Beginner & reishengel

Started by Ruud109, February 06, 2013, 16:36:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ruud109


Hallo,

Ik ben Ruud, 35 jaar uit zoetermeer en ik wil graag beginnen met vliegvissen. Sinds ik afgelopen jaar in de US ben geweest, die prachtige riviertjes heb gezien en mn ogen heb uitgekeken bij de LL Bean wil ik ook graag weer gaan vissen (al 20 jaar niet gedaan).

Na behoorlijk wat gelezen te hebben heb ik mn ook laten vallen op een #5 of #6, wat naar ik begrijp een vrij all round hengel is. Ook zou ik graag een travelhengel willen zodat ik 'm makkelijk mee kan nemen. Nu heb ik mn oog laten vallen, mede dankzij dit forum, op de A&M Travel #6 - 7 delig. ( http://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/am--travel---6-----7-delig-1574 )
Lijkt me een mooie hengel, en ik lees wat goede ervaringen hier.

Vraag is echter, wat is dan een goede reel erbij, en wat moet ik bestellen voor leader, tippet, vliegen etc? Gewoon zo compleet mogelijk zodat ik wat kan gaan vissen. Waarop maakt me niet eens zoveel uit.
Ik zie door de bomen het bos niet meer zo, dus wat advies wordt gewaardeerd!


Ruud


Freek

Hey Ruud,

toevallig dat je er net over begint, ik kreeg mijn A&M travel hengel vandaag binnen en ben er gelijk mee naar de waterkant geweest. Ik heb helaas niks gevangen maar hij voelt heerlijk. Ik had er een R7 reel van A&M bij besteld... top reel! Ik heb ook een A&M AC Flyreel #3-4, ook dit vind ik een heerlijke reel. je moet dan uiteraard wel voor de #5-6 gaan als je hem bij de travel wilt gebruiken. De leader, tippet en vliegen zijn natuurlijk situatie afhankelijk.

Zelf vis ik vaak in de polder:

Een stuk fluorocarbon van 1 dikte als leader wanneer ik met nimfen vis

Als ik met een droge vlieg vis dan gebruik ik vaak deze of een stuk nylon van 1 dikte:
http://www.amfishingtackle.nl/tapered-leaders/am-tapered-leader-x-6-1821

Als ik met streamertjes vis gebruik ik als leader 0.27mm fluorocarbon en een zelfgemaakt onderlijntje van titanium

Ik vis zelf erg vaak met red tags of pheasant tail nimfen. Red tags vis ik ook als droge vlieg. Werken eigenlijk altijd wel in de Nederlandse polder voor ruisvoorn.

Dit is mijn reel op de travel:

Gerrit72



::goodjob:: Mooie set Freek!

Kon vandaag ook niks vangen (lag dus aan het weer, echt niet aan ons  ;) )
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Freek

Hahaha dankje!

Ik heb er zeker niet verkeerd aan gedaan om naar je te luisteren want hij werpt fijn! Vrijdag ga ik weer een poging doen, morgen helaas weer eventjes naar school haha. M'n eerste vangst met de Travel zal ik ook wel gelijk plaatsen. Hoop dat het snel is;) Nu heb ik een #5-6 hengeltje over om iemand in mijn omgeving te motiveren voor het vliegvissen! Als ik dan wekelijks met een maatje kan gaan, krijgt hij die hengel kado haha!

Ruud109


Bedankt voor jullie reacties! Ik had ook al naar de R7 reel gekeken, ziet er mooi uit!

Hengel en reel ben ik dus al aardig uit, dan nog een #7 lijn erbij (kleurtje kiezen) en wat voor leader dan? Braided, tapered, nymph...? Zoveel keuzes! Denk dat ik gewoon maar een 4x en 6x tapered besteld dan kan ik uit de voeten. Vist er iemand met een backing line? Lijkt me toch dat je in NL in de polder aan een 80-100 feet line wel genoeg hebt of niet?

Tenslotte.. waar kan ik wat vliegen en streamertjes bestellen? Ik hoop wat op kleine snoeken te vissen, of ruisvoorn of baars ofzo.
Van het weekend ook eerst maar eens een vispas regelen, maar dat kan gelukkig bij de plaatselijke viswinkel hier!

