Zit er al Fint bij Rozenburg?

Started by PAULSTONE, May 29, 2020, 19:51:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PAULSTONE

Is de Fint al weer goed met de vlieg te vangen bij de Rozenburgse landtong of kan ik beter nog even wachten?
Paul

Scaramouche

Ik ben er zondag even gaan kijken, was nog niks te beleven.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

PAULSTONE


PdH

Gisterenmiddag, 2 stuks gevangen door vismaat van me.
Ik had niks, gebruikte een drijvende lijn. En denk dat dan door stroming de vlieg o.i.d te onnatuurlijk door het water beweegt.
Met de zinlijn lukte het wel, maar dan is de kans op vastraken tussen de stenen is ook weer groter.
Ze zitten er dus wel, maar het was taai.
Of ben ik gek gemaakt door alle verhalen over tientallen stuks per uur. En was het eigenlijk al prachtig dat we er 2 hadden??? :)
Als iemand daar iets zinnigs over weet, hoor het graag.
Maar de conclusie zal wel zijn. " Het heet niet voor niets vissen en geen vangen"  ;D
grtn, Peter.

Streamer

Maak je over je aanbieding van je vlieg, streamer of weet ik veel wat maar niet druk. Als ze er zitten pakken ze gewoon alles wat beweegt. Qua lijn maakt het ook niet echt veel uit, ze zwemmen in alle waterlagen. Hoewel je dieper vaak de wat grotere exemplaren vind. Het is daar niet zo diep. Ik gebruik een zinktip en zit nooit vast.
En nee, je bent niet gek gemaakt, je kan je helemaal klem vangen aan deze mini tarpons.  Ik vis er altijd maar 1 ochtend op en dan hou ik het voor gezien. Dan kan ik geen fint meer zien en heb ik een leuke ochtend gehad.
IHYT

Menno_siemensma

Quote from: PdH on June 13, 2020, 15:57:16
Gisterenmiddag, 2 stuks gevangen door vismaat van me.
Ik had niks, gebruikte een drijvende lijn. En denk dat dan door stroming de vlieg o.i.d te onnatuurlijk door het water beweegt.
Met de zinlijn lukte het wel, maar dan is de kans op vastraken tussen de stenen is ook weer groter.
Ze zitten er dus wel, maar het was taai.
Of ben ik gek gemaakt door alle verhalen over tientallen stuks per uur. En was het eigenlijk al prachtig dat we er 2 hadden??? :)
Als iemand daar iets zinnigs over weet, hoor het graag.
Maar de conclusie zal wel zijn. " Het heet niet voor niets vissen en geen vangen"  ;D
De vroege vogels zijn er al dus maar de massa moet nog komen waarschijnlijk. Als die er is dan kan je je idd scheel vangen als je op het juiste moment er bent.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

PdH

@Streamer, dan probeer ik  binnenkort nog maar eens een sessie te doen.

Zag hier en daar foto's van vliegen met overwegend groen. Zal er daar ook een paar van binden.
Wordt vervolgt ;)
grtn, Peter.

Mike

#7
Als ze er nog niet in overvloed zitten kan t wel helpen wat verschillende dieptes af te vissen.
Di 3 of Di 5 kan een wereld van verschil maken.
Ook de stripsnelheid kan een enorm verschil opleveren.

Ik heb daar menig x gestaan en gezien dat mensen ze er niet of nauwelijks aan kregen. Toen ik m'n Di 5 erop zette en rollypolly retreive deed ving ik ze ineens wel achterelkaar. En idd vooral de grote jongens.

Kleine weerhaakloze vliegjes, maatje 12 en 14 met klein tungsten kraaltje in chartreuse of flashertjes werken top.

[attachment id=1 msg=181708]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Ik ben geenszins een expert voor fint maar voorzover ik zie waar men mee vist en vangt is het belangrijkste dat het een opvallend vliegje is dus fluor kleuren werken dan goed, niet te groot en niet te lange staart. Formaat flinke nimf is prima.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

PAULSTONE

Vandaag voor het eerst dit jaar op de Fint wezen wissen. helaas zonder resultaat. Er werd nagenoeg niets gevangen door de paar vissers die er stonden.

PdH

@Mike,  wat voor haken gebruik jij voor die favo vliegen, Mike???

Ik was op zoek naar zeewaardige, maar kon die niet kleiner dan maat 8 vinden.
Maar dat is wat groot voor een fint.
grtn, Peter.

jo flyfishing

Ik gebruik meestal Gamakatsu F413
"It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt."

Mark Twain

Mike

Quote from: PdH on June 15, 2020, 19:02:44
@Mike,  wat voor haken gebruik jij voor die favo vliegen, Mike???
Ik was op zoek naar zeewaardige, maar kon die niet kleiner dan maat 8 vinden.
Maar dat is wat groot voor een fint.

Ik gebruik de Gamakatsu F15. Die gebruik ik voor m'n meeste "kleine" vliegen.
Sterke scherpe haakjes en niet zo duur.
Ze zijn niet zout bestendigd maar das op zich niet echt nodig.
T zijn toch hele simpele vliegjes. Elk jaar maak ik weer paar nieuwe.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Scaramouche

Quote from: PdH on June 15, 2020, 19:02:44
(...) kon die niet kleiner dan maat 8 vinden.
Maar dat is wat groot voor een fint.

