Oostvoornse Meer 2019 - 2020

Started by Franky Boy, December 01, 2019, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Menno_siemensma

Quote from: Roel elgersma on July 21, 2020, 10:56:46
Rustig hier😅 wordt er nog wat gevangen?🎣🎣
zomertijd is niet echt de beste tijd om daar te vissen, tegenwoordig helemaal niet nu met laag water en veel algen/wier dat aan het rotten is.  Als ik nog heenga is het in de herfst of voorjaar.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Koen

Ik was er vorig weekend toevallig ff met de motor. Ze hebben een drijvende pier gebouwd op de loswal, rechter kant. Je mag der alleen niet op, das wel jammer.  Zelfs aan op de loswal zelf stonden de waterplanten tot net onder het oppervlak.

Streamer

 Ja, straks de zonnepaneeltjes op het water, veiligheids regio erbij en met een beetje pech, weg stek.
IHYT

paul de bruijn

Ik ben afgelopen zaterdag even geweest om BB te testen.Triest om te zien hoe de waterplanten bij de loswal een strekdammen het vissen zonder BB totaal kansloos maakt.Staan ook echt een serieus eind uit de kant.
Weet niet hoe de rest eruit ziet,maar voorlopig kom ik daar niet meer dus.En met de aankomende hittegolf...........
En Frankie,niet voor de forel,maar voor de bot,met dropshot. ;)

Franky Boy

#204
Zowel ik als het Oostvoornse Meer beginnen weer een beetje tot leven te komen...  ;D
OVM na een hittegolf en verschrikkelijke wier- en algengroei.
Ikzelf na twee zware operaties en bijna drie aaneengesloten maanden in het Sint Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein...
Zit zelf nog aan het begin van de revalidatie en kan voorlopig nog geen kijkje bij het OVM nemen.
Maar ook het Oostvoornse Meer is aan het revalideren!
Vorige week ving Jack Verschoor al drie mooie regenboogforellen, waaronder een zestiger in topconditie.
Gisteren ving vliegvisser Hans Bock tijdens noodweer een vijftiger meerforel die in het net handenvol met stekelbaarsjes uitkotste. Een klein deel wist Hans met de hand uit het water te scheppen en op de foto vast te leggen.
Vervolgens ving hij een zestiger regenboogforel in topconditie die lange runs maakte en daardoor weer aan langvervlogen jaren deed denken...
(foto Hans Bock)

[attachment id=1 msg=182264]
[attachment id=2 msg=182264]
[attachment id=3 msg=182264]

Scaramouche

dat is goed om te leen, ook wat jou betreft Franklin. Pracht van een meerforel!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wh82

Binnenkort weer eens kijken, is even geleden.

sjoerd

#207

attachment id=1 msg=182298]
[attachment id=2 msg=182298]
[attachment id=3 msg=182298]
[attachment id=4 msg=182298]





Enkele plaatjes van de vissen van afgelopen  korte OVM sessies tussen de stormwind en buiïen door. Wat een zware en hooggebouwde vissen waren deze regenbogen.
Ouderwetse tijden😁😁😁

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

de vis is er nog iig dus de kwaliteit van de uitzet is merkbaar beter dan voorheen. Toch blijft het jammer dat het probleem van het wier steeds groter wordt of in ieder geval niet minder wordt. Of dat natuurlijk verloop is, de zachtere winters en warmere zomers of waterstand hoogte, ik weet het niet maar het geeft hoop dat er flinke sterke en goed gevoede forellen te vangen blijven.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Franky Boy

#210
Deze week zijn er weer nieuwe bruine forellen in het Oostvoornse Meer uitgezet.
De uitzetting kwam in de plaats van de uitzetting die in het voorjaar door de corona-maatregelen geen doorgang kon vinden.
Er zijn bruine forellen in het brakke water losgelaten die een kruising zijn tussen beekforellen en meerforellen.
Daardoor hebben ze rode stippen, maar soms ook het bizarre vlekkenpatroon van de meerforel ('ferox trout').
Ook bevinden zich soms vlekken of 'stippenstralen' op de staartvin van deze forellen, een kenmerk dat je normaal alleen op regenboogforellen aantreft.
Volgend voorjaar zullen hopelijk ook weer zuivere meerforellen worden uitgezet.
Er kan op deze nieuwe forellen en de nu geactiveerde 'overblijvers' nog twee weken worden gevist, aangezien het de gehele maand november gesloten tijd zal zijn.
Foto's: respectievelijk Wietse van Aalten, Janny Bosman en Aad van der Jagt.

