BTNs

Started by Scaramouche, January 15, 2015, 11:19:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaramouche

Ik heb altijd moeite met het vinden van de goeie verhoudingen bij dit soort nimfen (BTN=Bucktail Nimf. Vind ik veel mooier staartmateriaal dan fanzantenfibers). De vraag aan jullie: zouden jullie deze met vertrouwen aan de lijn knopen?

Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Beertje

#1
Dat een vlieg er mooi uit ziet, is goed voor je zelf. De vissen oordelen anders; ziet het er eetbaar uit of niet.
Die van jou durf ik er gerust aan te knopen. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Rena

Absoluut!!!
Mooie nymph, ik denk dat de vissen er geen problemen mee hebben (ook niet met een staart van PT, dat dan weer wel :P ::)  8) )

TL Peter

HappyFisherman

Verschil zit dan in de stugheid van het staartje, maar of dat nou zoveel uitmaakt..?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gert

Maar de vraag ging over de verhoudingen toch?

Ik zou deze er wel met vertrouwen aan durven knopen. Verhoudingen van het patroon op zich lijken me prima hoewel de staartjes korten mogen, maar het is wel erg veel haak in verhouding met de nimf. Ook dat hoeft geen probleem te zijn en zie je wel vaker.

Groet,
Gert

JB

Persoonlijk zou ik een wat langere haak nemen, maar zou ze zeker aan durven knopen.
Maar zoals Gert al zij staartjes mogen wat korter, ooit wel eens een schema-tje gezien waarop werd uitgegaan van een verhouding van
1/3 staart, 1/3 body en 1/3 thorax.

Maar qua kleuren is dat bucktail wel intenser dan fazant, ook maar eens proberen  ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Satch

Quote from: JB on January 15, 2015, 13:28:06
Persoonlijk zou ik een wat langere haak nemen, maar zou ze zeker aan durven knopen.
Maar zoals Gert al zij staartjes mogen wat korter, ooit wel eens een schema-tje gezien waarop werd uitgegaan van een verhouding van
1/3 staart, 1/3 body en 1/3 thorax.

Maar qua kleuren is dat bucktail wel intenser dan fazant, ook maar eens proberen  ;)

Ik heb het volgende, misschien nuttige, schema gevonden:


Bindverhoudingen volgens Paul Blokdijk, uit het boekje Beginnen met vliegvissen in Nederland. http://members.home.nl/cmullenders/aanmelding.htm

Droge vlieg
Staart: haaklente
Hacklefibers: haakbocht
Vleugels: haaksteellengte
Lijfje: ¾ steellengte

Natte vlieg
Staart: haaklengte
Baardhackle: 1,5 x haakbocht
Kraaghackle: 2 x haakbocht
Vleugels: 1,2 x haakbocht

Nimf
Staart: 0,5 x steellengte
Baardhackle: 0,5 x steelengte
Achterlijfje: 0,6 x steellengte
Thorax: 0,4 x steellengte

Streamer / zalmvlieg
Staart: 0,5 x steellengte
Baardhackle: 1,5 x haakbocht
Fronthackle: 1 x haakbocht
Vleugels: 1 tot 1,5 x haaklengte
Schouder: 0,5 x steellengte
Wang: haakbocht
Lijf: ⅔ x steelengte

JB

@Satch,

Wel leuk die bindverhoudingen van Paul maar bij de droge vlieg kan het dus al fout gaan.
En dan denk ik aan een Mayfly met extended body op een korte wijde haak, die krijgt dan hele korte vleugeltjes  ;D ;D
Dus een beetje schipperen met de verhoudingen blijft altijd aanwezig.
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Troutbuster

Mooie en goed inzetbare, vangende nymphen!  ::goodjob::

De volgende stelregel wat betreft verhoudingen is doorgaans gemeen goed;

Body begint steevast op weerhaak positie, en dat doen deze nymphen dus...

Prima vliegen!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Scaramouche

Dank allen voor de reacties een richtlijnen. Deze nimfen zijn gebonden op een maat 12 TMC haak, ik zal eens zoeken naar een wat langere steel of eentje met een minder grote gape. staartjes zal ik ook korter maken, eens kijken hoe dat er uit ziet. op ware grootte vind ik vaak dat zo'n staartje al snel te kort is, maar op de foto blijkt hij dan net weer te lang.

als ik wat te showen heb plaats ik het weer in dit topic.

Greets Frank
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

wouter veuger

Mooie nimfjes hoor frank,en idd leuk zo met die bucktail staartjes,heb alle kleuren van de regenboog liggen,maar heb er nog nooit een nimf staartje mee gemaakt,weer een idee opgedaan! ::goodjob::

goswit

Volgens mij is er niks mis met de staartlengte van de nimf.     
Bij de droge vliegen kom ik regelmatig 1,5 x haaklengte tegen ,  waar ik bijna altijd rekening mee hou is de maximale lengte van 2,5 cm. ivm gesloten tijd.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff