Hallingdal, Norge

Started by nordbu, June 16, 2012, 18:30:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nordbu

Forel in Hallingdalselva?
31mei gearriveerd in een klein plaatsje nabij Gol (circa 180 km NW van Oslo). Nadat de plaatselijke VVV was geopend gevraagd naar een vergunning en de stand van zaken m.b.t. het vissen in de rivier. Of ik op gjedde (snoek) wilde vissen, want forel was bijna niet meer aanwezig in de rivier. En als je dan een snoek ving kleiner dan 80 cm moest deze niet worden teruggezet. De reden hiervan is dat men alleen nog grote snoek in de rivier wil, want al die kleine snoekjes eten veel te veel forel. Bovendien is snoek een prima "mat fiske" (eetbare vis!!!).
Nu kan ik genoeg snoeken in Nederland als ik wil en de tijd heb, dus geen vergunning genomen voor de rivier, maar twee vergunningen voor 100 Nkr per stuk voor een week voor een heleboel bergmeren in de omgeving.
De meertjes zijn snel gevonden, allen boven de 750 moh, op de kaart en ook fysiek echter het weer was me niet gunstig gezind. 's Nachts nog veel vorst samen met sneeuw, hetgeen de eetlust van de vissen niet echt bevorderde. Wel heel veel kleine vis aan de kanten van het formaat stekelbaars of net even groter. Deze vissen waren wel actief in het water dat werd beschenen door de zon en waren niet te beroerd om de nymfjes op haakje 16 proberen te nemen, zonder succes overigens. Ook droge vliegen werden niet gepakt. Als de zon een tijdje had geschenen kwamen er wel hele kleine vliegjes aan de oppervlakte, maar die werden zeer incidenteelgenomen door de aanwezige forel van het formaat handbreed.
Conclusie: de vis is wel aanwezig in de bergmeren, maar de weersomstandigheden waren nog niet optimaal.

Overigens werd hte verhaal van de vele snoek op de televisie in het lokale nieuws bevestigd. Zelfs een zeer bekende rivier in het Hemsedal (de Hemselva)was de grote forel nagenoeg verdwenen. De oorzaken hiervan zijn enerzijds het niet toepassen van 'fang og slip' (catch and release) en de aanwezige hoeveelheid snoeken. Verder moet men bedenken dat Noren niet alleen vliegvissen, maar vooral spinvissers zijn of het gebruik van wormen als aas aanbieden.
Men is er wel over eens dat er snel iets moet gebeuren om de rivieren aantrekkelijk te houden voor (vlieg)vissers en dus de supporters zijn van de lokale economie buiten het wintersportseizoen.

Daarna nog aan de kust gevist en dit was zoals altijd in het voorjaar top. Het blijft toch elke weer een verrassing hoe groot de gul, koolvis of een van de vele andere soorten, waaronder ook zalm en zeeforel de vlieg met een beuk tot zich nemen en vervolgens je #8 hengel doen krommen tot in het handvat. Na enkele dagen vraag jezelf af hoe het toch komt dat je spierpijn hebt in armen en schouders.

Skitt fiske voor zij die het nog te goed hebben!

Hilsen,

Nordbu
>>fang og slip<<

Gerrit72


Lekker bezig geweest! ;D Foto's van dat avontuur a/d kust altijd welkom (ben zeer benieuwd ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

nordbu

tja, foto's nemen is niet mijn sterkste punt. In mijn beleving steeds dezelfde foto's, alleen de grote van de vis verschilt per keer. Was blij dat ik dit jaar mijn sigaartjes niet vergeten was, zodat ik af en toe ' gedwongen' werd om even rust te nemen ;D
>>fang og slip<<

Bert J.

Mooi verslag en goede tips voor wie die kant op mogen gaan.
Een paar plaatjes erbij leest wat 'prettiger', vind ik.
Al is het maar één foto van een gul, één van een zalm, één van een zeeforel en één van een koolvis ;D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Jan Bruins

Hoi Mark,

jammer dat het vissen op forel niet is geworden wat je er van had verwacht  ::cri::

Maar op het zoute toch nog even lekker je gaan kunnen gaan heeft hopelijk weer veel goedgemaakt,

en je hebt weer wat aan powerlifting gedaan  ;D

Ik weet niet of je alweer terug bent, maar anders nog een fijne vakantie!

Skitt fiske,      Jan
I don't drink water, fish f*ck in it...

johannes

bekent maar mooi verhaal de reden dat ik bijna geen foto's van grootte (kilo+) forel in de bergen plaats is de zelfde die jij vertelt te veel catch and cook vissers die niet selectief zijn in het meeneem beleid.

de spaarzame meren waar ze zitten moet je gewoon beschermen.

@jan bruins de eerste kilo bruine forel is gevangen aan je hengel  ;D


Jan Bruins

@ Johannes,

mooi zo, ik hoop dat er nog vele zullen volgen.
I don't drink water, fish f*ck in it...

johannes

Quoteik hoop dat er nog vele zullen volgen

ik ook ;D