Weekje Normandië (Manche-streek)

Started by Nootjez, December 01, 2011, 11:14:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nootjez

Hallo!

Na veel lezen op dit forum heb ik besloten dat ik toch ook maar eens lid moest worden. Als kersvers lid van dit forum, en als intrede, zal ik maar mijn eerste vliegvisreis eens toelichten.
Samen met mijn vismaat, we zijn beiden 24, visten we al meer dan 15 jaar op brasem, voorn, karper, snoek, enz met traditionele hengelmethoden.
Nu begon het toch te kriebelen om te beginnen vliegvissen!
Na aanschaf van een #5 9ft stokje en beetje trainen hier in België, zijn we eind mei een weekje naar Normandië getrokken.

We verbleven daar in een 'gite de Pèche', wat dus wil zeggen dat je hulp krijgt van de eigenaar van het huisje! Na aankomst nam hij ons direct mee op pad om ons de mooiste stekken te tonen.
En ja hoor, de eerste avond al werden de eerste vissen geland! Met z'n tweeën toch 5 windes.


Niet mis om mee te starten

We visten vooral op de rivier 'La Sélune'. Die was al te bevissen op 100 meter van ons huisje  ;)





Na enkele dagen windes vangen vroegen we aan onze persoonlijke visgids en tevens huisbaas :p waar we meer kans hadden om bruine forel te vangen... Hij reed met ons 5 kilometer verderop en enkele uren later hadden we er elk al eentje.






De laatste dag nog een bak van een winde voor mijn vismaat.

Voor onze eerste vliegviservaring mochten we dus alleszins niet klagen. De teller aan het eind van de week stond op 82 windes, 5 voorntjes en 2 bruine forellen.
Wij keren dit jaar alleszins terug, kan al niet meer wachten!

Indien er vragen of opmerkingen zijn, laat maar komen ;)

grtz

HappyFisherman

Van harte Welkom Nootjez en wat een prachtige eerste post! Die windes die je gevangen hebt zijn volgens mij hele mooie kopvoorns. Niet gek dat je beide soorte verward hebt, want ze lijkt erg veel op elkaar. De winde heeft echter en holle anaalvin en de kopvoorn een bolle.

Veel plezier hier en ik hoop dat je nog veel meer van deze mooie plaatjes gaat/kunt posten ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Nootjez

In Frankrijk spraken ze toch constant over 'Des Chevesnes' en dat wordt toch vertaald als winde. Is natuurlijk niet uitgesloten dat we de beide soorten hebben gevangen.

Hans-oet-remunj

Hi N...

Leuke kopvoorn...mooi watertje.....

Op  http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/?page=naamgeving_nederlandse_vissen

Winde  Leuciscus idus  (Linnaeus, 1758) lde  Aland  lde mélanote 
Kopvoorn  Leuciscus cephalus  (Linnaeus, 1758) Chub  Döbel  Chevaine


Herman

Ook van mij een hartelijk welkom Nootjez.

Mooi dat die oefenpraktijken in België zijn vruchten heeft afgewerkt! Mooie eerste ervaringen! En of het nu kopvoorn of windes zijn? Maakt mij nooit zo veel uit, het gaat om het vangen toch?!
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Nootjez

Inderdaad vangen is het belangrijkste!

Op die rivier hebben we overigens nog veel grotere kopvoorn zien zwemmen. Die soort kweekt daar enorm goed, tot ergernis van de plaatselijke vissers. Ze gaan namelijk met alle eitjes van forel en Atlantische! zalm lopen. Plaatselijke vissers doden elke gevangen kopvoorn, schandalige praktijken imo.

Dit jaar zijn er op die rivier overigens 206 zalmen gevangen! Wel zelden met de vlieg.

Nootjez

Sinds vandaag ligt onze reis voor volgend jaar ook weeral vast :)

300€ voor ons huis voor een week, daar kan je toch niet voor twijfelen.
Kan al niet meer wachten!

Nootjez

26 mei - 2 juni !!!

Zalig aftellen ^^

Herman

Is dat inclusief vergunningen en mogelijke overnachtingen van collega-forummers????
Als je dat doet wat je altijd al deed, gaat gebeuren wat er altijd gebeurde..

Nootjez

Vergunning 30€ voor een week (carte de vacance)
Huisje is eigelijk voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij verblijven er enkel met 2 volwassenen...
Prijs varieert van 280-350 € ofzo per week, naargelang laag, midden of hoogseizoen.
Is dus +- 150€ per persoon voor ons.
Is voorzien van alle comfort :)

Eten en drinken uiteraard niet inbegrepen.

Nootjez

Zaterdag 26 mei is het weer zover, 8 dagen Normandië, 8 dagen heerlijk droog vissen (hopelijk :p)

Kreeg al van de verhuurder van ons huisje te horen dat er dit jaar al uitzonderlijk veel Zalmen zijn gespot! Misschien daar toch ook maar eens een dag of 2 aan besteden.
Voor de rest stellen we ons tevreden met kanjers van kopvoorns en hier en daar een verdwaalde wilde forel :)