Aftma vliegenlijn bepalen

Started by vdmoorg, February 09, 2016, 16:15:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vdmoorg

Is er een methode om de AftMA van een vliegenlijn te bepalen als deze niet (meer) gekend is?

Zelfde vraag voor een hengle waar de Aftma niet meer van te lezen valt ?


Thx voor jullie tips.

Geert

BV

Hey Geeft.
Ik denk dat er in de laatste maanden redelijk veel over geschreven is. Gewoon even zoeken in het topic materiaal naar het woord ccs.

wouter veuger

Ja hoor daar gaat ie weeeeeeeeeer ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Troutbuster

Joeheoooooooo..... ::agree::

Gr

Jan
"Petri Heil"


MarcelN


Raymond

::wtf::

p.forel


goswit

 ::zucht:: ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

p.forel

Zo kan toch het bepalen met ccs weer eens uitkomst  bieden

Gert

Los van de CCS methode:
Is het merk en eventueel type van de hengel wel bekend? In combinatie met de lengte, kleur, type handvat, aantal ogen etc. kun je mogelijk al het een en ander uitsluiten.
En mocht het een standaard lijn zijn, dan kun je de eerste 9 meter nauwkeurig wegen en aan de hand van een tabel de klasse bepalen.

Gerrit59

Top Gert!
'Zo kan het ook'  :) :) :

Gerrit

Hidde

#11
Ga er toch ook ff op inhaken..... Nieuwe hengel gekocht en ccs nu ah doornemen maar ben maar een simpele meubelmaker en vind het best lastig .. En Ja , ik ben een beetje lui .. Wel even de sexyloops Rod Database doorgenomen maar daar staat hij ook niet in..

Niet geschoten altijd mis..;
Heeft iemand misschien info over het werpgewicht van een ;

Greys XF2 salt 9ft #7 , (nieuwe zeeforel hengel)

Besteld in engeland ( nog niet geleverd ) en nu aan het kijken wat voor intermediate lijn ik er mee ga gooien qua gewicht.

Arno

ik schat een #7 lijn Hidde of een te zware #6 of een te lichte # 8  ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::wtf:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::blabla:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht:: ::zucht::

Hidde

Doe eens even normaal joh! , als je niks zinnigs hebt te zeggen mag je van mij gewoon je bakkes houden!
Geef met mijn vraag aan dat ik de ccs methode wel even veel gedoe vind waar ik hoopte onderuit te komen omdat iemand anders de hengel al gecheckt had. Lijkt erop dat ik het zelf zal moeten gaan uitzoeken want er standaard vanuit gaan dat het een 7 lijn moet zijn schijnt dus niet meer te kunnen tegenwoordig., en hengel die je koopt als 7 kan gewoon het werpgewicht nodig hebben van een 8. Kom je dan met je te zware 6 lijn.

En om nou 3 lijnen a 60 euro te kopen en dan te kijken welke het best gooit vind ik onzin.

Ga terug maar je grot jo holbewoner!, of kom volgende x met een normaal antwoord...
Al heb ik het idee dat je dat niet gaat lukken.


Arno

Beste Hidde
Omdat je zelf al schrijft dat je lui bent en ik uit je bestelling in Engeland er van uit ga dat het ook niet te veel mag kosten
raad ik je aan om je lijnen te bestellen bij A&M kost geen drol. Maar niet zeuren over kwaliteit etc etc

ik ga maar weer terug in mijn hol

wh82

#15
@Hidde, het gewicht met CCS kost je 10 minuten.
De andere dingen zoals actie en snelheid kosten veel meer tijd en energie. Gewoon lengte van je hengel opmeten. Dan je hengel horizontaal klemmen op een boekenplank. (paar dikke fotoalbums op het kurk was bij een 4/5 genoeg). Ff kijken of t waterpas is. Dan net zoveel gewicht aan het topoog hangen dat de hengel 1/3 van zijn lengte doorbuigt. Grammen delen door 2.5 en je hebt het aantal cents.
ERN opzoeken in tabel uit deze link en klaar is Hidde http://www.common-cents.info/CCS_basic_Layout_1.pdf
Greys xf2 sw = 274 cm. Gedeeld door 3 = 91,3.
Hoef je alleen nog even te meten en wegen. Gewicht "calibreren" op je keukenweegschaal kan met 100ml water (=100 gram)

Wilco

Hidde,

Ik hoop dat het korte lontje eenmalig was.

Zowel de leveranciers van hengels als die van lijnen zijn al heel lang de weg kwijt. Ze rommelen maar wat aan met als uitkomst dat de gebruiker het ook niet meer weet.
Samen met Weerwolf testen we veel lijnen en hengels waarbij wij er van uitgaan dat de hengel een vast gegeven is en daar zoek je een passende lijn bij en als dat een lijnklasse zwaarder is dan zij het zo. Het gaat om welke combinatie jou het beste gevoel geeft.
Om het dan niet al te moeilijk te maken beperk je de lijnen tot WF lijnen die moeten passen bij die hengel en dan een DT lijn die een klasse lager is een een die hoger ligt en dan kan je exact bepalen welke lijn het beste past bij die hengel.

jo flyfishing

Hidde,

Hier kan je lezen dat iemand die een xf2 #8 gekocht heeft er een Rio outbound short #7 opgebruikt en tevreden is.

http://www.flyfishing.co.uk/saltwater-fly-fishing/262639-greys-xf2-salt.html


"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

p.forel

Outbound 7 heeft gewicht voor 9# op 30 ft

Toch je hengel maar even door CCS halen

Hidde

Quote from: Arno on February 26, 2016, 07:51:15
Beste Hidde
Omdat je zelf al schrijft dat je lui bent en ik uit je bestelling in Engeland er van uit ga dat het ook niet te veel mag kosten
raad ik je aan om je lijnen te bestellen bij A&M kost geen drol. Maar niet zeuren over kwaliteit etc etc

ik ga maar weer terug in mijn hol

Had daar gebleven..,  ken je de uitdrukking ; assumption is the mother of all fuckups???( nooit zomaar ergens vanuit gaan)
Wat heeft geld er nou weer mee te maken?

Hidde

En aan de anderen bedankt voor de reacties, ik zal er idd zelf in moeten duiken..,

Zweden1963

Hidde.............woon U in het noorden van het land.
Als je niet teveel valse worpen wil maken,een valse is genoeg.......zeg maar voor de lui vliegvisser  ;)
Lee Wulff Ambush Triangle Taper  ;D
Rein.

p.forel

Ambush weegt nogal wat leuke lijn voor speycast. Maar overhead zou ik hem zeker niet gebruiken

Zweden1963

Gewoon op een wf7 ;)enkel-handig.......je heb daar zoveel verschillende lijnen van,zwaar nee shorthead ja :D
Speciaal voor de seatrout......... Ja.
Rein.

Hidde

Als de greys er is eerst maar eens ern bepalen, dan zien we wel welke lijn erbij komt.

Als het op vissen aankomt ben ik niet lui hoor, integendeel.., als ik echter moe ben van de gebroken nachten het afgelopen jaar door mijn zoontje staat mijn hoofd er niet altijd naar om in nieuwe materie te duiken en mijn hersens te kraken.. Dan liever verstand op nul en iets doen..in dat opicht noem ik mezelf dan lui..

Maargoed, probeer nu mijn hoofd eromheen te krijgen wat heus wel zal lukken..