mazzel

Started by paul de bruijn, August 03, 2025, 19:40:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

paul de bruijn

Na de aanschaf van een fronttroller deze met wat moeite weten te monteren op de boot.Vandaag moest de eerste test komen,dus een #5 in de boot gemikt,visvinder mee en gaan.Nu bleek al snel dat de wind aardig zijn best deed,dus ik besloot een beetje in de luwte te gaan oefenen,fronttroller met afstandbediening,standje schildpad en dan werpen langs de kant.Voor mij wennen,dit was de eerste keer.Afijn,derde worp al een aanbeet.Baarsje van pak m beet 15cm.Volgende worp weer,en weer,en weer.Dus dan maar voor anker.Weer een worp,een heel serieuze aanbeet,vis bleef diep.Al heb je met 00.11 weinig te vertellen natuurlijk.Maar dit was een heel serieuze vis die denk ik niet eens doorhad dat die gehaakt zat.Na serieus de boel onder spanning gezet te hebben dook de vis onder de boot en wat ik ook deed,met geen mogelijkheid naar boven.Uiteindelijk gelost(weerhaakloos)maar dit was een series dikke vis.
De baars bleef het doen,bij het haken bleek dat tientallen soortgenoten de gehaakte vis volgden,dus ik overdrijf niet als ik zeg dat er meer dan 100 de boot hebben gezien.Op een gegeven moment weer gaan trollen,maar helemaal niks ,dus terug naar de eerste stek,daar ging het feest gewoon door.Wel zag ik twee keer een gigantische kolk in de oppervlakte,kan zijn dat er meerval aan het jagen was of grote snoek.Volgende keer gaat de #7 mee.
Maar goed,dit was een zeldzaam mazzel moment.

Gert

Ik moest ff nadenken wat ik me moet voorstellen bij een fronttroller, maar ik heb er denk ik wel een beeld bij.
Flinke aantallen Paul. En ik snap dat je een volgende keer een #7 meeneemt. Maar voor die over het algemeen kleine baars is een #3 of nog lichter ook wel leuk denk ik?

paul de bruijn

Dat weet ik wel zeker Gert dat het lichter kan.Alleen gezien de wind was een #3 kansloos,daarbij weet ik wat er op de Westeinder rondzwemt.Vis normaal met een #4,deze #5 heeft heel lang te koop gestaan op MP,zonder enig resultaat,daarom weer mee gaan vissen.Fronttroller is elektromotor die op de boeg van een boot wordt gemonteerd.Dat is makkelijk met iedere keer van plek veranderen,hoef ik bbm niet te starten.En kan ook supertraag langs de oever varen en werpen tegelijk,dus dat wordt een mooie uitdaging dit jaar.

Gert

Ja, die wind is herkenbaar. Ik heb ook altijd een #2 of #3 mee in de hoop dat het kan in de polder, maar meestal moet ik toch de #4 gebruiken. Maar 's avonds valt de wind vaak weg.

Fly4Fish

Quote from: paul de bruijn on August 03, 2025, 19:40:14Wel zag ik twee keer een gigantische kolk in de oppervlakte,kan zijn dat er meerval aan het jagen was of grote snoek.

Zéér herkenbaar .... Dat is vaak karper!

Laatst stond ik erg ondiep te vissen en vlak voor mijn neus een dergelijke kolk.
Omdat ik met mijn #3 stond te vissen, wilde ik deze vis mijden en maakte een worp in een andere richting.
Laat daar juist de karper heen zijn gezwommen, onder mijn lijn door, vals gehaakt en daar ging mijn weerhaakloze vlieg....

En als je gericht op ze vist, vang je ze vaak niet :-)

