OVM vandaag

Started by VV.nl, April 07, 2011, 12:06:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Franky Boy

Die kleinere forellen zitten nog niet zo lang in het OVM, dus die (diepe) wonden hebben ook nog niet de tijd gehad om te helen. Maar dat het OVM voor visetende vogels steeds aantrekkelijker wordt, is wel duidelijk. Voor 2010 was er vaak sprake van onderbezetting met forel, terwijl er de afgelopen jaren aanzienlijke hoeveelheden forel zijn uitgezet. Dat is niet alleen door de vliegvissers opgemerkt! Regenbogen zijn meer 'oppervlaktevissen' dan de beekforellen en de saiblingen en wagen zich ook meer in het ondiepe water. Eigenlijk geven de bezoekende vliegvissers de kruisende regenboogforellen in de lagunes ('binnenbakken') een zekere bescherming. Door hun aanwezigheid blijven de visetende vogels overdag daar wat meer weg. (Best komisch eigenlijk: Vliegvissers als vogelverschrikkers!  ;) )
Maar hoe dan ook: We hebben als sportvissers een eigen verantwoording om te zorgen dat we zo zorgvuldig mogelijk met de gevangen vis omgaan. Dat is door vorige schrijvers op dit forum al voldoende aangestipt.

Nootjez

Op Kluizen worden sinds een jaar of 2 enkel nog forellen van minstens 1 kg uitgezet.
Dit werpt duidelijk zijn vruchten af want aalscholvers zijn er nu al veel minder te zien.

De forellen worden wel soms nog beschadigd, maar ik vermoed dat er nu veel minder weggevreten worden.

MarcelN

Quote from: Franky Boy on June 17, 2013, 07:35:04
(Best komisch eigenlijk: Vliegvissers als vogelverschrikkers!  ;) )
Dat klopt inderdaad, stond bij een paal en toen ik wegging de aalscholver erop >:( is het geen idee op lange vertikale staven op die paal te monteren? soort van antenne, dat kreng heeft zo geen mooi uitzicht/zitplaats meer. Overigens weer goed gevangen op droog, 4 maatvissen en 1 uitzetter ;) allemaal dames weer in het ondiepe.
Zag bij de steiger nog 2 uitzet saiblingen strak tegen elkaar, 1 ervan had een zwarte wond op de rug en ook nog eens een vlieg ernaast :o ze werden ook steeds verjaagd door 2 grote regenbogen m/f die er blijkbaar onder 'wonen'.

Franky Boy

#578
Hoi Nootjez,
Forellen van meer dan 1 KG uitzetten, geeft minder predatie door aalscholvers en zeker door meeuwen. De aalscholvers proberen in ieder geval die grotere vissen nog te pakken en veroorzaken daarbij wel gemene wonden. Die regenboogforellen zijn daarbij een stuk duurder.
De forellen op het Oostvoornse Meer groeien echter zo snel dat de uitzettertjes van november 2012 in 2014 ook al 1 Kg zwaar kunnen zijn. Je moet dan je verlies nemen en voor het zelfde geld na een jaar beter aangepaste grote regenboogforellen hebben. Er zwemmen nu ook 'zat' forellen rond van de uitzetting uit 2011.

Nootjez

Per vis zijn ze inderdaad een stuk duurder, maar als er zo een gigantische kolonie aalscholvers vertoefd, hou je het jaar nadien echt niet veel regenbogen meer over (als je kleintjes uitzet)
Dan zijn de visjes pas duur, als je er 10 moet uitzetten om er 2 over te houden (bij wijze van spreken)

Ik vind die grote vissen wel leuk hoor, je vangt er misschien niet zo veel.
Gisteren had ik niet veel tijd en kon er maar 1 vangen, 't was wel een forse van 67cm met een staartvin groter dan mijn hand  8)

HappyFisherman

Beetje off topic en volledig vloeken in de kerk, maar gisteren op Baggelhuizen zat er ook een aalscholver (een joekel!). Dat beest duikt en opeens knalt ie in het midden van de plas op een paar van die grotere vissen. Dat water ontplofte zo'n beetje, supergaaf om te zien ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Burgerking

Ze mogen van mij die aalsgolvers ter plekke van het water af knallen met een schot hagel ! Lelijke pest beesten .
Maar laat maar gaan anders krijgen we de aalsgolvers discussie straks opnieuw maar dan in dit topic  :o......

