Ik ben nieuw hier

Started by chris33, April 12, 2013, 10:11:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marksman

Best wel last van gehad en nog wel af en toe, maar wijt dit niet aan hoe het mij toen geleerd is.

Christof van den Berge

Welkom en succes zondag!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

chris33

Bedankt mannen. Hoor vooral dat eerste keren tegen gaat vallen en les nemen; vind zelf ook wel de uitdading om het toch te proberen (zonder het vloekwoordenboek er bij te pakken)

En wat jullie zeggen; UItleg (les) krijgen van iemand werkt het beste. Hopelijk werkt het voor mij de eerste keer ook al een beetje. Wat denk dat aan het begin wel bepalend is of je met vliegvissen verder wilt ja of de nee.

En zal gewoon met een droge vlieg starten. Heb namelijk mooi doosje meegekregen met nieuwe vliegen. Gesorteerd op karton met dry wet en nympf. Met allerlei mooie namen er bij zoals; Europa 12 en Red Tag..

Doel is om te leren werpen en i.i.g. 1 visje te weten te strikken.

Bone F

Welkom Chris

Ik denk dat het voor beginnende vliegvissers belangrijk is om lid te worden van een VVclub. Veel info kameraderie en het voorkomen van verkeerd aanleren.
Ik weet niet waar je bedje staat maar bij VV de Meivlieg ben je welkom we zijn net begonnen met werplessen.
http://www.meivlieg.nl/

groeten
Frans

PS. Of bij een VVclub bij jou in de buurt.

chris33

Haha mijn bedje ligt in mijn kamer :D

Woon in Nunspeet (Veluwe)!

jagoziva

Welkom en veel plezier met de gekken hier

Raymond

Welkom Chris. Veel plezier hier op het forum en met het vissen. En de allerbeste tip als eerste, laat je niet gek maken binnen het wereldje van het vliegvissen. En een waarschuwing, als je er eenmaal aan begint en je hebt er plezier aan, is er geen weg meer terug. En, er komt ook nooit meer een eind aan het leerproces... ;)

Oh ja, verder GEWOON NIET EIGENWIJS ZIJN EN WERPLES NEMEN bij een goede instructeur!  ;) Denk nou niet, oh, dat ziet er toch niet zo moeilijk uit? Dat leer ik wel... :D ;) (dus niet) Dan begin je met een goede basis waar je de rest van je leven plezier van zult hebben.

Succes ermee, enneuh, gewoon hier vragen, vragen en nog eens vragen. :)
::wtf::

chris33

Uhmm Eigenwijs, dat ben ik juist wel!

Maar snap dat cursus handig is, probeer een dagje zelf lekker aan te pielen... Maar zal er ongetwijfeld op terug komen.. Om van iemand les te willen krijgen :P

Begin ook lekker basic, heb hengel reel draad en vliegjes en een onthaak tang :P Daarna zie ik wel weer verder. Bedankt voorde tips.

En ja vragen zal ik altijd doen!

HappyFisherman

Les nemen en/of lid worden van een vereniging is het antwoord op je vragen.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Heintje Davids

Allereerst welkom Chris.
Ik zou zeggen, blijf lekker eigenwijs, ben ik ook. En bedenk, er is nog nooit een bruikbare treinrails gelegd zonder goede dwarsliggers. Iedereen hier doet alsof het een enorme heksentoer is om te leren werpen met een vliegenhengel maar dat valt allemaal best mee. Iedere sukkel kan het leren, zelfs ik dus...
Heb je een cursus nodig? Absoluut niet. Werplessen volgen? Niet nodig. Het is wel handig als iemand je 1 of 2 keer een uurtje onder zijn hoede neemt om je de basis bij te brengen maar dat gaat snel genoeg. Wanneer je in staat bent om de 1e negen meter van een lijn recht neer te leggen kun je in principe al vissen en de rest leer je vanzelf door je er in te verdiepen en het veel te doen. En wanneer je bezig bent zal je ongetwijfeld van allerlei kanten zo nu en dan een tip krijgen die je verder brengt. Of dacht je dat de mannen die het vliegvissen zo'n beetje in Nederland hebben geïntroduceerd en bekend gemaakt allemaal op een vliegviscursus hebben gezeten? Die bestonden toen niet eens. Laat staan al de vliegvisscholen, gecertificeerde werpinstructeurs of mafkezen die claimen op een Noorse University of Flyfishing te hebben gezeten. Hulp is handig maar geen absolute noodzaak. Tot enige tijd geleden moesten de meesten het doen met een uurtje les van de winkelier waar je je hengeltje kocht en ze hebben het uiteindelijk bijna allemaal geleerd en nu zou je plotseling niet meer zonder een vliegvisvereniging met bijbehorende werplessen kunnen? Gewoon lekker zelf pionieren en avontuurlijk bezig zijn heeft zijn charme en geeft misschien wel een stuk meer voldoening wanneer het allemaal lukt dan lessen nemen.

