Congohair, streamerhair, ghost hair, softhair

Started by cad_user86, May 05, 2020, 07:06:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cad_user86

Hallo,

Voor het binden van (zee-)baars streamers wilde ik gebruik gaan maken van synthetische fibers.
Nu kwam ik op de site van A&M verschillende soorten tegen:
Congo hair
Extreme streamer hair
Ghost hair
Softhair

Is hier iemand dat al gebruik gemaakt heeft van deze (of één van deze) materialen en zijn ervaring met me wil delen?

Bedankt
Thomas

Gert

Ik weet zeker dat er in ieder geval over Congo hair we lhet een en ander te vinden moet zijn op het forum. Via de zoekfunctie moet dat wel te vinden zijn.

Mike

#2
Ik heb veel gebonden met ep en congo hair en ik kan je vertellen dat het grootste verschil zit in de prijs. Het materiaal is nagenoeg t zelfde en zeer geschikt om zeebaars streamers mee te binden.
Bij flytyersdungeon kan je alle mogelijke kleuren bestellen en ze hebben nog veel meer mooi goedkoop bindspul.
Ep is hier bijna nergens meer te krijgen. Dat komt volgens mij doordat Dyckers de enige importeur was en die is gestopt omdat ie een eigen product op markt heeft gebracht.

Ik heb onlangs ook iets nieuws gekocht, "Sculpting Flash Fibers"
Dat is qua binden nagenoeg t zelfde als ep en Congo Hair. Er zit ook al een subtiel klein beetje flash in verwerkt en dat scheelt weer extra handelingen bij t binden.

De meeste andere materialen heb ik ook wel es mee geëxperimenteerd maar ik denk dat ep, congo en de sculpting fibers het meest geschikt zijn om dergelijke streamers mee te binden.
Het moet niet te zacht zijn want dan slaat het om de haak en t moet ook niet te hard zijn zodat het genoeg actie heeft en makkelijk in model te binden is. Ik denk dat die 3 genoemde materialen daar t meest geschikt voor zijn.
Als je ff de tijd hebt zou ik bij flytyers dungeon een berg materiaal bestellen. Dan heb je voor een paar tientjes een flinke berg met mooi bindspul.
Wil je t sneller en vind je t niet erg om wat extra geld uit te geven, dan zou ik voor de sculpting fibers gaan.

[attachment id=1 msg=181381]

[attachment id=2 msg=181381]

[attachment id=3 msg=181381]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

jo flyfishing

https://www.tof-flyfishing.com/en/  verkoopt nog ep-fibers (en ook andere).
Is ook dikwijls op de Belgische vliegvis beurzen te vinden.
(er is ook nederlandstalig winkel personeel, mailen kan dus in het nl :-) )
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

cad_user86

Woooow prachtige streamers!!!
Ik ga me best ook beperken in materiaalkeuze en het bij Congohair houden.

Die baarsstreamer ziet er fantastisch uit! Heb je dit met 3 kleuren gebonden of 2 kleuren en watervaste groene stift?

grts

Mike

Quote from: cad_user86 on May 06, 2020, 10:59:40
Die baarsstreamer ziet er fantastisch uit! Heb je dit met 3 kleuren gebonden of 2 kleuren en watervaste groene stift?
grts

Thx, in de fire tiger streamertjes zit 4 kleuren ep, groen, geel, oranje en klein plukje rood voor t bleeding gill effect. De zwarte streepjes zijn van een marker.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Gerrit59

We laten ons nog altijd graag bij de benen nemen......
Flytyers Dungeon levert prachtig bindmateriaal voor een heel gunstige prijs. Zonder meer aan te raden.... Ik heb er hele goede ervaringen mee.
Zeker uit China - en mede door Aliexpress komen echter materialen op de markt waarvoor we tot voor kort een veelvoud betaalden.
Onlangs liep ik in Noord Holland een Kringloopwinkel binnen. Bij toeval zag ik daar een bak vol met pakken met strengen 'Jumbo braid' in allerlei kleuren, zelfs rainbowcolours. Prachtige kleuren en genoeg voor een vliegbindleven. De pakken waren identiek aan die Kanekalon op de markt brengt. De verkoper was blij dat hij er vanaf was en ik mocht alles voor 5 euro meenemen.
Bij thuiskomst heb ik het vergeleken met het materiaal wat Pikemania op de markt brengt, maar veel meer kost. Ik vond het daar bij aankoop al veel op lijken. Ik zie echt geen verschil..... Het enige verschil is dat het via Pikemania vele malen duurder is....




cad_user86

Hoi allemaal, bedankt voor de reacties.
Ik heb mezelf enkele pakjes Congohair besteld bij A&M en meteen aan de slag gegaan.
Zelf heb ik nog niet de mooie slank vorm bekomen zoals Mike ze bind, dus nog even oefenen.
Dit zijn de eerste.

