als je je altijd door angst en vrees moet laten leiden.... Gewoon doen.

Gerrit

Marco B

Het blijft uiteindelijk gewoon een kwestie van vraag en aanbod en of je er het geld voor over hebt. Bij een bekend merk heb je soms garantie die, uit eigen ondervinding, ook vaak niets voorstelt. Waarbij komt dat die grappenmakers je dan vaak zgn. 'handlingskosten' laten betalen die meestal variëren van zo'n 50 tot soms wel 100 dollar. In werkelijkheid de prijs van de hele hengel. In het verlengde hiervan is dit misschien leuk om eens te lezen (alweer wat ouder, maar het doet nog steeds opgeld):
http://flyrods.weebly.com/the-pliant-rod-blog--news/the-price-of-graphite-fly-rods
http://www.sexyloops.com/sparton/graphiterods.shtml

Ik heb een paar hengeltjes (zowel nieuw als 2e hands) en heb persoonlijk weinig problemen gehad met vervanging van breuk. De problemen die ik had waren meestal juist met nieuwe hengels met levenslange garantie, en dan heb ik het niet over de goedkope middenklasse hengels maar juist over de €600 + range. Soms heb je mazzel en soms pech zoals met veel dingen in het leven :)
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

JEVDE

Vind het een hele interessante discussie en ben blij met al de verschillende reacties. Om nog wat meer informatie te geven;

Ik koop eigenlijk al mijn hengels tweedehands en dan van de wat 'duurdere' merken als Orvis, Sage, G.Loomis en R.L. Winston. Nu klinkt dat als heel wat, maar momenteel bezit ik 3 hengels. (een #3, #4 en #5) Meestal koop ik ze tweedehands voor bedragen tussen de 150 en 300 euro. De hengel waat het nu om gaat is echter nog een stuk duurder (tweedehands) omdat de nieuwprijs ook erg hoog ligt. Vandaar dat het een lastige beslissing is en ik benieuwd was naar jullie meningen. De suggestie die meerdere mensen doen: gewoon kopen en je niet druk om maken anders bederft het de pret, kan ik wel waarderen ;-)

dank voor alle reacties. Leuk om te horen hoe iedereen er over denkt.

Jevde

bij

Quote from: MarcelN on November 15, 2016, 23:52:55
Nou 'bij', leg mij dan maar eens uit hoe ik 2st #3 10' streamtec toppen thuis krijg, zeker door €50,- te betalen? :o Dat kost de hele hengel niet eens als je mazzel hebt met bieden incl. verz. ::agree::
Boeven zijn het bij Flextec en die toppen van satéhout :-\ ik bestelde eens 4 hengels tegelijk daar, kwam er één doos met 4x verzend kosten >:( deels terug gekregen na boze mail.

Vind het een mooie prijs een streamtec onder de  50 euro. het gaat om levenslange garantie van de eerste koper. heb je het aankoopbewijs nog van de hengel dan kun je deze reclameren.
Ik vis zelf ook met de streamtec en vind dit een fijne hengel. Anderen die met de hengel gevist hebben ook trouwens. De hengel is natuurlijk niet geschikt voor zwaar werk.