Realseat los van hengel

Started by RonM, July 16, 2014, 19:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonM

Vandaag tijdens het vissen op het Zwarte Water met mijn 3 bleek de reelseat los te zitten. Het werpen wordt daarmee een probleem. Zie foto. Wie heeft een goede tip hoe ik deze het beste weer in elkaar kan zetten, zodat de reelseat ook blijft zitten zoals hij hoort te doen.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Rena

Je kan de reelseat schoonmaken en de blank en dan met epoxy de reelseat weer lijmen.
Je moet de reelseat en blank goed passen en evt met tape op twee , drie plaatsen pasmaken.
Dan epoxy mixen en de boel lijmen.
Evt resten schoonmaken met schoonmaak alcohol.

RonM

Rena, dank voor je info. Is het nuttig/gewenst om het uiteinde van de blank op te ruwen?
Het is lastig om de reelseat schoon te maken. De achterkant van de reelseat zit met metaal-epoxy vastgelijmd en is uitsluitend destructief te verwijderen. Ik vermoed dat de reelseat met montagelijm (het witte aan de voorkant) is vastgezet, er is vocht bijgekomen en de lijm laat gemakkelijk los. Het ruikt ook naar dood water. Epoxy van boven erin doen en maar hopen dat het goed komt?
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Rena

De blank kun je opruwen met schuurpapier, dat was ik vergeten te melden.
Probeer het meeste overtollige lijm te verwijderen met bv een mesje en eventueel met aceton op delen die niet oplossen of beschadigen met aceton (metaal).
Het gat van de realseat kun je schoonmaken met een passende boor en/of een zoetvijltje.
Zo te zien zijn de reelseat en de blank niet beschadigd, dus moet het repareren makkelijk gaan.
Krassen in de reelseat en op de kopsekant waar het past in de kurk, is geen probleem, die zie je niet.

De epoxy, moet je als de blank goed pas is in de reelseat, op de blank smeren in een evenlaag.
Niet gieten, want dan heb je geen controle op de hoeveelheid en de hechting.

Als je secuur werkt lukt het wel om de reelseat schoon te krijgen.
Probeer eventuel de buttcap :o er af te tikken met een lange ronde vijl of ander stomp voorwerp., dat werkt makkelijker.

RonM

Rena, bedankt voor de info. Ik denk dat het wel gaat werken. De buttcap is een probleem. Geprobeerd maar is nog geen beweging in de krijgen. De blank past inderdaad prima. Morgen ga ik er mee aan de slag.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

merijn1982

Idd epoxy gebruiken. Ook al wel eens gedaan en werkt prima!!
Tight lines!!

Beertje

Je kunt proberen de buttkap los te maken door hem te verwarmen pasop dat je hem niet te heet maakt.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

sjoerd

Ik hoor niemand over een evt garantie?? Of is de hengel niet gekocht in een Nederlandse shop. Of is de hengel 2e hands gekocht. Nouja zomaar wat gedachten die opkwamen. :) :) :)

Sjoerd

RonM

Inmiddels heb ik de reelseat gerepareerd. Leuk klusje wel. Het verwijderen van de buttcap resulteerde erin dat het gehele metalen deel met schroefdraad van de reelseat afkwam. Kennelijk geen goede verbinding. Maar ik kon nu mooi de reelseat monteren met epoxy en op 2 plekken tape om passend te maken. En daarna het gehele achterste gedeelte ook met epoxy eraan vast gemaakt. Ik denk dat hij  nooit meer los gaat.
Garantie is niet aan de orde. Het is een eigenbouw hengel 3. De reelseat lijkt met montagekit erop gezet. Dit is waarschijnlijk de reden dat hij uiteindelijk los ging.
Dank allen voor het meedenken.
vliegvissen: een
eindeloze puzzel

Gert

Quote from: sjoerd on July 17, 2014, 17:07:55
Ik hoor niemand over een evt garantie??
Sjoerd

Ik denk ook niet dat er errug veel garantie op zo'n "kwaliteishengel" zit  ;D

sjoerd

Tsja, een echte doe het zelver dus :) :)

Sjoerd