Gelderche IJssel aftma ??

Started by JDtje, June 24, 2011, 12:11:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JDtje

Beste mensen,

Naar lange tijd niet meer gevist te hebben (zeker 15 jaar) wil ik toch weer de hobby gaan  oppakken.
Nu weet ik en heb meer malen gelezen "beginners, start met een aftma #6 "
Nou vind ik mij zelf nog redelijk een beginner , dus start met een 6 zou je zeggen.
Echter wil ik vooral op de snel stromende Gelderse IJssel gaan vissen. dus zou je zeggen een #8 misschien iets hogers zelf.

Klopt deze redenering ??

Want dan wordt mij voor de toekomstig eerste hengel een #8
dan kan ik in de latere toekomst andere hengeltjes gaan kopen voor de slootjes beekjes riviertjes etc.

aan de andere kant #6 is lekker allround vraag me alleen af of ik er net zo ver mee casten kan als met een 3m #8 .

Iedeeën sugesties welkom

Thx in Advance

JD


Gert

#1
Allereerst: welkom JD.
Ik ken de Gelders(ch)e IJssel niet, maar wat is daar zo speciaal aan dat je een hele zware hengel zou moeten hebben? Een #8 is voor snoek voor het wegzetten van grote streamers, of voor groter dan gemiddelde karper, hele grote forellen etc.
Beginners met een #6 laten starten is erg jaren 90 en eerder volgens mij. Er is veel veranderd in materiaal. Voor allround werk is een #5 zwaar zat. Dus als ik jou was: mocht je voor de Geldersche IJssel een zware hengel nodig hebben, zou ik beginnen met een #6. Daar kun je volgens mij net zo ver mee kasten als een #8, zeker tegen het eind van een visssessie, want je houd het in ieder geval veel langer vol  ;D.
En anders: eerder een #5 dan een #6....

Succes met je keuze, en er zal vast wel meer advies komen - misschien wel heel afwijkend van dat van mij.

Groet,
Gert

jelle

Quote from: Gert on June 24, 2011, 12:51:24


Succes met je keuze, en er zal vast wel meer advies komen - misschien wel heel afwijkend van dat van mij.

zodat je het straks helemaal niet meer snapt :D
maar een #5 is zwaar zat
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

A{b}r{a}xa{s}

Hoi JD, welkom op Vliegvissers.nl

Mooi dat je je oude hobbie weer oppakt.
Een #8 is echt (veel) te zwaar voor de IJssel, veel mensen vissen daar met een 3, 4 of 5 hengel...beetje afhankelijk van waar je op vist natuurlijk.
Zwaarder dan een 5 hoef je vlgs mij zeker niet te gaan. En een #5 is ook heel geschikt om mee te '(her-)beginnen'.
Wat Gert zegt speelt zeker mee...een hele dag werpen emt een #8 is ook nog eens veel vermoeiender dan werpen met een #5 hengel, en de afstand zal het verschil niet maken denk.

Plantje

Welkom JD!

JD, heb je wel vliegviservaring? Ik heb zelf ook een jaar of 15 niet gevliegvist en het vorig jaar weer opgepakt. In de eerste plaats moet ik zeggen, dat ik hier op het forum een zeer warm welkom heb gekregen! En ik heb in het afgelopen jaar meer geleerd dan in alle jaren bij elkaar toen ik hiervoor bezig was met vliegvissen!

Mij lijkt een #5 of #6 ook zwaar zat hoor! Daar heb je inderdaad een mooie all round hengel aan waar je ook in de slootjes wel mee terecht kunt.

Sommige mensen vinden het leuk om met een #1 of #2 te vissen zodat je ook aan voorntjes van 10-15 cm sport hebt. Daar zit wel wat in, maar dat soort voorntjes haal ik met mijn #5/#6 het liefste zo snel mogelijk binnen (zonder veel sport aan te beleven dus) om ze snel te onthaken en terug te zetten zodat ze nog wat kunnen groeien :)

Waar ben je overigens van plan om op de IJssel te gaan vissen? Heb je al een idee over het soort vis dat je wil gaan proberen te vangen? Bind je daarvoor ook je eigen vliegen en heb je daar al ideeën over? (Ik was namelijk aangenaam verrast over de ontwikkelingen die streamers in de afgelopen jaren doorgemaakt hebben!)