Ik ga lekker slapen want om 4:30 zit deze jongen in zijn auto onderweg naar het OVM  ::goodjob::

Voor de mensen die moeten werken mijn oprechte excuses voor deze boodschap , mijn hart zal bij jullie zijn straks .


Mvg eric

Gerrit72



Goed voor elkaar Eric! Ben benieuwd hoe de vangsten worden met dit bijzondere weer.
We horen het vast van je  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

fly only

En? Hoe deden ze het met dit weerbeeld eric?
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

Bone F

Vandaag 5 stuks, 1x 55, 4x uitzetters en veel verspeeld vooral de laatste was een grote helaas door lijn breuk. Wat opviel was dat er (meer) vis gevangen werd als de zon doorbrak wat niet de hele dag het geval was voor mij heel bijzonder. 's Morgens waren er een aantal aan het rond zwemmen en "head and tailen". Uiteraard in de bak en op een klein zwart vliegje. De bibio moesten ze niet.

Nootjez

Zal ondertussen wel bijna over zijn met de bibio's zeker ?
laat de floating fry en daddy longlegs nu maar aanrukken  8)

MarcelN

Hoe krijg je dat nou voor elkaar lijnbreuk?
Na elke vis even de lijn checken op schade van die tandjes misschien?, kan me niet voorstellen dat je je slip dicht zet, jammer van die vis met die vlieg er nu in :'(

Nootjez

Lijnbreuk valt nu eenmaal voor... een slechte knoop of gewoon op de draad.
Kan altijd gebeuren bij een grote forel.

Ik heb al meerdere keren mijn 21/100e  weten kapottrekken, en dan niet op de knoop :)


Burgerking

#588
Hallo,

Ik was er om 4:45 en het waaide toen behoorlijk , de wind ging langzaam liggen en ik ben rechts de bak in gegaan .
Ik was een tijdje de enige visser en de vis zwom letterlijk op 50 cm van mijn benen voorbij en het interesseerde ze geen snars dat ik er stond , vele vissen van boven de 60 en zelfs 70 cm zwommen me voorbij maar ze deden niets .
Ook sprongen er constant vissen om me heen en zag ik soms grote v golven waar ze met een noodgang langszwommen . Ik ben naar het riet toe met de bibio gaan vissen maar ze hadden op 1 vis na geen interesse , deze vis pakte mijn vlieg en na 2 seconden loste hij helaas . Als ik de helft van de vis die ik gezien heb had gevangen had ik nu spierpijn gehad maar helaas .
Daarna heb ik bij de loswal 1 uitzetter gevangen waarna ik naar de stormvogel ben gegaan , daar aangekomen merkte ik diverse vissen in het diep achter de dammetjes die aan de oppervlakte bezig waren , na 2 missers en weer een losser waren ze helaas verdwenen en heb ik na een tijdje besloten het erbij te laten .
Het werd steeds warmer en geen vis meer gezien .

Wel een mooie ochtend gehad uiteraard en inderdaad geen bibio gezien , wel andere kleinere vliegjes en veel van die bruine lange kevers met die rode poten zien drijven maar deze werden niet genomen door de vis .


Ps als die vlieg van die lijnbreuk weerhaakloos was dan is de vis deze waarschijnlijk binnen het uur al weer kwijt geraakt, dus hou op met " wel jammer dat de vis nu met de vlieg rondzwemt " alsof je expres lijnbreuk krijgt  ::blabla:: hij had die vis ook liever geland dan verspeelt , je gaat dit toch niet echt menen hè MarcelN dit gaat wel heel erg ver hoor

Franky Boy

Hallo Eric,
Bedankt voor je verslag.
Ik begrijp dat je na zo'n lange dag weinig puf meer had om 's avonds tot bijna-donker door te vissen. (Het moet tenslotte leuk blijven...)
Maar op dit soort warme dagen doen ze het juist 's avonds vaak erg goed.
Ik zou het ook niet meer trekken om vanaf 4:45 in touw te zijn  :o na nog veel vroeger te zijn opgestaan   ???
Maar mooie waarnemingen van (grote) forellen!

