Foto verslag sLOVEnie Juli 2012

Started by Sloveniawalking, August 03, 2012, 19:29:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Plantje

Absoluut is dat verschil me nu een stuk duidelijker!

Sloveniawalking

Filmpje staat online.. http://www.youtube.com/watch?v=vT_6uRC8YOA&feature=plcp

Ik ben niet te spreken over de opnames mbt tot de kleur en levendigheid.
Voor me volgende trip over een paar weken ga ik aan de slag met een nieuw en beter cameratje met wel levendigere kleuren. Ook waterdicht gelukkig.

De filmkwalititeit zal dan wel een stuk beter zijn.
Nog een paar weken geduld.

peter

Die Marmerforel ben ik ook in de Tarn (Frankrijk ) tegengekomen gezien in de diepte vanuit de rubberboot en zeer waarschijnlijk ook aan de vlieg (hopper)gehad maar  helaas gelost,erg sterke vis ,heel apart om te zien de 3 schaduwen of strepen
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

harlin

Quote from: Sloveniawalking on September 10, 2012, 22:30:33
ben niet te spreken over de opnames mbt tot de kleur en levendigheid.
Met dit in het achterhoofd vrees je het ergste,
valt me niet tegen nu.

Straks worden we dus echt verwent.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Sloveniawalking

Quote from: peter on September 10, 2012, 23:42:17
Die Marmerforel ben ik ook in de Tarn (Frankrijk ) tegengekomen gezien in de diepte vanuit de rubberboot en zeer waarschijnlijk ook aan de vlieg (hopper)gehad maar  helaas gelost,erg sterke vis ,heel apart om te zien de 3 schaduwen of strepen

Vaak is mij ook overkomen dat tijdens de dril van een kleinere forel er ineens een bakbeest achteraanzwemt en het kleine forelletje probeert te grijpen.. ook met 3 van die schaduwen en enorme bek.
De marmerforel van het filmpje is een soort die alleen voorkomt op rivieren die uitkomen op de Adriatische zee zoals de Soca met haar zijrivieren. De forel waar jij het over hebt is dus een andere soort dan de forellen van deze regio. In de laatste VNV staat een interessent stukje over forellen van de balkan waar Slovenie ook bij hoort.

Prachtige vissen zijn het met een hele apparte tekening op de flanken. Heel bijzonder..

peter

ik heb overal gezocht maar de vis zoals in het filmpje is precies zoals ik hem in de tarn ook zag ,van diegene die ik aan de lijn had zag ik alleen een schaduw net aan de oppervlakte met dezelfde 3 strepen voordat hij loste.
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

Sloveniawalking

#31
De forel in de filmpjes is een marmerforel met de latijnse naam Salmo Marmoratus. En soort die alleen maar voorkomt in de rivieren die uitkomen in de Adriatische zee. Italie, Slovenie, Bosnie, Albanie en Montenegro. Het is ook de groots wordende forel ter wereld. In frankrijk en andere landen komen ongetwijfeld soorten voor die ook de schaduwen hebben op de flanken. Het is wel zeker dat het geen Salmo Marmoratus is geweest wat je hebt gezien. Deze komt namelijk nergens anders voor dan op de Balkan.

Heb je de laatste VNV ? daar staat een interessant stuk over de balkan forellen.. de moeite waard om te lezen.
op pagina 17 staat een foto van een Marmorata uit de Idrijca met de Zebree strepen. Met als toevoeging in de tekst "zoals de forellen van de Doubs.

De Doubs is, als ik mij niet vergis een rivier die zowel in frankrijk als in Zwitserland stroomt.
Jij zal waarschijnlijk hier in de buurt zijn geweest toen je de forel met de schaduwen hebt gezien.

Sloveniawalking

Quote from: harlin on September 10, 2012, 23:44:39
Met dit in het achterhoofd vrees je het ergste,
valt me niet tegen nu.

Straks worden we dus echt verwent.  ;D

Met de nieuwe camera zullen de beelden kwalitatief beter zijn. Vissen op forel is nogal onvoorspelbaar dus nu nog proberen om de juiste momenten op film vast te leggen.
Moet goed komen met genoeg reserve batterijen en gunstig weer en waterstanden.
Ik ben er klaar voor .. nog een paar weekies :)

peter

De Doubs is een zijrivier .Dus dat klopt wel.

Ik heb de VNV niet .
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

MarcelN

Hoi ik ben nieuw hier, althans, ik lees al maanden mee en geïnspireerd door de auteur hier ben ik net terug van 10 dagen Bohinj, ik zat naast het Tripic hotel mét het gzin en dus gedeeltelijk qua tijd de Sava Bohinjka mogen afstruinen en de rest van Slovenië mogen bewonderen....
En ik moet hem gelijk geven, de Soca is toch wel de mooiste rivier met omgeving, iets voor volgend jaar dus.
Echt een aanrader daar, prachtig echt waar!!!
Zijn plekjes kon ik denk ik wel zien vanaf de weg onder Tolmin, grote weilanden ertussen dus de rivier ver weg voor vissers en steile wanden ernaast, ik had helaas geen tijd ervoor ivm het gezin. Ik heb uit de Sava in 4 of 5 dagen tijd iets van ruim 100 vissen gevangen maar dan wel vliegend he.. ;)

Vliegvissen doe ik nog niet zo lang, ik sta dit jaar voor het eerst op het OVM met wisselend succes en 30jaar terug voor het laatst Noorwegen als kind met de vlieg ±130 forelletjes eruit getrokken, Drefter en Perry ken ik van het OVM/Finten waterweg en ik zit bij de vereniging van de crack 'Anne.D.' en Sir Edward v/d Heul was mijn buurjongen.

Ik zal wat foto's erbij zetten als het de auteur niet stoort(moet ze eerst verkleinen zie ik), echt bedankt voor de inspiratie, ik ga volgend jaar weer en dan de Soca, van de vrouw mag ik wél alleen erheen, dus full-time vliegendvangen!

Groetjes Marcel.

A{b}r{a}xa{s}


MarcelN

Thnx Bas :)
Linkje van mooie info .pdf van de rivieren... http://issuu.com/slovenia/docs/muharjenje_prospekt_ang?mode=a_p

En ik weet niet of het mag, maar een oude vismaat van mij uit de jaren 70/80 waar ik sinds kort weer mee vis, heeft wat korte verslagjes van mij geplaatst,
hier kun je wat lezen... http://ultralicht-vissen.blogspot.nl/

Marcel.

A{b}r{a}xa{s}

'k heb de laatste tijd al heel veel foto's en info over Slovenië gezien en (over)getypt :)
schitterende plaatjes !
voor volgend jaar staat een week vliegvissen daar al gepland :)

MarcelN

Nou...absoluut een aanrader dat paradijs daar, voor foto's moet je idd met zijn 2'en zijn, ik stond met een iPhone te klooien, bij serieuzere vissen had ik geen tijd ivm drill en angst voor de phone te water....
Noorwegen is mooi, maar dit is mooier, absoluut! Ik wil wel eens een Hucho Hucho aan die Tenkara zien hangen hihi, maar zonder gein, ik geloof idd dat Tenkara het effectiefst is daar om droog te presenteren...maar wanneer je iets serieus eraan krijgt zoals in die poelen op de streamer dan heb je een probleem.

Marcel.

A{b}r{a}xa{s}

Ik kreeg al te horen dat als ik mijn Tenkara hengels dan verkocht zou hebben, er me alsnog één in de handen geduwd zou worden om het verschil te ervaren. :)
En die foto's zal wel goed komen dan, van wat ik nu gezien heb is het er inderdaad schitterend qua omgeving.