FAB's

Started by Troutbuster, February 27, 2014, 18:00:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders !!!

Alle reservoir vissers op forel (of put vissers zoals sommigen dit zouden betitelen ;)) moeten dit patroon in de door hebben, sterker..... mee vissen natuurlijk

http://www.lure-and-emerger.nl/patronenbindavonden/fab/foamassblob.html

Zinklijn minimaal Di5, kort leadertje en gaaaaaaaan......

Zeker vanuit de BB een killer!! (jahaa.... ook op de Wranghe!! ;))

We gaan as dinsdag deze Blob "klassikaal" binden op de club (L&E)

Gr

Jan
"Petri Heil"


FSCHAMP

Troutbuster,

ik vis al 3 jaar met FAB's en ze leveren zeker goed resultaat op.  Succes verzekerd.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Nootjez

Deze vliegen zijn in grote getale aanwezig in mijn vliegendozen, inderdaad ook op de wranghe succesvol.

Ook een vlieg die komend weekend als eerste aan mijn leader gaat op Kluizen!


Christof van den Berge

Geweldige resultaten mee gehad
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Dat zeg ik!! ;) ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Ennehhh... ff een stukkie info van behoorlijke importantie.....

Fantastisch op de foto gezet door Rinus van Belzen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


FSCHAMP

Quote from: Cornico on February 27, 2014, 19:29:56
Is een bolletje deeg aan een vlieghengel gevist ook een vlieg?

Voor mij niet,  echter als het een broodvlieg is, een imitatie gebonden op een haak, dan wel (dit is wel off topic).
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

merijn1982

Denk dat je alles wat op een haak is gebonden of gelijmd enz. En op de vlieghengel word gevist en niet natuurlijk aas is een vlieg is ( verzamelnaam ) of het een insect imiteert is wat anders...
Tight lines!!

Nootjez

Cornico,

Ik zie niet in wat een bolletje deeg hiermee te maken heeft. Met een bolletje deeg ben je duidelijk een aasvisser en geen vliegvisser.
Een fab is geen bolletje deeg, wel een haak met foam en blobchenille.

Het imiteert imo ook geen bolletje deeg. Uitzetters op een vliegvisvijver hebben ook nog nooit deeg gezien, en toch lusten ze graag de fab.
Het is één van de vele vliegen die gewoon op de agressie van de forellen inspeelt, zonder een natuurlijk insect of visje na te bootsen. Dit is volgens mij ook met de meeste streamers zo.

MarcelN

Mwa...een streamer zonkertje ofzo, lijkt wel degelijk op een visje grondeltje hoor, het is maar hoe je hem maakt, ik denk dat die FAB wel een goede ijsbreker is wanneer niets het doet, ze zitten er wel en dat zal ze triggeren net als peuken ;)

Heintje Davids

Ben ik niet helemaal met je eens. Streamers kunnen vissen tot agressie brengen maar imiteren over het algemeen wel een visje of iets dergelijks en hebben dus een zwembeweging nodig. Er moet in principe dus een actie aan worden gegeven. De blobs doen de vis wellicht denken aan de troutvitkorrels of zoiets en en vermoed dat Marten dan ook bedoelt dat je dus net zo goed een echte korrel aan je haak kunt hangen of is het dan geen vliegvissen meer.
Mij maakt het geen ruk uit wat je er aan knoopt en of je er wel of niet mee vangt. Mag iedereen helemaal voor zichzelf bepalen zolang ik maar niet gedwongen wordt om overal aan mee te doen van wat 'men'vindt.

FSCHAMP

Ik vis mijn FAB's hetzelfde als streamers of boobies (deze vis ik actief, ik houd nl. contact en zet bij de minste tik mijn haak zodat deze altijd vooraan in de bek zitten) en ze leveren geweldig veel vis op.  Voor mij komt dit niet overeen met een peuk, een viskorrel of een zalmeitje dat je laat liggen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hilco de Visser

ieder aasje wat zinkt is geen vliegvissen .

vliegvissen doe je met een droog imitatie vliegje wat op de oppervlakte blijft drijven of en nét doorheen zakt.
het vliegje is zo licht dat je het enkel met een vliegen lijn weggezet krijgt.

al het andere vissen is niets meer dat vissen met een vliegenhengel . en dat kan ook met maden deeg enz enz


BV

Purisme is vaak mooi,

Maar van de "vliegen" van  tweehonderd jaar geleden lijkt de helft ook geen echt een levend wezen na te bootsen , laat staan al helemaal een insect.

Voor mezelf vind ik vliegen iets wat je bind met touwtjes  en draadjes en vezeltjes enz.
Dus 1000000000000x meer respect voor de visser die vis vangt met iets geurloos en smaakloos aan zijn haak dan een geurige haak.

Wat betreft Booby's en FAB's is voor mij de fun om te vangen waarbij de vis voorin de bek gehaakt is.
Want inwerpen en een uur koffie gaan drinken in de auto kan ook met deze vliegen.
Liefst vang ik met de droge vlieg , maar als ze daar niet op bijten .....moet het iets anders zijn

Gert

Ik ga maar weer een beetje terug on topic:
Is er echt veel verschil in vangkracht vergeleken met een blob met marabou ass? (MAB's dus). Want die heb ik wel in m'n doos....
Heb ik nou weer de verkeerde?

Groet,
Gert

Hilco de Visser

ik heb ze assless gemaakt en vang er karper mee  ;D

Team

Quote from: Cornico on February 27, 2014, 19:29:56
't Is maar wat je een vlieg noemt.
Gelukkig houdt Jan zich op de vlakte en heeft het over een patroontje.
Leuk om eens te gaan fantaseren over wat een vlieg is en wat niet.
Een aftrapje: Is een bolletje deeg aan een vlieghengel gevist ook een vlieg?

Is een FAB  vlieg,     staat voor Fabolous Aatractor Borneolus, vlieg is 10 jaar geleden in de oerwouden van Borneo gevonden
NUNC  AUT  NUNQUAM

Troutbuster

Quote from: Gert on February 27, 2014, 22:14:24
Ik ga maar weer een beetje terug on topic:
Is er echt veel verschil in vangkracht vergeleken met een blob met marabou ass? (MAB's dus). Want die heb ik wel in m'n doos....
Heb ik nou weer de verkeerde?

Groet,
Gert

Geen verkeerde hoor Gert, gewoon anders!

Met Marabou staart is het de originele Blob en zal zich anders "gedragen" dan den FAB
Door de foamkont drijft de FAB beter en hangt op een andere manier in het water (zeker achter een zinklijn)

Of de FAB beter vangt dan de MAB?? geen idee ik vang vis aan beide patronen

Een ding staat voorop, ik vis het liefst met VLIEGEN, maar als er vis gevangen MOET worden (met wedstrijden bv) schroom ik natuurlijk niet om ieder geoorloofd en reglementair PATROON aan de leader te knopen!

Om nog ff verder te gaan in een reactie op "mijn" topic "vervuiling" ;) ik vind vliegvissen, vliegvissen als men idd een kunstaasje in de vorm van een met veertjes en ander materiaal beklede haak, met een vliegenhengel werpt en vist.

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

was een geschikte haak voor deze VLIEG ?

FSCHAMP

Ik maak ze op een Kamasan B175 en B400 of alternatieven.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Nootjez

Ik denk dat nog eerder de B160 gebruikt wordt.
Heeft een bredere bocht.

HappyFisherman

Nee, de B160 heeft een kortere steel :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Ik gebruik altijd de B175 haak 8 en 10 voor FAB's

Gr

Jan
"Petri Heil"