Garantie overzicht op hengels - per merk

Started by Gert, February 14, 2016, 12:52:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert


rosingkamp

Mooi overzicht; hopelijk nooit nodig, maar toch
Henk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tukkervantwente

Wanneer valt eigenlijk iets onder garantie en kun je eigenlijk terecht bij deze leveranciers? Een hengeltop tussen de autodeur lijkt me niet. Maar als je bijvoorbeeld een big fish aan je hengel hebt waarvoor de aftma eigenlijk niet bedoelt is en de boel knapt! Of is dit meer van: het kurk laat los dus je krijgt garantie?

Gert

Bij Orvis is het in ieder geval "no questions asked". Dus ook tussen de autodeur betekent reparatie of vervanging.

Een meer interessante vraag vind ik: wat is levenslang?
Ik ging er altijd van uit dat het om MIJN leven ging. Maar bij de aanschaf van een tent met levenslange garantie wist de verkoper het zo te vertellen dat de gemiddelde levensduur van een TENT ca. 8 jaar is.... Je kunt wel raden waar hij wat mij betreft die tent in kon stoppen, maar misschien is het wettelijk inderdaad wel zo?

Floor

Wettelijk gezien heeft ieder produkt wat je koopt een 'levenslange' garantie.
Dat wil zeggen dat bij 'normaal' gebruik ieder produkt een bepaalde levensduur kent. Over deze levensduur geldt een wettelijke garantie.
Bijvoorbeeld: men koopt een spaarlamp. Hiervan is vast gesteld dat hij zonder problemen 10.000 keer aan en uit gezet zou moeten kunnen worden. Stop jij dit ding op 'normale' wijze in een bijpassende fitting, blijf je er verder van af en gaat het ding na 100 keer of 5000 keer kapot dan is de leverancier wettelijk verplicht om jou een nieuwe spaarlamp te geven.
Dit is van toepassing op alle produkten die je koopt.

Onnodig te zeggen dat dit nogal wat variabelen kent...
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

rosingkamp

Levenslang is volgens de voorwaarden meestal alleen voor de eerste koper, die de hengel geregistreerd heeft. Zo is het in ieder geval bij Hardy en Orvis, weet ik uit eigen ervaring

Gert

En de (levenslange) garantie geldt meestal alleen op materiaal- en fabricage fouten. En die komen meestal wel het eerste jaar al aan het licht...

tukkervantwente

Quote from: Floor on February 14, 2016, 14:15:14
Wettelijk gezien heeft ieder produkt wat je koopt een 'levenslange' garantie.
Dat wil zeggen dat bij 'normaal' gebruik ieder produkt een bepaalde levensduur kent. Over deze levensduur geldt een wettelijke garantie.
Bijvoorbeeld: men koopt een spaarlamp. Hiervan is vast gesteld dat hij zonder problemen 10.000 keer aan en uit gezet zou moeten kunnen worden. Stop jij dit ding op 'normale' wijze in een bijpassende fitting, blijf je er verder van af en gaat het ding na 100 keer of 5000 keer kapot dan is de leverancier wettelijk verplicht om jou een nieuwe spaarlamp te geven.
Dit is van toepassing op alle produkten die je koopt.

Onnodig te zeggen dat dit nogal wat variabelen kent...

Dat klopt wat je zegt dit zijn de standaard voorschriften van een product. Alleen met vissen krijg je eerder te maken met onvoorziene situaties waar jezelf (soms) geen grip op hebt zoals die ene Big Fish aan je lijn. En wat is je garantie dan, en zoals gezegt is wat is levenslang? Mischien dat iemand op dit forum wel eens Garantie gehaald heeft bij bovenstaande leveranciers. Ben benieuwd naar zijn/haar verhaal 

Marco B

#8
Heb me er in het verleden wel eens in verdiept en uiteindelijk blijkt dar je bij de meeste merken alles gewoon zelf betaalt. Je krijgt dan wel 'levenslange' garantie. Bij vrijwel alle merken moet je zogenaamde 'handlingskosten' betalen en die kosten verschillen per merk van zo'n 25 dollar (wat relatief laag is) tot 75 a 100 dollar. Voorwaarde is meestal dat je de hengel hebt geregistreerd en dat je de 1e eigenaar bent.
En als je dan bedenkt dat de duurste hele blank (en dat geldt ook voor de hele dure merken) van de fabriek af max 50 dollar kost, dan weet je dat je eigenlijk gewoon belazerd wordt.
Kortom, je hebt garantie maar je betaalt het uiteindelijk helemaal zelf.
Garantie van de niet gespecialiseerde  merken, en daar bedoel ik merken die niet als corebusiness hengels hebben, maar algemeen in de hengelsport zitten, is meestal een stuk netter geregeld.