Henry

Zelf na 26 jaar weer begonnen met vliegvissen en heb onlangs een #4 aangeschaft nu zullen velen zeggen dat is te licht om weer mee te beginnen. Mijn zoon is a absolute beginner en heeft een #5je staan. Ik denk dat een van deze twee meer dan voldoende is.

Rossie69

hmm dubbel handige #13 zou best is kunnen volstaan  :P

Welkom

maar nu lieg ik.

op die Rivier is een #5 ook wel te doen.
en ja ligt er ook weer aan waarop we gaan vissen.

dus voor alles is wel een oplossing.


JDtje

Wow,

dit is wel een warm welkom. Thanks !!

De Geldersche IJssel ten hoogte van ongeveer Deventer
Is snelstromend en ook redelijk diep (4á5 meter ) al zal ik redelijk tussen de kribben blijven lijkt me lekker daar toch te kunnen staan.

De basis technieken heb ik geleerd toen ik tiener was en zal dacht ik zo net als fietsen zijn :D

in any way ;

gaan we weer lekker op de 6 vliegen.

oh Target ?!

voornamelijk Baar snoek snoekbaars gewoon eigenlijk van alles wat er in zwemt, aangezien de ijssel bij ons al redelijk breed is wou ik toch wel de overkant kunnen gaan halen .

Dus thx allemaal.

Zal wel los zwemmen ;)

Groeten JD

A{b}r{a}xa{s}

als je met grote streamers wil gaan zwiepen, dan moet je wellicht toch ietsjes zwaarder gaan.... ;)

HappyFisherman

Eerst ff dat ouwe "fietsgevoel" maar weer eens gaan kweken. Dat smijten met dikke streamers kan nog wel en volgens mij kun je op de ijssel ook wel op roofblei met een #6 (?). Als je tips wilt bij de aanschaf van een hengel en toebehoren zit je in Deventer al heel goed bij de plaatselijke winkelier ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rossie69

moest even denken aan de ijssel :)
maar is de gelderse hahaha
vroeg me al af hoe ver je wel niet werpen kan.

:P

Plantje

Quote from: HappyFisherman on June 24, 2011, 16:32:32
Eerst ff dat ouwe "fietsgevoel" maar weer eens gaan kweken. Dat smijten met dikke streamers kan nog wel en volgens mij kun je op de ijssel ook wel op roofblei met een #6 (?). Als je tips wilt bij de aanschaf van een hengel en toebehoren zit je in Deventer al heel goed bij de plaatselijke winkelier ;)
Welke winkelier mag dat dan wel niet wezen? ;)

Plantje

Quote from: Rossie69 on June 24, 2011, 18:02:34
moest even denken aan de ijssel :)
maar is de gelderse hahaha
vroeg me al af hoe ver je wel niet werpen kan.

:P
Er is toch maar één IJssel? En die noemen ze toch gewoon Gelders(ch)e IJssel zolang het nog in Gelderland is? Of zit ik nu heel vreemd te denken?

brian

dat is toch hengelsport arnhem ofz, die zit in deventer. wil ik ook nog keer heen..

Plantje

Quote from: brian on June 24, 2011, 21:51:39
dat is toch hengelsport arnhem ofz, die zit in deventer. wil ik ook nog keer heen..
Och dat klopt ook! Daar ben ik zelf eens geweest. Maar ik was het weer vergeten, omdat het Hengelsport "Arnhem" heet :)

Overigens wel een aardig grote zaak, maar specifiek op vliegvissen gericht hebben ze volgens mij bij Fly & Spin net zoveel. Maar ach...hier en daar rondsnuffelen is ook wel leuk ;)

brian

#15
ja daarom en ik vliegvis niet alleen.

best raar dat die arnhem heet maar in deventer zit

Henry

De Hollandse Ijssel is het volgens mij. En zoals ik de Ijssel ken hier in Gouda heb je toch een stevige lijn nodig, als je de overkant wil halen.
Persoonlijk zou ik ( ben ik zelf ook mee bezig. ) eerst weer eens lekker het gevoel gaan krijgen met polderslootjes en het nodige voorntjes pikken. Vind mezelf nog lang niet klaar om het grotere water op te zoeken. En dan eigenlijk lekker licht, zelf ben ik weer met een #4 begonnen, en dat bevalt prima.

