Zeebaars

Started by Bert J., September 16, 2021, 21:20:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bert J.

10 Maanden geleden had ik mijn laatste zeebaars gevangen, dus het werd hoog tijd!
Door omstandigheden was ik er nog niet aan toe gekomen, maar een paar weken geleden
was het eindelijk zo ver.
Samen met vismaatje Hein twee dagen vissen, met een overnachting in Brielle.
We hadden te kampen met een harde Noordenwind. Dat maakte de stekkenkeus een stuk lastiger.
Het aantal stekken was hierdoor vrij beperkt. Dag 1 werd een blank, ondanks de hele dag vissen op
verschillende plekken, jammer maar helaas.

De volgende dag werd het pas tussen de middag laagwater, dus we hadden alle tijd om uit te checken
en de hengelsportzaak Avicentra in Oostvoorne te bezoeken. Hein had wat fluorcarbon leadermateriaal nodig.
We kregen van de eigenaar een stekkentip om te proberen bij deze lastige wind, dus op naar het water.
Maar we reden verkeerd, en kwamen een paar kilometer eerder aan het water dan de bedoeling was.
Het was afgaand water en de stroming zat er goed in. Dus waarom niet even proberen hier.
Dit pakte goed uit en al snel vingen we de eerste zeebaarzen. Heerlijke beuken op de hengel. Wat had ik deze gemist.
De grootste van mij was een vis van 54 cm, maar Hein was te ver doorgelopen om een fotootje te maken.
Hein ving twee kleinere zeebaarzen en een kleine harder! Ik had ook twee baarzen. Én twee aanbeten gemist.
Maar toen de stroming weg viel was het gebeurd. Toch weer lekker, deze 'mazzelstek' redde ons weekend.
Ik ving ze op de blauw/grijze ep streamer, Hein op groen/grijs.



[attachment id=2 msg=183687]

[attachment id=3 msg=183687]

[attachment id=4 msg=183687]

[attachment id=5 msg=183687]

[attachment id=6 msg=183687]

[attachment id=7 msg=183687]

Afgelopen zondag konden we nog een dagje. Met nagenoeg de wind uit dezelfde richting, kozen we voor de
stek van twee weken geleden.
Bijna dezelfde omstandigheden en weer een stevige stroming met afgaand water.
Al snel een telefoontje van Hein. Of ik even een foto kon maken, hij had een dikke 55-er. Prachtig.
Snel een plaatje en verder vissen. Het werd weer een heerlijk dag. Met samen 10 zeebaarzen waren we dik tevreden.
Hein had er 6, ik 4. De grootste was de 55-er van Hein. Hij ving ze allemaal op de pale/olive ep streamer.
Ik had er 2 op de pale/olive, en 2 op de blue one.

[attachment id=8 msg=183687]

[attachment id=9 msg=183687]

[attachment id=10 msg=183687]

[attachment id=11 msg=183687]

[attachment id=12 msg=183687]

[attachment id=13 msg=183687]

[attachment id=14 msg=183687]










The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Scaramouche

Prachtbaarzen, goed gedaan!
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Menno_siemensma

waar had je die harder op dan? neem aan niet op de streamer :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Bert J.

Jawel hoor. Vol op de streamer! Wel buiten de bek gehaak... ;Dt  ;D ;D
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

gijsie20

Prachtige zeebaarzen! Mooie dagen gehad zo te lezen.

FSCHAMP

Bert,

inderdaad prachtige zeebaarzen. Ik denk dat ik de stek ken. Ik heb er dit jaar ook mijn grootste zeebaars gevangen (50 cm), althans ik denk dat het dezelfde stek is.

Ik heb dit jaar een aantal dagen gehad dat ik geblankt heb terwijl de voorgaande jaren dit niet het geval was. Ik heb verder ook veel meer kleinere zeebaarzen gevangen (veel meer ondermaatse vissen tussen de 35 en 39 cm) terwijl dit de vorige jaren niet het geval was. Het zeebaars bestand gaat dus inderdaad achteruit vooral door de stropers en de beroepsvissers. Verder zie ik ook dat het aantal kunstaasvissers als maar toeneemt langs de verschillende stekken waar ik vis en dat ook zij veel vissen meenemen.  Ook zijn er door het toedoen van stropers en het veranderen van het havengebied, steeds minder goede stekken.

