dierenkwelling Burgum

Started by Ron, October 27, 2012, 11:47:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ron

Dit kwam ik tegen op 112groningen ,ik hoop dat die twee een vete boete krijgen .
ik weet niet of ik dit mag plaatsen, maar ik vind dit mag niet meer gebeuren.





Twee Groningers aangehouden voor dierenkwelling

Burgum - De politie heeft twee inwoners van Groningen van 62 en 70 jaar aangehouden op verdenking van dierenkwelling en overtreding van de visserijwet.

De twee vissers werden gecontroleerd door agenten nabij de jachthaven aan de Burgumerdaam. Het duo was in het bezit van twee tassen met daarin 176 en 118 vissen, een groot deel daarvan was inmiddels dood. De Groningers werden aangehouden en overgebracht naar het politiebureau. Daar werd tegen hen proces-verbaal opgemaakt voor dierenkwelling en overtreding van de visserijwet.


De vis werd in beslag genomen. De levende vissen werden terug gezet in het water. De dode vis werd naar Aqua Zoo Friesland in Leeuwarden gebracht.



hendri

tassevissers, zag je eerder heel veel in de havens. volgens mij waren het een soort van wedstrijden, maar helaas kenden ze geen leefnetten of iets dergelijks als terugzetten. eind van de dag stonden de vuilniszakken met vis bij de containers aan de haven.
aanpakken dat volk, ff een middagje in een dichtgeknupte vuilniszak stoppen.

Gerrit72


Rallyvissers... was erg populair in Groningen. Verschillende verenigingen zijn al lang overgestapt op een ander tel systeem, dan het gestikte aantal vissen tellen. Ook is het volgens mij inmiddels verboden (het was volgens mij een soort afbouw periode, je mocht de vis dan wel meenemen voor de telling, maar de vis moest onmiddelijk doodgemaakt worden.

Blijft natuurlijk een belachelijke wedstrijd, degene die de meeste vis heeft doodgemaakt :(, wint de wedstrijd.
Alsof je daar trots op moet zijn. In het verleden namen ze zelfs de uitzet spiegels mee van het spiegelproject van de KSN.

Ik hoop dat het inmiddels echt verboden is en dat de enkeling die zich er nog aan schuldig maakt, hard aangepakt wordt.

Geen reclame voor onze sport :'(
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

van mij mag je het plaatsen, jammer dat die 2 kloothum.els niet op de foto staan.

gebruiken als aas voor het lokken van paling die 2
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Cornico

Ben benieuwd wat jullie dan in petto hebben voor die ondernemer  uit Woudsend die iedere week het miljoenvoudige doet en er bovendien kapitalen mee verdient  . . . .  ::hulp::

gombi

Die ondernemer moeten we eigenlijk het zelfde mee doen ,,, maar dat is een beschermde dier soort in dit knuffelland!! ::hulp::

Inderk

Deze manier van vissen is verboden sinds......

Die vent in Woudsend wordt beschermd door o.a. SGP net als die andere zoetwatergraaiers die zich al weer verheugen op een winter dat vele havens weer leeggestroopt mogen worden.
En dan alle schuld neerleggen bij de Aalscholvers........... hypocrieter gespuis als dat moet er nog bedacht worden
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


A{b}r{a}xa{s}

idd Henk, rally vissen is al jaren verboden....en met reden !

Cornico

Als geboren Groninger  ;)  moet ik gelukkig niets van dit type visserij hebben.
Maar . . . .
is , afgezien van het laten stikken van de vis, de verontwaardiging niet een beetje selectief?
Nou ken ik die visserijwet niet zo goed, maar ik vraag me af wat in deze de overtreding is tegen die wet.
De gevangen vis lijkt me redelijk "aan de maat", dus het kan niet zijn het meenemen van ondermaatse vis.
Of mag je geen maatse blei, e.d. meenemen?
Dierenkwelling, daar kan ik inkomen, maar welke rechter zal dit veroordelen als er een beroep wordt gedaan op al die "beroepsvissers", die dagelijks een veelvoud van dezelfde vissen laten dood drukken en stikken.
Daar heb ik mijn verontwaardiging al eerder op gericht, maar zolang het woordje "bijvangst" niet nader wordt omschreven en gelimiteerd, is alle verontwaardiging over een paar bejaarde hengelaars in mijn optiek niet meer dan het plengen van krokodilletranen.

O ja, ik vind overigens ook dat het vangen van vis, hoe dan ook, altijd een vorm van dierenkwelling is.
Daar doe ik ook aan mee omdat ik het vissen zo leuk vind.
Ik ben dus een egoïst, gelukkig de enige blijkbaar. ::hulp::
Misschien is dat wel de reden dat ik niet zo gauw te hoop loop tegen iemand anders, die het misschien wat minder "nauw" neemt als ik.

A{b}r{a}xa{s}

Je raakt een goed punt...in hoeverre zijn ze buiten de wet om bezig (geweest).
Als iemand vis wil meenemen en die vis is aan de maat en ze houden zich aan de regeltjes, dan is er weinig van te zeggen.
Aan de andere kant is er (ook in ons koude kikkerlandje) wetgeving m.b.t. het bewust toebrengen van dierenleed.
Ik denk dat de rechter wat dat betreft wel een punt kan hebben...al ben ik wel van mening dat we niet met z'n alle dieren allerlei 'menselijke trekjes/gevoelens/eigenschappen moeten gaan toedichten, er blijft (wat mij betreft) een groot verschil tussen dieren en mensen, wat niet betekent dat 'men' geen respect voor 'ander leven' behoeft te hebben.

Rossie69

 ;D
we hebben toen dr tijd zat van die hufters verjaagd hiero,zelfs tot matten toe,en politie erbij gehad.
Gebroken hengels en dikke deuken in de auto,s dat hadden ze.

was ook rap gebeurt met die mafkezen.

Ik zie het ook nog steeds op forelputten,eerst haak eruit en dan pas dood meppen,of in een sterfnet stoppen.
Doet de smaak ook ten goede,dus niet.

Maar goed bezig,zo te lezen.

Plantje

Is er in Nederland voor hobbyvissers niet (net als in Duitsland) een maximum dat je mee mag nemen per persoon per dag?

Ik geef toe, dat ik voor mijn plezier vis. En inderdaad: voor de vis is dat minder prettig. Maar ik meen nog altijd dat er een groot verschil is tussen een vis vangen, binnen halen en weer terugzetten of snel uit zijn lijden verlossen enerzijds of vissen op deze manier in een vuilniszak mikken en ze daar maar laten verstikken anderzijds.
Als ik een vis vang die de haak te diep geslikt heeft baal ik daar ook altijd wel een beetje van. Vooral als het dusdanig vervelend is, dat ik de vis moet afmaken.

En ik vind de manier waarop de gemiddelde hobby visser vist wel veel beter te "verkopen" dan inderdaad het zogenoemde rallyvissen. Ik zie daar de sport ook niet van in. Zou graag eens een serieus gesprek hebben met iemand die daar wel plezier in heeft. Ik ben namelijk heel benieuwd naar waarom dat leuker zou zijn dan de vis weer te laten zwemmen!