Vliegvissen in de L'Eygues en L'Oule (Drome)

Started by vdKaa, June 27, 2016, 20:09:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vdKaa

Afgelopen twee weken zijn we op vakantie geweest in de Drome regio in Zuid-Frankrijk. We zaten vlak bij het dorpje Sahune aan het riviertje L'Eygues. Omdat ik in de L'Eygues wel een paar lijntjes wilde gaan strekken had ik via internet een visvergunning aangeschaft. Ik bleek daarmee ook in de L'Oule te mogen vissen wat een zijrivier van de L'Eygues is. Bij aankomst ben ik gaan kijken naar de L'Eygues en zag dat het een behoorlijk snelstromend riviertje was met wat rustigere (bredere) delen. Het snel stromende deel bleek ook ondiep te zijn en voor mij, als weinig ervaren snel-stromend-water-vliegvisser, een grote uitdaging. In de brede diepere pools had ik de eerste ochtend wel gelijk succes; 2 mooie kopvoorns op een zwart miertje van wol (http://www.1000vliegen.nl). Na die twee kopvoorns had ik plots iets groots aan de langzaam zinkende mier want het stribbelde goed tegen. Helaas schoot het, na een paar tellen een kromme hengel, los en nam mijn zwarte mier mee... Na dit veelbelovende begin waren de twee dagen daarna wat minder; niets, nada, nothing, noppes! Waar ik ook probeerde, wat ik ook probeerde, géén vis. Niet op een mug, redtag of nymph. Er werd hooguit aan de sprinkhaan geknabbeld, maar geen aanbeten. Op woensdag (in de eerste week) brak 's avonds ook in de Drome het noodweer los. Enorme regenbuien en rukwinden gingen tot ver in de donderdag door. Een voorzichtige verkenning donderdagmiddag leerde dat toch al snel stromende L'Eygues was veranderd in een stevig kolkende modderstroom :o. Ik had geen moddervlieggen bij me, dus ik had daar als vliegvisser niets meer te zoeken :-\. Helaas heeft het bijna anderhalve week geduurd voor de L'Eygues weer wat helder werd. De vakantie was voor mij al bijna voorbij. Ik heb vrijdag's nog een lijntje gestrekt in de L'Oule, een smalle snel stromend riviertje tussen twee bergen met vrijwel overal grote bomen aan weerzijde. De eigenaar van het landgoed, die we toevallig tegen kwamen, vroeg of we Engelsen waren en wat we van de Brexit dachten. Nadat we antwoorden dat we Hollanders waren en de Brexit wel eens een kleine economische ramp voor veel mensen kon worden veranderde zijn houding. Hij wees ons een paar mooie plekken aan waar ook forel zou zitten. Ik mocht overal vanaf zijn landgoed vissen of de L'Oule in waden. Vis heb ik er niet gezien (niemand van ons), laat staan forel, maar het was een mooie plek. Ik heb allerlei vliegjes geprobeerd maar ik heb er niets gevangen, maar het was voor mij al een overwinning dat ik niet aan de bomen vast kwam te zitten.  ;D
Fouten zijn kansen om iets te leren

huipie

Jammer dat het na een goed begin daarna niet meer op gang kwam.

Ikzelf heb in frankrijk ervaring opgedaan met Peche au Toc. (zie google voor veel uitleg en filmpjes)
Dit vissen met de regenworm en speciaal hiervoor geschikte hengel is heel goed toe te passen als met de vlieg geen sccs gehaald wordt.
ikzelf doe het al jaren en heb het van locals geleerd. plekken waar te veel begroeiing is of waar inderdaad het water alleen voor moddevliegen geschikt is, is op deze manier zeker vis te vangen.

Ik moet wel erbij zeggen dat vliegvissen voor mij een leukere manier van vissen is, maar bij gebrek aan sccs of mogelijkheden heb je wel hiermee een passend alternatief.
Tis trouwens ook niet een zo eenvoudige visserij, ook hierbij heb je toch wat ervaring nodig waarna het sccs vordert.

Zelf in zo een snelstromende modderrivier ( monding aan meer ) mijn eigen record gevangen op deze manier toen het vliegen niet mogelijk was. ( truite Arc en Ciel 56cm ( kan ook 58cm zijn geweest, foto nog maar eens checken).

Menno_siemensma

Wel een enorm blok tekst zo zeg... even wat enters erin leest het een stuk prettiger door.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.