PS. Vaak neemt de winkelier de handlingskosten voor zijn rekening, maar dat is dus coulance van een goede winkelier en niet van het hengelbedrijf.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Rena

Quote from: rosingkamp on February 14, 2016, 14:23:54
Levenslang is volgens de voorwaarden meestal alleen voor de eerste koper, die de hengel geregistreerd heeft. Zo is het in ieder geval bij Hardy en Orvis, weet ik uit eigen ervaring

Orvis repareert onder garantie ongeacht.
Heb twee keer een hengel onder garantie ingestuurd en "no questions asked", ook al had ik ze tweede hands gekocht.
Kreeg zelfs een nieuwe garantie kaart mee gestuurd :)

Marco B

Orvis is van de 'grote' merken dan ook een uitzondering Peter. Zij geven 25 jaar garantie en je hoeft slechts zelf de verzendkosten te betalen. Maar Orvis is geen henegelfbrikant maar een hengelsportfabrikant en die zijn over het algemeen een stuk schappelijker.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Raymond

In het geval van vervanging zonder enige vragen spreek je meer van een verzekering dan van garantie (alhoewel we het wel garantie noemen). Een aantal merken doen hier inderdaad aan omdat de discussie op welke manier de schade is ontstaan gewoonweg niet te voeren is. Zou niet meer dan een welles-nietesdiscussie zijn wat niets oplost.
::wtf::

Floor

Vaak werkt het sneller en minder frustrerend om de inboeddel verzekering aan te spreken dan kan je een heleboel discussie over garantie besparen.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Herman

Bij Orvis zijn er een paar variaties die niet onder de 25 jaar vallen...
Zoals de frequent flyer #4 die ik heb.
Ook geen top meer voor te krijgen helaas... iemand toevallig nog eentje liggen??
Bij TFO wel een onderdeel voor 75 gekregen. Altijd nog goedkoper dan een nieuwe...
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

goswit

Euro. garantie regeling is 2 jaar, zonder uitzonderingen.  Zegt leverancier 5 jaar geld dit.  Verzendkosten betalen moet winkelier betalen ,zo simpel is het , tenminste als je het in een land gekocht heb wat aangesloten is bij de Euro - uni.
Winkelier is ten alle tijden het aanspreekpunt en hoort de garantie af te handelen.  Binnen 6 maanden na koop moet winkelier bewijzen dat jij het product kapot hebt gemaakt , daarna moet jij bewijzen dat het product spontaan kapot is gegaan.

Heeft winkelier geen topdeel of kan het niet herstellen heeft hij gewoon nieuw gelijkwaardig product te leveren.

Maar heb jij een product in   b v  USA  of China besteld jammer dan is de garantie regeling van dat land bindend.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Raymond

Helaas blijkt toch nogal eens dat men onder deze wettelijke bepalingen probeert uit te komen.  >:(

Overigens zijn de hengels in het "betere segment" vaak zó duur dat die "onbeperkte levenslange garantie" echt wel ingecalculeerd is.
::wtf::

sjoerd

Quote from: tukkervantwente on February 14, 2016, 13:52:38
?. Maar als je bijvoorbeeld een big fish aan je hengel hebt waarvoor de aftma eigenlijk niet bedoelt is en de boel knapt!

Een hengel zal nooit breken ,ook niet door  een Big  Fish,tukker. De man achter de hengel kan deze wel breken! Als jij de hengel richting vis wijst, zal deze niet breken. Wel evt de leader, maar door dus d.m.v. de lijn  te drillen kun je ook met een lichte hengel, best een zware vis drillen,tot op zekere hoogte dan natuurlijk. Maar zoals gezegd. dan is leaderbreuk meer voor de hand liggend! Maar pas je de leaderdikte aan, dan is het vaak best te doen. Wat dacht je bijv van een graskarper van 90 cm aan een drietje? Ook dat lukte dankzij de leaderpunt van 30/oo