Jonge Roofblei wordt de nek omgedraaid

Started by Beertje, November 21, 2013, 10:56:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beertje

Wat ik deze week toch hoorde: Jonge roofbleitjes worden door westrijdvissers (stokvissers) in de OV Vecht als ze gevangen worden, de nek omgedraaid.
Volgens de persoon die mij dit vertelde,worden de vissers helemaal gek van die kleine (tussen 10 en 20 cm) roofbleitjes, die ze bij 10 tallen vangen.Ze hadden dan ook een emmer bij zich om"na ze de nek omgdraaid hebbende"in te gooien. Dit lijk wel wat op het snoek doodknuppelen in Ierland, om dat die "volgens de vissers aldaar"alle forel opvreet.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

HappyFisherman

Eerst zien, dan geloven en doorvertellen...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jur606

roofblei staat bekend dat ze vele jong broed vis weg vangt
en is een inheemse vis (dus bedrijging voor onze eigen vissoorten)

maar ja het mag niet dus als zo is is het fout :)

Heintje Davids

#3
Quote from: jur606 on November 21, 2013, 11:02:34
en is een inheemse vis (dus bedrijging voor onze eigen vissoorten)

Wonderlijke conclusie of bedoelde je eigenlijk uitheemse vis en dus een bedreiging voor onze eigen vissoorten?
Verder helemaal eens met Bram zijn opmerking want voor je het weet vliegen de voorbarige conclusies over Oostblokkers en kunstaasvissers weer over het scherm!

Gert

Quote from: Beertje on November 21, 2013, 10:56:06
Dit lijk wel wat op het snoek doodknuppelen in Ierland, om dat die "volgens de vissers aldaar"alle forel opvreet.

En het lijkt ook wel op iets dat sommige graag zouden willen doen met aalscholvers....
Ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven als het al zo is.

Groet,
Gert

maurice

zoals het eruit ziet is de roofblei idd een gevaar voor onze voorns, baars, snoek, snoekbaars enz enz.
en ja ook al zou het een mooie sportvis zijn van mijn mogen ze het doen als het idd bewezen wordt
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Broeders!!

Voordat dit weer op een eindeloze welles nietes discussie uitloopt,

De Roofblei, al dan niet "thuishorend" in onze wateren, is er en laat zich echt niet elimineren door een paar "vissers" die ze de nek omdraaien

In onze huidige samenleving lopen heel wat mensen rond uit andere culturen en van andere rassen, moeten we die dan ook....

Nee toch??

Een gevaar voor de "natuurlijke" populatie??

Welnee!!

"Nature Always bounces back"

Gewoon laten doen, en vooral niet trachten te manipuleren, de natuur regelt dit zelf wel, en komt ook op een gegeven moment in balans vooral zonder inbrenging van ons "vissers"

Wat wel belangrijk is, is het feit dat wij op al onze zogenaamde natuur, al dan niet surrogaat, zuinig dienen te zijn!!

Waarschijnlijk zit er achter dit "kullen" van roofbleitjes, een zieke verknipte geest die meent dat dit dè oplossing is voor een vermoedelijk overheersende populatie vis van een bepaalde soort.

Dit soort mensen met zulke waanideeën dienen wij, als rechtschapen vliegvissers, trachten op te voeden en de juiste richting te wijzen

Maar.....

Zoveel mensen zoveel gedachten

dit zijn de mijne!!

Gr

Jan

"Petri Heil"


Team

Ik heb het in Frankrijk gezien met de meerval, keel doorsnijden en teruggooien,
zeiden gewoon , die horen hier niet thuis, protesteren hielp niet.
NUNC  AUT  NUNQUAM

maurice

Quote from: Cornico on November 21, 2013, 13:23:20
Ik ken een nog groter gevaar voor onze voorns, etc.
                     DE MENS
Wat mogen ( of moeten) ze daar dan mee doen?

Zwemles geven ;)

Hoop nog steeds dat ze er voor zorgen dat het snoekbestand beter word op sommige plaatsen
Het zijn dan in die maat mooie prooivissen

De mens is zekers het grootste gevaar voor voorn, winde enz .
Was laats in een hengelsportzaak waar een vriezer vol aasvis was.
Voorn, winde en alvers in masten waar ik van droom om te vangen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Heintje Davids

Wijze woorden en wat mij betreft helemaal waar Jan! Maar het is helaas niet anders; mensen grijpen meteen in wanneer men denkt dat hun plezier wordt verpest. Pikeculling in Ierland is ook zo'n voorbeeld, hoewel men daar de laatste jaren ook wat wijzer wordt. In Duitsland heb ik ook op riviertjes gevist waar men opdracht gaf om kopvoorn, vooral de hele grote, meteen op de kant te smijten want die aten het visbroed waar de pachter per slot van rekening voor had betaald. En zo blijven we maar aanklooien met z'n allen.

En inheemse vis? Karper is hier in de middeleeuwen ingevoerd en hoort oorspronkelijk hier niet thuis, snoekbaars komt nog geen 200 jaar voor in Nederland en is ook niet een 'echt' oorspronkelijke vis. We hebben tegenwoordig zonnebaarsjes, allerlei exotische soorten zoetwaterkreeften enz. Meerval hadden we wel en werd gekweekt door de toenmalige OVB maar mocht niet worden uitgezet, terwijl dat dus wel een inheemse vis was. Wie het snapt mag het zeggen. Uiteindelijk zijn ze toch, op eigen kracht, weer terug aan het komen in ons land.
Wat ik er maar mee wil zeggen is dat de natuur uiteindelijk zichzelf reguleert en soms gaat dat ten koste van... Het zij zo, ook dat is wat mij betreft natuur!

merijn1982

Als het waar is erg jammer. Wat je gedachtegang over roofblei ook is kan het niet zo zijn dat wij als mens deze vissen de nek omdraaien!!! persoonlijk vind ik het iig prachtige vissen die ik hoop veel te vangen! Wat voor gevolgen hun opmars heeft op de visstand durf ik niet te zeggen. Ik vind ze als visser iig cool!!
Tight lines!!

HappyFisherman

Toen wij begonnen met vismonitoring voor de Federatie Oost-NL zo'n 5 jaar terug werden er wolken kleine roofbleitjes gevangen. Hetzelfde stuk water leverde drie jaar later, onder gelijke omstandigheden, welgeteld 5 exemplaren op. Toeval? Ik denk dat Jan de spijker op z'n kop slaat. Er zijn inmiddels voldoende zwartbekgrondels die het broedsel van de roofblei opeten en zo die populatie in stand houden  ::klappen::
Vliegvissen is bevlogen vissen...