Ik bind fintvliegen juist het liefst op maat 8. Daar klappen ze probleemloos op en je hebt minder kans dat de haak heel diep komt (als dat gebeurt is het toch vaak einde oefening voor zo'n vis). Ik heb nooit het idee gehad dat ik daar minder aanbeten mee krijg.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

JB

Quote from: PdH on June 15, 2020, 19:02:44
@Mike,  wat voor haken gebruik jij voor die favo vliegen, Mike???

Ik was op zoek naar zeewaardige, maar kon die niet kleiner dan maat 8 vinden.
Maar dat is wat groot voor een fint.

Kijk een bij A&M die hebben ook nog haakmaat 10
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

PdH

Ok, bedankt voor de tips over de haakmaat. Ieder zijn ideeen weer. ;D
Ik had die maat 8 al besteld, dus ga ik maar mee verder.
Nu nog wachten op de volgende gelegenheid om naar Rozenburg te gaan.
grtn, Peter.

Ochi

Als je maat 8 gebruikt hoef je hem niet vol te binden.
Ik laat vaak een paar mm achter het oog kaal, meestal F314, lekker goedkoop.

Als ze er zitten zijn ze niet kieskeurig en zitter er weinig dan wil de grote van de vlieg wel uitmaken maar nog steeds kan dat allemaal op maat 8 of zelfs 6.
10 jaar terug gebruikte ik een soort palinghaak met een wit veertje en witte body wat het ook deed en die was een stuk groter dan waar we het nu over hebben.

Als ze er zitten dan............

Zorg dat je lijn goed zinkt, zelf is mijn favoriet sink5 of zelfs sink 7 shootinghead met monoleader runninglijn van Sierra of Spro.
Maak het niet te duur, je laat nog wel eens wat achter.

Zie mensen op hun toeter gaan met hun Simms G4 waadpak. Tja dat is een duur gaatje..
Zelf gebruik ik voor dit soort visserij gewoon een pvc van Mac fishing en wel 2 stuks per jaar inclusief reparaties net bandenplakker, want de mosselschelpen slopen alles.

Greetz Och

Mike

Quote from: PdH on June 15, 2020, 19:02:44
@Mike,  wat voor haken gebruik jij voor die favo vliegen, Mike???
Ik was op zoek naar zeewaardige, maar kon die niet kleiner dan maat 8 vinden.
Maar dat is wat groot voor een fint.

Als ze er echt volop zitten maakt t op zich niet zo veel uit want je krijgt elke worp meerdere aanbeten en dan er blijft er vanzelf wel 1 hangen maar als je het aantal missers wilt reduceren voor de momenten dat er niet zo veel zitten maakt het maatje m.i. erg veel verschil.
Tijdens de retreive krijg je heel veel van die korte hevige tikken. Om die tikken te verzilveren loonde het bij mij enorm om steeds kleiner te gaan vissen. Ik vis nu hoofdzakelijk met maatje 12.
De staartjes kan je t beste ook kort houden. Mijn staartjes zijn even lang als de haaksteel.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Een collega van mij is naast z'n gewone werk ook zeebaars gids.
Hij vaart een paar x per wk met z'n boot daar voorbij.
Ik heb m net een apje gestuurd en z'n antwoord was, "ja ze zitten er"

Het zullen nog niet de echte bulken zijn denk ik maar ze worden al behoorlijk gevangen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Ben Tabak

Wel 3 weken van te voren een plekje op de krib reserveren want die zijn compleet overbevolkt......mij zie je daar niet meer.

FSCHAMP

Mike bedankt voor de info.

Ik ga er ook niet tussen staan, maar in de buurt. Er zijn nog andere plaatsen waar je fint kan vangen. Kwestie van als de zeebaars het niet doet, dan kan ik altijd een fint proberen te vangen.

Ik ben vorig week voor de tweede keer geweest op zeebaars. De eerste keer had ik er vier en de tweede keer twee. Niet slecht voor twee keer een 6-tal uurtjes te vissen.
Ik ben van plan deze week nog een keertje te gaan. Het is dat ik nu nog tijd heb (technisch werkloos door covid 19). Vanaf volgende week moet ik terug beginnen en dan heb ik minder tijd om te gaan vissen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Als ze in de rij staan is t niks nee  :-\
Wij gingen laatste jaren meestal door de week dan viel t op zich mee.
Hier en daar wat loodsmijters langs de kant en een enkele vliegvisser op de kribben maar op zich best rustig.

In t weekend heb ik idd wel es meegemaakt dat we letterlijk in de rij stonden en dan ben ik er ook snel klaar mee.
Wellicht is half NL een beetje werkloos nu dus is t daarom wat drukker.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Mike,

ik kom in eerste instantie naar Nederland voor de zeebaars (2h voor laag water en 2h na laag water), maar als die het laat afweten, weet ik wel een plaatsje waar ik de fint kan vangen bij opkomend water, zodat mijn visdag nog iets kan worden.  Immers 320 km in totaal rijden voor niets te vangen is ook maar niets.
Ik ben volop nog aan't zoeken waar ik zeebaars bij hoog water kan vangen, wat me tot op heden nog niet echt gelukt is, vandaar dat het vissen op fint dan mooi is meegenomen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Menno_siemensma

Van de week idd al een aantal kunnen vangen maar echt los is het nog niet.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.