Welkom Jorik

Started by Vliegvissers.nl Team, October 09, 2013, 16:38:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vliegvissers.nl Team

Hallo Jorik welkom op Vliegvissers.nl !
Veel plezier hier toegewenst.  :D

Lees voor alle zekerheid alsjeblieft dit topic door zodat je op de hoogte bent van de 'netiquette' die we hier hanteren.

We zouden het ook zeer op prijs stellen wanneer je jezelf hier voorstelt (of minstens een aantal informatieve velden in je profiel zou willen invullen)


Jorik

#1
Goed! Daar gaan we dan...

Ik ben Jorik van der Hoeven, 33 jaar en ik woon in Arnhem.
Sinds kort getrouwd en alweer twee jaar vader van een dochter (ze is nog net te jong om haar vader te vergezellen naar de waterkant).
In mijn dagelijks leven sta ik voor de klas in het basisonderwijs.
Zo rond mijn 6e jaar ben ik begonnen met vissen. Ik kan mij mijn eerste drie delige bamboe hengel nog goed herinneren....
Al vrij snel kwam ik er achter dat stil zitten niet echt aan mij besteed was. Kunstaas vissen was voor mij dan ook echt een uitkomst. Dit doe ik nog steeds veelvuldig. Het liefst op groot water vanuit de boot. Heb er zelf geen in bezit, maar ben gezegend met een aantal visvrienden die mij met grote regelmaat een plek gunnen in die van hen.
Het vliegvissen ontdekte ik in eerste instantie op vakantie in Slowakije. In een winkelcentrum dat nog in alles het pas afgeschafte communisme uitstraalde,  kocht ik mijn eerste vliegenhengel, reel, lijn en een aantal drijvende vliegen. Wonder boven wonder ving ik als jong jochie in een door bomen en struiken overgroeide beek mijn eerste bruine forellen. Zo raakte ik besmet door een virus dat mij tot op heden in zijn greep heeft.
Serieuzer werd het jaren later toen ik mijn eigen vliegen ging binden en mij meer verdiepte in de mogelijkheden van het vliegvissen. Ik schafte een #4 #6 en #9 aan om een breed scala aan vissoorten te kunnen belagen.
Ik acht mijzelf geen expert. Daarvoor heb ik simpelweg nog te weinig uren gemaakt. Daarnaast ben ik ook een uiterst koppig autodidact die zichzelf nogal wat werpfouten moet afleren. Een paar werplessen zouden ook echt geen kwaad kunnen. Door mijn kunstaasachtergrond  is mijn werptechniek met de #9 duidelijk acceptabeler dan bij het 4tje.
Wel ben ik een absoluut liefhebber en als het even kan zet ik de vliegenhengel in. Zo viste ik buiten de Nederlandse visserij om o.a. in Noorwegen, Zweden, Ierland en Nieuw Zeeland. Mijn mooiste vliegvismoment beleefde ik aan een glasheldere rivier op het zuidereiland van Nieuw Zeeland.  Na een azende vis gespot te hebben, lukte het mij om de nymph met slechts een valse worp te presenteren. Het moment van de take was onbeschrijflijk. De dril onvergetelijk...
Zo, dat was het wel denk ik. Het lijkt mij eenvoudigweg mooi om mijn passie met andere "bezetenen" te delen.

Groeten,
Jorik

Gerrit72


Jorik  ::welkom::

Je weet je passie voor het vliegvissen mooi te omschrijven!
Bedankt voor het voorstellen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Arie de Vries

Hoi Jorik, welkom hier
Groet, Arie

ben

Jorik, U bent een mooi verteller...... WELKOM!!!!!!!

Plantje

Inderdaad: mooi omschreven!

Zelf heb ik ook een dochtertje van 2. Ze is razend enthousiast over vissen! Maar let op: ik ben al een keer in kniediep water gesprongen, omdat ze er in al haar enthousiasme zo in plonsde!

Jan Damman

Welkom hier Jorik  ::welkom::
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Beertje

Welkom Jorik. veel plezier op dit forum, ik hoop dat je ons wat kunt vertellen over vliegvissen in de omgeving van Arnhem. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Jorik

Dank voor het welkom! Als de tijd het toelaat zal ik hier wat vliegvis-ervaringen delen. Omdat ik vlakbij drie grote rivieren woon, richt ik mij voornamelijk op deze wateren. Al is dit vooral een voorjaar- en zomervisserij. Daarna gaat er vaak dusdanig veel water doorheen dat het vliegvissen het vaak aflegt tegen andere disciplines. Gelukkig is er ook genoeg kleinschalig water in de buurt waar o.a. ruisvoorns en baars prima te vangen zijn.
@Plantje: Ik heb het idee dat mijn dochter net zo min de gevaren van het water inziet als die van jou. Leuk om te zien dat ze van water houdt, maar je komt ogen en handen te kort als je dit wilt combineren met vissen...

Plantje

Ja, zeker aangezien ze papa ziet vliegvissen. Dus zij gaat met haar netje, stok of wat ze dan ook maar vast heeft wat een "hengel" voor moet stellen op dat moment net zo hard zwaaien! Vooral leuk als ze net een visje heeft mogen scheppen en met het natte schepnetje om je oren zwaait :)

Gerrit72



Heel herkenbaar  :) Bij mij zijn 2 van mijn 4 kinderen al eens te water gegaan.
Je zou denken dat ze het dan snappen en wat verder bij de kant weg blijven...maar je raad het al... :-\... niet dus  :(
Trek ze een zwemvest aan en blijf opletten...
The only difference between men and boys is the price of their toys.