[attachment id=1 msg=182312][attachment id=2 msg=182312][attachment id=3 msg=182312][attachment id=4 msg=182312][attachment id=5 msg=182312][attachment id=6 msg=182312][attachment id=7 msg=182312]

Menno_siemensma

#211
foto's doen het nog niet Franklin. werken nu wel.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

ik kan de foto's zien, mooie plaat van die forel!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Marco B

Ze hebben zich duidelijk nog niet over het meer verspreid. In korte tijd 9 stuks en nog een stuk 5 verspeeld.
Voornameijk uitzetters, de meeste met rode stippen. Maar gelukkig ook 2 mooie vissen van rond de 50cm.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Franky Boy

Beste Marco,
Waren die twee 50-ers beekforellen, meerforellen of regenbogen?
De grootste recent uitgezette bruine forellen waren misschien rond de 35 cm.

Marco B

Waren overduidelijk regenbogen Franklin.
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

wh82

T gaat weer de goede kant op met het groen maar t is wel hopen op een flinke kouperiode en wat storm. Er is plek zat om te vissen maar wel frustrerend om op goede spots te gaan kijken, vis te zien maar met geen mogelijkheid daar te kunnen vissen. Dat gezegd hebbende: de nieuwe uitzet zijn mooie vissen en de "oude" vissen doen t goed.

Franky Boy

Nachtelijke onderzoeksvisserij
Het Oostvoornse meer graag in de nachtelijke uren van 26 t/m 30 oktober mijden!
(Alsof we dat al niet deden... 🙂 )
Het waterschap laat onderzoek doen naar de visstand in het Oostvoornse Meer. Ze zijn hier toe verplicht door de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW).
Verwacht niet dat hier voor de sportvisserij belangrijke gegevens uit zullen komen.
Het zou mij verbazen als dit onderzoek dan eindelijk een goed beeld van de visstand in het OVM zou geven. Voorgaande onderzoeken schoten namelijk ernstig te kort. Er werden weinig vissen en vissoorten gevangen. Vissoorten die talrijk in het Oostvoornse Meer voorkwamen, ontbraken of werden in zeer geringe aantallen gevangen.
Voor de pas uitgezette bruine forellen behoeft dus nauwelijks gevreesd te worden...

https://www.wshd.nl/waterschap-onderzoekt-visstand-in-het-oostvoornse-meer

Streamer

Vissen mag daar in de nachtelijke uren niet, surfen ( we hebben het ooit wel gedaan in het donker, maar dat was niet echt een succes ) zal ook niet van toepassing zijn. Blijven de duikers over, dat zijn dus de enige die een waarschuwing behoeven.
Ben benieuwd wat het waterschap voor bevindingen zal presenteren na dit onderzoek.
IHYT

Franky Boy

Mijn verwachtingen voor wat betreft de resultaten zijn niet hoog gespannen, maar ik laat mij graag verrassen.  ::)
Ze vissen voor het eerst met diepe netten (ik hoop zegens en geen kieuwnetten...). Zal me benieuwen of ze daarmee haring, tarbot of een grote (meer)forel vangen.
In het verleden waren de resultaten van die proefvisserijen ronduit bedroevend...  ???
Mochten de resultaten openbaar worden gemaakt, dan zal ik die zeker op dit forum delen.

HappyFisherman

Graag Franklin, ben sowieso wel benieuwd wat het oplevert.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Franky Boy

Gesloten tijd
Nog twee daagjes vissen en dan is het weer gesloten tijd.
De hele maand november mag er dan niet in het Oostvoornse Meer worden gevist.
Pas op! Zondag is het al 1 november...
En pas ook goed op jezelf zodat we er 1 december weer allemaal bij kunnen zijn!  ::)

Koen

ben vanochtend nog ff geweest. ff lekker rond gedobberd in de BB. Van alles geprobeerd maar niks mogen vangen. tis een flink zonne park geworden. begreep dat het tijdelijk was. misschien als ze klaar zijn kunnen die pier laten liggen :P