[attachment id=1 msg=181542]

Alle tips zijn welkom :)
Thomas

Menno_siemensma

Zonder te zien hoe je ze bindt is dat wat lastig, maar even kammen helpt wel, dan nog wat dunner knippen, steeds klein beetje er af. Dan paar keer goed met de vingers glad strijken ben je al een heel eind. Na de eerste worp zien ze er toch niet echt meer uit zoals ze in de vice eruit zien en dat maakt ook niets uit. :)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

guidogast

Dag Thomas, zien er al mooi uit hoor! In aanvulling van wat Menno zegt, je zou ook een uitdunschaar kunnen gebruiken, kost 12-14 € oid, zoals kappers die gebruiken. Maar uitdunnen is geen must, een streamer met meer volume verplaatst meer water, en wordt daardoor denk ik beter gevoeld door de vis met hun zijlijnorgaan. Zeker als je in schemer en donker (snoekbaars) gaat vissen hiermee zou ik ze niet uitdunnen. Of de één wel uitdunnen en de ander niet, kijken welke het beste vangt in bepaalde omstandigheden. Maar dat is mijn bescheiden mening hoor, ik heb lang zo veel ervaring niet als veel anderen hier.
::agree::

Mike

Quote from: cad_user86 on May 24, 2020, 10:10:27
Hoi allemaal, bedankt voor de reacties.
Ik heb mezelf enkele pakjes Congohair besteld bij A&M en meteen aan de slag gegaan.
Zelf heb ik nog niet de mooie slank vorm bekomen zoals Mike ze bind, dus nog even oefenen.
Dit zijn de eerste.

[attachment id=1 msg=181542]

Alle tips zijn welkom :)
Thomas

Je streamers zien er prima uit. Mooi gebonden  ::goodjob::
Ik zou alleen wel andere haken gebruiken. Deze lijken me wat extreem dik en meer geschikt voor tarpon of tonijn.

De Gamakatsu SC 15 zijn voor zeebaars en evt snoek of snoekbaars de beste haken voor dit soort streamertjes als je t mij vraagt.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Ik gebruik gamakatsu F314 haken en deze doen het even goed. Voor ze roesten ben je ze toch kwijt aan de stenen en is ook beter voor de vis, want vergaan veel sneller dan SS haken.
Ik combineer Congohair en EP fibers, beiden hebben verschillende kleuren, die je niet bij elkaar vindt. Als je een bestelling doet bij Flytyers Dungeon zorg dan dat je beneden de 25 dollar (+/- 22 Euro) blijft dan hoe je geen BTW en import taksen te betalen. Boven de 22 euro moet er in België BTW betaald worden en boven de 150 euro import taksen. Hoe het voor Nederland zit weet ik niet.
Maar voor 25 dollar kan je al zo'n 12 pakjes Congohair (1.95$ per pak en er zit meer in dan een pak EP fibers) en desnoods doe je twee bestellingen indien je meer nodig hebt.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

Quote from: FSCHAMP on June 30, 2020, 00:39:10
Boven de 22 euro moet er in België BTW betaald worden en boven de 150 euro import taksen. Hoe het voor Nederland zit weet ik niet.

Dat is in NL precies hetzelfde Gino. Die 22 Euro is zonder verzendkosten, maar kom je erboven dan ga je ook over die verzendkosten extra betalen. Meestal sowieso ook 10 tot 15 Euro administatiekosten dus als je net boven de 22 Euro zit wordt het meteen erg duur.

Mike

Quote from: FSCHAMP on June 30, 2020, 00:39:10
Ik gebruik gamakatsu F314 haken en deze doen het even goed.

Het is een persoonlijke voorkeur denk ik maar de F314 is een long-shank en ik prefereer een wide-gap / short-shank voor dit soort streamers.
Je hoeft dan wat minder steel vol te binden en ik vind de streamertjes er mooier uit zien met de haakbocht helemaal voorin. Hij heeft daardoor ook net iets meer jigg-effect omdat het zwaarste punt meer naar voren zit door de kortere haaksteel.