chris33

Quote from: Heintje Davids on April 12, 2013, 20:31:58
Allereerst welkom Chris.
Ik zou zeggen, blijf lekker eigenwijs, ben ik ook. En bedenk, er is nog nooit een bruikbare treinrails gelegd zonder goede dwarsliggers. Iedereen hier doet alsof het een enorme heksentoer is om te leren werpen met een vliegenhengel maar dat valt allemaal best mee. Iedere sukkel kan het leren, zelfs ik dus...
Heb je een cursus nodig? Absoluut niet. Werplessen volgen? Niet nodig. Het is wel handig als iemand je 1 of 2 keer een uurtje onder zijn hoede neemt om je de basis bij te brengen maar dat gaat snel genoeg. Wanneer je in staat bent om de 1e negen meter van een lijn recht neer te leggen kun je in principe al vissen en de rest leer je vanzelf door je er in te verdiepen en het veel te doen. En wanneer je bezig bent zal je ongetwijfeld van allerlei kanten zo nu en dan een tip krijgen die je verder brengt. Of dacht je dat de mannen die het vliegvissen zo'n beetje in Nederland hebben geïntroduceerd en bekend gemaakt allemaal op een vliegviscursus hebben gezeten? Die bestonden toen niet eens. Laat staan al de vliegvisscholen, gecertificeerde werpinstructeurs of mafkezen die claimen op een Noorse University of Flyfishing te hebben gezeten. Hulp is handig maar geen absolute noodzaak. Tot enige tijd geleden moesten de meesten het doen met een uurtje les van de winkelier waar je je hengeltje kocht en ze hebben het uiteindelijk bijna allemaal geleerd en nu zou je plotseling niet meer zonder een vliegvisvereniging met bijbehorende werplessen kunnen? Gewoon lekker zelf pionieren en avontuurlijk bezig zijn heeft zijn charme en geeft misschien wel een stuk meer voldoening wanneer het allemaal lukt dan lessen nemen.

Goede beschrijving van mijn gevoel! Ga ook lekker aan kloten, en als dan niks is, dan kan ik altijd nog iemand met ervaring vragen. Ken mensen die mijn uiteraard willen helpen. Zondag mijn eerste poging. Lekker dagje in de polder of ergens die kant op.

Thankss

chris33

eerste sessie gehad in de polder, helaas geblankt.

Eerste worpen gingen voor mij gevoel redelijk.. Wel in mijn leader.. een 5 tal knopen gehad, maar dat is normaal denk ik.

Ik moet nu leren werpen beter en beter.. En wat ik precies moet doen als de vlieg in het water is. Laten zinken. Binnen halen. laten drijven.. etc.

Super dat ik hier tips krijg

catchem

Quote from: chris33 on April 14, 2013, 17:27:47
Wel in mijn leader.. een 5 tal knopen gehad, maar dat is normaal denk ik.

Is normaal, zeker in het begin, als je beter gaat werpen wordt dit wel minder.


Quote from: chris33 on April 14, 2013, 17:27:47
Laten zinken. Binnen halen. laten drijven.. etc.

Ligt er helmaal aan wat je wilt immiteren, verdiep je iets meer in het insectenleven in en bij het water. Nymphen kunnen op verschillende manier zwemmen, hangen, stijgen tot bijna drijven. Vliegen blijven bijna altijd drijven (totdat die verzuipt, wegvliegt of opgevroten wordt.
Op een niet de diep helder stuk water kan je kijken en uitproberen wat je vliegen onder en in het water doen als jij binnenhaalt, hengel lift, etc.

Raymond

Die knopen zijn windknopen en ontstaan door zogenaamde "tailing loops". Lees de techniek op deze site er maar eens op na: http://www.sexyloops.com

Maar doe je zelf nou een groot plezier en volg een paar lessen of laat je eens goed helpen door een goede ervaren werper. Dat geeft je jaren voorsprong want wat 'Heintje Davids' hierboven niet vermeldt is dat die Nederlands vliegvissers uit de pioniersperiode wel degelijk contacten hadden met buitenlands vliegvissers en daar heel veel kennis haalden. Dacht je nou werkelijk dat die het wiel overnieuw hebben uitgevonden? Het grootste 'gevaar' is dat iedere fout die jij jezelf nu aanleert, heel lang kan duren om weer af te leren.