Plantje

Wikipedia geeft het antwoord:
De rivier de IJssel (of Gelderse IJssel, ter onderscheiding van de Hollandse IJssel, Nedersaksisch: Iessel) is een Nederlandse aftakking van de Rijn. Zij takt bij Westervoort ten oosten van Arnhem af van de Rijn en stroomt in noordoostelijke en later in noordelijke richting naar het Ketelmeer respectievelijk het IJsselmeer.

Dus volgens mij hebben we allemaal een beetje gelijk :)

Henry

Zolang er geen IJZEL ligt vind ik alles best.

JDtje

Quote from: brian on June 24, 2011, 21:51:39
dat is toch hengelsport arnhem ofz, die zit in deventer. wil ik ook nog keer heen..

op de boxbergerweg ja ;)

OK thanks mannen.

een 6je zal volstaan dacht ik al wel . iets zwaarder zou nodig kunnen zijn.
maar met een 6 kan ik ook nog gewoon de slootjes nemen zonder alles binnen te takelen :p

de ijsel. imagion ;)



er gaan flinke schepen door heen. maas waal lek rijn , ijssel flinke rivier mag ik wel stellen toch ??

Arno

Hoi JDtje en welkom in de wondere wereld die vliegvissen heet.
Je had het over de overkant halen maar dat gaat je alleen gebeuren als je zelf met hengel naar de overkant zwemt
dus die illusie zou ik niet hebben ik zou het al knap vinden als tot op een kwart zo  komt.
Maar `peter bij Hengelsport Arnhem kan je van alles hierover vertellen.
Ik zou voor een #5 of #6 gaan.

Gr Arno

Plantje

Ik stond laatst met dikke tegenwind met mijn #5/#6 bij Zwolle aan de IJssel. Nou, ik heb het op een gegeven moment maar opgegeven! :) Dan kun je al helemaaaaal vergeten een eindje richting de overkant te komen.

En ik had er een redelijk grote en vrij slecht gebonden streamer aan. Slecht gebonden in die zin, dat er wat te veel EP fibers op zaten die in no time droog geworpen waren. Daardoor zonk de streamer niet goed. Dus als ik het ding EINDELIJK wat verder weg had lag ie daar maar wat op het water te drijven terwijl mijn zinkende lijn rustig ging zinken. Daar ga je dan ook weer slecht van werpen, want je wil het ding zoveel mogelijk in het water laten liggen.

Arno

Maar Plantje je staat met harde tegenwind met een grote streamer aan een zinklijn dat zijn de 3 meest vervelende dingen voor het vliegvissen
en zeker als je ver wilt werpen zou ik je geen zinklijn gebruiken ik zou dan voor een intermediair lijn kiezen en naar de andere kant van het water rijden
heb je de harde wind mee en dat scheelt ook een eind.

Gr Arno

Plantje

Klopt helemaal Arno!

Echter, helaas heb ik al (te) weinig tijd om te vissen en toen kwam het er eindelijk weer eens van. Halverwege op de fiets kreeg ik mijn twijfels, maar ik ben toch maar even door gefietst. Volgende keer hopelijk een betere inschatting :)

JDtje

we zullen zien, ik ga maar eens een bestelling verrichten.
en de plaatselijke vereniging om een vispas te vragen.


met de wind in de rug kun je mooie roll casts maken trouwens, de wind neemt hem dan erg ver mee ;)

nogmaals thanks voor het warm welkom.