Maar het is oooh zo'n mooie sportvis op de vliegenlat. Vooral het bonken van grote zeebaarzen in de volle stroming zijn zo'n adrenaline boosters voor ons vliegvissers.

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

FSCHAMP

 :o  Oei, ik zie dat sommige van de foto's op hun kop staan.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Dréke

hele mooie vangsten  ::goodjob::


Vliegvissen, een passie die nooit ophoudt

Bert J.

Quote from: FSCHAMP on October 02, 2021, 19:00:00
Bert,



Verder zie ik ook dat het aantal kunstaasvissers als maar toeneemt langs de verschillende stekken waar ik vis en dat ook zij veel vissen meenemen.  Ook zijn er door het toedoen van stropers en het veranderen van het havengebied, steeds minder goede stekken.



Dat valt mij ook op. Bijna overal kom je ze tegen die stekhoppers. Kwartiertje smijten, geen aanbeet? Hup de auto weer in. Kijk maar naar het aantal leden op Facebookgroep Zeebaars informatie. Bijna 5000!
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Ochi

Als je het nog wil proberen moet je nu gaan.
Het is al zeker 3 weken goed vangen in de Europoort/Maasvlakte.

Wat mij opvalt is dat ik al 3 weekeinden bijna niemand zie op 1 visser na verleden week zondag die ik 3 keer heb zien gaan en komen.
Of hij gevangen heeft weet ik niet maar ik heb 2,5 uur leuk staan vissen op 100 mtr kant.

Vandaag vanaf 15:15 afgaand gevist tot 17:00, helemaal alleen op 1.5 km kant en zelfs in het zonnetje.
Wederom leuk gevangen, geen meter verkast er zwemmen scholen langs.
Wilde ook voetbal zien dus genoeg is genoeg,
Volgend weekend weer :D en over een week of 2 a3 gaan we nog wat dieper water vissen waar het niet zo snel in temperatuur zakt.
12 graden watertemperatuur is voor mij zo'n beetje het einde maar dat kan goed half November worden.

Bert J.

Dit is zeker de mooiste periode van het seizoen om ze te belagen met de vlieg. De beste dagen voor mij waren in oktober.
Weinig vissers, de mooiweervissers blijven thuis. Loeisterke vissen in topconditie.
De beste sessie was een keer op 12 oktober. 10 mooie zeebaarzen en twee dikke zeeforellen.

[attachment id=1 msg=183749]

[attachment id=2 msg=183749]

[attachment id=3 msg=183749]

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

jo flyfishing

"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

jo flyfishing

Quote from: Bert J. on October 05, 2021, 18:41:40
De beste sessie was een keer op 12 oktober


Er komt dus nog een mooie sessie  ???
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ochi

Gaaf die zeeforellen. Zelf nog niet gevangen maar wel 2 keer een echte grote zien zwemmen van bovenaf op het calandkanall

Menno_siemensma

Mooie vissen idd, grappige is dat in denemarken het vaak andersom is, veel zeeforel en af en toe komt er eens een zeebaars tussendoor :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

FSCHAMP

Bert,

dit zijn inderdaad mooie vissen. Ik ga waarschijnlijk zaterdag nog eens proberen, normaal zou ik vrijdag gaan, maar mijn dag verlof is ingetrokken omwille van ziekte van een collega. Ze geven goed weer, de wind komt wel uit het Oosten, wat ik niet zo goed vind. Laat ons hopen dat het wat wordt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Ochi

Gino ben je nog geweest?

Zowel gisteren als vandaag bij opkomend water gevist en weer leuk gevangen.
Heb alleen een kunstaasvisser gezien ver weg en maar heel kort.

Ochi