Bone F

Beste Marcel
Ik waardeer je zorg voor het forellenbestand ik ben ook een warm voorstander van "weidelijk" vissen in de ruimste zin maar shit happens. Maar zoals je weet uit ervaring hebben grote forellen ook scherpe tandjes en als je lijn daar achter haakt tijdens de run, en dit was een spectaculaire met veel geplons, is lijnbreuk zomaar je deel. Ennu... haakje 14 weerhaakloos in zo'n grote bek niet zo'n probleem lijkt me.

fly only

Bedankt voor je verslag burgerking. Een aantal weken geleden had ik ook zo'n avond waarbij de forellen om mij heen zwommen.
Persoonlijk had ik het al naar mijn zin zonder enige vangst.

En weerhaak of niet. Ga niet in op eindeloos gezeik van anderen. Geniet van je hobby, waar je serieus mee bezig bent en van geniet.

Groeten
ad.
Het vliegvissen, wil ik niet missen.

MarcelN

#592
Hoi Frans, kan gebeuren inderdaad, daarom controleer ik het na elke vis en regelmatig op knoopjes, al heb ik die zelden.
Bij mij namen ze de bibio wél, ik had wel de wind mee natuurlijk, Z-W is wel belangrijk daar en ik gebruik nu een heel licht haakje de TMC 102Y ook zwart natuurlijk en mochten ze het te bont maken buigt die lekker uit. Eigenlijk kan je daar nu moeilijk 'blanken' er zijn zoveel manieren, je moet alleen snel omswitchen....zo zag ik ze naast mijn voeten steeds iets van de bodem halen.
Hele kleine witte doorzichtige kreeftjes zag ik bij Sander al eens in zijn pompje verschijnen uit een forel, dus....maar de windrichting is vaak bepalend daar waar je moet vissen en misschien zelfs vanuit de belly voor het natuurgebied, kan heel productief zijn ;) Ook na een warme dag in de bakken voor de strandjes waar de kinderen hebben gespeeld, wemelt het vaak in de avond van de forel.
Doe er je voordeel mee.
Ik heb vorig jaar 1x een vlieg verspeeld, de forel dook het wier in bij de palen, ik was er echt ziek van, maar het 'gras' stond dan ook aan de oppervlakte inmiddels.

En Ad, fijn dat je me een zeikerd noemt, ik ga in het vervolg je Zenith gebruiken, want mijn One heeft een knakje in een overgang, vergeten aan te duwen bij de hectische vangsten na de uitzetting. Wat betreft forellen om je heen en niets vangen ben ik het met je eens, dat is puur genieten en dat kan alleen in het OVM!

Franky Boy

Terechte opmerkingen Marcel,
De regenboogforellen komen echt niet alleen voor die vliegjes naar de lagunes. Tussen al dat groen barst het van het leven, vooral kleine garnaaltjes en pissebedden. Het Oostvoornse Meer is eigenlijk een voedselarm water en het meeste voedsel wordt er in de ondiepe lagunes ('binnenbakken') geproduceerd. Daar komen die forellen op af.
De regenbogen zijn niet bang voor een zonnetje, maar de beekforellen (bruine forellen) hebben een hekel aan zonlicht en komen pas bij het invallen van de duisternis naar het ondiepe water. Denk maar aan de zeeforellen in Denemarken die blijven zomers (en in het voorjaar) ook bij de oevers weg en zitten overdag bijna uitsluitend in diep water. Je kunt ze in het OVM 's avonds laat en 's morgens vroeg nog bij de doorgangen vangen. De saiblingen blijven door de hogere temperaturen nu de gehele dag uit de lagunes weg en zitten het liefst in de buurt van dieper water.
Door de verscheidenheid aan leven en vissoorten (binnenkort vier soorten salmoniden!) is er zoveel meer in het Oostvoornse Meer te beleven.
Maar die regenboogforellen aan de droge vlieg blijft natuurlijk een belevenis!

Bone F

Lekker dit geOH over vissen. Jammer dat het niet persoonlijk kan met een biertje erbij!!!

HappyFisherman

Ik voel een forumdagje OVM aankomen...  ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



Jawel!  ::dance:: ( wie regelt een tap, voor op de kade?  ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

HappyFisherman

Ben je net lekker aan het vissen, moet je weer zeiken van de pils... Dat gaat niet werken ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



Geen probleem toch...lekker warm in je waadpak.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Bone F

Quote from: HappyFisherman on June 20, 2013, 17:40:44
Ben je net lekker aan het vissen, moet je weer zeiken van de pils... Dat gaat niet werken ;)
Zolang je maar niet over een ander, tegen een ander z............! ;D

proost,
Frans ::proost::