paul de bruijn

Gezien het feit dat het weer best goed was zaterdag maar besloten terug te keren naar de stek van de week ervoor.Compleet andere omstandigheden,maar niet geschoten is altijd mis.Het was vrijwel meteen raak,de vis was weer volop  aanwezig.Halverwege de avond werd een kleine baars te grazen genomen in de oppervlakte door een snoek,spektakel maar werd al gauw een losser.Op een gegeven moment zo na 21.00 verscheen de vis in grote getale in de oppervlakte.
Happen naar iets onzichtbaars,honderden,nog nooit gezien eigenlijk.Welke vlieg ik ook presenteerde,geen enkele aanbeet meer,ondanks dat enorme hoeveelheden vis zich lieten zien.Uiteindelijk maar opgegeven,in het donker is ook zo wat.
Vandaag de stoute schoenen weer aan.Veel te veel zon,maar toch weer geprobeerd.En ook vandaag,ondanks de hitte en zon gewoon vis.En ook weer veel.
Klein,maar je bent lekker bezig.Lollig om te zien,ze jagen af en toe in het oppervlak,en dan pakken ze af en toe de vlieg.Ook bij het binnenvissen van de gehaakte baars,tientallen in de achtervolging.Nadat ik een ander patroontje erop geknoopt had(testen,er zit vis) dacht ik nog een paar worpjes te doen.De zon had zijn tol geeist,uren in de zon wordt je niet scherper van ondanks hoed,blouse en bril.Ineens een mooie knal,bleek een dikke baars te zijn,rond  de 30 cm.Nadat er een paar van deze de boot gezien hadden vond ik het genoeg voor het weekend.Twee dagen toch weer ruim 50 per dag.Wat ze triggert in deze zonnige dagen begrijp ik niet,evenals het gedrag laat in de avond.Maar toch nog even dunnetjes overgedaan.En ook  trollend langs de kant en werpen geen vis gezien,behalve op die ene plek.Maar wel lekker bezig geweest.

Gert

Happen naar iets onzichtbaars,honderden,nog nooit gezien eigenlijk.Welke vlieg ik ook presenteerde,geen enkele aanbeet meer,ondanks dat enorme hoeveelheden vis zich lieten zien.

Watervlooien?

Dorski

Klinkt als een topstekje, niet delen, want voor je het weet ligt half NL er ook en dan is je mooie stekom zeep.

paul de bruijn

Quote from: Gert on August 10, 2025, 19:03:01Happen naar iets onzichtbaars,honderden,nog nooit gezien eigenlijk.Welke vlieg ik ook presenteerde,geen enkele aanbeet meer,ondanks dat enorme hoeveelheden vis zich lieten zien.

Watervlooien?
Nee,dat zie je dan wel,dan filteren ze echt aan de oppervlakte.En baars doet dat niet,voorn veel meer.
Zou bijna aan knuit denken,maar dan was ik lek gestoken,dus dat was t ook niet.Kan geen reden bedenken tot nu toe,want ook zuurstofgebrek geeft volgens mij ander beeld.

henkverhaar

Quote from: paul de bruijn on August 11, 2025, 19:23:32Nee,dat zie je dan wel,dan filteren ze echt aan de oppervlakte.En baars doet dat niet,voorn veel meer.
Zou bijna aan knuit denken,maar dan was ik lek gestoken,dus dat was t ook niet.Kan geen reden bedenken tot nu toe,want ook zuurstofgebrek geeft volgens mij ander beeld.
Knutten komen niet uit het water maar uit rottende (oever)vegetatie... steekmuggen en (vooral) dansmuggen wel

paul de bruijn

Quote from: henkverhaar on August 11, 2025, 19:48:14Knutten komen niet uit het water maar uit rottende (oever)vegetatie... steekmuggen en (vooral) dansmuggen wel
Zoals ik al aangaf Henk,dat is t niet.En knuit,knoet is gewoon midge.

henkverhaar

Quote from: paul de bruijn on August 12, 2025, 21:35:45Zoals ik al aangaf Henk,dat is t niet.En knuit,knoet is gewoon midge.

Let op - het woord 'midge' wordt voor veel verschillende kleine diptera gebruikt, zowel voor knutten (biting midges - ook wel no-see-ums - Ceratopogonidae) als voor dansmuggen - Chironomonidae.

Wat ik wou aangeven is dat je midden op het water geen knutten tegenkomt - alleen in de oeverzone (hoewel die soms vrij breed kan zijn ;-) ) en boven land. In Ankeveen hadden we ze gewoon in de achtertuin - kon je 's zomers tussen, zeg 7 en 10 uur 's avonds niet echt fijn buiten zitten.

paul de bruijn

Dat klopt zeker,je wilt dan niet aan de waterkant zitten.En inderdaad zitten ze in de oeverzone.Maar de Westeinderplas heeft veel oeverzone,dus vandaar dat ik de knuit noemde.