Ruud


maurice

voor de snoek zou ik gewoon een stuk FluorCarbon nemen 30 tot 40/100 als leader en dan 100cm lang met daaraan een stalen onderlijn van min 30cm.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Ruud109


Haha, ik bedoel een #6 lijn!

Ik zie wel dat ik nog een hoop te leren heb, komt vast goed!

Ruud

Freek

Hey Ruud,

Als je het over de travel hebt moet je een #6 lijntje kopen en inderdaad backing. backing maakt eigenlijk geen ruk uit welke je neemt, ik heb oranje omdat dat mooi bij mn vliegenlijntje past haha. je hoeft niet de hele 50m er op te doen want ik neem aan dat je geen meerval zult gaan vissen met je #6 :p Die nimf leaders zou ik niet kopen als beginner want dan gaat het zeker in de knoop, zijn gemaakt om meerdere nimfjes tegelijk te vissen. Als je met een nimf vist is het prima om als leader/tippet gewoon 1 stuk fluorocarbon (of nylon) van 1 dikte te nemen, ik neem vaak 0.14mm. Vliegjes kun je ook bestellen bij A&M.

hier een paar leuke vliegjes voor in de polder, het kan soms erg variƫren waar ze trek in hebben, je maakt alleen in de winter (bijna?) geen kans met de droge vlieg:

Droog:
http://www.muddler.nl/index.php?item=red-tag&action=article&group_id=10000131&aid=270&lang=NL
http://www.muddler.nl/index.php?item=mosquito&action=article&group_id=10000131&aid=518&lang=NL

Nimf:
http://www.muddler.nl/index.php?item=flashback-pheasant-tail&action=article&group_id=10000133&aid=1071&lang=NL
http://www.muddler.nl/index.php?item=bh-pheasant-tail&action=article&group_id=10000134&aid=299&lang=NL
http://www.amfishingtackle.nl/vliegen/bead-head/size-16-red-tag-bead-head-2148

Streamer:
http://www.amfishingtackle.nl/vliegen/streamer/black-zonker-size-10-3062

Dit zijn maar een paar voorbeeldjes, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel iets mee te vangen!!

Voor de droge vliegjes gaat mijn voorkeur altijd uit naar een klein vliegje haakje 16 of 18 en soms zelfs kleiner, voor nimfjes heb ik meestal 14 of 16 en streamers zijn bij mij altijd weer anders en bind ik sowieso altijd zelf.

Als je ze zelf bind kun je leuke variaties maken en heb je ook wat te doen als het donker is (behalve forumzwerven) of als het echt slecht weer is. ik raad je daarom zeker aan om ook een simper starterssetje voor vliegbinden te kopen :P met een beetje youtube kijken en advies van dit forum kom je al een heel eind!

Ruud109


Hey Freek,

Thanks voor de linkjes, zat al te kijken en me af te vragen welke maat haak ik nodig zou hebben.

Voor wat betreft de backing, hoeveel meter zet je er op? Ik zie lijnen van 25-30 meter, dus vraag me af hoeveel backing line je dan nog op je reel zou zetten?


Thanks,
Ruud

Freek

Hey ruud, ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit mijn backing ben tegengekomen tijdens het vissen... ik heb mijn bakcing beetje afgestemd op mijn reel, ik denk dat op mn #6 een metertje of 30 a 40 zit, maar die zit nu wel best vol, mn #3 zit wel minder op, ik heb gewoon wat erop gedraaid tot ik dacht hmmm nu moet er niet meer op want dan past de vliegenijn dalijk niet meer hahaha... je kunt ook eerst je vliegenlijn erop doen en dan kijken hoeveel backing er nog bijpast!! kijk anders even hier:

Re: nieuwe backing en lijn op de reel zetten.... hard of zacht eitje?

Ruud109

Zo, meteen maar de stoute schoenen aangetrokken en een heel zwikkie spul besteld bij A&M. Dus de #6 Travel, de R7 #5/6reel in gunsmoke, Corn Yellow line, backing line, leaders, fluor carbon en wat vliegen/streamers.

Nu maar wachten tot de deurbel gaat! :-)

Zijn er overigens vliegvissers in de buurt van Zoetermeer?


Ruud

Rob23_1999

#11
Beste ruud,

Gefeliciteerd met je nieuwe spullen.
Hoop dat je er veel plezier van gaat beleven.