Het vissen zelf is heel goed zelf te leren (info op internet), of af te kijken bij andere vliegvissers. Als je al viservaring hebt, komt dat wel goed.
::wtf::

chris33

Ik ga mijn komende tijd meer en meer inlezen en ook verdiepen. Dat werpen is nog lastig idd. En wil het mijzelf niet verkeerd aan leren. Waarschijnlijk as. zondag met een vriend mee, die ervaring heeft. Hopelijk leert hij mij bij en misschien een keer van het zomer contact zoeken met ervaren vliegvissers.

Het lid worden van een club is voor mij nog te serieus. Bedankt voor de tips. Vanavond weer lekker verder in verdiepen. Heb een aantal pdf files gedownload en hopelijk kan ik binnenkort ook paar films kijken.

weerwolf

windknopen bestaan niet. Knopen komen door werpfouten. Mensen noemen ze graag windknopen omdat dat niet zo confronterend is!.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

eddy

zo is het weerwolf.
Ik ben blij dat ik niet eigenwijs ben geweest, heb een paar uur les gehad en hoef me nu nergens voor te schamen.
Iets wat je zelf verkeerd aanleert is verdraaid moeilijk weer af te leren, investeer in die paar uurtjes les!
dat scheelt een hoop "windknopen"!!!

chris33

Quote from: eddy on April 15, 2013, 13:18:08
zo is het weerwolf.
Ik ben blij dat ik niet eigenwijs ben geweest, heb een paar uur les gehad en hoef me nu nergens voor te schamen.
Iets wat je zelf verkeerd aanleert is verdraaid moeilijk weer af te leren, investeer in die paar uurtjes les!
dat scheelt een hoop "windknopen"!!!

Zondag aanstaande krijg ik meer uitleg gelukkig. Echt daadwerkelijk les is misschien nog wel aan te raden voor mij.

Raymond

Quote from: weerwolf on April 15, 2013, 12:27:42
windknopen bestaan niet. Knopen komen door werpfouten. Mensen noemen ze graag windknopen omdat dat niet zo confronterend is!.

Ja ja, inderdaad, corrigeer me maar. ;) Maar het klopt, windknopen bestaan eigenlijk niet maar de knopen die ontstaan door werpfouten, worden in de volksmond vaak zo genoemd...

Maar goed, mijn boodschap blijft hetzelfde :p
::wtf::

chris33

Die moet ik in ieder geval zien te verkomen!

Raymond

::wtf::

chris33

Als er mensen nog vliegen hebben die ze niet gebruiken en die echte vangers zijn, dan houdt ik mij aan bevolen als beginner. En hoe kan ik mij het beste verdiepen in de vliegen.. Hoe deze zich gedragen op het water en hoe binnen te vissen? tips?

chris33

Vanochtend mijn tweede sessie gehad. Denk dat nog iets te koud is. En wat wind, dus dat bevorderde het werpen ook niet.

Haven van Elburg was de locatie. Hopelijk wordt het snel warmer. Vandaag met goudkopjes nimfen geprobeerd!

Gerrit72


Op zich zou je daarmee moeten kunnen vangen. Gisteren viel het mij ook niet mee. Een andere vliegvisser die ik tegenkwam stond met een goudkopje (pauwfiber body & redtagje) op maatje 16 te gooien. Hij had behoorlijk wat reactie en ving ermee. Ga er zelf ook maar een paar maken.

Ik zou met 8-jes of kleine stripjes binnenvissen. De aanbeten waren gisteren erg voorzichtig.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

het is nu belangrijk om plekjes te zoeken in de zon en uit de wind,en dan nog zitten ze niet op al die plekjes.
ikzelf had ook al een keer of 4 geblankt de afgelopen weken,steeds verschillende plekken proberen en zoeken,maar ik kon ze niet vinden.

vandaag ging aanvankelijk ook stroef van start,de eerste 3 uur geen beet op een water waarvan ik weet dat er dikke ruisers zitten,maar de wind was erg schraal hier.
toch maar weer verder zoeken dus,zo vond ik nog een mooi plekje in de zon uit de wind en ongeveer 60 cm diep.hier ving ik in anderhalf uur nog 18 ruisers,was ik wel eventjes aan toe.
ik had ze op een hazenoortje met goudkop op haak 14,en op een zelfgeknutseld goudkopje maat 14.
ook nog 2 beetjes gehad op een droog vliegje,maar die kon ik niet verzilveren.