nimphlijn.

Started by Youri, February 23, 2011, 15:48:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Youri

Hallo.

ik heb van Maurice een nimph lijn gekregen.
een WF6F van Rio.(staat op het doosje)
weet iemand hoe ik er mee vissen moet?
pap heeft er nog nooit mee gevist en weet het ook niet.
(maar hij zal er wel eerder mee vissen als ik :o >:()

oohh ja de lijn is groen(donker groen) met een cm of 30 oranje aan de kop.

Useless

Gewoon vissen zoals je normaal ook doet bij nimfvissen. De lijn heeft een dusdanige opbouw zodat je wat zwaardere nimfen wat makkelijker weg kan zetten. Ik gebruik 'm zelf in een #5 uitvoering als ik zware tungstennimfen gebruik. Let op, voor droge vliegen is het een waardeloze lijn, maar goed daar is ie dan ook niet voor gemaakt. Het oranje stuk werkt redelijk als bite-indicator.

Enne... gewoon verbergen voor je vader, kan ie er ook niet aankomen.

A{b}r{a}xa{s}

de lijn drijft toch al van zich zelf, toch alleen de leader even invetten dan ?

Useless

Goed advies van dat vetten. Ten minste als je graag vis verjaagt. Lijn is gebouwd om zware nimfen goed te doen overslaan. Voor een droge vlieg is ie niet geschikt; komt namelijk behoorlijk hard op het water terecht.

maurice

het is een ,

high floating-indicator tip  WF6F  Camo  100ft
Nimphs-indicators-big bugs.
ik heb hem van Marc overgenomen op de binddag.
dit omdat Youri graag vist met nimphen en ik nu redelijk zware heb gebonden.
voor de droge vlieg heeft hij gewoon een drijvende lijn.


hij is bestemd voor een#6 hengel.

Ps, Youri ik denk dat ik hem zondag ga gebruiken/ proberen in een haven als het door gaat.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

dus een wf met ingebouwde verklikker?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

dus een mooie lijn voor hem in CZ een foam hopper er aan en hopelijk vangen dan maar.
met een nimpf of spider er onder 8)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Waterhen Bloa

Ik heb eea. doorgelezen en wil niet betweterig overkomen, maar wil toch even een paar zaken aanvullen.

Het invetten van een drijvende lijn na het vissen met nimfen heeft alleen zin als de lijnpunt vervuild is geraakt, verder is dat nergens voor nodig, drijvende lijnen drijven namelijk door de luchtbelletje in de mantel en door het vissen met nimfen verdwijnen die echt niet hoor.

Als er op een hengel een dubbele lijnklasse (bijvb. 5/6) staat heeft dat niets te maken met DT of WF, maar alles met een fabrikant die niet weet of het een 5 of een 6 hengel is. DT lijnen zijn historie en als het nodig is wil ik wel even haarfijn de voordelen van een DT en van een WF lijn uitleggen (paar A4tjes) en dan koopt er niemand meer een DT lijn en zijn we ook voor "eeuwig" verlost van vaak misplaatste opmerking over die dubbele lijnklassering.

De Rio Nymph lijn is een lijn met wat meer gewicht voorin en een steile taper (verloop van de belly naar de punt) en is primair gemaakt voor de USA manier van vliegvissen met nimfen en dan hebben we het niet over PT'tjes op haakje 14, maar met minimaal een flinke nimf of Wooly Bugger, met vaak nog wat extra lood op de leader en een beetverklikker van zo ongeveer het formaat dat mijn opa vroeger gebruikte bij het vissen met levend  aas. De steile taper zorgt ervoor dat deze ellende dan toch nog netjes overslaat. Teven is de voorste anderhalve meter voorzien van extra luchtbelletjes om wat extra drijfvermogen te hebben. Afhankelijk van de jaar-serie is de eerste 10-30 cm. in fel oranje. Deze lijn is in de zegmaar lijnklasse 6 en 7 ook bijzonder goed geschikt voor het lichter vissen op snoek of het vissen met bijvb. poppers die veel luchtweerstand hebben.

maurice

maak ehm even gek, straks moet ik nog poppers gaan binden.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Ja natuurlijk... straks mooi door het pompeblad op het A-N kanaal... :-)  Kan hij zelf ook wel toch?

(DT-lijnen zijn historie... net als het vissen met een mooie splitcane of een Winton IM6... maar daarom niet minder leuk... ;D ;D )


Sieger

HappyFisherman

Quote from: maurice on February 23, 2011, 21:11:23
maak ehm even gek, straks moet ik nog poppers gaan binden.

Lijkt je dat niet geweldig Youri? Een aanbeet aan de oppervlakte van het water! Plop-Plop-Plop BAM :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Youri

Quote from: HappyFisherman on February 23, 2011, 23:52:25
Lijkt je dat niet geweldig Youri? Een aanbeet aan de oppervlakte van het water! Plop-Plop-Plop BAM :D

ga lekker met papa zeuren, om er een paar te maken.
een kikker kijk me wel leuk, maar zal wel iets met hertenhaar worden.

plop plop plop bam lijkt me wel kikke

Waterhen Bloa

Zou eigenlijk een nieuw onderwerp moeten zijn maar DT lijnen worden vaak gekocht met het idee dat ze subtieler zouden zijn voor de kortere afstand.

Dat is een fabeltje ! (op 1% uitzonderingen na dan).

Bij vrijwel alle merken en type lijnen heeft en DT lijn dezelfde Front Taper als de vergelijkbaar WF uitvoering van zo'n lijn en maakt het dus voor de eerste zeg 9-12 meter (afhankelijk van de Belly lengte van zo'n lijn) niets uit of je een DT of WF uitvoering gebruikt.

Lang niet iedere visser zal op zeg 20 meter een droog vliegje met finesse hoeven te presenteren, dus het nadeel dat bij een WF lijn de lijn wat harder op het oppervlakte landt als de belly er eenmaal uit is en je met de dunnere volglijn in je handen staat, zal maar voor weinig vliegvissers een probleem zijn.

Voor 98% van de vliegvissers is het juist prettig dat een WF lijn het hun in staat stelt om de dunne volglijn van een WF lijn te laten schieten en daardoor makkelijk 20-25 meter te kunnen overbruggen........ en dat zijn afstanden die met een beetje techniek moeiteloos geworpen kunnen worden.

Wil je dat soort afstanden met een DT lijn kunnen werpen, zul je heel wat mans moeten zijn, want je werpt dan niet meer met het gewicht van de lijnklasse, maar feitelijk met meer dan het dubbele gewicht van de lijnklasse ...... met een echt goede beheersing kan dat zonder problemen, maar de vliegvissers die dit in zich hebben, zijn er in ons land haast niet te vinden.

In de begin tijd van de WF lijn had een WF lijn een head van ca. 10 meter (relatief kort dus) en waren er grote verschillen in werpkarakteristieken, maar tegenwoordig hebben veel WF lijnen een head lengte tussen de 12 en 14 meter waardoor de WF lijn gewoon een prima lijn is geworden voor de allround vliegvisser. Er zijn ook zo verschrikkelijk veel tapers dat er eigenlijk zelfs voor heel specifieke wensen wel een WF lijn te vinden is die optimaal aansluit op die wensen.

Dat DT lijnen beter geschikt zijn voor Rolworpen ..... "echte" rolworpen worden nauwelijks nog gemaakt en voor de modernere rolworpen ben je met een WF lijn duizend keer beter af.

Dat een DT lijn als je 20 meter lijn in het water hebt liggen beter te menden is, is puur theoretisch, want slechts weinig hengels van 9 voetjes zulle je in staat stellen om nog iets te menden aan die 20 meter lange sliert die voor je voeten speelbal is van de stroming, terwijl er ook nog eens vrijwel nooit sprake ie van een constante stroming en er op de 20 meter er veel verschillende stroomsnelheden zullen zijn EN juist met de dunne volglijn van een WF lijn kun je dan die eerste meters (buiten het topoog) makkelijk uit het water houden.

Dat je met een DT lijn twintig meter lijn van het water kunt opnemen, zal wel...... wie ;)

Wil je op 6 meter lijn buiten het topoog vissen, en toch de hengel laden, is het ook weer een fabeltje dat een DT lijn de hengel sneller zal laden, want boven zagen we al dat op enkele uitzonderingen na er geen verschillen zijn tussen de WF en DT lijnen op de zeg eerste 10-14 meter. Je zult dan moeten kiezen voor een hele of halve lijnklasse zwaarder.

Wel zijn er DT lijnen die een heel specifieke lange frontaper hebben, voor subtieler presenteren, maar goed dat zijn dan ook de enige types waarbij je om specifieke redenen zou kunnen kiezen voor zo'n DT lijn (bijvb. de Orvis Superfine en de Rio Selective Trout (nu Trout Lt))...... beide lijnen laden een hengel juist minder goed omdat je heel lang met een behoorlijk gewichtsloze taper staat te werpen.....

Dus eigenlijk kun je rustig stellen dat DT lijnen alleen voordelen bieden bij het subtiel presenteren van een droge vlieg op de grotere afstand en dan alleen nog voor zeer kundige werpers, dus de overige 98% van de vliegvissers is het beste af met een WF lijn, waarbij je als het vaak zal voorkomen dat je op bijv. 15 meter subtiel wilt presenteren, je dan gewoon kiest voor een WF design met een wat langere head.

Voor de rest kunnen we dus rustig stellen dat DT lijnen historie zijn geworden !


Youri

#13
wat een vraag over een lijn wel niet kan doen!!!!!

ga nu pap uit bed halen ik wil vliegjes binden...

bedankt voor de info, zal er gebruik van maken.
en niet teveel naar papa luisteren.

Sieger

Goed verhaal over DT-versus-WF lijnen Ger.... en ik kan het ook nog volgen ook... Moet zeggen dat ik als ik met mijn zachte hengels speel ook weinig verschil merk tussen een DT-lijn of een WF (hoewel ik dan een TT van Wulff gebruik)... Enige reden voor mij om een DT lijn op mijn Splitcane te gebruiken is een stukje nostalgie en "traditie", ik vind het gewoon leuk...  :D

Ik lees er trouwens niets in van DT afbranden ofzo... gewoon aangeven waar de overeenkomsten en/of verschillen zitten...  ;) En volgens mij kan dat voor alle lezers uitkomst bieden bij het maken van keuzes....

Belangrijkste blijft toch: Dat doen waar jezelf in gelooft en happy mee bent...

Just my 2 ct...


Sieger

HappyFisherman

Quote from: Sieger on February 24, 2011, 10:24:46
Belangrijkste blijft toch: Dat doen waar jezelf in gelooft en happy mee bent...

Just my 2 ct...

Dat ben ik toch?  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Waterhen Bloa

Quote from: Sieger on February 24, 2011, 10:24:46
Goed verhaal over DT-versus-WF lijnen Ger.... en ik kan het ook nog volgen ook... Moet zeggen dat ik als ik met mijn zachte hengels speel ook weinig verschil merk tussen een DT-lijn of een WF (hoewel ik dan een TT van Wulff gebruik)... Enige reden voor mij om een DT lijn op mijn Splitcane te gebruiken is een stukje nostalgie en "traditie", ik vind het gewoon leuk...  :D

Welke IM6 Winston heb jij trouwens ?

Sieger

#17
Quote from: Waterhen Bloa on February 24, 2011, 10:37:36
Welke IM6 Winston heb jij trouwens ?
:D Geen die heb jij...  :D Ik heb 3 BT2T's een #3 7'6", een #4 8' en een #5 9'... Alle andere grafiet hengels (behalve voor de snoek) zijn inmiddels de deur uit...
De 4 pak ik zelf het liefst... is eigenlijk overall te gebruiken en zowel voor droog als nymph...

Daarnaast vind ik het heerlijk om met mij Splitcane of Glass-hengels te vissen... Ik wissel dus vrij veel af, maar meestel allemaal in de mid-flex actie hengels....

Voor snoek gebruik is de TFO-clousers (8 of 9)... en ik heb er ook nog een oudere Sage RPL+ #8 10 voet... ook erg lekker, mar rete zwaar voor een hele dag...

Kortom ... ik ben een beetje een sentimentele OL aan het worden... die steeds meer terug gaat naar traditionele vistoestanden ... (zoals het bouwen van North Country Flies met zoveel mogelijk originele materialen...  ;) )


Sieger

HappyFisherman

Binnenkort ook weer een Puch met kikkerbek aanschaffen en dan ist plaatje compleet :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Quote from: HappyFisherman on February 24, 2011, 11:09:11
Binnenkort ook weer een Puch met kikkerbek aanschaffen en dan ist plaatje compleet :)

Maar dan moet ik ook weer lang haar laten groeien en dat zal niet meevallen... ;D ;D


Sieger

HappyFisherman

Had ik toch goed gegokt :)
Pa heeft ook zo'n ding in de schuur staan...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

HappyFisherman

2 april maar ff uitproberen hoe dat staat denk ik! HAHA
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Nee boys... Puch of Thomos zal er bij mij niet meer komen... (en haar ook niet)... het is wat het is en ik ben toch al getrouwd dus... ach het is zo slecht nog niet... ;)


Sieger

HappyFisherman

Jah, dan maar met ouwe hengels en bijbehoren an de gang...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger



Sieger