Er moet me echter wel wat van het hart, waarom niet eens bij een winkelier bij jou in de buurt langs gegaan en gebruik gemaakt van de kennis van deze winkelier. Had hij je meteen alles voor je klaar gemaakt en je ook een werplesje gegeven.

Maar goed veel succes en succes op je leuke zoektocht in de wereld van het vliegvissen.

Freek

Hey Ruud!

Mooi om te horen dat je je bestelling geplaatst hebt:D Ik kan best begrijpen dat je niet direct naar een winkelier bent gegaan, dit forum is er tenslotte deels ook om je van advies te voorzien en de drempel is dan net even iets lager. Ik heb zelf alle 3 mijn hengels ook via internet besteld en het bevalt me prima. In Luxemburg op vakantie afgelopen zomer voor het eerst met ervaren vliegvissers mee geweest en dan merk je wel pas goed hoeveel je nog kunt leren. Ondanks dat ik nu al een tijdje aan het prutsen ben merk ik wel dat het steeds beter gaat en dat geeft ook best wel veel voldoening als je het jezelf hebt geleerd en dan een visje weet te vangen:p

Ik woon in Oud-Beijerland, niet heel dichtbij Zoetermeer maar ook weer geen enorm eind weg, dus wie weet kunnen we in de toekomst wel een keer op een mooie spot samen een lijntje strekken!

Veel plezier met je nieuwe spullen! Ben benieuwd hoe het gaat, dit weekend al proberen? Ik denk dat je spullen er vrijdag wel zijn, meestal is A&M enorm snel met verzenden.

Arno

de boys van AM kijken regelmatig mee hier en het zal mij niet verwonderen dat ze
dit setje compleet met backing en lijn en leader op de reel bij Ruud op de deurmat laten vallen 

Gr Arno

golddigger


Zijn er overigens vliegvissers in de buurt van Zoetermeer?


Ruud
[/quote]Ik woon in Den Haag
Perry

Raymond

Ik ben benieuwd naar de resultaten met je prachtige nieuwe set, Ruud. Nog een tip: backing wordt niet alleen gebruikt voor het geval grote vissen lange runs trekken. Het wordt ook gebruikt om de spoel zo ver mogelijk op te vullen. Een vliegenlijn die om een kleine spoelas is gedraaid, dat zit nou eenmaal niet zo lekker. Het beste is dus inderdaad om eerst de vliegenlijn op je reel te spoelen en vervolgens de spoel mooi op te vullen met backing. Daarna de boel omdraaien en je lijntje zit er lekker op.

Succes ermee!  ::duim::
::wtf::

Gert

Er is nog een goeie reden om backing te gebruiken: het neemt het vocht op van je vliegenlijn.

En ik woon in Amstelveen, en vis wel eens richting Nieuwkoop, dus als we allebei wat rijden kunnen we ook wel eens afspreken.

Groet,
Gert

Ruud109

Bedankt voor alle reakties! Kreeg vandaag een email van Manfred, spullen zijn verzonden en hij had mn oproep gezien hier. Kwam met info over een vliegvis vereniging in Zoetermeer, toch maar eens gaan kijken!

Nu maar afwachten tot het spul binnenkomt, ben benieuwd!
En ik heb wel wat robdgekeken bij een lokale viswinkel, maar die had een klein assortiment en best veel geld. AM heeft toch wel hele interessante prijzen voor de beginner.

Ruud

Ruud109


Gisteravond was mn pakket al binnen, snelle service van A&M. Ik ben nu al fan van ze!

Hengel en reel zien er prachtig uit, delen sluiten goed aan. En wat is die hengel licht! Zoals ik al vertelde, ik ben een herintreder, mn laatste hengel was glasfiber en een stuk zwaarder!

Morgen maar eens op mn gemak de backing en lijn op de reel zetten. Met behulp van een boek wat ik uit de US heb meegenomen en youtube moet dat zeker gaan lukken!

Enige vraag...zetten jullie de backing of lijn onder tegendruk als je hem op de reel draait? Hoe? Of is dat niet nodig?


Ruud

Ruud109

Helder!! Bedankt voor de hulp!


Ruud

harlin

Quote from: Arno on February 07, 2013, 00:19:02
de boys van AM kijken regelmatig mee hier .......
Wat is regelmatig Arno?
Mijn pb  is nog gesloten en is al bijna 2 weken terug verzonden.  ::denken::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN