vliegkeuze

Started by troutfisher, November 08, 2011, 17:47:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

troutfisher

ik merk als ik mede vliegvissers bij de forelvijver spreek ze meestal liever streamers gebruiken dan droge vliegen of nimfen, ik vis zelf ook liever met een gekleurde streamer of       
een zwarte streamer. Natuurlijk zijn er uitzonderingen bijv als de forel aan de oppervlakte aast pak je een droge vlieg of als er alleenhele kleine forel i uitgezet pak je een nimf, wat is jullie mening hierover

forel

ik gebruik meestal een kleine streamertjes. en dan de kleuren rood /geel /zwart /wit / oranje en als ze boven in zitten dan wil
ik nog wel een droge vlieg proberen.

siempie

zelf nog haast niet weze vliegvissen op forellenvijvers maar inderdaad, bijna iedereen gebruikt streamers

W3stland

Dat ligt echt heel erg aan het soort vijver waarop je vist.. Ik denk dat als je verse forel hebt die net is uitgezet je inderdaad de meeste kans maakt met een streamer.. Maaaar daarentegen als je op vijvers met catch and release vist denk ik dat bijvoorbeeld vissen met een buzzer of drogevlieg/nimf weer voordeel oplevert en dan met name met betrekking tot dressuur..
Ik vis zelf wekelijks in een forelvijver met catch en release en mijn favoriet blijft toch echt de buzzer...
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

troutfisher

ik lees veel hier op het forum dat een grote streamer vaak goed wil maar wat bedoelen jullie met groot ik gebruik meestal een haakje 10

vliegvisgek

klopt wat W3stland al zegt ik vis dus veel bij de kool maar de ene keer vang je ze op dikke steamers en de andere keer weer op kleine nymphen en phesanttails maar persoonlijk vis ik altijd het meest met streamers op forel zelfs catch and release ;) zwart en olive zijn favo ;D

Franky Boy

Troutfisher,
Wat de een klein vindt, vindt de ander weer groot. Een beetje een kwestie van smaak.
Maar ik vind een maatje 10 voor een streamer wat aan de kleine kant.
Ik denk dat met 'grotere' streamers in dit verband (we praten niet over snoek!) streamers worden bedoeld op haakmaat 6 en 8.
Ik prefereer maatje 8, maar hoor graag waarmee de anderen vissen  :)
Misschien vis ik met mijn streamers ook wel te 'klein'  ;)
Maatje 10, 12 en 14 gebruik ik graag voor natte vliegen en de grens tussen kleine streamers en natte vliegen wordt dan erg vaag.

BV

Volgens mij maakt maat 8-10-12 niet veel verschil.
De dikte van het lichaam en de lengte van de staart wel.
Als ik twee missers heb op een streamer ga ik steeds over naar een cormorant=type streamer waarbij de haakbocht het achterse uitstekende deel hebben en bijgevolg is een aanbeet rapper gehaakt.

vliegvisgek

ligt er aan waar ik vis maar bij de gewone put and take maatje 8,10,12,14 en de catch and release vis ik zelfs met 4en6 als ze wild zijn anders heel klein of droog :)

lord4163

Ik gebruik meestal droge vliegen op forel, in de rivier. In meren streamers.