volglijn voor schietkop (shootinghead)

Started by Rena, March 27, 2016, 11:59:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rena

Na een tijdje te hebben geworpen met mijn nieuwe, zelfgebouwde Epic 888 ben ik ontevreden met de volglijn voor mijn schietkop.
Het is voor mij de eerste keer dat ik met een schietkop wierp en moet zeggen dat dit me niet tegen viel.
Wat wel tegen viel is de hoeveelheid geheugen in de (gekregen) volglijn.

Wat gebruiken jullie en wat is jullie ervaring met volglijnen?

TL Peter

Marco B

Ik gebruik diverse merken en types. Voor de drijvende schietkoppen gebruik ik als jaren volglijnen van Zpey en die bevallen mij prima.
Voor intermediate schietkoppen oa de intermediate volglijn van Scierra, maar ook de 'dunne' volglijnen van Guideline en Ken Sewada, waarvan de laatste beter bevalt dan die van Guideline..
Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Bone F

Ik gebruik 60/00e low memory zoutwater leader monofill voor o.a. de fintvisserij waarbij je dus flinke afstanden moet gooien. Ik heb met monofill gek genoeg minder last van kinken. Je moet wel echt de soepelste lijn, bv. van Fox, kopen die je kunt krijgen, de winkelier weet wel welke je kunt gebruiken. Waarschijnlijk heb je ruime keuze in het Scandinavische. Met de verbinding schietkop/mono zul je ffe moeten experimenteren. Succes, ben beneiuwd war je op uitkomt want het is een leuke materie.

Arjan Maat

Hoi Peter,

Zoals je wel weet ben ik ook commercieel bezig in het vliegvissen, maar heb toch een aantal tips op basis van mijn eigen ervaringen. Ik ben overgegaan naar de runninglijn van OPST. De monocore runninglijn gebruik ik voor shootingheads op mijn enkelhandige en dubbelhandige hengels. Die Lazar lijn heeft minimaal geheugen als je hem van je reel aftrekt maar als je hem even stretcht door per 70 cm er even aan te trekken is dat voor de gehele dag weg.

Ik heb er een lusje ingemaakt met een 3 voudige surgeonknot die je met een paar handschoenen aan heel gecontroleerd kan aantrekken. Het materiaal van OPST is er in 5 dikte's MAAR doordat het zo dun is is het niet makkelijk " af te stoppen" daarom gebruik ik op mn enkelhandige en dubbelhandig hengels de 40LBS = 0.52 mm en dit kan je goed vastpakken om te strippen en om af te stoppen.Evt. maak je een rubberbandje om je grip om de lijn tussen te klemmen. Ik ben er zeker op mijn #6 enkelhandige LOOP hengel i.c.m. een OPST of Zpey shootinghead van 14 gram enorm van onder de indruk. Je kan gewoon met het ( zee ) forel vissen een meter of 6 - 7 verder werpen en dus ook binnenstrippen. Ik noem het Bizar runninglijn :-)

Voor meer vragen hoor ik het graag van je.


Rena

Bedankt voor de tips mannen  :)

TL Peter