Je hebt gelijk vwb het gebruik van zouwater haken op binnenwater.
Ik zou dat eigenlijk niet moeten doen.
Het is dat ik al m'n ep streamertjes eigenlijk had gebonden voor vakanties in de tropen en evt voor zeebaars.
Het is ook lastig om zo'n scherpe, dun-dradige haak te vinden die net zo sterk is.
Ik heb er zelfs grote lady fish mee gevangen zonder dat ze uitbogen.

Persoonlijk zou ik zeggen dat voor hier de Partridge Attitude Extra een goed alternatief is.
Die heeft nagenoeg t zelfde model als de SC15.

Maar misschien zie jij juist weer voordelen bij een long-shank waar ik nog niet bij stil heb gestaan.
Zoveel mensen zoveel wensen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Yes, voor tarpon bind ik ze idd ook niet vol maar ik gebruik daarvoor ook short-shank.
Als je ze zo bind is een long-shank m.i. helemaal overbodig en je levert denk ik in op je haakkans.
Haken met kortere steel worden makkelijker naar binnen geslurpt.

De onderste 2 streamertjes in je link zijn ook gebonden op short-shank circle hooks.
De bovenste zit er een beetje tussen in.
Deze zitten wel heel erg ver naar achter gebonden vind ik.
Het zal persoonlijk zijn maar ik vind ze zo niet erg mooi.

Grootste voordeel hiervan is wel dat de fibers bijna onmogelijk nog achter de haakbocht terecht kunnen komen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

dit was maar een voorbeeld. Ik bind ze op de haak en laat enkele mm open aan het haakoog. Ik heb nl. eens een haak SC15 vergeleken met een F314. Als ik maat 3/0 neem van de SC15 en een 2/0 neem van de F314, dan zie je gelijk dat de haakbocht even groot is en dezelfde vorm heeft. De haaksteel van de F314 is inderdaad 2 mm langer dan deze van de SC15. Dus als ik 2 mm vrij laat aan het haakoog heb ik hetzelfde resulaat met een 2/0 F314 als met een 3/0 SC15. Bijkomend is dat deze haken heel wat goedkoper zijn en je verliest toch heel wat vliegen als je van de kant vist op zeebaars.
Soms gebruik ik ook de circle hooks van Gamakatsu om mijn streamertjes te binden.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Ochi

Gino, 

gebruik je die circle hooks ook wel eens op een zeebaars streamer en zo ja wat is jou ervaring?
Ik dacht dat de combinatie circle hook en snel strippen geen goede combi zou zijn.

Greetz Ochi

FSCHAMP

Quote from: Ochi on June 30, 2020, 19:49:33
Ik dacht dat de combinatie circle hook en snel strippen geen goede combi zou zijn.

Ochi,
ik heb hier nog niets van gemerkt. Ik gebruik ze zeker op zeebaars streamers (zowel met bucktail als met Congohair/EP fibers en ik heb er zeer goede ervaringen mee, minder snel vasthangen, je hoeft de haak niet te zetten, want de zeebaars zet zelf de haak. Alleen ze zijn zo duur ondanks dat je er minder verliest.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

jo flyfishing

#19
Ik heb een tijd geleden circle hooks op aliexpress gekocht, om dat ik er in de winkels waar ik kom geen vond die me aanstonden (recht steel en dik genoege draad) en ben er redelijk tevreden over.
1,8$ voor 50 stuks was het risico waard  8)

'winkel' waar ik ze gekocht heb is helaas niet meer te vinden  :-X

zal dus opnieuw moeten zoeken als ze op zijn.

Quote from: FSCHAMP on June 30, 2020, 19:55:03
Ochi,
ik heb hier nog niets van gemerkt. Ik gebruik ze zeker op zeebaars streamers (zowel met bucktail als met Congohair/EP fibers en ik heb er zeer goede ervaringen mee, minder snel vasthangen, je hoeft de haak niet te zetten, want de zeebaars zet zelf de haak. Alleen ze zijn zo duur ondanks dat je er minder verliest.
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Ochi

Ik heb nog 2 doosjes circle hooks liggen.
Toch maar eens proberen ivm vastzitten.

Gebruik na een tip van een ervaren zeebaarsvisser Partridge Seastreamer voor mijn garnalen die buigen bij vastzitten uit waarna ik ze weer in model breng met een tang. En nee ik heb er nog geen uitbuigers door vis op gehad ook al vang ik ze niet van 90cm :-)

Ochi

jo flyfishing

Het is iets betr, maar verwacht geen wonderen :-)
Quote from: Ochi on June 30, 2020, 23:01:20
Ik heb nog 2 doosjes circle hooks liggen.
Toch maar eens proberen ivm vastzitten.

Ochi
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain