Waar kan ik 1.5 meter leaderts krijgen?

Started by Hans. K.man, February 27, 2012, 18:27:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hans. K.man


Dag allemaal,

Nu het ijs weg is wil ik graag mijn hengel dopen en pogen de eerste vis aan de vliegenhengel te vangen, maar ik zit met het probleem dat ik een aantal prachtige leaders van Bas heb gekregen, echter  is de kleinste 2.70m en ik wil graag proberen een streamertje nat te maken om achter de baars aan te gaan, ook voor het nimfen in ondiep water heb ik neem ik aan een korte leader nodig, waar kan ik die krijgen? kan ik ook met gewone lijn vissen i.p.v. een leader dus bijv. 12 honderste gelijk aan de leaderloop... Even voor nood natuurlijk. Hebben jullie nog andere tips voor het vissen nu? (ook het nimfen, en vissen met de natte vlieg), bijvoorbeeld diep of ondiep vissen, tips voor vliegen zijn natuurlijk ook welkom!

Ik heb dus een 5-hengeltje en als jullie nog ander advies hebben voor het (effectief) vliegvissen nu op alles, maakt niet uit met welke opzet dan hoor ik het graag!

Groeten en alvast bedankt,
hans

Troutbuster

Hans!!
Ik vloek voor sommigen nu waarschijnlijk in de "kerk" maar probeer het volgende;

een meter 18 of 20/100 aan je leaderloop
daaraan een RVS ringetje Ø2 mm (karpervisserij)

Aan dit ringetje kan je alles knopen wat je wil!!

1,5 meter 14/100 voor een droog vliegje (alles invetten behalve de laatste 25 cm!!)

2 meter 12/100 voor de voorn met de nymph (of langer in dieper water)

3 meter 14/100 met een team van buzzers (al dan niet onder een beetverklikkende "floating Fry")

3 meter 16/100 of 18/100 voor een mooi triootje natte vliegen

etc, etc,............


Succes met deze simpele, maar doeltreffende set up!!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Hans. K.man


Simpel, praktisch en makkelijk, moet ik dus 12, 14, 16 en 18/00 haale en een stelletje van die ringetjes, die zullen ze bij de plaatselijk hengelsportzaak wel hebben, nog tips voor een goeie setup voor deze week en met dit weer?

vliegvisgek

wat troutbuster al zegt ik zelf heb ze van fox die breken nooit teminste op forel de andere willen nogwel eens ovaal worden daarom fox op elke karper afdeling te vinden vis er altijd mee behalve droog dan zonder :D

Troutbuster

Ligt eraan Hans waarop je wil gaan vissen en niet onbelangrijk waar!!??

Gr.

Jan

(op "Baggel" laat ik je wel zien hoe je meteen team natte vliegen vist!)

Gr.

Jan
"Petri Heil"


geert

Quote from: Hans. K.man on February 27, 2012, 18:47:45
Simpel, praktisch en makkelijk, moet ik dus 12, 14, 16 en 18/00 haale en een stelletje van die ringetjes, die zullen ze bij de plaatselijk hengelsportzaak wel hebben, nog tips voor een goeie setup voor deze week en met dit weer?

Jazeker,in Emmen,daar bij het gerenoveerde sluisje waar Bladderswijk overgaat naar het Oranjekanaal.
Ik had er 15 mooie voorns vanmiddag met de Redtag....

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hans. K.man

Op een klein stroompje had ik gedacht en dan op baars? voorn? eigenlijk alles dat nu een beetje wil bijten. Op het stroompje zal weinig tot geen stroom staan. eventueel houd ik de mogelijkheid voor een dagje Vecht ook nog open, ook hier dus baars en voorn, ik had gedacht met de natte vliegen maar ik weet niet of dat al succesvol is in deze tijd van het jaar, en of dat verstandig is als beginner zijnde.  ;)

Ik kijk uit naar Baggelhuizen, en ik ben benieuwd naar je uitleg over de teams natte vliegen.

Geert; met de droge vlieg dus? en 15 voorns is ook niet verkeerd.


Hans. K.man


Ik dacht al... Hoe vis je deze? aan een leader of aan 12/00 met de bovenstaande montage?

geert

Ik vis met nimfen met ongeveer 1,5 meter 18 honderste en ongeveer 1,5 meter 10 honderste,meestal zonder
beetverklikker,alleen deze keer niet ivm golfjes op het water.

Droog vis ik wel met 'n leader + tippet.

Hilco

Toch moet je het ook weer niet moeilijker maken dan het is.

Op een slootje van 1 meter diep  knoop ik bijv direct 1,5 meter 15/100 aan de vliegenlijn en een onderaan redtag .
Ook al gooit dat dan niet geweldig die sloot is maar 2 meter breed...........en die redtag is zo beneden.

wordt na 4 x vlieg kwijt of wisselen de boel tekort, dan knoop ik in die 15/100 met een 8knoop een lus
en doe ik middel lus/lus verbinding een nieuw stuk 15/100 of een dunner........dan heet het ineens tippet ahahaha

er zijn zoveel manieren, hoofdzaak is dat die redtag over de bodem gaat stuiteren en die vis hem kan opeten.
willen ze niet of zijn ze er niet kan je de prachtigste creatie's knopen en aanbieden maar sta je gezellig voor lul te zwiepen.

Hilco

En zoals Jan zegt , die ringetjes zijn ideaal, ik kan ze amper zien of vasthouden maar als ze er eenmaal aanzitten is het erg handig.

ik heb nu een aantal leaders geknoopt van diverse dikte's en lengtes met aan het einde een dergelijk ringetje.
dan kan je nog eens wisselen afhankelijk van de soort visserij die je gaat doen.


Troutbuster

Quote from: Hilco on February 28, 2012, 08:35:29
En zoals Jan zegt , die ringetjes zijn ideaal, ik kan ze amper zien of vasthouden maar als ze er eenmaal aanzitten is het erg handig.

Dat vasthouden is idd een probleem Hilco! :D :D

Een goede methode is de ringetjes op een warteltje zetten en het wartletje aan de rolspeld vastmaken
Je kan zo óf je leader butt, óf je tippet eerst aan het ringetje knopen, goed aantrekken, en dan pas de wartel openen ringetje eraf en warteltje weer dicht!
Makkelijk en geen geklooi met dikke(koude) vingers etc.... ;)

Gr.

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Troutbuster

Klopt Bram!
En daarnaast nog legio andere fabricanten!
Ik kijk, zoek en vind mijn ringetjes altijd op de karperafdeling van een hengelsportzaak
Prima spul in diverse maten
Voor het grovere vliegviswerk gebruik ik vaak de ovale ringetjes.
ook zijn er ringetjes die op een punt uitlopen, (Ei vormig) dit centreerd de tippet mooi
Maar meestal gebruik ik kleine Ø2 mm ringetjes, het liefst de mat zwarte  want die glimmende levern vaak aanbeten van kleine voorntjes op!

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Hilco

dus........dan zou je de tippet aan dat ringetje kunnen knopen en dan zorgen dat er een cm of 15 over steekt voor de bovenste vlieg
en onder aan de dropper (nimf of vlieg)
toch?

Troutbuster

"Petri Heil"


Hans. K.man


Dat gaat de eerste paar keer vast gigantisch in de knoop zitten.   ;D ;D ;D

Troutbuster

Gewoon rustig werpen Hans
Geen strakke loops, en dus zeker niet dubbel strippen!!
Ruime loops werpen, een beetje "swingend" !! ::wave::
Zodoende werp je de boel niet tot een pruik!
En je droppers niet te lang maken (hooguit 10 cm)

Succes!

Jan.
"Petri Heil"


Hilco

Quote from: Hans. K.man on February 28, 2012, 12:10:59
Dat gaat de eerste paar keer vast gigantisch in de knoop zitten.   ;D ;D ;D

dat valt wel mee , op de een of andere manier strekt de boel zich toch uit en raken beide vliegen elkaar zelden
wordt alleen wat zwaar bij een doublette  (2 domme rakkers die tegelijk je vlieg happen)

gaat de boel in de knoop ; knip/clip  je vliegen los , restand tippet van het ringetje af.
nieuwe tippet vliegen eraan en vissen maar weer .............. 4 min werk (en een beetje inwendig vloeken)
maar wel dubbele kansen! je vist in 2 lagen tegelijk.

Hilco

Kan ook zijn dat ik dus nooit strakke loops werp , gezien Jan's opmerking.

slechter werpen kan dus zijn voordelen hebben  :P

Troutbuster

"Petri Heil"


Hans. K.man

Rustig werpen dus, dubbelstrippen doe ik echt nog niet hoor! ;)

Ach ontknopen is ook iets wat ik regelmatig doe, laatst wou ik mijn vliegenlijn even wassen dus de hele lijn (backing include) afgespoeld in een emmer sop maar gek genoeg was het een dikke knoop die er weer uit kwam.  ???

Niet echt slim...    8)               

Dus een montecristo in de hens, en dan maar peuteren om alles uit de knoop te krijgen.  ;D (is nog gelukt ook)  ;D


Ga zeker even proberen vandaag of morgen, ik hoop op "een" vangst en wat het is maakt me niet eens echt uit.  ;D

Useless